Weggelopen en uitgeschreven van school wegens angststoornis, wat nu?

Hallo allemaal,

Ik heb op GV veel vragen gesteld over mijn pestverleden/onzekerheden.
Hoe meer vragen ik hier stel hoe schuldig ik me voel, want ik vind niet dat mijn leven afhankelijk van GV moet zijn, maar dat ik hulp nodig heb(deze vraag)is wel duidelijk.

Volgens mij heeft mijn pestverleden (werd nooit aangeraakt/geslagen, het was altijd met woorden en een bedreiging met mes) veel invloed op hoe ik nu ben.
Al 6 jaar lang heb ik verschillende (zowat tientallen) therapies gevolgd, zelfs dagdeel therapie, maar uiteindelijk merk ik weinig/niets ervan.
Daardoor ben ik net begonnen met EMDR-therapie in de hoop dat dat werkt.
Wel werd mij verteld dat ik een angststoornis heb en er word getwijfeld over PDD-NOS.

Dat ik dit zélf niet kan oplossen is duidelijk.
Op de m-bare school ben ik naar speciaal onderwijs geweest (pest incident is nu ca. 6 jaar geleden, dat was op de basisschool), maar omdat ik geslaagd voor examens was, moest ik helaas ook op zoek naar een nieuwe school.

Ik had de gok gewaagd op regulier onderwijs, want ik wou niet geloven dat ik een angststoornis heb.
Ik heb er enorm veel last van en vooral nu ik ook interesse in meisjes krijg, word dit steeds moeilijker (sociaal gebied).
Helaas heb ik fout gegokt en werd het zo erg dat ik voor het eerst wegliep voor school en nu al 3 weken thuis zit.

Ik ben mij bewust van de leerplicht en dat ik leerplichtig (17 jr oud) ben.
Wat kan ik persoonlijk aan dit alles doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Een nieuwe school=duidelijk
m-bare=middelbare

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Nergens voor nodig om je schuldig te voelen, mensen zitten hier om elkaar te helpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou met iemand gaan praten om je leven weer op een rijtje geoordend zonder grote verassing te zetten. Verder weet ik het ook niet sorry..
En tenslotte succes man!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ben je uitgeschreven van school? Je bent ziek, maar je blijft niet vrijwillig weg toch? Jij kiest niet voor deze angststoornis, je kan er wél vanaf komen.
Ikzelf had ook veel therapieën nodig voor ik er door heen ben gekomen, en helemaal los er van kom je misschien wel nooit.
Ik ben destijds maanden weg'gebleven' van school, maar bleef wel gewoon ingeschreven. Misschien ligt hier een taak voor je ouders.
Verder hoop ik dat je een therapie, maar vooral een therapeut vindt die bij je past en je kan helpen. Ikzelf heb nog wat extra resultaten behaald met NLP. EMDR werkt voor sommige mensen ook heel goed, helemaal als de angststoornis vanuit een traumtische ervaring komt, en niet 'zomaar'.
Heel veel sterkte, geef niet op, blijf voor en aan jezelf werken!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben uitgeschreven van school omdat ik helemaal vastliep. Het lukte me gewoon echt niet meer er heen te gaan. Het was gewoon zo'n grote chaos steeds in m'n hoofd. Ik wou wel graag naar school, maar ik kon het niet en het lukte niet. En het is absoluut niet zo dat ik "spijbelde" of dat allemaal voor de lol zei. Ik heb nog nooit gehoord van BTSW vestigingen.
Niet de afkorting tenminste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kinderen ( alletwee pdd-nos)
Zitten/zaten op een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen zmok
Die is opgesplitst in twee kanten; de zmok( voor moeilijk opvoedbare)
En de auti ( voor Assers)
Op die school kunnen ze blijven tot 21 jaar
Er geld daar een anti-pest regel
Er word daar ook echt niet gepest
Deze school is onderdeel van Salto-onderwijs/ koraalgroep
Dat zou iets voor jou zijn bedenk ik me
Je leert daar naar wat je kunt
De ene doet vmbo
De ander leert een vak ,en een ander doet vwo
Er is daar ook heel veel hulpverlening
Ik hoop dat je hier wat mee kunt
Ik wens je alle goeds
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verhaal raakt me,
ik kan me voorstellen hoe je je voelt onder dit alles.
ik heb ook een angststoornis al komt dat niet door pesten.
Wat je zegt over de verschillende therapieën die maar niet lijken te werken herken ik ook.
Uiteindelijk ben ik daar helemaal vanaf gestapt (ik zeg niet dat jij dat ook moet doen, want ondanks dat ze de angst niet wegnemen krijgt het wel de aandacht die het nodig heeft.)
Ik ben gaan zoeken naar manieren om de rust in mezelf te bewaren zodat ik op de momenten dat de angst zich voordoet ik het de beter kan opvangen.
Wat voor mij hielp was yoga, je leert bijvoorbeeld door goed ademhalen hoe je jezelf kunt kalmeren in stressvolle situaties.
Verder raad ik je aan om voor jezelf een rustige en veilige plek te creëren zodat je een plekje hebt waar je tot jezelf kunt komen en de problemen van de buitenwereld even kunt vergeten. (richt een hoekje van je kamer in met spulletjes die fijne gevoelens bij je oproepen)
Het hielp bij mij ook om de focus te leggen op het overwinnen van je angsten en niet op school, ik was alleen niet meer leerplichtig en had die ruimte dus,
maar misschien kun je dat met je ouders of therapeut bespreken.
Het behalen van een diploma is belangrijk, maar je gezondheid gaat denk ik boven alles dus misschien is er wat te regelen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat je gauw je leven een beetje op de rit hebt, want ik ken de chaos die er in je hoofd kan ontstaan en het is niet iets waar je lang mee rond kunt lopen.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Rozz, het is fijn om te horen dat ik niet het enige iemand ben met een angststoornis, maar het lost jammer genoeg niets op voor ons.
Zoals ik al bij mijn therapie aangaf: "Ik vind dit nog erger dan de dood of eigenlijk is dit zelfs de dood. Ik leef niet voor mijzelf, maar ik leef altijd voor een ander."
En vooral wanneer het dan misloopt op school is het dan heel moeilijk om al die "brokstukjes" op te pakken en door te gaan.
Zo erg als het nu is of was, heb ik nog nooit gehad. Ik ben zelf niet echt een yoga fanaat, heb er eigenlijk totaal niets mee.
De kans is er dat het wel wat voor mij is, maar ik heb persoonlijk nog nooit echt gehoord dat een man (jongen nu) hieraan doet. Inderdaad ben ik er ook achter gekomen dat je het meeste eraan hebt door je angsten wel te overwinnen, want anders kom je er nooit af.
Het probleem is alleen dat ik daar al 6 jaar mee bezig ben en nu toch echt de moed in m'n schoenen begint te zakken.
Het weglopen van situaties en thuisblijven voor angstige dingen blijft heel erg verleidelijk, en verslavend.
Maar uiteindelijk loop je altijd tegen dezelfde muur op.. (figuurlijk)
Ritsuka
11 jaar geleden
Geen mannen bij yoga? Toen ik aan yoga deed waren daar ook wel mannen bij hoor, ligt ook heel erg aan het type yoga.
Je hebt de wat 'zweverige' soorten, die is vaak vrouwen, en vormen waarbij meer puur op de bewegingen en ademhaling word gefocused, daar doen vaak meer mannen aan mee.
Robert Downey Jr. (Iron Man) doet ook aan yoga: http://www.mindbodygreen.com/0-3844/Robert-Downey-Jr-Gets-His-Yoga-On.html
Ritsuka
11 jaar geleden
Hatha yoga is vooral op bewegingen, zonder zweverig gedoe erbij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hatha_yoga

