Kan een vader met een Poolse vrouw zomaar met de kinderen naar Polen vertrekken?

Ik, 26-jarige Amsterdamse, ben ten einde raad. Mijn vader is 16 jaar geleden opnieuw getrouwd met een Poolse vrouw. Hij kreeg hier in NL nog 2 kinderen: mijn halfbroertje van 13 en halfzusje van 5. Ze wonen vrij ver bij me vandaan (Amsterdam - Tilburg), maar we hebben een goede band: in de vakanties komen de kinderen 2-3x per jaar bij mij en mijn partner logeren en tussendoor gaan we bij elkaar op bezoek.

Helaas gaat het niet goed bij hen thuis. De Poolse vrouw (die overigens nu al 16 jaar in Nederland woont en goed Nederlands spreekt) is manisch depressief geworden en wil van hem scheiden. Het is er vrij rommelig in huis, al wordt er ook door mijn vader alleen goed voor de kinderen gezorgd. Toch zijn er ook problemen. Zo is de vrouw van huis weggelopen en zwerft deze nu sinds c.a. 2 weken op straat.

Mijn zusje heeft gedragsproblemen en is daardoor in groep 3 van school gestuurd, ze gaat nu naar een speciale school. Mijn broertje zit in havo2 en heeft juist weer een goed rapport gehaald. Bureau jeugdzorg heeft inmiddels een advies gegeven voor een uithuisplaatsing van beide kinderen. Nu is het zo dat mijn broertje en -zusje een dubbele nationaliteit hebben: Pools en Nederlands. Mijn vader denkt erover om met de kinderen naar Polen te vertrekken -na toestemming van de vrouw- totdat de situatie gestabiliseerd is (zijn idee).

Mijn vraag is: kan mijn vader zomaar met mijn broertje en zusje naar Polen vertrekken? Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens een uitzending van Netwerk, en daaropvolgende kamervragen
http://www.burojeugdzorg.nl/617.htm
waar de niet-geinteresseerde fopminister van de CU alle vragen wegwuifd, kan een ouder z'n kinderen gewoon mee de grens over nemen en emigreren, ook wanneer bureau jeugdzorg met een onderzoek bezig is. Pas als het ouderlijk gezag (tijdelijk) ontnomen is kan dat niet meer, een dag ervoor nog wel. Zie de betreffende uitzending waarin wanouders met hun kinderen vlak over de grens in Belgie zijn gaan wonen.

Het beste antwoord

Je vader heeft het ouderlijk gezag over de kinderen samen met de (Poolse) moeder. Dit betekent dat zij samen de gewone verblijfplaats van de kinderen mogen bepalen. Als de moeder instemt, mag je vader met de kinderen in Polen gaan wonen.

Bureau Jeugdzorg denkt erover om de kinderen uit huis te plaatsen. Dat is een zware maatregel. Bureau Jeugdzorg is erg bezorgd over de kinderen. Als de plannen van je vader bekend worden bij Bureau Jeugdzorg, zal het de kinderen met spoed uit huis plaatsen.

Als jij niet wil dat de kinderen in Polen gaan wonen, kun je contact opnemen met Bureau Jeugdzorg en de voorgenomen verhuizing en het doel daarvan uit de doeken doen. Ik denk dat er dan een spoeduithuisplaatsing volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen, maar dan speel ik wel informatie door die mijn vader alleen aan mij en in vertrouwen verteld heeft.
Het liefst zou ik zien dat de kinderen nog thuis blijven wonen, tot de situatie met de vader en moeder wat gestabiliseerd is. Ik zou zelf ook contact met de kinderen willen onderhouden, ze weekjes laten logeren e.d. ook i.v.m. bijlessen bijvoorbeeld.
Ik zou niet graag zien dat ze uit huis geplaatst worden, maar nog minder graag dat ze vertrekken naar Polen, waar ze eigenlijk niks hebben en de taal niet spreken.

Andere antwoorden (3)

Jouw vader kan zo maar vertrekken, het is een volwassen man die zijn eigen beslissingen neemt.
Wat jij kan doen is je vader uitleggen dat je het erg zou vinden als hij zou verhuizen naar Polen, misschien kunnen jullie samen een andere oplossing bedenken. Dus praat met hem, meer kan je niet doen.

Ik ga er vanuit dat je vader nog het gezag heeft over de kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer die vrouw in de psychiatrie te krijgen. Dat zal al veel helpen. Misschien wil ze daarna hier blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is lastig praten met de vader, die luistert eigenlijk naar niemand. De vader en moeder hebben beide het gezag, ze zijn waarschijnlijk ook nog getrouwd.
Tijdelijk in de psychiatrie is wellicht goed voor de vrouw, maar dat wil ze vast niet. Elke avond in de kroeg is leuker.
Ja, in principe zou hij dat kunnen doen. Polen is ook een EU land en hij mag zich daar vestigen onder voorwaarden. (werk en huisvesting hebben of voldoende eigen vermogen om daar langere tijd te verblijven).
Voor de kinderen is het ook geen probleem, die hebben de Poolse nationaliteit al.

