Wat zijn de drie voornaamste hinderpalen bij verhuis uit nederland naar het buitenland?

Naar aanleiding van een artikel dat vele nederlanders naar spanje, portugal en frankrijk emigreren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Indien je binnen Europa blijft, zullen er in principe geen onoverkomelijke problemen zijn. Je moet je goed voorbereiden. Zorg dat je de taal spreekt, zorg dat je een baan hebt en zorg voor een onderkomen en sluit een goede verzekering af voor medische problemen.
Verder dien je improvisatie en goede contactuele talenten te hebben, en doorzettingsvermogen.
Familie, Heimweh en vrienden kwijtraken zouden hinderpalen kunnen zijn.
Echter in de door vraagsteller genoemde landen zijn Nederlandse Clubs te vinden, waar je altijd lid van kunt worden. Nederlanders vindt je overal, vooral in iets grotere plaatsen. En contact maken met de nieuwe mensen in een ander land is fantastisch, meestal wordt je best goed opgevangen.
Als je echt wilt verhuizen, en er achter staat zijn er volgens mij geen hinderpalen, ik ben zelf al 26 jaar op sjouw in verschillende landen en geniet er nog steeds van dat ik ook nu lekker op m'n terras in de zon zit......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

* De achterblijvers
* De taal en/of cultuur barriere
* Het contact met de instanties in NL (maar dit is van tijdelijke aard)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Taal
- Werk
- Familie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 hoofdpunten:

Andere regelgeving
andere taal
financiering van woningen

Regelgeving:
- wanneer en hoe afval aanbieden
- Kinderen naar school
- Verzekeringen
- Rechten (bij bv schade)
- Plichten (bv: wel of niet de boom op de erfgrens)
- etc

Andere taal:
- Lastig communiceren bij onduidelijkheden regelgeving
- Niet meer rustig TV kijken in eigen taal
- Krant lezen in andere taal is lastig, zeker bij politieke issues
- Babbeltje in de kroeg...
- Babbeltje over de heg met de buurman

Financiering:
- 100% hypotheek niet standaard
- Afbetalen vss niet afbetalen
- eigen vermogen nodig
- vaste baan nodig
- Hoog rente percentage
- Geen hypotheekrente aftrek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen uit het gezin wil even graag.
Er moet een andere taal geleerd worden.
En in het andere land moet ook nog een baan gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet- en regelgeving... Als je niet thuis bent in een land kan het superfrustrerend zijn om iets wettelijk rond te krijgen, al is het maar een vergunning hier en bewijs van dit enz enz...

Je bent daar buitenlander en zal dat blijven tot het einde van je leven, dat is ook een hinderpaal...

Voeding... De derde hinderpaal is voeding, je bent gewend an het eten in Nederland, je weet wat je wel en niet kunt eten, dat moet je dan nog maar eens uit zien te vinden... Dit zal in de omringende landen niet zo spelen, maar ga je europa uit, dan is dat toch een hinderpaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grappige is, dat als je terug in NL komt, je ongeveer net zo veel moeite moet doen om hier weer netjes in de systemen te komen, als je in het buitenland had om daar netjes in de systemen te komen ;-)
Integratie in het algemeen. Verkijk je niet op hoeveel bloed, zweet en tranen het kost om ergens te wennen. Als je binnen NL gaat verhuizen naar een hele andere stad moet je al een heel deel van je sociale netwerk ombouwen om je er weer thuis te voelen. Dit is alleen maar erger als je naar het buitenland verhuist.
Het scheelt natuurlijk wel of je zelf een sociaal of meer timide type bent, of je als single gaat of dat je met een gezinnetje met kleine kinderen gaat verkassen, of je al een baan hebt en dus meteen een ingang in een wereldje hebt enzovoorts.

Reken maar rustig op een moeilijk jaar voordat je op je nieuwe plekje gewend bent.