Het beste antwoord

"Wat kan ik persoonlijk aan dit alles doen".... wel ik denk dat het eerste wat er moet gebeuren de diepe bereidheid is om te veranderen. Therapie, zelfs de beste therapie, helpt niet al je bang bent om anders te worden dan je nu bent.
Nu is angst een kinky iets. Angst is enerzijds erg vervelend, anderzijds ook "beschermend". In de oorspronkelijke betekenis (dus in de oerbetekenis) is angst iets om je te beschermen tegen gevaar. Je krijgt angst, dus je wordt behoedzaam, je lichaam maakt adrenaline aan, je zintuigen verscherpen, en je neemt actie : vechten of vluchten. Kinky is dat iemand met een angststoornis soms onbewust de overtuiging heeft dat hij, als hij stopt met bang te zijn, de controle over de omgeving verliest. Dus gevaar niet meer ziet aankomen.
Hij zal dan wel dingen doen om zogezegd de angst te overwinnen maar vaak blijven hangen op "omgaan met angst". Vergelijk het met iemand met een liftfobie. In de gedragstherapie stelt men die persoon dan bloot aan de "prikkel" en voert dit langzaam op. Dus bv. eerst ga je één verdieping samen met de therapeut, dan eens alleen, dan twee verdiepingen samen met de therapeut enz.. Sommige mensen komen op die manier van hun angst af. Anderen doen dezelfde oefening maar springen telkens uit de lift met "hehe, ik leef nog". Inwendig verandert er dus niks, en ze blijven hun fobie wezenlijk behouden. Dat gaat vaak gepaard met de onbewuste overtuiging "als ik niet meer bang ben van liften, dan zal "het" gebeuren".
Jij koos in je angst niet voor vechten, maar voor vluchten en bent weggelopen van school. De acties die je moet ondernemen om dit recht te trekken, daarover heb je m.i. als voldoende tips gekregen.
Maar goed. De angst die je hebt opgedaan tijdens de pestperiode zal zeker van invloed zijn op je huidige angstpeil. Maar veel belangrijker is nog hoe je aan die angst gekomen bent. De oorsprong van dergelijke angststoornis zit vaak veel veel dieper. En juist het aanvoelen van jou als "angstig persoon" kan maken dat men jou uitkiest als slachtoffer van pestgedrag. Mensen voelen gewoon dat je bang bent.
- Aanvaard op dit moment dat je angstig bent, en onderzoek (best samen met je therapeut) de diepere oorzaken van je angst en waarom je dermate aan die angst vasthoudt
- Vergeef de pesters!
- Stel jezelf uitdagingen, ook mbt meisjes. Maar doe kleine stapjes tegelijk, neem uitdagingen die je aankan. Ook de kleinste stap (bv. glimlach naar iemand die je leuk vindt) heeft waarde in je heling!
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Aangezien ik het moeilijk vind reacties kort te houden, werd het weer nogal lang, die hier niet in het reactie veld past. Ik zal het via een privé bericht sturen als dat geen probleem is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar is het evenlang..
Ik zal het in deze reactie en de volgende reactie hieronder sturen: Bedankt voor uw reactie. Ik herken me goed in uw reactie.
Het klopt dat eigenlijk na alle therapies (die zeker wel professioneel waren) ik toch begin te geloven dat er iets fout insteekt bij mij of iets dergelijks, maar ik weet ook heel goed dat ik het alleen in mijn eentje niet zal redden. Ik ben heel erg blij met uw reactie omdat deze in plaats van allerlei standaard tips (die ik niet durf of al heb geprobeerd) een heel andere insteek van het verhaal laat zien.
Ik waardeer alle reacties van iedereen hier, maar uiteindelijk ben IK dé gene die moet veranderen.
En dat is nu juist het probleem. Wel betwijfel ik of ik de pesters echt zou kunnen vergeven.
Uiteindelijk zou het kunnen zijn dat ik ALTIJD al kwetsbaar en gevoelig was (ook voor het pestincident nog), zou kunnen.
Het kan dus zijn dat ik dit pest-incident extreem opvatte, terwijl hun het anders ervaarden.
Maar wanneer ik dan denk aan de mes onder mijn keel - twijfel ik daar toch wel weer aan.
Zelfs wanneer ik hun in deze tijd nog tegen kom merk ik dat hun me raar aankijken of dat 1 van hun zelfs nogsteeds mij "treitert". De uitdagingen van meisjes vind ik heel erg leuk.
Natuurlijk word ik ook ouder en begin ik nu eindelijk op deze leeftijd (17) ook gevoelens voor meisjes te krijgen.
Alleen vooral hiermee zie ik mijzelf ook echt als een probleem.
Elke keer wanneer ik een meisje zie die mij wel leuk lijkt dan kijk ik haar aan (wel angstig denk ik).
Vervolgens kijken hun wel naar mij weer, maar snel ook alweer de andere kant op.
Dat doe ik zelf ook automatisch, maar ik verwijt hun wegkijken dan steeds aan mijzelf, mijn uiterlijk en zelfbeeld/zelfvertrouwen.
Ik heb dus door mijn angststoornis (denk dat dat daaraan ligt) een zeer slecht zelfbeeld en zie vaak ook echt alleen de negatieve dingen van iets, alle positieve dingen en complimenten vergeet ik al gauw of wil ik niet geloven. Ik wil hier echt heel erg graag aan werken en vooral die uitdagingen betreft meisjes vind ik echt heel erg leuk.
Alleen het probleem is dat als ik zelf die uitdagingen voorstel dan blijft het weglopen en schuilen zeer verleidelijk of verslavend.
Ik zie meisjes echt ábsoluut niet als speelgoed, maar ik weet wel goed dat IK de verandering moet zijn en niet hun.
Hun weten niets van mij af en zullen vast en zeker ook niet wakker liggen om mij, helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil echt ZO graag veranderen, dat kan ik hier niet in woorden uitleggen.
Dat zal ook vast niet iemand snappen, maar ik kan het zelf echt niet..
Het is nu gewoon zo'n chaos in m'n hoofd en telkens wanneer ik dan weer aan bijv. meisjes denk maakte me dat weer verdrietig.
Want ik weet, dat STEL, ik zou dat wel kunnen - het al een wereld van verschil voor mij zou zijn. Het is gewoon zó enorm vernederend dat Jan en Alleman honderden meisjes om zich heen hebben hangen en uiteindelijk er zélfs nog misbruik van maken, terwijl ik hier al 6 jaar lang probeer er zelfs alléén maar eentje te krijgen waarmee ik op z'n minst zonder moeite mee kan praten. Nu moet het internet altijd van dienst zijn om het voor mij makkelijker te maken iets tegen een meisje te zeggen en vaak wanneer ze dan het verschil tussen mijn echte ik en de iets makkelijker via internet pratende ik zien - ze weer gauw weg zijn..
Jammer genoeg ben ik dan ook altijd weer te eerlijk hun alles te vertellen, wie en wat ik ben en wat er bij mij fout zit. Ik wil écht heel erg graag veranderen.. Maar ik durf het niet.
Ik verlang naar een antwoord van u, die het misschien voor mij nog duidelijk maakt en misschien nog wat uitdagingen bevat.. Ik zit nu al 6 jaar redelijk lang elke dag op de PC, waar ik wel vriendschappen heb opgebouwd, maar waar ik uiteindelijk in het leven totaal niet ver mee kom.. Heel erg bedankt voor uw reactie nogmaals.
En sorry voor mijn te lange reactie.. ik kon het weer is niet kort houden via't internet..
liveisgreat
11 jaar geleden
neenee, niks erg, ik ben ook een schrijver die het moeilijk kort kan houden. Wat is er in godsnaam tegen om via pc vriendschap te zoeken? Wat is er slechter aan dan dat je elke nacht aan de toog zou hangen in de hoop dat de "ware " eens verschijnt.
