Confronteer ik mijn moeder met haar geheim of zwijg ik voor de lieve vrede ?

Ik kwam 2j geleden te weten dat m'n moeder en m'n exman anno '88 'iets' met elkaar hebben gehad. Ik was op dat moment net 17 en ik zag er toen geen graten in dat als ik van school kwam ze samen aantrof in huis. (let wel: dit herinnerde ik me dus maar pas 2 j geleden). De persoon die met dit geheim heeft toevertrouwd is m'n eigen vader. Hij liep reeds meer dan 20j met dit geheim rond (betrapte hen samen) en heeft dus meer dan 20j op zijn tanden gebeten toen hij me zag huwen met de man in kwestie, ik een kind kreeg etc. Dit nieuws was voor mij als een dolk in mijn hart. Voelde me bedrogen door iedereen op dat moment.Ik heb mijn exman onmiddellijk gevraagd voor een gesprek.Ik héb hem geconfronteerd en hij heeft beaamd dat hij toendertijd (hij was toen 23) werd verleid door mijn moeder. Dat er wat geflikflooi is geweest, dat ze samen whiskey dronken terwijl ik op school was. Sindsdien zit ik dus met een groot moreel dilemma: moet ik mijn moeder nu confronteren met het feit dat ik haar geheim ken, nu ze ziek is(herstellend van kanker), ellendig is? Ik ga haar nooit bezoeken met mijn huidige man.Dan maakt ze 2 staartjes in haar haren, draagt een minirokje terwijl ze 65 is. In nabijheid van mannen krijgt ze nymfomane trekjes naar mijn (subjectief) gevoel, of is zij mentaal ziek? Haar voor immer de rug toekeren kan ik niet, het IS mijn moeder. Zwijgen maakt mij ziek, niet zwijgen ook.. Wat is de raad die jullie me zouden geven ? Ik weet niet wat ik ermee moet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt afschuwelijk dat je dit moet meemaken. Ik wens je als eerste heel veel sterkte toe!

