Waar kan ik heen sta op straat ?

İk ben een vrouw van 20 jaar en kan niet meer thuis wonen ( bij mijn ouders ) weten julie wat ik kan doen? sta eigenlijk nu op straat en kan nergens heen . İs er een optie voor studenten? Waar moet ik heen om een huis kamer te krijgen vinden huren ? ( Omgeving Eindhoven,Den-bosch,Oss )

Alvast bedankt Groetjes R.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een + voor jouw vraag in de hoop dat jijzelf een positieve/constructieve wending zal geven aan jouw eigen levensverhaal. Liefs en veel Succes ermee!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Misschien naar de crisisopvang?
http://www.zorgpleinoss.nl/web/artikel/Crisisopvang-1.htm

Antwoorden (6)

Vraag hulp bij JIP, hier kun je met al je vragen terecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is niet direkt de hulp die ze nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien niet direct nee, maar ze kunnen je wel helpen een oplossing te zoeken en je vertellen wat je rechten en plichten zijn.
je kunt in de sleutel kijken of regio ( weekkranten van oss )
En misschien heb je hier iets aan
http://kamernet.nl/huren/kamer-Oss?gclid=CJadj8GyyLgCFUTItAod6z8AqA
Misschien tijdelijk bij een vriend(in) of familie , kennis logeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een aantal grote plaatsen zoals Oss, Helmond en Eindhoven zijn zogenaamde opvanghuizen, in Oss is dat het Verdihuis 0412 636 251, in Helmond Huize d'n Herd 049 253 67 78, en in Eindhoven NEMO-huis 040 246 58 82.

Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen dat is een opvanghuis voor dak en thuisloze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In die opvanghuizen logeren veel drugsverslaafden en psychiatrisch patiënten. Lijkt me niet echt een fijne omgeving voor haar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zal toch ergens terecht moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eensch, Theo. Een opvanghuis waar min of meer toevallig óók drugsverslaafden worden opgevangen lijkt me nog altijd te verkiezen boven helemaal geen opvang. Zeker als de temperaturen over een tijdje weer gaan dalen 's nachts. Daarbij: goede opvanghuizen doen meer dan alleen een slaapplaats bieden, het is vaak ook een ingang naar de hulpverlening.
zoek naar een studenten huis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb helaas niet zo veel tijd en ja een studenten huis is niet ff snel gedaan het is echt met spoet ...
Je vertelt vrij weinig over je precieze situatie eigenlijk, maar zeker voor tijdelijke opvang is het meestal wel mogelijk om het eigen netwerk aan te spreken: familie, vrienden, kennissen.

Daarnaast is er natuurlijk de professionele hulpverlening. Het lijkt me hoe dan ook goed om in contact te komen met iemand die je kan begeleiden hierin, of dat nu een maatschappelijk werkster is, iemand van het Leger des Heils, een studentenpsycholoog (ik begrijp dat je student bent?) of van een andere instantie zoals iemand bij de gemeente, GGD, GGZ, etc. Allemaal een beetje afhankelijk van wat er precies speelt en waar jij hulp bij nodig hebt.

Qua wonen zou je kunnen kijken via de studentenhuisvesting en ook kunnen informeren bij de gemeente (afdeling volkshuisvesting, al kan dat per gemeente anders heten) en bij de woningbouworganisaties. Soms is er een urgentie mogelijk wanneer iemand echt (bijna) op straat staat, hoewel dat tegenwoordig niet gemakkelijk zal zijn. Maar ook buiten de reguliere paden zijn er opties: denk aan tijdelijke verhuur van huizen in de verkoop, anti-kraakwonen en dergelijke.

Er zijn gelukkig ook organisaties voor maatschappelijke opvang, in Eindhoven heb je bijvoorbeeld het Stedelijk Kompas: http://www.eindhoven.nl/inwonersplein/zorg-welzijn-inkomen/opvang-dak-en-thuislozen.htm. Zij richten zich op dak- en thuislozen en kunnen zowel tijdelijke (nacht)opvang bieden als mensen helpen om zo snel mogelijk een meer definitieve oplossing te vinden.