Kijk, je bent op dit moment heel erg gefocust op jezelf. Das typisch voor iemand in jouw situatie. Daarom denk je dat alle andere mensen ook gefocust zijn op jou. In jouw voorstellingen kijken ze naar jou en oordelen ze constant over jou. Ten eerste : dat is zo niet. Mensen zijn vooral met zichzelf bezig. Ten tweede : als het zo is, is dat hun oordeel. Heeft niks met jou te maken. Het is zoals bij een zetel : de ene vind een leren witte zetel leuk de andere een bruine stoffen. Maar is de ene zetel dan slechter dan de andere? Nee he... Ook als zeggen die met witte zetel "jakkie, een stoffen bruine".. . in wezen zegt dit enkel dat die witte wel hun smaak is en die bruine niet.
Ten derde : als je echt wil veranderen, verander je. Dat kan niet anders. Maar onbewust geeft het je nu meer voordeel om niet te veranderen. Hoe dat in zijn werk gaat moet je therapeut uitzoeken. en een goeie prikt daar ook helemaal doorheen. Ga nooit bij een peut die je afhankelijk maakt van hem, neem iemand die je confronteert en bij wie je meer bent dan die 'arme jongen met de angststoornis".
Als je een meisje wil ontmoeten, geef niet meteen teveel van jezelf bloot. Eerlijk zijn kan achteraf nog, als je een tijdje samen bent. Hak gewoon de knoop door en spreek es af op een neutrale plaats. Verwacht niks, gewoon lekker kletsen en dan "daag...".
En met dat pesten echt waar...daar heb je meer kans op als je eruit ziet als een mogelijk slachtoffer.
Tot slot : zet es een andere bril op. Niet alle jongens hebben allicht een zweem meisjes achter zich. En dan nog... wat voor meisjes zijn dat dan? Ik denk dat je meer iets bent met een meisje dat JOU speciaal vindt
Een leuke link : de gratis internet versiercursus van ene Geert. versiercursus.com denk ik. Maar de moeite om je hierop te abonneren. Je leert er enorm veel uit.
PS ik heb ook een zeer erge angststoornis gehad. maar ben ervan af geraakt. gewoon door iets in de plaats te zetten waarmee ik me kon bezig houden, waarop ik kon focussen.en door therapie. het heeft jaren geduurd maar is gelukt. dus het kàn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zelf vind het makkelijker om te typen via de computer, maar dan vind ik het meestal juist te snel gaan. Meestal lijdt het toch niets, ofwel, eigenlijk juist tot het verbreken van contact. Ik herhaal vaak dat ik makkelijker "praat" via de PC dan in het echt. Maar ook wel wanneer ze mij van een foto zien dan zeg ik er vaak bij van dat ik totaal niet mooi ben o.i.d.. Als ik daarover nadenk is dat totaal niet goed, maar ik wou gewoon geen leugens voorhebben over hoe ik over mijzelf dacht. Ik wou gewoon perfect zijn in opzichte van eerlijkheid, maar blijkbaar is zelfvertrouwen op dit gebied ook weer heel belangrijk. Dat is dan ook vaak het probleem. Ik vind het totaal niet leuk dat er verschil zit tussen de verlegen mij via de computer en de wat meer zelfverzekerde overkomende jongen van de computer. Uiteindelijk is de realiteit toch het belangrijkste en zullen ze mij zien en vrij weinig horen. Ik ben inderdaad op dit moment, ik denk al wel 6 jaar lang gefocust op mijzelf, maar uiteindelijk leef ik niet voor mijzelf, maar voor een ander. Ik stel mij absoluut niet op de eerste plaats. Ik wil het beste voor de ander, no matter hoeveel dat ten koste van mijzelf gaat. Dat is hoe het de laatste tijd hoe het altijd was, maar dat is totaal niet hoe het eigenlijk moet. Want je kunt het beste niet voor de ander geven, als je niet om jezelf geeft. Mijn ouders weten redelijk goed hoe het nu met mij gaat (niet goed) en daardoor maken zij zich weer enorm zorgen om mij. Dat vind ik weer onterecht, maar ik zie hun daardoor lijden. Zij denken ook heel veel over alles en worden daar niet veel beter op, eerder weer verdrietig of bezorgd. Dat ik denk dat mensen op mij letten, dat klopt. Mijn ouders en vrienden (vrienden die ik via internet heb leren kennen) doen dat ook wel. Betreft andere mensen kan ik me voorstellen dat dat lang niet iedereen doet. Maar toch is het moeilijk dat te geloven, want toch blijf ik erg op mijzelf letten en inbeelden dat ik elke keer zowat in de schijnwerpers sta. Het probleem daarvan vind ik juist dat je je dan ongemakkelijk gaat voelen en dáárdoor juist wél de aandacht gaat trekken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel makkelijk gezegd dat ik niet zoveel moet aantrekken van wat mensen zeggen of doen, maar toch is het de waarheid. Dat wil ik ook niet, maar ik doe het toch wel weer altijd. Soms probeer ik het mezelf wel wijs te maken er niet op te letten, maar toch.. heel langzaam dringt het dan weer tot me door en volgt die gedachte me de hele dag of week. Ik wil ECHT zó graag veranderen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Hoe meer vragen ik hier op GV, bij de therapie, op school, thuis of bij vrienden maar stel: Je krijgt altijd een ander antwoord gebaseerd op dezelfde feiten. Ik heb nu al zolang stil gezeten en altijd weer vragen gesteld over hoe of wat ik moet doen, maar uiteindelijk kom ik er nog niet uit. En ja, ik geef toe, ik ben bang voor de/een verandering. Ik hoop dat ik dat kan verwijten aan mijn angstoornis/eventuele PDD-NOS? Dat niet alle jongens een zweem van meisjes achter zich aan hebben lopen moet ik denk ik nu wel bekennen. Maar ik neem wel aan dat de meerderheid van alle jongens er heel wat makkelijker over doen en denken dan mij. Bij mij is zelfs 'gewoon praten' al een gigantische opdracht, ik deed er op werk zelfs al enorme moeite voor om "hoe is het" aan een meisje te vragen en vaak durfde ik dat zelfs ook niet te doen, want ik was dan bang dat ze zou denken dat ik haar interviewde of iets van/met haar wilde. Het laatste, over versiercursus. Kan het kloppen dat van dat zelfde ook iemand hier op GoeieVraag zit? Ik heb contact via email met een man die hier als gebruikersnaam "versiercursusgmail" heeft. Nu doet diegene zich niet voor als ene Geert, maar als ene Dennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het hoe ik nu alles benoem nog nooit zo extreem gehad. Het is vaak gewoon een enorme "chaos' in mezelf en m'n hoofd. Soms wanneer er iets negatiefs gebeurd of wanneer ik even alleen ben, dan zet het me weer aan het denken en voel ik me weer zo verdrietig en alleen. Ik wil graag normaal zijn en dit alles niet hebben, hier af raken, gelukkig zijn. Niet zo'n drama maken om waarschijnlijk iets heel kleins. Geen attention seeker meer zijn.. Maar wat ik absoluut niet wil is in een internaat of een of andere instelling terecht komen. Want het is een feit dat ik van een mug vaak een olifant kan maken. Die opdrachten zouden echt geweldig zijn, maar wie zou zich daarover nou voor mij ontfermen? Bij mij zit het hierin in het MOETEN, want als het MAG, dan kun je wel raden dat ik er voor weg loop. Ik hoop dat u dit draaierig verhaal nog begrijpt en ik u niet teveel belast met mijn verhaal/vragen. Alweer zo'n grote reactie..
liveisgreat
11 jaar geleden
Je zou best es één ding beseffen : je hebt de reactie, gedachten e.d. van andere mensen niet in handen.
Voor de chaos in het hoofd heb ik destijds bij een groepstherapie nat-in-nat schilderen gedaan en ook mandalatekenen. Dat gaat niet over "k moet hier mooi werk leveren (dat lukt toch niet met nat-in-nat) maar je gaat er wel helemaal in op. Met Mandala heeft bv. carl gustav jung nog gewerkt, dus het is zeker geen nepgedoe.
Ik heb op geen enkel moment gezegd dat je niet om anderen zou geven. Het is enkel de focus die op jezelf ligt. Dus je beweegt je door het leven met een soort camera waarmee je jezelf steeds volgt en tegelijk beoordeelt. Dat verhindert spontaan gedrag, plus is het zo ingewikkeld om in rekening te brengen wie je allemaal kan observeren en beoordelen dat het bijna onbegonnen werk is. Bv. als je met iemand praat kan
