Waar komen sommige uitspraken van mijn zoon vandaan?En hoe ga je er mee om???

Mijn zoon is 2,5jaar. De laatste tijd komen er uitspraken zoals mama stout, mama opeten, mama kapot maken.
Ik vind dit niet prettig. Moet je er tegen in gaan of gaat dit wel over????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (16)

kinderen zoeken vaak hun grens op om te zien wat ze wel en niet kunnen uitvreten.
gewoon duidelijk je grens stellen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet tegen in gaan, zeg dan, "Maar mamma vind jou de allerliefste, de allermooiste... " dan houdt dat heel snel op... Nooit tegen in gaan, maar zeg dat naar je kind wat je wel wnest dat je kind tegen jou zegt...

Toegevoegd na 34 seconden:
Het komt van anderen... Natuurlijk, van wie anders???...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'De allerliefste, de allermooiste': is dat niet iets dat volgens jou je maar tegen één persoon op de hele wereld naar waarheid kan zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen die het niet van zichzelf ziet, beschouwt een ander als een concurrent, zij die het werkelijk ervaren belichamen allemaal hetzelfde principe dus daar is geen concurrentie... Maar ik verwacht niet dat je dat snapt, sorry... Omdat ik dat kan zien in alle personen, kan ik het zeggen tegen iedereen waarin ik het herken, maar ook dat zul je niet snappen, helaas...
Tja.. Je zoontje heeft een beperkte woordenschat, en probeert nu met je te communiceren.

Waarom vind je dit onprettig? Dat het uitspraken zijn die negatieve emoties weergeven? Misschien vallen die het meeste op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je voor hem een afkoel plekje, een strafstoeltje o.i.d.?
Als mama dan toch stout is , dan gaat hij daar maar even afkoelen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je de aanwijzingen van de nanny niet goed begrepen. Nog afgezien van dat ik zelf niet in die nanny geloof...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je antwoord ga ik denken dat je heel weinig inlevingsvermogen hebt, of heel weinig mensenkennis, of de vraag niet goed gelezen. Zijn kind leert net praten. Het heeft dan nog helemaal geen goed of kwaad-besef bij de dingen die het zegt. Sorry voor de wat heftige reactie maar ik schrik echt van je antwoord.
Kinderen van die leeftijd zijn bezig met het leren van alles om hen heen.Daar hoort ook het leren spreken bij.Ze zijn bezig woordjes te gebruiken maar kunnen ze nog niet altijd in de juiste context plaatsen.Ik zou er mij niet te drukom maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het misschien mogelijk dat hij deze opmerkingen zelf de hele dag hoort.
Hij kan in ieder geval niet overzien wat hij zegt.
Niet al te veel aandacht aan schenken, of hooguit zeggen `wat je nou zegt vind ik goed`, zo praten wij niet met elkaar.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag aan je kind, waarom vind je mama stout? Het is nu nog lastig communiceren omdat hij nog zo klein is, maar straffen of boos worden moet je niet doen. Je zoontje uit iets, een gevoel, en hij zal je niet altijd even lief vinden dus soms vind ie je stout. Probeer er dan achter te komen waarom! Niet er tegenin gaan in ieder geval het is ZIJN uiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik gevraagd, er komt geen logisch antwoord.
NEGEREN! ook al is hij 2 hij zal er absoluut geen benul van hebben wat hij zegt. Anders zou ik vragen waarom mama stout is. Ik durf te wedden dat er totaal geen antwoord uit komt, want kinderen weten vrijal niet waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderschat kinderen niet.
Jij kent je zoontje het beste. Je kunt waarschijnlijk goed beoordelen wat zijn stemming is, wat zijn bedoeling is. Daar kunnen wij hier, achter onze computerschermen, alleen naar raden.

Ik zou zeggen: kijk of hij gewoon aan het oefenen is, aan het proberen, met babbelen en communiceren. In dat geval zou je op dezelfde manier kunnen reageren: gewoon op een normale toon een "conversatie" starten. Vragen waarom mama dan stout is. Zeggen dat mama helemaal niet stout is, maar heel lief. Voorbeelden geven van wat mama allemaal doet, dat haar zo lief maakt.

Wel duidelijk maken dat het niet zo aardig is om te zeggen dat mama stout is, als mama juist heel lief is.

Als je zoon echter duidelijk balorig is, of een confrontatie zoekt, zou ik zeggen: reageer veel directer. Op dezelfde manier waarop je reageert als hij steeds zijn badeendje uit het bad gooit, of als hij aan de knopjes van de CD-speler zit terwijl hij weet dat hij dat niet mag. Want als hij balorig is, maakt het niet uit of hij dat uit door te gooien met dingen, of door te gooien met boze woorden. Jij moet dan duidelijk grenzen stellen, zoals je dat op andere momenten (hopelijk) ook doet.
14 jaar geleden
gaat wel over, maar je moet streng wezen, als een kind erger dingen doet moet die kind naar bed en straf geven of op te gang zetten tot hij het begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n jongetje is inderdaad de grens aan het opzoeken.