Het beste antwoord

Wat jou ziek maakt, is de rancune, de wrok. Want al "kan je haar niet de rug toekeren omdat ze je moeder is", je bent op dit moment ook niet meer in staat om echt liefde te voelen voor haar.
Wat mij frappeert is waarom je vader na 20 jaar zwijgen twee jaar terug plots wel alles aan jou heeft verteld. Was het misschien omdat je toen van je man scheidde en hij er geen graten meer in zag omdat jullie toch uit elkaar gingen?
Wat ik me ook afvraag : waarom maak je je zo dik als een vrouw van 65 het niet kan verkroppen dat ze ouder wordt? Wellicht was ze vroeger een heel aantrekkelijke vrouw die goed wist hoe ze mannen om haar vinger moest winden? Dan is het altijd mogelijk dat er nog andere mannen zijn met wie ze wat geflirt heeft of misschien zelfs geflikflooid. Een ultiem triomf natuurlijk als je een veel jongere man kan verleiden die nota bene een relatie heeft met je veel jongere dochter. In feite zou dit medelijden moeten opwekken. Dergelijke vrouwen moeten constant bevestigd worden door mannen om zichzelf "okee" te vinden. Een ramp natuurlijk als men dan aftakelt en de voortdurende bevestiging weg valt.
Ik vat niet goed waarom je met je huidige man niet bij je moeder wil komen. Elke "gezonde" man zal veeleer stil glimlachen als iemand van die leeftijd met twee staartjes en een minirokje rondloopt. Ze zal hem dus echt niet meer kunnen "verleiden". Of schaam je je vooral voor haar gedrag? Dat hoeft ook niet... zij is volwassen en jij hoeft geen plaatsvervangende schaamte te voelen als zij er zelf niet om maalt.
Bekijk eens voor jezelf welke meerwaarde je verwacht van een confrontatie, wat het voor jou zou opleveren. Ik zou er niet van uitgaan dat je moeder spijt heeft, gezien ze nog niet veranderd is. Mogelijk heeft het ook een invloed op haar relatie met je vader, als ze te weten komt dat hij het gezegd heeft.
Lukt het je niet de wrok los te laten en te vergeven? het is allemaal zo lang geleden, je hebt een nieuwe relatie...wat doet het er allemaal nog toe? Kan je het loslaten en terug liefde voelen?
Als je het haar toch wil zeggen, is dit ook okee. Maar doe het dan één keer en zonder verwachting. Zeg dat je het weet en wat je erbij voelt. Maar zeg tegelijk dat je het haar vergeeft. Op dat moment kan er terug liefde stromen, wat voor jou én voor haar helend zal zijn.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden waarom mijn vader na al die jaren heeft gesproken is.... omdat mijn moeder mijn huidige man 2 jaar geleden een dag mee op sleeptouw heeft genomen onder het mom 'we gaan samen een verjaardagscadeau kopen voor mijn dochter'. De waarheid is dat ze hem van het ene cafe naar het andere heeft genomen, hem heeft willen verleiden en helemaal niet van plan was om een verjaardagscadeau te gaan zoeken. Het is mijn man die 's avonds is thuisgekomen, compleet van slag was. Hij voelde zich er zeer ongemakkelijk bij en wil sindsdien liever niks meer met mijn moeder te maken hebben. Ik heb het verhaal uit hem moeten sleuren. Hij heeft boos zijn verhaal gedaan tegen mijn vader.... en mijn vader.... die had een dejà vue... en biechtte op wat hij 20j geleden had gezien. Dus, eigenlijk zijn er twee geheimen. Ik heb nog contact met mijn moeder, ik help haar waar het kan. Maar er is verkilling in mijn hart. Ik praat, maar over koetjes en kalfjes. Het vertrouwen is stuk. De onvoorwaardelijke liefde voor haar ligt aan dingelen. Maar mijn respect voor haar als mijn moeder is groter dan de vraagtekens waarmee ik zit.
Maar deze vraagtekens zijn er wel en die spelen een vreselijk spelletje met me...
liveisgreat
11 jaar geleden
Inderdaad zijn er twee geheimen. Met je reactie begrijp ik ook waarom het je zo hoog zit. Het heeft allemaal wel degelijk te maken met het hier en nu en consequenties op je huidige omgang met je moeder.
Ik vraag me wel af wat je bedoelt met "vraagtekens". gaat het over je dilemma? Of heb je nog andere vraagtekens?
Wat ik me ook afvraag : waarom heeft je man destijds niet gewoon gezegd : "sorry, ik ga verjaardagscadeautjes kopen, ik ga niet mee op café?" Misschien niet na het eerste café maar alleszins toch als hij zag dat het de verkeerde kant opging?
volgens mij omdat je moeder een héél handige tante is om mannen ergens toe te brengen en misschien zelfs in het algemeen om mensen te manipuleren. Zie ook hoe ze jou heeft "bewerkt" zodat je bijna ging geloven dat ze de enige mens was die je echt kan vertrouwen...
daar ligt wellicht ook de wezenlijke reden dat je man er geen contact mee wil : op die manier kan hij zichzelf beschermen zonder zijn schoonmoeder voor de borst te moeten stoten.
Dat jij zowat van je stoel viel, kan ik me goed voorstellen. En dat dit een deuk gaf in je relatie met je moeder ook.