- die persoon zelf je beoordelen
- de mensen die dichtbij staan idem
- de mensen die toevallig passeren idem
plus kan die persoon nadien nog over jou praten en die kunnen dan weer over je oordelen.
Maar wat dan nog. Ten eerste heb je een oordeel over jezelf op basis van wat jouw normen en waarden zijn. Andere personen delen deze niet noodzakelijk. Jij kan bv. denken dat die ander zwaar gefocust is op je kapsel terwijl die andere een gevoeligheid heeft ivm schoenen en je kapsel niet eens ziet.
Om op mijn eerste zin terug te komen : je wil vanuit je angststoornis teveel controle op de dingen. Dat is hetgeen ik ook probeerde uit te leggen als ik zeg dat angst kinky is. Je onbewuste overtuiging is : als ik maar genoeg controle heb dan kan ik mijn angst hanteren.
Maar die controle is een illusie.
Het is bijna alsof je tegen een bende hells angels zou zeggen : hej, hebben jullie geen zin om me eens goed af te troeven?.Omdat je dan denkt : als ik dat nu vraag moet ik alvast niet bang zijn dat ze me uit zichzelf af zullen troeven.
liveisgreat
11 jaar geleden
Neem nu het voorbeeld van de foto. Je denkt door op voorhand te zeggen dat je niet mooi bent, je je angst kan hanteren dat de ander je niet mooi vindt. Want de angst voor de angst, daar gaat het eigenlijk om..
Dat is voor jou de grootste uitdaging. Stap van de illusie af dat je controle kan hebben. Van te leven ga je dood, dus er kan altijd iets gebeuren wat je niet leuk vindt...., je kan dat niet sturen.
Ik moet nu even stoppen, moet gaan stemmen, maar ik kom hier nog op terug vanavond of zo...
geniet alvast van je zondag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herken me weer in uw verhaal.
De begrippen "maak vrienden", "krijg zelfvertrouwen", "word zelfverzekerder" komen mij bekend voor, die hoor ik vaak op mijn vragen hier op GoeieVraag en die zijn inderdaad vanzelfsprekend.
Het probleem is alleen dat ik dat absoluut niet zo makkelijk vind en al helemaal geen idee heb hóé.
Bij mij is bij al die begrippen eerst nog allerlei kleinere stapjes die ik dan moet doen.. En dan nog ben ik bang dat ik het nog niet durf..
Die opdrachten vind ik heel erg goed en fijn, want dat zijn kleine stapjes, alleen zit het dan bij mij meer in't MOETEN dan in het MOGEN.. Want anders dan loop ik er weer te makkelijk van weg, wat ik achteraf absoluut niet wil.. Ik kijk uit naar uw reactie van vanavond.
liveisgreat
11 jaar geleden
euh... heb ik dat geschreven? :) Het lijken wel bevelen....
Je hebt een aantal etiketjes liggen in je hoofd. Die kleef je op situaties. En op jezelf. Ik zeg : focus je er niet op dat je wat je van jezelf vindt. Want dan zit je de hele tijd op jezelf gefocust (zoals gezegd bedoel ik hiermee NIET : dan ben je een egoïst of zoiets he) en vooral gefocust op dingen die je niet okee van jezelf vindt.
Als je jezelf bekijkt met een bril alsof je niet in jezelf zit, raak je vervreemd van jezelf. Nog meer als je de hele tijd de werkelijkheid zit te controleren alsof je denkt dat je de wereld daarmee kan bezweren.
Ik zeg dus niet "verander", "word iemand anders dan je nu bent" maar wel "aanvaard jezelf".
Vanuit deze zelfaanvaarding kan je kleine stapjes doen. Dat is iets anders dan "word zelfverzekerd". Hoe kan je zelfverzekerd zijn als je je "zelf" niet eens voelt omdat je zo gefocust bent op de wereld rondom je : wat zij denken over je, wat zij met je zullen doen....?
Dus aanvaard nu gewoon dat je bent zoals je nu bent. Dit is wat er nu is. Het is niet goed, het is niet slecht. Het is gewoon. Vanuit het aanvaarden van wat er is, kan je groeien. Niet door er aldoor tegen te vechten of jezelf de huid vol te schelden of te proberen te controleren wat de reacties van anderen zijn. Stop met jezelf constant (af) te keuren...op basis van normen waar jij denkt aan te moeten beantwoorden om "goed" en aanvaardbaar te zijn. Want op die manier verander je nooit, omdat je wil veranderen niet door meer te worden wat er in je zit (vanuit zelfaanvaarding) maar door iets te willen worden wat (nog) NIET in je zit....Zelf-bewust zijn kan nooit gebeuren als je niet bewust bent van je echte zelf. Je BENT je angst niet, je hebt angst. Maar je bent veel meer dan dat!
liveisgreat
11 jaar geleden
Je bent geen ons beter mens als je veel vrienden hebt, zelfverzekerd bent en blaakt van zelfvertrouwen dan als dat allemaal niet het geval is. Stop met een film voor je af te spelen zoals het volgens jou zou moeten zijn als je maar zus of zo was.
Maak je eigen film. Okee, jij praat beter via pc dan life. So what? Jij kan je gewoon goed uitdrukken op papier. Een gave. Anderen kunnen dat niet altijd. Die kunnen misschien goed "lullen" :) maar niks op papier zetten.
Als er één ding is dat ik je vraag nu meteen te leren is het : van jezelf leren houden. Stap voor stap. Jij, zoals je nu op dit moment bent. Angstig of niet. Verlegen of niet.
En haal jezelf op geen enkele moment naar beneden in de hoop dat anderen het dan niet zullen doen.
Als je jezelf niet "mooi" vind doe dan iets om "mooi" te worden voor jezelf (niet voor anderen!). Kies een kapsel dat JIJ leuk vind, dat JOUW persoonlijkheid uitdrukt. Draag kleren die JIJ mooi vindt. Voel en word jezelf. Het zal niet van de ene dag op de andere lukken, maar stap voor stap lukt het wel.
PS En neem dan 100 foto's en zoek daar degene uit die JIJ het mooist vindt. En die gebruik je op internet. Zonder commentaar. Laat ze zelf maar beslissen wat ze van je vinden. Ik heb het al vaak gezegd : mooi en lelijk bestaat niet, omdat iedereen iets anders "mooi" en "lelijk" vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie nogmaals, ik waardeer uw hulp en uitleg enorm, maar ik weet helaas ook dat het uiteindelijk weer op mijzelf op aan komt.
Nu krijg ik goede uitleg van iemand, alleen is nu het voor mij nog zo om er iets mee te gaan doen... Ik herken me weer goed in het verhaal, maar ik wil zo graag dat ik er zelf is ECHT wat mee ga doen, maar ik betwijfel of ik dat zelf wel kan.
Het is nu al zo diep gezakt allemaal en vooral ook door de chaos van mijn vorige school (ik heb nu een nieuwe gevonden en "zit" er als het ware zelfs al op), is moed en hoop steeds dieper in mijn schoenen gaan zakken.
Maar ik wil de hoop niet opgeven, want ik blijf altijd diep in m'n achterhoofd hopen dat er ook mensen zijn die echt trots op mij zijn (naast mijn ouders) of mij echt respecteren om dit alles, maar dan begint dat me weer met uw verhaal te verzetten: Dat wat ik nu net dacht en uitlegde is fout, want ik moet niet voor een ander leven, moet niets aantrekken van wat anderen van mij vinden en dat wat ik dacht is dan fout.
Dan loop ik weer in de knoop. Betreft die opdrachten nogmaals.. Is dat dan weleens goed?
Ten eerste, zoals ik beweerde: Zit het bij mij in het MOETEN. Maar dan loop ik daar weer tegenop, want ik zou het dus eigenlijk uit mijzelf moeten doen. Ten tweede, over de opdrachten zelf.. Is het dan wel goed om überhaupt aan opdrachten te denken? Want ik moet mijzelf leren accepteren en aanvaarden hoe ik op dit moment ben, en hoe ik eigenlijk grotendeels in mijn hele leven zal zijn. Sorry als dit weer een ingewikkelde reactie was.
Ik WIL gewoon echt dat er toch écht íéts veranderd in mijzelf.