Gewoon een flinke corrigerende tik helpt al een heel eind om hem het verschil tussen gewenste en ongewenste uitspraken te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vast wel,en een flinke stap terug in zijn spraakontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha !Nou, zo te horen is er met zijn spraakontwikkeling weinig mis, alleen gaat het een beetje de verkeerde richting op.
Ik zou persoonlijk denk ik negeren, en uitzoeken waar hij die prachtige woorden vandaan heeft. Hoewel mamma is stout en pappa is stout een vrij normale fase is van een kind dat ontdekt dat hij iemand anders is dan degenen die de regels bepalen. Waait wel over.
Wellicht zou ik hem ook wat minder teevee laten kijken, maar ik weet natuurlijk niet in vhoeverre hem dat heeft beinvloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach op het moment dat het jongetje het woord m*therf*cker gaat gebruiken is wel duidelijk dat TV een invloed heeft gehad.
AWM
14 jaar geleden
Een flinke corrigerende tik? Nog flink ook!
Wat een teken van zwakte en onmacht! Je hebt je handen maar thuis te houden tegen een weerloos wezen.
Een dikke min!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens antwoordman, van mij ook een min. Jammer mlodewijk dat je daar de de oplossing zoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer inderdaad dat het een zaligmakend en vaststaand feit is dat het niet helpt en dat het oh zo slecht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien niet in elke omstandigheid slecht, maar wel heel negatief vind ik persoonlijk. Als je het positiever ook kunt oplossen kies ik zelf niet voor een negatieve benadering.
rose
14 jaar geleden
En dan ouders van ontsporende kinderen ook maar, publiekelijk, een aantal flinke 'corrigerende' tikken...
Ik zou er niet op reageren, want juist dan, stimuleer je deze uitspraken.
Probeer er over heen te praten als hij zegt mama stout, zeg dan; mama vind jouw lief.
Of mama opeten; zullen wij samen een banaan gaan eten?
Juist door daar negatieve aandacht aan te geven, stimuleer je zijn gedrag, en zal hij denken op deze manier jouw aandacht te krijgen.
Slaan is uit den boze, ik heb niet het idee dat hij weet wat hij werkelijk zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik zelf bij mijn dochter doe dat is negeren..
kleine kinderen kunnen van alles zeggen..
door te reageren vinden sommige kinderen het zelfs leuker en zullen ze het vaker doen..
straffen vind ik niet ok..
hij is zelf niet aan deze woorden gekomen hij moet het van uit zijn eigen omgeving hebben gezien..
hij doet het gewoon na denk ik..

Toegevoegd na 2 minuten:
om hier straf voor te geven vind ik absoluut niet ok.
het gaat vanzelf wel weer over en als je het moeilijk vind om het te negeren leg hem dan uit dat je bijv. niet stout bent maar heel erg lief!!!
succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kinderen vinden het leuk om nieuwe woorden uit te proberen waarschijnlijk heeft hij dit ergens gehoord?
peuterspeelzaal,kdv,tv,ect.
ga er niet teveel op in,anders krijgt hij aandacht en dat maakt het nog leuker voor hem doordat er iemand reageerd.(dan moeten het wel leuke woorden zijn...?!)
geen zorgen het gaat echt over.
kan begrijpen dat je het minder leuk vindt als je bezoek hebt of dat je ergens bent.
leid hem af zodra je in de gaten krijgt dat hij erover begint.
vraag hem iets leuks,zodat hij moet nadenken.
dit wekrkte perfect bij mijn kinderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zouden de grootouders van deze koter niet de bron van dit vocabulair kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met XiniX; niet afstraffen, maar met iets positiefs beantwoorden.

Ik wil er nog het volgende aan toe voegen:

Al googlend kwam ik het volgende tegen:

http://74.125.77.132/search?q=cache:ufEvFL_EcXMJ:www.kp-kinderopvang.nl/downloads/KP_01_leren_praten.pdf+jong+kind+betekenissen+leren+praten&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=firefox-a

Dit is een document dat gaat over 'leren praten'. Het document bestrijkt 7 leeftijdsperiodes, waaronder 1 periode '2 tot 3 jaar'.

In het document staat onder andere
-dat je terug moet praten als het kind tegen je praat, omdat je daarmee aangeeft dat je luistert. En je wilt ook dat je kind naar jou luistert als je praat. (p.10)

-dat je altijd meteen moet reageren als je kind tegen je praat omdat het grote voldoening geeft als een volwassene op jouw gepraat reageert. (p.10)

DUS SOWIESO NIET NEGEREN!!!

-dat je kritiek moet vermijden en nooit moet doen of je het kind niet begrijpt. (p.11)

-dat het enige resultaat van verbeteringen (op jonge leeftijd) verdriet is bij het kind. (p.11)

DUS SOWIESO NIET AFSTRAFFEN, IN DE HOEK ZETTEN, STRAFSTOELTJE ETC! NIET DOEN!!

Dit document biedt geen oplossing voor wat je dan wel moet doen, het gaat voornamelijk over het leren van de taal zelf, en hoe je dat kunt bevorderen. Niet zozeer over het leren van moraal aan kinderen.

Misschien moet je er vanuit gaan dat je jonge kindje van je houdt. Dat hij je helemaal niet kapot wil maken of stom vindt. Ik denk persoonlijk dat hij bezig is met het ontdekken en ontwikkelen van zijn spreekvaardigheid en taal. Of jij de betekenis van zijn woorden wel of niet leuk vindt, doet er even niet toe. Het gaat erom dat hij goed leert praten, en dat moet je stimuleren.

Wat je denk ik wel kunt doen, is hem ook de positieve woorden bijbrengen. Zoals Xinix dus ook zegt; beantwoord hem met iets positiefs.

Reageer niet heftiger op de negatieve dingen die hij zegt dan op de positieve, want het kind ziet het dus als een stimulans als er sterk op iets gereageerd wordt. Als een soort bevestiging.

Heel veel succes! Het kan soms lastig zijn omdat jij de betekenis van zijn woorden wel kent, maar hij nog niet echt. Besef je goed dat je kindje van je houdt, en dat hij bezig is met taal en woordjes leren. Dus vooral eigenlijk: veel plezier met kijken hoe je kind leert en groeit!