Besef echter één ding : het is een pathologie. Je moeder "bestaat" alleen maar als ze mannen kan verleiden. Ze kan met andere woorden niet anders. Ze is zo niet geboren, maar ergens heeft ze dit als overlevingsme-chanisme opgepikt. Ik denk dat je vader maar een klein tipje van de sluier heeft opgelicht van wat hij allemaal met haar beleefd heeft (als hij het heeft WILLEN zien natuurlijk...).
liveisgreat
11 jaar geleden
(vervolg)
Als ik alles op een rijtje zet denk ik dat je het eigenlijk het liefst wél zou zeggen maar dat het respect voor je moeder je tegenhoudt.
Bedenk echter dat de "lieve vrede" eigenlijk al geschaad is. Je kan niet meer op een emotioneel eerlijke manier met je moeder omgaan omdat je vol wrok en kwaadheid zit. Dat voelt zij allicht ook wel aan.
Vertel het haar dus. dat je het weet, dat het je pijn doet, dat het je ook pijn doet dat ze zelfs nu niet kan stoppen met haar gedrag. Maar verwacht er niets van. Verwacht niet dat ze zich excuseert, verwacht niet dat ze verandert. Laat gewoon gebeuren wat er gebeurt. misschien geef je haar door het gesprek de kans om de schuldgevoelens die ze heeft los te maken. maar het kan ook helemaal anders gaan : ze kan kwaad worden, het ontkennen, schreien, je trachten te "verleiden" (ik bedoel : manipuleren) enz enz enz... Laat het allemaal maar gebeuren. het is haar proces op dat moment, en ze zal dat doen waarvoor ze de rijpheid heeft. Het klinkt misschien luguber, maar uitgerekend een zware ziekte maakt soms dat mensen emotioneel toch wat zuiverder worden, hopelijk is dat bij je moeder ook zo...
En kijk daarna of je ook kan vergeven, diep van binnen. Of er een beetje wrok is losgekomen. Als dat niet zo is, zou ik toch overwegen om tijdelijk professionele hulp te zoeken omdat het hier toch een heel existentiële kwetsuur betreft (want het gaat over je moeder).En omdat het voor jezelf belangrijk is niet met kwaadheid en wrok te blijven rondlopen, en je zo tegelijk ook steun krijgt in je omgang met je (manipulerende) moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagtekens : Waarom verleidt ze mijn vriendje? Hoé kan je dat je eigen dochter aandoen ? (ok, ze was jong, mooi, vrijgevochten). Waarom doet/deed ze me geloven dat enkel zij te vertrouwen was? Waarom probeert ze 20j nadien nog 'ns effe opnieuw ? Ik balanceer tussen verdriet, onmacht en woede. De ene moment denk ik "ach, laat gaan, geen stinkende wonden open rijten, zeker niet nu ze herstellend is", om haar de volgende dag dan weer te verwensen. Je hebt wel gelijk, manipulatie is haar tweede natuur, ze windt iedereen rond haar vinger. Ook heeft ze iets ontwapenends, iets naiefs en kinderlijk over zich. Misschien is zij psychisch ziek en heb ik dat nooit gezien ?
Bedankt alvast voor je mooie antwoord
liveisgreat
11 jaar geleden
ach, psychisch ziek... dat zijn we allemaal wel een beetje he :). het is voor haar een overlevingsmechanisme.
ieder van ons heeft zo een overlevingsmechanisme. Dat kan al heel jong ontstaan. Bv. zo ken ik mensen (twee huisartsen, enorm liefdevolle mensen) die als ze jonger waren een heel mooi weeskindje uit Indië hadden geadopteerd (ze hadden toen twee eigen kinderen). Het kind was 2 jaar maar beregoed in manipuleren. In het weeshuis was dit gedrag belangrijk om fysisch en/of psychisch te overleven. Het kind had dit gedrag verinnerlijkt. Als het ouder werd en Nederlands leerde praten, verergerde het manipuleren nog. Gezinstherapie werd gevolgd, maar ook de therapeut liet zich manipuleren door dit prachtige kind met de grote bruine onschuldige ogen en wees met de vinger naar de "ouders". Het gezin ging er bijna aan ten onder en heeft op de duur het kind moeten loslaten met veel pijn in het hart.
Zo heeft je moeder ook noodgedwongen op een bepaald moment onbewust "besloten" dat manipuleren en verleiden de manier waren om psychisch (of fysisch) te overleven. En zo hebben wij allemaal een bepaald overlevingsmechanisme, bv. "ik ben altijd het slachtoffer" "mij krijgen ze met niks klein, ik kan alles aan" "ik moet er altijd piekfijn uitzien" "mijn huis moet er altijd piekfijn uitzien" e.d. Ook ziekelijk zijn (als er geen ernstige aandoening is) is mogelijk een overlevingsmechanisme. Of gierigheid of juist het tegenover gestelde; doen alsof je rijk bent terwijl dit niet zo is. Enz.
Het punt is dat die overlevingsmechanismen onbewust zijn. Men ervaart ze als een deel van het eigen ik. Vermits een overlevingsmechanisme (zoals het woord zegt) gaat over het over-leven kan een behandeling om het mechanisme te overwinnen zeer beangstigend zijn. Zelfs het toegeven dat men dit overlevingsmechanisme heeft is geen evidentie.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat de omgeving rustig moet toekijken en denken "ach ja, hij heeft weer last van zijn overlevingsmechanisme". Begrip kan een manier zijn om te kunnen vergeven, maar tegelijk is het zeker aan de orde om er iets mee te doen als iemand je door zijn/haar overlevingsmechanisme schade toebrengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je fijne reacties...