Daarmee bedoel ik dan misschien niet een totaal ander persoon worden (hoewel dat misschien heel wat beter zou zijn), maar op z'n minst mijzelf waarderen en accepteren. Ik wil u absoluut niet belasten met mijn vragen en vraag om hulp, maar ik ben heel blij met deze reacties.
Nu moet ik er alleen wat mee doen.. Wat denkt u over de EMDR-therapie die ik nu volg en het aanbood voor medicijnen (pro zac)?
liveisgreat
11 jaar geleden
Een totaal andere persoon worden, nou... daar moet je toch zelf een beetje om lachen hoop ik?
lieve chaos, vervang al die "MOETEN" eens "in de mate waarop het lukt WIL ik". Als je het wilt ten minste, je hoeft dit niet bij zaken te doen die je niet ziet zitten.
Er moet niks. Er is een weg om eruit te geraken en dat is stoppen met moeten. Ongeacht of dat moeten voor jezelf, de anderen, goden of profeten, ouders, therapeuten of leerkrachten, koning of keizers is.... Dat is allemaal gelijk.
Moeten is out, willen in in. Het enige wat moet is de wetten en regelgevingen volgen, of je krijgt problemen. Das al genoeg een klus, dus zadel je niet op met nog 100 moetens die je vaak zelf niet eens wil....
De enige weg voor jou op dit moment dat is : aanvaarden. Als eerste stap op de treden naar een doel. Dan een eigen doel bepalen waar je heen wil.
Of het niet te doen, en alles te laten zoals het is. Omdat dat veiliger aanvoelt bv. Het is helemaal niet verplicht dat je zou veranderen. Je kan perfect leven zoals je nu leeft. Het feit dat veranderen zo moeilijk is, is omdat het voor jou meer voordelen op levert te blijven zoals je nu bent. Het klinkt raar, maar het is zo. Ik heb al gezegd dat angst kinky is. Maar niet alleen angst is kinky ook problemen e.d. zijn dat. Natuurlijk kan je erge dingen meemaken waarvoor je heel verdrietig, boos e.d. wordt. Maar "problemen" kunnen ook een manier van bestaan worden, een identiteit. Die identiteit afleggen is moeilijk en geeft met zekerheid afkickverschijnselen. Het is jouw keuze. Je hoeft nu niet meteen weer in je rol te kruipen van "ja, ik weet, ik moet die keuze maken, ik wil dat ook echt maar ik weet niet of het kan blablablabla...". Die plaat is al grijs gedraaid.
Ik kan echt niet zeggen of EMDR therapie en prozac goed of slecht is voor jou. Het enige wat er een zeker feit is, is dat alle therapieën ter wereld niet helpen als je nu niet onmiddellijk stopt met moeten, medelijden met jezelf te hebben, je schuldig te voelen tov iedereen die je maar kan bedenken... een klein beetje van jezelf leert houden zoals je nu op dit eigenste moment bent!
liveisgreat
11 jaar geleden
een vrijblijvend advies : lees het boek "je kan je leven helen" van Louise Hay. Het leert je anders te denken over je problemen, je leven, je eigen zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reacties.
Nu weet ik verder niet heel veel te vertellen of er tegenin te brengen, want u hebt inderdaad gelijk. Ik zal kijken of ik het boek is zal doorlezen.
Een poos terug kreeg ik ook al het advies om The Secret te lezen hiervoor. Om een duidelijk beeld voor mij te creëren van wat ik nú precies moet/wil/kan doen, om mijzelf te accepteren.
Is dat dus de eerste stap, van mijzelf te leren houden en mijzelf aanvaarden hoe ik op dit moment ben? Wat lastig zal zijn, aangezien ik niet weet hoe precies, maar ik zal in ieder geval aan/over deze reacties denken.
liveisgreat
11 jaar geleden
The secret is ook goed, alleen vind ik dat een boek waarvan je denkt "oh help, dat kan ik niet". Louise Hay heeft het in haar boek bv. over het thema "'moeten" wat volgens mij voor jou een interessant thema is. Het gaat niet over hocus pocus ik verander mijn leven.
En de eerste stap is ook bij haar van jezelf leren houden zoals je bent. Ze legt duidelijk uit hoe je dat kan leren.
Ik denk dat The secret meer iets is voor in een verder gevorderd stadium, dat je dreigt er nog meer verward door te geraken en nog meer te denken "ikmoet nu zus en zo doen want....".
Maar dat is mijn mening natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dus ik kan beter het boek wat u suggereert nemen of kan ik ook beide nemen? En wat moet ik nu precies verder nog doen? Als laatst nog iets.. Stel deze vraag is gesloten en ik kom er nog niet uit, zou ik dan op een of andere manier contact met u kunnen hebben(email?)? Het is voor mij nu nogsteeds niet 100% duidelijk wat me te leren, te doen staat en hoe?
liveisgreat
11 jaar geleden
Wat MOET ik nu precies doen... je leert het niet he :). Zoals gezegd, je moet niks. Misschien kan je een spaarpot in je kamer zetten waarin je telkens 20 cent stopt als je weer denkt dat je iets moet van jezelf of van gelijk wie? En daarvan iets leuks doen voor jezelf op het einde van de maand?
Je kan me een pb sturen maar ga eerst om het boek van Louise Hay en doe de dingen die ze schrijft. Als je dat boek uit hebt, en je hebt nog vragen, kan je me zeker een pb sturen. Dus NADAT je het boek gelezen hebt, want zij kan het veel beter uitleggen dan ik....
Ik kijk er alvast naar uit van je te horen...op liveisgreat klikken en dan kan je dus een persoonlijk bericht sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste antwoord.
Ik zal deze vraag morgen sluiten, wanneer ik op de PC zit. Ik zal ook is kijken naar dat boek, zou die gewoon beschikbaar zijn in de bibliotheek? Bedankt voor alles zover!
liveisgreat
11 jaar geleden
chaos, ik antwoord je niet om punten te verdienen hoor, dus ik zit niet te wachten om 'beste antwoord" te worden. Dat hele puntensysteem kan me wat... het is zo schools. al kan ik me ook voorstellen dat sommige mensen daar wel belang aan hechten, maar ik dus niet. mijn waarde hangt niet af van het aantal punten dat ik verdien op iets als "goeie vraag".
Maar goed, het boek....Je kan dat zeker in de bib vinden (het was een bestseller) maar als het enigszins kan zou ik je sterk adviseren om het te kopen. Het is niet zo duur en het is sterk aanbevolen in jouw situatie om het nog een geregeld ter hand te nemen. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat een boodschap héél vaak moet gelezen worden voordat je zo ook echt in je brein integreert. Dat je van thuis uit bepaalde dingen hebt meegekregen komt ook niet omdat ze het één keer tegen je gezegd hebben, maar omdat ze het allicht ook duizenden keren herhaald hebben, getoond hebben, uitgelegd hebben enz...
Omdat het boek je een heel andere manier van denken leert zal je ook niet na één keer lezen de inhoud geïntegreerd hebben. En het is ook opgedeeld in hoofdstukken zo kan je ook als je wil een hoofdstuk herlezen dat op dat moment interessant is nav van een bepaalde situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij doen die punten ook vrij weinig.
Ik zou zelf niet snappen als mensen het om de punten doen, ik denk juist dat het belangrijker is dat je iemand helpt en blij maakt, dan dat je er "punten" voor krijgt. Maar toch is het misschien een goed gebaar dat ik al uw reacties en hulp waardeer? Ik zal kijken waar het boek te koop is en voor hoeveel, dan zal ik dan overwegen het te kopen.
Maar ik denk niet dat ik het in 1 dag al uit heb hoor, dus ik zal niet meteen verslag uitbrengen in een privé bericht.
Ik zal aangeven wanneer ik het gekocht heb (in een pb) en vervolgens zal ik nadat ik het boek heb uitgelezen weer bericht doen. Bedankt nogmaals voor alles ;)
(antwoord maar in een prive bericht verder, ik zal nu de vraag sluiten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij deze :)

