wat moet je allemaal in orde brengen als je gaat samenwonen met je partner?

en hoe pak je het financieel het beste aan? via een gemeenschappelijke rekening ? alle verhalen over samenwonen en tips zijn welkom! bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb nu het vermoeden dat Steffie 07 in Vlaanderen woont en dat de vraag daarvoor geldt.

Antwoorden (4)

Je moet je (beiden) inschrijven bij de gemeente waar je in gaat wonen. Als je alleen samen gaat wonen zonder contract oid dan hoef je niks aan de belastingdienst door te geven.
Financieel ligt helemaal aan hoe jullie het willen en hoe jullie situatie is. Als hij een huis heeft dat niet van jou is, is het niet logisch dat jij wel hypotheek betaalt. Bespreek samen wat voor jullie werkt, het is voor iedereen anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens verhuisberichten doorgeven aan je nieuwe werk, de bank, verzekeringen en belangrijke instanties (zie to-do lijsten via google).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samenlevingscontract op laten stellen bij de notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoeft niet per se.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, als je samen eigenaar bent van het huis dan ben je per definitie fiscaal partner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik hajete, vandaar dat ik zeg dat het aan hun situatie ligt. En een contract oid is dus ook een koopcontract van het huis. Er is weinig informatie gegeven over de situatie dus ik hou het algemeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, als je samenwoont met wel een contract moet je dan wel iets aan de fuscus doorgeven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het geval van de vraagsteller (ze verhuisd ook) moet dat wel.
Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/aanvragen_en_wijzigen/wijzigingen_doorgeven/wijzigingen_2012/gezin_en_huishouden/ik_ga_trouwen_of_samenwonen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet zeker dat als je verhuisd omdat je gaat samenwonen, maar geen contracten samen hebt en geen fiscaal partners bent, je dit niet hoeft door te geven aan de belastingdienst (de gemeente geeft dit door)
Bij alle andere situaties kun je maar beter gewoon wel doorgeven (beste via internet of een brief, omdat ze aan de telefoon soms ook niet eens weten wat je moet doen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje. Het doorgeven aan de afdeling Toeslagen in NL geldt als er sprake is van toeslagen. Dat is iets anders dan de belastingdienst, maar wordt daar wel geadministreerd.
Overigens komt de vraagsteller uit Vlaanderen en is niet duidelijk of ze wel in NL wil gaan samenwonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist niet dat ze uit vlaanderen komt. Wat betreft de toeslagen, samenwonen ed kan daar ook invloed op hebben en is dus wel iets om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed nadenken kan nooit kwaad.
Wie zijn relatie officieel wil regelen, kan trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaan of een samenlevingscontract opstellen. Partners kunnen ook samenwonen zonder dit officieel vast te leggen.

Ook hierover geeft de Rijksoverheid duidelijke informatie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/samenlevingsvormen?ns_campaign=Thema-familie_jeugd_en_gezin&ro_adgrp=Trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap-samenwonen&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bsamenwonen&ns_fee=0.00&gclid=CMHKv5rqiLUCFUbKtAod3BcArg

Maar het belangrijkste is dat je samen en allebei tevreden bent met de regeling.

Maak een lijstje van alle vaste lasten. Wonen, huren, verzekeringen, eventueel auto, belastingen, abonnementen etc.
Neem bijvoorbeeld een gezamelijke huishoudrekening, die een en/of rekening moet zijn, waar de vaste lasten van betaald worden en de boodschappen. Ieder stort daar iedere maand een vast bedrag op, berekend naar inkomen, of niet.
Daarnaast houdt ieder een eigen rekening, zodat je niet al je uitgaven hoeft te verantwoorden aan de ander.