Andere antwoorden (10)

Ga eens praten met een psycholoog hierover, dan heb je kans dat je een helder inzicht hierin krijgt en daardoor weet wat je moet doen. Wij kennen jou en je moeder niet, dus kunnen dit niet voor jou beantwoorden, het is in ieder geval duidelijk dat je hier hulp bij nodig hebt, dan lijkt mij gespecialiseerde hulp op zijn plaats.
Sterkte hiermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
aangezien je moeder ziek is , zou ik je aanraden
om alles zachtjes te brengen en niet in een keer zeggen dat je het weet , aleen ik zou als ik zoiets hoor me verraden voelen.... qua jouw kant dat je het geheim hebt gehoord
verder adviseer ik je om een psycholoog raad te plegen
veel sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
praat er op een rustige, maar toch vragende manier over,je moeder moet het toch een keer onder ogen zien. onthoudt wel dat je moeder herstellende is van kanker. waarschijnlijk zit zij met het zelfde dilemma als jij: zij wil het jou ook vertellen maar durft dat niet.
heeeel veeel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eerst eens goed bij jezelf na:
Waarom maakt zwijgen hierover jou ziek?
Het gaat om iets wat maar liefst 20 jaar geleden gebeurt is,
waar je niets meer aan kan veranderen,
wat inmiddels in alle opzichten verjaard is.
Jij bent van die man af.
Jouw moeder is ziek.
De situatie is nu heel anders.
WAT is het dan, dat jou nu, als volwassen vrouw, nog steeds ziek zou maken?

Ga dan eens na wat het zou opleveren, oplossen,
als je er met je moeder over zou praten.
Jouw moeder is ziek, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk is ze niet helemaal in orde............
Misschien zal ze het hele verhaal ontkennen, dan krijg
je ruzie. Of ze zal het toegeven en bagatelliseren. Dan schiet je ook niks op.
Zelfs als ze excuus zou aanbieden: wat dan nog? Word je daar beter van. Maakt dat jou opgelucht? Is het dan wel vergeven en vergeten?

Waarom ga je haar nooit bezoeken met je huidige man?
Omdat jouw moeder zich dan gaat lopen aanstellen?
Wie kan daar niet tegen? Jij niet of jouw man niet.
Kan je dat misschien ook met wat humor en relativeringsvermogen benaderen?
Je bent toch niet echt bang dat jouw man zich laat verleiden door jouw moeder?