Andere antwoorden (5)

He chaos. Je bent inderdaad leerplichtig, dus kun je bij problemen op school, of bij gebrek van een school zoals bij jou contact opnemen met de leerplichtambtenaar van je gemeente om samen te kijken wat voor jou het beste is. Ook is het in Nederland nodig om de beperkingen die bij jou geconstateerd, zijn op papier te hebben bijv pdd-nos of angststoornis d.m.v. verslaglegging van de kinderpsychiater. Hiermee kun je bij de commissie van indicatiestelling regionaal expertisecentrum een aanvraag doen voor het zogenaamde "rugzakje" of een leerlinggebonden budget. Hiermee kun je samen met je ouders en de leerplichtambtenaar een heel eind komen.
Veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een verhaal. En wat zou ik graag een pasklare oplossing voor je hebben. Maar helaas heb ik die niet. Wat Misschien een idee zou kunnen zijn is volwassenenonderwijs (vavo) maar ik weet niet of dit in jou situatie mogelijk is. Heb je al eens aan hulp van een maatschappelijk werk(st)er gehad? Misschien kan hij/zij samen met jou kijken wat de mogelijkheden in jou situatie. Als je onder behandeling bent van psychiater kan hij jou doorverwijzen anders een andere (huis)arts. Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat een psychiatrisch verpleegkundige je hier ook bij zou kunnen helpen. Maar om je verder tips te geven weet ik te weinig van je af. Ben je onder behandeling etc?