Het Nibud geeft hierover ook adviezen:
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/geld-en-relatie/samenwonen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Momopyolo, maar het belangrijkste is dat je samen en allebei tevreden bent EN BLIJFT met de regeling.
Samen gaan leven is een te ernstige zaak om het louter als een kwestie van liefde te beschouwen.
Wat is, hoeft niet zo te blijven.
Het is ook een overeenkomst met zakelijke aspecten. Dus regel dat goed en schriftelijk. Een relatie is belangrijker dan een nieuwe auto. Die verzeker je toch all-risk voor het geval dat er iets fout gaat of onvoorziens gebeurt?
Bij voorbeeld als je uit de bocht vliegt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan hoe de situatie is. Ik woon nu samen met mijn vriend maar heb niks te verliezen (behalve kleding en een tafel..) en hebben nog niks geregeld. Dat komt nog wel hoor, maar het is nu geen prioriteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, des te meer heeft hij te verliezen?
Op wiens naam staat de inboedelverzekering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles staat op zijn naam, het is zijn huis. Het enige dat een risico is, is dat ik niks krijg van zijn verzekering als hij overlijdt.
Als wij samen een woning gaan kopen verandert dat de zaak natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus hij heeft geen testament waarin hij voor jou zorgt?
En is jouw inboedel dus bij brand niet door de verzekering gedekt (tegen nieuwwaarde?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn inboedel (tafel en wat kleren) is wel gedekt bij brand oid aangezien het wel in het huis staat.
Ik sta niet in zijn testament omdat hij deze niet heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
a. Meestal zijn alleen de eigendommen van de verzekerde gedekt.
b. Dus hij heeft geen testament waarin hij (een beetje ook) voor jou zorgt?
Dus zijn familie krijgt alles?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alsof de verzekering weet dat die tafel van mijn geld gekocht is?
Nee nog niet nee, dat komt nog wel. Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat elk koppel zn eigen manier van dingen heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarbij geeft zijn moeder (familie dus) mij echt wel wat van zijn geld als ik het nodig heb, mocht hij binnen een jaar oid overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarna dus geen probleem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee wil dan wel dingen gaan regelen als we samen een woning kopen en dergelijke :p
Toen ik met mijn vriend (nu mijn man) ging samenwonen (in NL) hebben wij een aantal dingen geregeld.
Wij hebben een huurhuis. Dus dat is natuurlijk anders dan kopen. Maar ook hier zit er bij ons een staartje aan, want mijn ouders zijn eigenaar van het huis, en wij huren het van hun.

We hebben ons ingeschreven in de gemeente waar we gingen wonen.

Wij hebben er voor gekozen om 5 bankrekeningen te nemen.
1 spaarrekening (gezamenlijk)
1 rekening voor inkomen en vaste lasten (automatische incasso's) deze rekening heeft geen betaalpas
1 rekening voor boodschappen en andere zaken (kapper, benzine, kleding etc etc)
1 rekening voor hem (zakgeld)
1 rekening vor mij (zakgeld)

Dit werkt voor ons prima. Dat hij meer verdient dan ik, en ik soms meer dan hij, maakt voor ons niet uit. Behalve ons zakgeld hebben wij geen zijn geld mijn geld, alles is ons geld.
Net als onze spullen, onze katten, onze auto's :-) (Behalve MIJN computer haha)

Maar dat is een keuze die je maakt. Ik heb dat van huis uit mee gekregen, hij niet. Gelukkig wilde hij het ook graag op deze manier. Ik hou niet van JOUW geld, MIJN geld.

Grote aankopen gaan in overleg (dat is alles boven de €30,-) en dan heb ik het over dingen als nieuw strijkijzer of een kastje. Dat soort dingen. Wil je iets voor jezelf moet je sparen denk dan aan een playstation. Willen wij samen iets nieuws (TV ofzo) moet daar ook voor gespaard worden maar dan samen op de spaarrekening.

We hebben ook gekeken naar verzekeringen. Wat had ik al en hij niet bijvoorbeeld. Hij had geen uitvaart verzekering en geen aanvullende zorg. Dat vond ik onacceptabel, dus die hebben we meteen afgesloten. Dan inboedel verzekering, aansprakelijkheidsverzekering, reisverzekering, rechtsbijstand etc etc.

Daar moet je goed naar kijken, wat heb je nodig. En ook het verschil tussen kopen en huren. Ik hoef bijvoorbeeld geen opstal verzekering te hebben, maar met een koopwoning heb je die wel nodig dacht ik.

Wat je vooral moet doen, is ontzettend genieten van de tijd. Ik vond het echt heel erg leuk. Want ineens moet je steeds rekening houden met de ander, je bent niet meer alleen. Maar dat maakt het ook weer heel erg leuk. Ik schrok soms, SHIT er is iemand binnen! Oh ja...

bedenk ook wat je nog wil verbouwen in je nieuwe woning. En wat voor meubels je wilt hebben. (TIP: IKEA)

Ik wou dat ik het over kon doen, om het nog een keer mee te maken. Ik vond het SUPER! Veel plezier!

Ik hoop dat je hier wat aan had.