Mijn raad is dus tweeledig:
* Hou het bij jezelf. Vraag je af waarom het zo'n punt is. En of je het hele geval (je moeder) ook anders kan benaderen.
* Neem jezelf en je moeder niet zo serieus.
Neem afstand.
Als jij je ziek laat maken, dan doe je dat zelf.
Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Dikke plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het helemaal met je eens: plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Rieneke1
11 jaar geleden
superantwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het hier maar gedeeltelijk mee eens. Ik zou helemaal wild worden als ik hierachter zou zijn gekomen. Het is een natuurlijke reactie dat zij erkenning wilt voor wat haar moeder haar heeft aangedaan. Misschien neemt zij haar huidige man niet mee op visite bij haar moeder omdat zij zich geneert voor het gedrag van haar moeder of vanwege de angst dat dit weer gebeurt. Het kan haar moeder zijn, maar haar moeder heeft (hoogstwaarschijnlijk vanwege een psychische oorzaak) gezorgd voor een vertrouwensbreuk in hun relatie. Daarnaast is het vertrouwen in haar vader ook geschaad. Het kan zijn dat zij bepaalde dingen uitgesproken wilt hebben om hun relatie te verbeteren. Ik denk dat mensen eerst zelf zoiets moeten meemaken om te weten hoe erg zoiets is. Ik adviseer haar toch om er op een bepaald moment met iemand over te gaan praten. Naast psychisch letsel kan ze zichzelf ook fysiek letsel berokkenen (hartschade, migraine etc.)
eerder vandaag had ik je vraag en de antwoorden al gelezen en een dikke plus bij de laatste achtergelaten, nu kom ik uren later toch nog even langs, omdat ik dacht:
het gaat niet om je moeder, realiseer jij je dat ?
het gaat om jou...

ja, je moeder is ziek (herstellende van kanker) en ja je moeder is op een andere manier misschien ook ziek (mini-rokjes op haar leeftijd, staartjes in het haar -who cares- en nymfomane trekjes). maar daar gaat het helemaal niet om.

het is je moeder en het blijft je moeder, of je nou op ziekenbezoek gaat of niet, over een paar jaar zal je spijt hebben dat je niet naar haar toe bent gegaan, geloof me. wat je zou moeten doen (je móet niets!), is bij je zelf te rade gaan, of je alleen maar zwaar beledigd bent (iedereen wist ervan behalve jij, behalve "kwatta"!) of dat je werkelijk diep gegriefd bent dat het idee echt pijn doet bij jou, (hoe kan je dan je huidige man alleen naar haar toe laten gaan, verbaasde me wel).

het gaat dus om jou en wat schiet jij er mee op, waarom maakt zwijgen jou ziek? ben je iemand die alles spuit, niets binnen kan houden ? in dat geval lijkt me dat het wel moeilijk voor je is om niets te vertellen... eindelijk weet je alles en nu wil je het ook kwijt... aan wie, aan je moeder, waarom, om haar jouw boosheid/ verontwaardiging/ frustratie/..... te tonen, want dat komt allemaal door haar, door je moeder! door haar gebrek aan zelfbeheersing en
schandalige avontuurtje(s) tijdens schooltijd met jouw vriend/a.s. man 20 jaar geleden.
en je ex dan ? toen nog je vriendje 6 jaar ouder een volwassen man (23 jaar) een "jongeman" die een slippertje had met een "coogar", dus jij wist niet dat je vriendje een toy-boy was ?

ja, als je alles er uit wilt gooien, kan dat er ook nog wel bij: je moeder is de cougar en je ex was een toy-boy !

maar waarom wordt jij ziek van het verzwijgen van jouw gekwetste gevoelens over een "mrs robinson" geval van je moeder en je toenmalige vriend ?

misschien is het raadzaam voor je om eens met een psycholoog te praten, deze zal je beter kunnen helpen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit moet je wel het gevoel geven van zwaar verraden te zijn.
En dat ben je.
Door je ex en door je moeder.
Dat het als zwaar verraad voelt komt mede omdat kinderen zich veilig en geborgen willen voelen bij hun moeder, en dat was je dus niet. Of, misschien dácht je dat je veilig was bij je moeder en bleek dat achteraf een leugen.
Je had eigenlijk een moederlijke moeder willen hebben.
Maar je moeder had/heeft blijkbaar veel moeite met volwassen worden.

En dat laatste is mogelijk nog het belangrijkste in dit geval.
Denk je dat je er met haar een goed gesprek over kan hebben, over wat je dwars zit?
Dat zij in staat is de situatie te zien zoals het voor jou nu is? Is zij volwassen genoeg? Empatisch genoeg?