Daarnaast: ik weet niet wat er speelt tussen jou en je ouders, maar je ouders hebben een onderhoudsplicht tot je 21e. Uiteraard gaan er veel meer mensen zelfstandig wonen vóór die leeftijd, maar feitelijk zijn de ouders dan nog altijd verplicht om hun kinderen financieel te onderhouden tot ze 21 zijn. Je ouders kunnen dus niet 'zomaar' besluiten om een thuiswonend 20-jarig kind op straat te zetten en verder geen enkele ondersteuning te bieden. Ook dat is iets waar een hulpverlener je mee kan helpen. Misschien red je het zonder je ouders en dan is het natuurlijk prima, maar de wetgever zegt niet voor niets dat ouders voor hun kinderen moeten zorgen tot ze 21 zijn. Het is dus niet de bedoeling dat je dakloos bent of honger lijdt omdat je ouders niet voldoen aan hun zorgplicht terwijl zij dit wel zouden kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. İk snap heel goed dat ze voor mijn moeten zorgn maar ja kan en wil niet bij hun wonen maar kan ook niet op staart wonen. İk ben nu in het buitenland in Turkije bij mijn man ik kan niet trg komen om dat ik geen huis heb en zelf geen post adres meer papa heeft mijn post adres weg gehaald via duo ( hij had mijn wachtwoord enz ) maar ja ik wil heeeeeel graag terug en verder met mijn studie en heb weinig tijd want mijn school begint 19aug. Wat kan ik dan nog doen weet jij dat mischien ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn antwoord.
Voorlopig naar een opvanghuis, dan heb je een huisadres en alles zodat je weer kunt studeren. Overigens gaat het verhaal van Lies 12 nu niet meer geheel op, in eerste instantie dien je nu zelf in je onderhoud te voorzien daar je blijkbaar gehuwd bent, je ouders zijn nu niet meer de eerste die jouw in onderhoud moeten voorzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt wat Theo zegt, voor gehuwden ligt het anders. Jouw man zou nu financieel voor je moeten zorgen als jij dat niet kunt - en jij voor hem als hij dat niet kan. Je zit nu dus in Turkije, en je wilt terugkomen naar Nederland om je studie af te maken, begrijp ik dat goed? Even voor mijn beeldvorming hoor, op zich maakt het weinig uit (het probleem is er) maar ik dacht dat je bij wijze van spreken voor vannacht of morgennacht geen onderdak had. Je hebt nu dus wel onderdak, maar je wilt terug naar Nederland vanwege je studie. Dat is overigens heel goed en heel verstandig, dat je je studie wilt afmaken. Mij is alleen niet duidelijk of je alleen voor jezelf onderdak zoekt, of ook voor je man? Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met de studentenhuisvesting en daar je probleem voorleggen. En ook wat ik hierboven al schreef: mogelijkheden onderzoeken voor tijdelijke huur, antikraak, en de gemeente en woningbouwverenigingen vragen wat zij voor je kunnen betekenen. Heb je vrienden of familie hier in Nederland, of studiegenoten, waar je tijdelijk bij terecht zou kunnen? Een plaats vinden in een studentenhuis gaat ook heel vaak via-via, als je lid bent van een studentenvereniging zou ik ook zéker proberen om dat netwerk aan te wenden voor het vinden van - in elk geval tijdelijk - onderdak. Als je niet weet waar je moet beginnen, neem dan contact op met het maatschappelijk werk en kijk of eerst een telefonische afspraak mogelijk is. Het lastige is dat je voor het regelen van één en ander waarschijnlijk wel in Nederland zult moeten zijn, vandaar ook mijn vraag of je eventueel familie of vrienden hebt waar je terecht kunt. Waarschijnlijk is het veel gemakkelijker om dingen voor elkaar te krijgen vanuit hier dan vanuit Turkije. En mocht je op den duur écht geen onderdak kunnen vinden voor de nacht, dan is er de maatschappelijke opvang of bijv. het Leger des Heils. Je zult niet echt op straat hoeven slapen. Kun je je hogeschool of universiteit contacteren? Zij hebben vast een decaan, maatschappelijk werker of studentenpsycholoog die je op weg kan helpen. Bovendien kun je op die manier wellicht ook een extra ingang vinden bij de studentenhuisvesting.
Poet
10 jaar geleden
Misschien kan iemand voor je kijken bij supermarkten? Daar hangen vaak briefjes met kamers te huur.
Je kan altijd ergens heen, ja zelfs terug naar huis naar jouw ouders.
Ook al lijkt dat op dit moment niet de beste optie.
Misschien had/heb jij deze shocktherapie wel nodig om te beseffen dat je je eender waar zal 'moeten' leren aanpassen als je een leuk leven wenst tegemoet te gaan.

Weet ook dat je voor elke confrontatie die je uit de weg gaat er minstens één andere gelijkaardige in de plaats komt tot je leert om pas ergens te vertrekken en/of ergens mee op te houden als je in staat bent om dat op een Liefdevolle en/of respectvolle manier te doen.
Doe je dat niet dan krijg je altijd opnieuw het deksel op 'Jouw' neus en dat heb je dan echt wel aan jezelf te danken hoor.
Ik spreek uit ervaring en sinds ik deze wijze les heb geleerd is mijn leven één groot feest waarin ik voor de volle 100% de verantwoordelijkheid neem voor mijn deel in het grote geheel.

Misschien is het tijd om ook eens Sorry te zeggen tegen jouw ouders en een open gesprek met hen aan te gaan waardoor jullie op een fijne manier aan deze overgang in jullie leven kunnen bouwen?!

Indien ik van jou was dan zou ik de uitdaging aangaan om tijdelijk terug naar huis te gaan om daarna met een rugzak vol Liefdevolle herinneringen te vertrekken want die weegt niets in verhouding tot de bagage die je thans met je meesleurt.

Denk er gewoon eens over na en neem voor de volle 100% de verantwoordelijkheid voor de keuzes die Jij maakt!

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Hoe kun je zulke dingen zeggen zonder ook maar iets van de situatie te weten???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo haalt me de woorden uit de mond. Hoe weet je zo zeker dat het een optie is voor VS om terug te gaan naar het ouderlijk huis? Misschien wordt ze daar wel gruwelijk mishandeld, en dan vertel jij hier dat ze het aan zichzelf te danken heeft als ze de confrontatie met thuis uit de weg gaat? Zolang je niets weet over de situatie, kun je je m.i. beter beperken tot een daadwerkelijk antwoord op de vraag, in plaats van in te gaan op de vermeende pseudo-psychologische achtergrond van die vraag.