Wat zijn de mogelijkheden in deze situatie? Ik wil het uitmaken met mijn vriend maar we wonen samen en hij neemt mij niet serieus.

Ik woon al twee jaar samen met mijn vriend. Eerst als vrienden, sinds anderhalf jaar als koppel. Mijn ex woont bij ons.
We hebben een appartement met een kleine slaapkamer en een grote. Wij slapen in de grote.
Het gaat al een tijdje slecht tussen ons. We hebben al maanden geen sex meer en ook kussen en andere aanrakingen storen mij. Maar hij gelooft niet dat ik ongelukkig ben in deze relatie. "Maar vorige week heb je mij nog een knuffel gegeven" zegt hij dan, als bewijs dat ik mij wél nog goed voel bij hem.

Omdat ik een psychische aandoening heb wijt hij alle emoties aan mijzelf en ziet niet in dat hij zelf ook een actieve rol speelt bij ruzies en conflicten. Bijgevolg neemt hij geen van mijn grieven en problemen serieus. Meestal is zijn reactie dan "dat ik mijn pillen moet nemen en stoppen met drama maken".

Probleem is wel dat ons huurcontract (3 personen dus) nog meer dan een jaar geldt. We zijn enkel in staat het te betalen met ons 3, als één van ons vertrekt valt dat niet meer te betalen. Bovendien heb ik nog een heleboel schulden bij mijn vriend die ik niet onmiddellijk kan terug betalen. Ik voel me dus vastgebonden aan deze non-relatie en ik durf niet gewoon "weg te lopen". Maar ik denk, zolang ik niet vertrek, ik er niet van af zal kunnen geraken. Ook de huisdieren zijn van toen ik nog single was en die kan ik niet achterlaten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Em wat doet je ex bij jullie vraag ik me af? Maja niet mijn probleem zal zo zijn redenen wel hebben ?
Ik zal met een maatschappelijke werkster gaan praten situatie uit legen ik zal ook ook met de gemeente contact op nemen krijg je een uitkering of werk? Gemeente kan kwa uitkering mischien wat regelen ook evt andere woning ? neem ook contact op bij alle woningcorporaties sowieso om je te laten in schrijven waar je nu van huurt kan je ook even op gesprek gaan en de situatie uit leggen dat dit niet kan zo.mischien handig om een slaapbank voor t geval dat aan gaan schaffen met zn allen. Wat je ook doet zet alles op papier je wilt niet. Nog meer schulden hebben . Mischien moet je toch maar wat afstandelijker gaan doen dat je t echt niet meer ziet zitten met hem mischien een andere toon kwa praten of t op een andere manier brengen zodat t duidelijk is genoeg is
Mocht jij emotie kwesties hebben en hij houd je daar lama zegen eisend ,dwangmatig zal ik maar eens goed met maatschappelijk werk of mocht t te erg worden naar de politie gaan en daar de situatie uit legen niemand wil dwangmatig blijven of misbruikt worden !!

Het beste antwoord

Lievevrouwe, het zou goed zijn om de zaken te splitsen.
Er zijn 3 problemen.
- Je wilt geen relatie meer met je huidige vriend.
- Er is een huurcontract dat nog een jaar duurt.
- Je hebt schulden.

Eerst even over je vriend.
Wanneer je wilt dat hij je serieus neemt zou je niet meer samen met hem in 1 bed moeten blijven slapen. Dat geeft voor hem aan dat het allemaal nog wel meevalt.
Je kan op marktplaats wel een éénpersoonsbed vinden, dan kan je dat bed in de huiskamer zetten, het inrichten als bank en er s nachts op slapen.
Dan ben je duidelijk.

Je huurcontract.
Je kan eens informeren bij de huurbaas hoe het zit als jij de huur opzegt. Hoeveel opzegtermijn je echt hebt ( een jaar lijkt me onwaarschijnlijk) en als blijkt dat je twee maanden opzegtermijn hebt kan je dat je medehuurders vertellen. Dan kunnen zij samen beraden hoe ze deze nieuwe situatie wel of niet kunnen oplossen, of dat ze een andere woonruimte moeten gaan zoeken.
Niet leuk voor ze, maar ook zij moeten leren begrijpen dat het soms anders loopt dan zij van tevoren bedacht hadden en daarmee leren omgaan.
Jij kan dan ook een andere woonruimte zoeken voor jezelf en je dieren.
Ik zou zelfs adviseren in jouw geval: zoek eerst zelf een andere woonruimte voor je ze inlicht. Misschien niet politiek correct, maar ik vermoed dat het wel héél moeilijk gaat worden voor je als jij geen andere woonruimte kan vinden en nog lang bij hem moet blijven wonen.
Tenzij je als tussenoplossing misschien tijdelijk bij familie en/of vrienden terecht kan met je dieren.

De schulden.
Dat zou ik op papier zetten en daar met je, nu nog, vriend een afspraak over maken dat jij maandelijks een bepaald bedrag aflost.
Ik benoem dit als laatste maar eigenlijk zou je daarmee moeten beginnen. Dan is dat alvast geregeld en kan je er niet mee gemanipuleerd worden.

Wanneer je dat allemaal niet alleen kan zou je nog, vóór je iets onderneemt, hulp bij de huisarts kunnen vragen die zeker een goed adres weet waar ze je kunnen adviseren en ondersteunen, vooral ook omdat je zelf aangeeft dat je een psychische aandoening hebt.
Het is altijd belangrijk goed voor jezelf te zorgen maar dán is het al helemaal belangrijk om ondersteuning te vragen waar je dat bij nodig hebt.

Sterkte hoor meis.
Kristal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer hulp te krijgen van familie en of vrienden, dat kan financiele steun zijn, je stelt bijv aan je vriend voor, de huur van volgende maand nog te betalen, zodat hij en je ex tijd hebben een andere huurder te vinden, spreek verder een betalingsregeling voor de overige schulden aan je vriend af, dan pak je je spullen en laat je je ophalen en helpen door je vrienden en familie. Voel je nooit verplicht bij iemand te blijven om het geld, als je geen liefde meer voelt, is het voor beide partijen het beste en het eerlijkste als je er een punt achter zet en er zijn altijd mensen die genoeg om je geven, waar je hulp van kunt krijgen. Spreek met de persoon, die je eventueel financieel helpt, direct een betalingsregeling af en zet alles, ondertekend door beide partijen op papier.
Sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nieuwe huurder zoeken wordt denk ik moeilijk, daar er maar twee slaapkamers zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind ook dat ze zelf een nieuwe huurder moet zoeken want zij breekt de afspraak of het contract.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probleem is dus, dat er geen slaapplaats voor de nieuwe huurder zou zijn.
Je kan het uitmaken en dan als gewone vrienden samenwonen, net als in het eerste half jaar.