Zo niet, geef haar dan alsjeblieft niet de macht jou weer te bezeren door het bijvoorbeeld af te doen als kinderachtig dat je daar nu nog mee komt of iets dergelijks.
Zij kan zeggen: het is al 20 jaar geleden... waar hébben we het over... Of zij ontkent.

Voor jou echter is het pas twee jaar geleden, vanaf het moment dat je het wist. En het blijft knagen.
Zo bijt je nu net als je vader op je tanden als je bij je moeder bent...

Geef haar die macht niet Vrouw.
Neem je eigen leven in handen en ga een methode opzoeken waarin je dat kan leren verwerken. En waarin je kan leren de beschermende moederliefde die je ontbeerde bij jezelf te ontwikkelen... voor je zelf :-)
Het wordt tijd om je los te maken van je moeder en je emoties en gevoelens in eigen beheer te nemen.
Prachtig dat je je ex ermee geconfronteerd hebt, heel moedig.
En besef verder dat alleen jij jezelf kan leren om jezelf te koesteren zodat je dat niet meer van je moeder nodig hebt.

Mogelijk kan je haar ooit bezoeken en compassie voor haar voelen, want hoe triest is het niet dat een vrouw zo weinig zelfwaarde voelt dat zij haar dochter wil overtroeven door met het vriendje te slapen.

Neem haar weinige gevoel voor eigenwaarde niet over, neem je vader's tandenknarsen niet over.
Ontwikkel je liefdevolle zelf (nog meer).

Misschien kan je haar ooit vergeven, voor je eigen geluk.
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijke dank Kristal voor dit hartverwarmende antwoord. Het is voor mij idd 'nog maar' 2 jaar geleden. Mijn moeder was altijd diegene die van de daken schreeuwde dat ik niemand kon vertrouwen, enkel haar. En dat zij het haar roeping vond om over me te waken. Zij was mijn God. Maar het gevoel van bedrogen te worden door de persoon waarvan je dacht dat ze het beste met je voor hadden doet pijn.
Kristal
11 jaar geleden
Dat is zo waar Madamesam, het doet ongelofelijk pijn. Toen ik zelf in een vergelijkbare situatie zat, me diep verraden voelde door de persoon die ik het meest liefhad, zei iemand tegen me:
Dank aan al degenen die me hebben laten vallen,
zodat ik op kon leren staan. Geloof me, op dat moment was ik niet blij met die uitspraak, maar nu, 30 jaar later, weet ik het nog.
Het heeft me enorm geholpen om te zien dat ik zulk verraad aan mij kon omzetten tot iets wat uiteindelijk ten goede kwam van mij.
Ik heb geweigerd mijn verrader die macht over mij te geven dat ik niemand meer kon vertrouwen. Ik heb de verrader mijn leermeester gemaakt.
Ik ben opgestaan. En ook weer een aantal keren hard gevallen natuurlijk, maar hoe pijnlijk ook, ik wist dat ik weer ging opstaan. Misschien, als je bent opgestaan (en ik had daar hulp voor nodig, misschien jij ook?) komt er een moment waarop je het er met je moeder op een helende wijze over kan praten.
Maar misschien ook helemaal niet, en dat is niet erg, het hangt niet van haar af of je er mee om leert gaan.
Wanneer zij was overleden voor je begreep van het bedrog, zou je het ook kunnen leren helen. Je hebt er je moeder niet voor nodig,
alleen jezelf. En wees zacht voor jezelf als je toch door je knieen gaat omdat op dat moment de pijn te groot is.
Een kindje geef je ook niet op haar kop als het door de knietjes zakt als het leert lopen.
Wees mild voor jezelf, troost jezelf en weet dat de ergste pijn weer minder wordt op den duur. Sadness flies away on the wings of time.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een mooie, positieve, respectvolle boodschap. Eentje om over na te denken. Bedankt voor je moeiteloos begrijpen van mijn gevoel.
liveisgreat
11 jaar geleden
heel mooi antwoord +
Kristal
11 jaar geleden
Dank jullie. En Madamesam, mogelijk helpt het je een brief te schrijven naar je moeder.
Je hoeft hem niet te versturen weet je, en daarom kan je álles zeggen wat je zeer doet, op de manier die je wilt.
Als je razend wordt, gebruik dan krachttermen, en onder woede zit verdriet, dus als je verdrietig wordt, laat je tranen maar vallen.
Spreek je uit naar haar, op de brief.
Wees compleet jezelf. Bewaar het even, en lees het een aantal keren over en bedenk wat je met de brief wilt.
Misschien wil je er een kleine/grote zelfbedachte ceremonie van maken door de brief te verbranden.
Dan kan je de brief b.v. hardop voorlezen en dan verbranden.
Al je woede te verbranden met deze brief.
Je verdriet.
Je pijn.
Alles reinigen met en in het vuur. Of op welke andere manier dan ook, als het voor jóu maar reinigend en helend voelt/werkt. Zo kan je jezelf helpen om te helen.
Koop daarna iets voor jezelf (als dat financieel mogelijk is) wat jouw kracht uitdrukt, je zelfstandig zijn, jouw liefdevolle zijn.
Iets wat je raakt omdat het jou op je best uitdrukt.
Om je te herinneren aan dat deel als je mogelijk tijdelijk door je knieen gaat. Of maak het zelf, als dat in je lijn ligt. En als daarna blijkt dat je moeder je nog steeds negatief raakt, voel het, voel waar de pijn zit en kijk er daarna vanaf een afstandje naar en beaam zonder ongeduld naar jezelf dat ze je nog steeds raakt, pijn doet.

