Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wie is nu de stamhouder in onze familie?

mijn schoonvader is de enigste man die de naam 'de jong' voort kan dragen binnen de familie. Hij heeft wel broers ( maar die hebben óf geen kinderen óf zonen zonder kinderen die de familienaam 'de Jong' voort kunnen zetten)
Nu heeft mijn schoonvader 3 zonen en 1 dochter ; M (= 1e kind, man, 3 kinderen; 1e meisje, 2e jongen, 3e jongen) , O (= 2e kind, vrouw, 2 kinderen --> kinderen dragen achternaam van vader), B (= 3e kind, man, heeft geen kinderen) J (= 4e kind, man, 3 kinderen--> 3 jongens)

Dus nu is het aan mijn man en zwager J om de achternaam voort te zetten.
Wie is op dit moment dan de stamhouder binnen onze familie?
Is het onze oudste dochter? Maar zij gaat waarschijnlijk later trouwen en krijgt een 'nieuwe' achternaam. Of gaat het stamhouder-schap alleen over op mannen?
Is onze oudste zoon ( hij is 4) nu stamhouder of de oudste zoon van mijn zwager 'J '( hij is nu 7)
Wie kan mij hier wat meer uitleg over geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Stamhouder is altijd een man dus in jou geval de oudste zoon van je zwager
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stamhouder is de oudste zoon in de familie, en zijn oudste zoon wordt de volgende stamhouder.
Andere familieleden kunnen wel de naam laten voortleven door hun kinderen die naam te geven, maar dat zijn geen stamhouders.
dat het om de oudste zoon gaat zie je ook aan de oude gewoonte om kinderen naar grootouders te noemen. De oudste zoon kreeg altijd de voornaam van zijn opa van vaders kant
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding