Als je gaat trouwen, kan je dan je meisjesnaam aanhouden?

Mijn vader is namelijk overleden en hij zei mij een keer dat ik mijn meisjesnaam niet moest veranderen, of als eerste naam moest behouden. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou dan vooral zorgen dat ook eventuele kinderen JOUW naam krijgen, dat lijkt mij nog fijner! Natuurlijk kan dat, eigenlijk is dat tegenwoordig normaal. De meeste hoger opgeleide vrouwen houden hun eigen naam (en noemen dat niet eens meisjesnaam maar dus 'eigen naam'). Het is een erg oud en niet erg vrouwvriendelijk iets, dus gewoon doen (en dus je kinderen ook jouw naam geven).
ronron1212
10 jaar geleden
Zijn de kinderen dan ook niet van de man lijkt me toch iets om te overleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meteen duidelijk zijn dus als je het over kinderen gaat hebben...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meisjesnaam bestaat niet meer.
Je hebt je eigen naam, (meestal de naam van je vader) en als je trouwt zijn er allerlei varianten.
Maar je eigen naam blijft altijd de officiële. Eens met Pelle:
Kinderen zouden de achternaam van de moeder moeten krijgen,
standaard.

Antwoorden (4)

Ja, dat kan.
Bij de huwelijksambtenaar kan je aangeven, dat je je meisjesnaam wilt behouden. Tegenwoordig is zo'n beetje alles mogelijk. Je kan de naam van je man overnemen zonder meisjesnaam, de naam van je man aannemen en je meisjesnaam erbij (meisjesnaam mag als eerste, ook als tweede) of dus je meisjesnaam als enige achternaam behouden.
Bij mijn huwelijk kreeg ik zelfs de keus of ik de naam van mijn echtgenote aan wilde nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je meisjesnaam is de naam van je vader (nu nog steeds, meestal).
En dat blijft je officiële naam, je eigen naam dus.
Die verandert nooit. Maar als je trouwt kan je tegenwoordig allerlei varianten krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Caat: mijn echtgenote heeft dat ook gedaan. Ik had dat als bron opgegeven, maar de mods hebben dat verwijderd.
Je blijft je eigen naam altijd houden,ook als je trouwt,je mag gebruik maken van de naam van je echtgenoot als je dit wil,maar je blijft gewoon je meisjesnaam houden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tenzij je zelf de naam van je echtgenoot wil aannemen,maar dat is hier niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker! En als je jouw naam wilt doorgeven aan je kinderen kan dat zelfs ook, ik heb dat ook gedaan. Dat mag sinds 1998 of 1997 in Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de wet staan..stond..'de vrouw voert de geslachtsnaam van de man' Zij voerde...Zij voert ..die naam dus.

Haar eigen naam, dus haar meisjesnaam, behoudt ze altijd. En als ze dat wenst mag ze die ook blijven voeren nadat ze getrouwd is.

Groet,

Ton