Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Daaruit is gebleken, dat als je een pasgeboren baby nooit zou aanraken, het sterft.

Aanraking is bijzonder belangrijk. Het knuffelen met iemand bijvoorbeeld, maakt allerlei stofjes aan in je hoofd, zoals serotonine en oxytocine.
Je wordt er blij van zeg maar, en wie niet! :-)

Daarnaast verminderd het de aanmaak van stress hormonen zoals cortisol, testosteron en adrenaline. Dit zijn stofjes die naar agressie, prikkelbaarheid en onrustig gedrag kunnen leiden.

http://www.senz4kids.nl/ok_wetenschappelijk.html

http://www.ecomama.nl/verzorging/huidcontact/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kun je dan verklaren dat ik nog leef, terwijl ik (zolang ik weet) maar 1 knuffel in me leven heb gehad, en een hekel heb om iemand een hand te geven? niet negatief bedoelt, maar dit zet me aan het denken als jou verhaal klopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent als baby aangeraakt om je te voeden, kleden, verschonen en baden bv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had dat ook gehoord. Het klinkt en is heel bot maar wat ik hoorde is dat ze dus een baby hadden die ze helemaal niet aanraakten voor een onderzoek en dat die al heel snel stierf
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb zelf de schurft aan aanrakingen van een vreemde. Een hand vind ik dan nog oke, dat is gewoon beleefd. Maar mensen die zo maar een hand op mijn schouder leggen ofzo, of heel dicht bij komen staan...OPZOUTEN.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geliefden raak je toch zeker wel aan HeerVoldemo?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja :-D daarom heb ik ook neer gezet vreemden. Als ik het van geliefden niet kon hebben, dan zou ik allang een arts/psych geraadpleegd hebben. Want dat lijkt me wel een storing.