Glimlach juist liefdevol naar jezelf en zet een mooie grote transparante roos tussen jou en je moeder in (in je verbeelding, maak er dus de meest mooie roos van die je je kan bedenken ;-).)
Zodat al het negatieve wat zij uitstraalt tegen de roos aankomt die het op een zachte manier weer terugkaatst naar haarzelf.
Daar waar het hoort.
Door de roos transparant te maken kan je nog steeds open contact maken met je moeder, maar nu zonder haar negativiteit te ontvangen. Dit is een van de manieren waarop je jezelf kan afschermen, deze manier spreekt mij erg aan omdat het je niet afsluit.
Maar misschien vind jij wel een heel andere manier als je googled, een manier die veel beter bij jou past.
Dan is dat voor jou de beste manier :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ik zou je moeder confronteren hiermee, ziek of niet.
Als jij nog normaal met je moeder wilt kunnen omgaan moet je zeker je hart luchten. Ben je niet ontzettend nieuwsgierig wat zij hierop heeft te zeggen? Als je blijft zwijgen dan zul je nooit haar kant van het verhaal weten, ieder verhaal heeft 2 kanten en je ex-man heeft zijn kant verteld en ik vind dat zij ook haar kant moet kunnen vertellen.

Persoonlijk vind ik dat ze enorm faalt als een moeder en dat ze behoorlijk ziek in haar hoofd is. Vreemdgaan met de vriend van je dochter, nee zoiets walgelijks heb ik nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees het volgende en vul verder in:
Je moeder ontving jouw ex-man toen je 17 was en je lette er eigenlijk niet op. Wellicht omdat er ook andere mannen waren???
Je ex-man heeft het bevestigt en is wellicht ook door andere vrouwen verleid voordat jullie gingen trouwen en kinderen kregen???
Je vader vond het noodzakelijk om het na ruim 20 jaar alsnog onder je neus te wrijven.
Je houdt nog steeds veel van je moeder !! met haar nymfomane trekjes ? en wellicht nog veel meer afwijkingen waar iedereen recht op heeft.

Heeft je moeder je bedrogen of heeft ze voor het gemak haar mond gehouden? Is het wel een geheim of is het iets wat nooit verder besproken is?
Heb je nu een probleem met je vader of je moeder.
Houdt je ook zo veel van je vader?

Mijn idee is dat je nu niets moet doen. Wacht een goed moment af en breng het dan voorzichtig ter sprake. Ter voorbereiding zou je met je vader kunnen spreken en vragen of en vooral hoe zij dat samen hebben besproken.