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Chaos, wat een vervelende situatie. Allereerst een compliment. Ik vind namelijk dat je jouw situatie heel helder en goed kan verwoorden en het zou zonde zijn als je niet meer naar school zou kunnen. Je moet je zeker niet schuldig voelen over de vragen die je stelt. Juist hartstikke goed! Heeft niets te maken met afhankelijkheid, maar juist met het zelf initiatief nemen om iets aan je situatie te veranderen.
Er is speciaal onderwijs (ook op middelbaar niveau) voor jongeren met psychische problemen. Je kan Googlen op "Speciaal voortgezet (of middelbaar) onderwijs, en kijken of er ook dergelijke scholen bij jou in de buurt zijn. Wellicht kan je huidige school je hierin ook verder begeleiden. Ik neem aan dat er nog wel contact is tussen jou (je ouder(s)) en de school? En ook de leerplichtambtenaar kan je hier wellicht bij helpen.
Verder vond ik www.pratenonline.nl . Speciaal voor jongeren tussen 12 en 22 jaar die last hebben van depressie, maar ook van angsten. Daar is een forum waar je met "lotgenoten" kunt praten (dump en deel), maar je kan ook chatten met een professional. Daar zitten waarschijnlijk mensen die veel ervaring hebben met jongeren die in een soortgelijke situatie als de jouwe zitten.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Het gaat in dit geval over het mbo.
Ik heb zoals ik zei al examen gedaan op de m-bare (middelbare) school en ben daarvoor geslaagd. Ik ben begonnen op het regulier mbo en daar ben ik nu dus vastgelopen.
Toen kwamen we allemaal heel snel tot de beslissing dat het regulier onderwijs te hoog gegrepen voor mij is, waardoor we ons meteen hebben uitgeschreven van de school - in de hoop gauw een nieuwe te vinden.
Chaos, het is duidelijk dat je heel goed bezig bent. Je bent al naar een andere school aan het kijken en bent bezig met de EMDR-therapie.
Meer kan je op dit moment niet doen op dat gebied.

