Hoe kun je ervoor zorgen dat iemand die om alles boos wordt, niet boos wordt?

Ik ken iemand die om werkelijk niets boos wordt. Hoe daar mee om te gaan? En daar rekening mee te houden?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb mijn vraag dubbelop gesteld. De persoon wordt om niets en alles boos. Wat ik ook doe of zeg, ook al zeg ik niets of doe ik niets, wordt ie boos,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als die persoon op je reactie agressief gaat doen dan? Want dat gebeurd vaak dan he
Ritsuka
9 jaar geleden
Je afvragen of het nog wel de moeite is om je tijd en energie in deze persoon te steken. Soms moet je gewoon afstand nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad Ritsuka.

Antwoorden (2)

Daarvoor moet je bij de kern van het probleem zijn: waarom wordt deze persoon om alles boos? Misschien heb je zelf enig idee waar dat door kan komen, wat er in zijn verleden gebeurd is, wat er nu gaande is, waardoor hij zich zo beroerd voelt dat hij snel uit zijn slof schiet. Het kan ook zijn dat de persoon alleen boos wordt naar jou toe en niet naar anderen. Ik weet niet wat voor relatie je met hem hebt, maar als hij alleen op jou boos wordt, dan kan dat zijn omdat hij al zijn boosheid op jou afreageert, of omdat hij zich op een bepaalde manier aan je ergert.
Hoe zorg je ervoor dat hij niet meer boos wordt? Je hebt waarschijnlijk al van alles geprobeerd, met lief doen etc. Dat zal dus een loze tip zijn. In de eerste plaats zou je moeten proberen dit met hem te bespreken. Je kunt aangeven dat je vindt dat hij vaak boos is en dat je dat niet leuk vindt. En dan vragen of hij enig idee heeft waarom hij steeds zo boos is. Of er misschien iets aan de hand is. Het kan helpen om daarbij aan te geven wat het met jou doet.
Omdat hij om alles boos wordt, zou hij hier natuurlijk ook boos om kunnen worden. Zolang hij daarbij niet gewelddadig is, is dat op zich niet erg, want hij hoort heus wel wat je zegt en daar zal hij waarschijnlijk wel iets mee doen.
Als het praten niet werkt, kun je zeggen dat je het contact verbreekt, omdat hij altijd boos is en je dat niet leuk vindt. Wanneer je de indruk hebt dat er iets achter zit, dan doe je er waarschijnlijk goed aan wel een opening te houden. Je kunt zeggen dat je het contact tijdelijk wilt verbreken en dat je wel weer contact wilt als er iets veranderd is in zijn boosheid. Op deze manier maak je hem goed duidelijk dat je zijn boosheid niet accepteert en dat daar iets moet veranderen. Meer kun jij eigenlijk niet doen aan het verminderen van zijn boosheid. Het moet van zijn kant komen. Wel kan het zijn dat hij aangeeft dat hij zich aan iets van jou ergert. In dat geval kun je daar natuurlijk aan werken.

Overigens, je spreek alleen maar over boosheid, niet over geweld. Als hij bij zijn boosheid gewelddadig is, dan doe je er verstandig aan geen direct contact met hem te hebben. Je zou dan misschien via een brief of e-mail op afstand kunnen proberen te praten over zijn boosheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de vraag die in je titel staat: dat kun jij niet doen, die persoon zal het zelf moeten doen (voorzover die dat kan en wil). Zoals het er staat is maar 1 antwoord mogelijk: niets doen. Maar misschien wordt'ie daar dan wel boos om. Je zou hem/haar dus uit de weg moeten gaan.

Op de vraag in de body: rekening houden met kan ook maar tot op zekere hoogte. Hoe, dat verschilt per persoon (die zo snel boos wordt), en hangt ook af van wat jij kunt/wilt opbrengen. Sommige mensen met een kort lontje zijn nog wel te pruimen met een "gebruiksaanwijzing", bij anderen ontbreekt die of helpt het niets / te weinig. Vraag in zijn/haar omgeving, hoe anderen het doen die minder moeite met diegene hebben. Als jij het enige "slachtoffer" bent, en anderen dat korte lontje niet herkennen, dan speelt er iets specifiek tussen jullie beiden. Misschien iets dat jij niet weet, misschien ook wel. Je zult dan moeten uitzoeken wat het is, en of er iets aan te doen valt. Daarbij helpt het nogal, als die boos wordende persoon het ook inziet, en mee wil zoeken naar een oplossing.