Van kanker herstelt niet iedereen. Als dat onverhoopt zo is, denk ik en vind ik dat je het ook kunt laten rusten.

(Ik ben een man)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een zo min mogelijk verwijtende toon je moeder confronteren met je wetenschap en verdriet kan je last verlichten.Het taboe is verbroken.
Je moeder heeft domme dingen gedaan en jou daarmee beschadigt.
Juist als er mogelijk levensbekortende ziekte in het spel is kun je conflicten beter opruimen dan de rest van je leven met deze last omlopen.
Je mag best je echte gevoelens plaats geven.
Je moeder zal haar nymphomane trekjes wellicht niet meer onder controle kunnen brengen.
Draag echter geen geheimen die je blijkbaar nu al niet kunt torsen, laat staan je levensgeluk kan verpletteren.
Probeer zelf rust , waardigheid en eerlijkheid te handhaven, JIJ hebt niets fout gedaan.
Probeer (terechte) woede eerst een plaatst te geven en houd het bij je eigen beleven.
Je komt dan voor jezelf op en dat zal je goed blijken te doen, een mens is geen afval en jij zeker niet.
Gooi de rommel uit je leven en probeer dat op een constructieve wijze te doen.
Ik wens je sterkte en wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar wat ik lees over de psychische gesteldheid van jouw moeder dien je je af te vragen of je van haar handelen anders had mogen verwachten? Dus kon zij gezien haar karakter en eventuele psychische stoornis zichzelf een hand boven het bieden om met jouw ex-man te slapen? Hetzelfde geldt voor jouw ex-man. Het beantwoorden van deze vraag helpt in de beantwoording in hoeverre je iemand iets kwalijk mag nemen.

Zelf vind ik het een misvatting in jouw OP dat jouw moeder jouw ex-man verleid heeft. Verleiden bestaat niet, ergens mee instemmen wel. Jouw ex-man is niet verleidt, maar heeft ingestemd om seks met jouw moeder te hebben en dit vervolgens te verzwijgen, hij is er dus even schuldig aan. De term verleiden doet afbreuk aan het bevestigende antwoord op een schuldvraag.

Naar mijn inziens hoef je niet te proberen om de vertrouwensband te herstellen. Ik durf zelfs te denken dat het onmogelijk is om de vertrouwensband volledig te herstellen. Voel je daar vooral niet schuldig over. Je zou dit in het kader van zelfprotectie kunnen plaatsen. Dit maakt jou niet per definitie bitter of zuur. Trek hier lering uit en zorg dat jouw kinderen niet hetzelfde hoeven mee te maken, een ouder is er om jou te beschermen.

Jij weet dat het is gebeurt. Zowel jouw vader als ex-man bevestigen dit. Nu je dit weet is de vraag: wat ga jij zelf met deze wetenschap doen?

Wat mij betreft mag jij je moeder hiermee confronteren, mits jij het besef hebt dat je misschien niet het antwoord zal krijgen wat jij wilt horen. Als jij verwacht dat jouw eigen gemoedstoestand op een ontkennend antwoord achteruit zal gaan, dan heeft het wat mij betreft geen nut om haar met deze wetenschap te confronteren. Als de gedachte dat de "lieve vrede" in jouw hoofd beter bewaard blijft door haar niet te confronteren, zou ik het niet doen.

Boos zijn en boos blijven dienen van elkaar te worden onderscheiden. Je mag boos zijn op jouw omgeving, dat is een natuurlijke reactie. Ik zou er als ik jou was zorg voor dragen dat je niet te lang boos op hen blijft, uiteindelijk heb je er alleen jezelf mee. Zoals ik eerder al zei kan langdurige boosheid niet alleen mentale klachten veroorzaken, maar ook fysieke klachten zoals migraine en hartkwalen.

Richt je vooral op je eigen geluk en op dat van jouw gezin. Schud degenen die jouw kwaad hebben berokkend de hand en zeg: één keer maar nooit meer.

Ik wens je heel veel geluk en sterkte toe.