Wat ik mis is fysiek bezig zijn en dat zou je ook heel goed kunnen helpen als ondersteuning van je EMDR therapie.
Je zou eens kunnen kijken naar een verdedigingssport (of vechtsport, maar daar voel je misschien helemaal niks voor) om je eigen zelfvertrouwen te helpen opbouwen.
Kijk eens rond of je iets ziet wat je een beetje aantrekt, ook al voel je mogelijk niet veel voor sport.

Mijn eigen kinderen hebben ieder maar 1 jaar op worstelen gezeten ( dat sprak ze nog een klein beetje aan), maar weet je, dat ene jaar deed al wonderen. Ze kwamen er met meer zelfvertrouwen vandaan als ooit daarvoor.
En dat kan jij ook heel goed gebruiken.

Voor de rest heb je geduld nodig; om te zien of het op de nieuwe school wel gaat en kijken of de EMDR-therapie goed voor je uitwerkt. Ik heb daar al veel goede dingen over gehoord dus hou hoop!
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Voor u ook een plusje voor het antwoord, want daarvoor stelde ik deze vraag.
Maargoed.. uiteindelijk brengt een plusje mij ook niet ver. Het fysiek bezig zijn is inderdaad een probleem.
Mijn ouders en eigenlijk iedereen zeggen allemaal dat ik alles heel erg goed kan verwoorden en dat ik altijd wel weet hoe en wat alles is, maar het probleem bij mij ligt het echt in het doen.
Na die 6 jaar ben ik er dus ook achtergekomen voor mijzelf, dat ik het alleen niet kan. Over sport heb ik heel veel mensen horen spreken, maar ik ben nu nog te angstig eigenlijk om op een sport te gaan.
Het kan heel goed voor me zijn, maar ik ben dan bang dat hetzelfde gebeurd als nu bij mijn school..
Kristal
11 jaar geleden
Ik weet zeker dat wanneer je naar bijvoorbeeld judo gaat het niet zal gebeuren als op jouw school, want bij judo zijn zeer strikte omgangsregels. Ik raad je echt aan om je met angst en al eens naar een proefles te gaan. Ik ben zelf vroeger ook voor ongeveer alles bang geweest weetje, tot ik op een dag het inzicht kreeg dat ik toch altijd al bang was... dus dat ik dan net zo goed iets kon gaan doen waar ik ook heel bang voor was maar dat mij uiteindelijk zou helpen minder bang te worden.
Begrijp je wat ik bedoel? Ik hoop echt voor je dat je stomweg besluit iets fysieks te gaan doen, dat gaat je echt helpen naast de juiste school en therapie.
Goed bezig hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip, ik zal erover nadenken :)
Nogmaals bedankt voor uw antwoord.
Na een zeer duidelijke inleiding je vraag: Wat kan ik zelf doen aan mijn situatie.

Op zich is dat al een duidelijke stap in de goede richting dat je ZELF iets wilt ondernemen aan jouw onprettige situatie aangezien de contacten met deskundigen op niets zijn uitgelopen.

Dat je van school bent weggelopen dient men daar als ziekteverzuim aan te merken..want een angststoornis is een psychische ziekte.

Je sociale probleem manifesteert zich thans extra pijnlijk omdat je niet weet 'hoe met meisjes om te gaan'

Weet in elk geval wèl, dat je daarin niet alleen staat. Vele jongeren zijn zeer onzeker en weten zich geen raad met hun houding als contacten met de andere sekse (moeten) worden gelegd. Echter veel jongens verschuilen zich dan achter hun grote mond..en jij kruipt in je schulpje..

Je persoonlijkheid heeft in de voorafgaande jaren zo af en toe een ferme opdonder moeten incasseren en is m.i. wat belemmerd in de vorming ervan.

Naar mijn idee moet je aan je gevoel van eigenwaarde gaan werken.

Je sterker gaan voelen, je wat zelfbewuster gaan opstellen en vooral moet je wat meer maling hebben aan wat anderen van je zeggen..
Om tenslotte te durven denken: Kom maar op wereld..ik lust je rauw..

Veel succes! Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, ook voor u een plus. Ik herinner u nog van een van mijn vorige vragen: "Angst in het contact leggen met meisjes, hoe kom ik hier van af?", waarin ik uw reactie selecteerde als beste antwoord.
Toen ik die vraag stelde was het 8 maand geleden. Dat ik aan mijn gevoel van eigenwaarde moet werken weet ik heel goed, dat is niet nieuw voor mij.
Het probleem is alleen.. Dat is heel mooi uitgedrukt, maar ik zie de eerste stap niet staan.
Ik ben daar nu al 6 jaar mee bezig en ik geloof dat dat nog niet zo makkelijk is. Ik vraag me af wat ik daar allemaal voor zou moeten doen.
Dan zou ik weer terugkijken naar uw reactie op de andere vraag waarin u antwoordde, maar dan zie ik nog het begin niet staan. Dat ik zelfverzekerder moet worden is vanzelfsprekend, maar voor mij nu nog te mooi gezegd.
Ik begin dat steeds meer als onmogelijk te zien.

Ik heb echt totaal geen idee waar ik moet beginnen.
Of ik heb misschien wel een idee, maar durf het alsnog niet.
Maar ik WIL het écht graag! Alleen ik zie het begin niet.
Wat zeker een begin zal zijn is om mijzelf na 6 jaar is van deze bureaustoel achter de computer af te halen, want daar word't ook niet beter op.. helaas.