Alleen, als hij dat doet om onder maatregelen van Bureau Jeugdzorg uit te komen dan kan hij zich weleens meer in de nesten werken.
Als Bureau Jeugdzorg zich eenmaal met kinderen uit een probleem gezin gaan bemoeien dan moet er al het een en ander gebeurd zijn. Ze doen dat niet zomaar.

In je verhaal noem je zijn Poolse vrouw, die in feite ook jouw stiefmoeder is, consequent "de vrouw".
Hieruit maak ik op dat jouw relatie met haar niet zo hartelijk is en dat het jou niet zo uitmaakt wat met haar verder gebeurd.
Ik bedoel: zou je geruster zijn als het gehele gezin zich in Polen gaat vestigen (je vader, zijn vrouw en hun kinderen (jouw halfbroertje en zusje)).

Uit huisplaatsing van kinderen kan tijdelijk zijn maar ook permanent, afhankelijk van de problemen die er zijn ontstaan. Meestal wordt het dan voor familie leden zeer moeilijk om nog direct contact met hen te hebben.
Het contact verloopt dan alleen nog via BJ.

Wat zou je kunnen doen vraag je.
Wat zou je willen doen en wat kun je aanbieden....

Je zou je vader kunnen aanbieden dat jij met je partner je broertje en zusje voor langere tijd bij je neemt en dat in overleg met BJ goed gemotiveerd gestalte kan geven.
Dus je zusje en broertje naar school in Amsterdam en goed voor ze zorgen.

In de tussentijd kan je vader dan zijn problemen met z'n vrouw goed oplossen.
Het kan een tijdelijke oplossing zijn die soelaas biedt om de ergste problemen het hoofd te bieden.

Als je daartoe besluit dan neem je een grote verantwoordelijkheid op je. Maar als je het omwille van iedereen het ervoor over hebt dan kan dat weleens de oplossing zijn die kan leiden tot herstel van een uit de hand gelopen situatie voor je vader en stiefmoeder.

Verwacht niet dat BJ meteen enthousiast je eventuele aanbod zal aanvaarden. Je zal moeten praten als Brugman om ze ermee in te laten stemmen. Maar als je goede argumenten hebt kun je heel ver komen.

Heel veel sterkte voor jou en iedereen die erbij betrokken is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als vader de kinderen meeneemt naar Polen terwijl er een onderzoek naar de kinderen loopt gaat hem slecht af, Jeugdzorg zal dan alles op alles zetten om de kinderen weer terug te krijgen in Nederland en worden ze met zekerheid uit huis geplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kan jeugdzorg Nederland dan doen als ze in Polen zitten? Werk heeft mijn vader sowieso niet, hij kan zich vast niet in Polen vestigen, maar wel natuurlijk op vakantie er heen gaan. De kinderen hebben wel al naast de Nederlandse de Poolse nationaliteit. Al spreken ze niet of nauwelijks Pools. Ik heb niks tegen de Poolse vrouw, ik ben boos op zowel de vader (die ik tussen mijn tiende en twintigste niet gezien heb) als ook op de moeder dat ze hun kinderen zo het slachtoffer lasten worden. Broertje en zusje in huis nemen is helaas op dit moment niet echt een optie, we hebben een klein huisje en ik werk vijf dagen in de week en doe een full time studie, dus heb geen vrije tijd over.
Kristal
11 jaar geleden
+1
Neen

Uw vader onttrekt dan de kinderen aan het gezag,

Stichting bureau Jeugdzorg heeft reeds een onderzoek gestart en zal dan alles op alles zetten om de kinderen terug in Nederland te krijgen om de zogenaamde verwaarlozing van de kinderen te stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook kern van mijn vraag. Bureau jeugdzorg heeft een (bindend) advies gegeven voor uithuisplaatsing waar nu de kinderbescherming mee aan de gang kan. Echter weet ik niks af van de werkwijze van deze instanties, en wat ze wel en niet kunnen op welke termijn.
Mijn vader wil de kinderen gewoon thuis houden, bij elkaar, zodat ze gewoon naar school kunnen. En bureau jeugdzorg wordt afgeschilderd als de grote slechterik die ze weg wil halen en ongelukkig wil maken op basis van één gesprekje van één stoicijns persoon die het natuurlijk allemaal verkeerd ingeschat heeft. Dan vertrekt hij liever naar Polen.
Maar wat jeugdzorg/kinderbescherming kan doen hier in Nederland en in EU land Polen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeugdzorg / Raad voor de Kinderbescherming kunnen uitlevering van de kinderen vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Instanties als BJ en de raad voor de kinderbescherming treden in de plaats van de wettige ouders die het gezag over de minderjarige kinderen hebben. Het ouderlijk gezag wordt dan tijdelijk of permanent ontnomen. Dit kunnen ze alleen doen als de rechter, die in deze zaken bevoegd moet zijn, hiervoor toestemming heeft gegeven, danwel beveelt met onmiddellijke ingang als de situatie van de kinderen nijpend is. De ouders worden in de regel van dat voornemen op de hoogte gesteld en verzocht om volledige medewerking.
Daarbij wordt hulp aangeboden van maatschappelijk werk tot psychologische ondersteuning en al wat verder nodig is om de uithuisplaatsing zo rustig mogelijk te laten verlopen met zo min mogelijk stress voor alle betrokkenen. Maar soms kan dat niet en vindt een en ander onder dwang plaats of worden de kinderen bijv. van school afgehaald. De school is dan al op de hoogte gesteld.
(Alleen als laatste optie) Mocht blijken dat de kinderen (en hun ouders) niet meer op het hoofdverblijf aanwezig zijn en naar onbekende bestemming zijn vertrokken, dan zal er een (internationaal) opsporingsbevel worden uitgevaardigd. Worden de kinderen elders (buitenland) dan gevonden dan worden ze alsnog onder gezag van de raad voor de kinderbescherming geplaatst. Er volgt dan i.i.g. een verzoek aan het land waar ze dan verblijven om ze zo spoedig mogelijk naar Nederland te begeleiden of toestemming om ze onder begeleiding van de RvdK terug te mogen halen. Dit is dan wel afhankelijk van de verdragen die Nederland met dat land heeft. Omdat de ouders het ouderlijk gezag ontnomen is kunnen deze dan ook in beschuldiging van ontvoering worden gesteld, een ernstig feit. Eenmaal onder de hoede van de kinderbescherming zullen de kinderen eerst tijdelijk opgevangen worden en wordt bekeken of ze op termijn samen of gescheiden bij een pleeggezin terecht kunnen.
Dit alles weer afhankelijk van de voorgeschiedenis van beide kinderen. Hoe dan ook, dit zijn altijd heftige toestanden maar uiteindelijk wel helemaal in het belang van de betrokken kinderen. Rust, regelmaat, vertrouwen en zekerheden zijn voor jonge kinderen van levensbelang om uiteindelijk in het verdere leven te kunnen welslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu is het nooit zo dat de rechterlijke macht er op uit is om op deze wijze gezinnen uit elkaar te rukken, dus je vader en hun moeder krijgen uiteraard kansen en mogelijkheden genoeg om het gezin na verloop van tijd weer te herenigen.
Zeker als zij er in zullen slagen hun eigen problemen met hulp van de diverse instanties op te lossen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beer56 Je vergeet dat als er tijdens een onderzoek de kinderen aan het onderzoek onttrokken wordt dat er dan een opsporingsbevel uitgevaardigd kan worden en als ze in het buitenland zitten er een uitlevering verzocht kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dit moment hebben de ouders nog het volledige gezag over de kinderen en de Raad en BJZ hebben geen enkele bevoegdheid. De ouders kunnen dus met de kinderen naar het buitenland vertrekken. Een opsporingsbevel is onzin, omdat daar geen wettelijke grond voor is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent slecht ingelicht Pedro. Vader is verdacht van mishandeling danwel verwaarlozing van de kinderen en net zoals alle andere verdachten kan er een opsporings en uitleveringsverzoeken gedaan worden. Vergeet ook niet dat de Raad voor Kinderbescherming gewoon een onderdeel van justitie is en die in principe het onderzoek uitvoert.
Kristal
11 jaar geleden
Cabbit, als je bovenstaande info nou eens doorspeelt aan je vader.
Denk je niet dat hij er nog eens goed over gaat nadenken?
Want hij zal alleen nog maar meer problemen creeren, maar nu ook voor de kinderen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens een uitzending van Netwerk, en daaropvolgende kamervragen
http://www.burojeugdzorg.nl/617.htm
waar de niet-geinteresseerde fopminister van de CU alle vragen wegwuifd, kan een ouder z'n kinderen gewoon mee de grens over nemen en emigreren, ook wanneer bureau jeugdzorg met een onderzoek bezig is. Pas als het ouderlijk gezag (tijdelijk) ontnomen is kan dat niet meer, een dag ervoor nog wel. Zie de betreffende uitzending waarin wanouders met hun kinderen vlak over de grens in Belgie zijn gaan wonen. Iedereen bedankt voor de antwoorden! momenteel loopt er een onderzoek van de kinderbescherming, maar dat kan 6 weken duren.. in de tussentijd probeert iedereen het plan van vetrek naar Polen in het belang van de kinderen uit z'n hoofd te praten.