Bestaat er een methode waardoor je over het vreemdgaan van je man heenkomt, qua vergeving en vertrouwen?

Man is een jaar vreemdgegaan tijdens huwelijk van 5,5 jaar.
Verzachtende omstandigheden voor man: vrouw leed aan depressie en was niet te genieten, had weinig zin in seks en uitte geregeld haar twijfels of de relatie wel door moest gaan, maar dat is nu aan de beterende hand.
Vrouw is nog niet van plan de handdoek in de ring te gooien.

Toegevoegd na 39 seconden:
Ps. Geen kids in het huwelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (12)

Er zal uitgebreid gesproken moeten worden waarbij degene die vreemdging bij zich te raden moet gaan en degene die bedonderd is moet de woede en frustratie op zo’n laag pitje zetten dat een eerlijk en oprecht gesprek mogelijk is. Zulke gesprekken zijn niet eenvoudig te voeren, een onafhankelijke derde als bijvoorbeeld een mediator is geen overbodige luxe om uiteindelijk in staat te zijn het vreemdgaan te vergeven en te vergeten. Als alles is uitgesproken en de problemen zijn boven water dan dient het vreemdgaan ook afgesloten te worden. Er moet een beginpunt bepaald te worden om het nieuwe tweede leven met elkaar te beginnen. Hierbij moet wel worden afgesproken niet steeds op het vreemdgaan terug te komen bij ruzies. Alleen als er samen aan gewerkt wordt en samen over gesproken wordt is het mogelijk vreemdgaan te vergeven en een beetje te vergeten.

Vreemdgaan vergeven is mogelijk maar niet eenvoudig om te vergeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Een mediator goed idee! Wat me nu even opvalt eigenlijk
dat vreemd gaan, dat al een heel jaar duurt,
eigenlijk meer een sexuelerelatie is die hij naast zijn huwelijk had/heeft.
Kan ik dat zo stellen?
Jij verzint excuses voor je man, met jouw depressie.
Als jouw man je onvoorwaardelijk had liefgehad dan was hij niet vreemd gegaan.
Wat gebeurt er als jullie weer een tegenslag te verwerken hebben? Dan gaat meneer maar weer even buiten de deur zich onspannen?
Heel onbetrouwbaar zo'n man.

Waarom moet jij je huwelijk redden?
Je doet net of alles jouw schuld is!
Hij had voor jou moeten kiezen en niet voor zichzelf!
"hij is zo zielig met een vrouw die ingestort is, ach guttegut, even troost zoeken in het bed van een ander... en dan een jaar lang!!!

Je komt niet voor niets in een depressie, denk aan jezelf en kies voor jezelf en een man die jou ten alle tijde bij staat.
In voor en tegenspoed!

Ik wens je heel veel sterkte en geef jezelf niet langer de schuld en verzacht de omstandigheden niet voor hem dan strooi je zand in je eigen ogen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oo gelukkig niet in jouw huwelijk dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodel En waar zit dan het vermogen tot onvoorwaardelijk lief hebben van de vrouw in kwestie?
Waarom laat de vrouw haar geluk afhangen van anderen hun daden? In dit geval die van haar man. Mijns inziens zijn wij allemaal evenredig mede-verantwoordlijk voor de situaties waarin we verzeild geraken dus bij mij kom je er niet vanaf door de man als onbetrouwbaar af te schilderen hoor ;-)
Want weet je,
misschien heeft die man er wel op vertrouwd dat zijn vrouw zichzelf voldoende kon liefhebben waardoor ze niet in een depressie terecht zou komen?! Vanuit dat standpunt bekeken zou de man zich bedrogen of depressief kunnen voelen. Bovendien beschikken wij enkel over de beperkte informatie die de vraagsteller ons bezorgt. Maar los daarvan ga ik er van uit dat wij uit elke situatie constructieve lessen kunnen, moeten en zullen trekken. Doen we dat niet dan worden we beloond met een nog extremere situatie dan de huidige en dat gaat zo door tot...
wij begrepen hebben dat wij op eender welk moment mede-verantwoordelijk zijn voor de situatie waarin wij ons bevinden alsook voor de acties en reacties waarmee anderen ons verblijden, verlammen of vermijden. Aan deze natuurwet ontsnapt niemand dus...
je kan volgens mij beter elk oordeel over anderen herbekijken en neutraliseren indien je niet zelf met een gelijkaardige situatie wenst geconfronteerd te worden. Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De constructieve les zou ook kunnen zijn: ik moet voor mijzelf kiezen. Waarom is de vrouw depressief geworden in de eerste plaats?
Ten tweede is het niet goed om iemand die beloofd heeft lief en leed te delen hiermee zondermeer weg te laten komen. Daar leert deze man ook niets van. Ook hij moet verantwoording nemen voor zijn daden.
Het korte antwoord is; daar is geen methode voor.

De wat langere overweging is. Je kunt er voor kiezen om te proberen de relatie weer op te bouwen. Dat zal zo zijn tijd kosten omdat het vertrouwen weer helemaal opgebouwd moet worden. De vraag is of je die tijd er met zijn tweeen (met nadruk op tweeen) in wil steken. Hij is niet voor niets vreemd gegaan en zij heeft geregeld twijfels geuit of ze de relatie wel wilde. Veel zal denk ik afhangen of er nog van elkaar gehouden wordt en of er in de relatie in het verleden voldoende band is gecreeerd om door dit dal heen te worstelen.

De situatie verder natuurlijk niet kennende vind ik het echter niet hoopvol klinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klinkt misschien heel erg zweverig, maar kijk met wat meer vertedering, liefde en warmte naar jezelf en naar je man.

Jullie zijn allebei exrta-kwetsbaar geweest : jij, doordat je depressief was ( waar je dus gelukkig aan het uitklimmen bent!), en hij stond blijkbaar open voor de aandacht van een andere vrouw.

Maar jullie zijn bij elkaar, en hij heeft misschien alleen een beetje z'n batterijtjes en z'n ego opgeladen bij die ander, zonder daar gevoelens voor te hebben...

Bij elkaar uithuilen, praten en heel eerlijk zijn over álle gevoelens en gevoeligheden, en dan opnieuw beginnen, met een zo schoon mogelijke lei.

Een methode is er niet voor : dit is tussen twee mensen, die, als ze allebei de goede wil hebben er voor 100 % voor te gaan, wijzer, rijper en met een diepere liefde en waardering voor de mens aan zijn/haar zijde, het beste maken van hun relatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of er zo'n methode bestaat, kant en klaar, ik denk het niet.

Ze kunnen wel in relatietherapie gaan samen om te zien of er zowiezo een basis is om verder te gaan.
Of erachter komen dat ze tóch zoveel van elkaar houden dat ze helemaal opnieuw gaan beginnen. Misschien er zelfs een kleine/grote ceremonie voor organiseren om het nieuwe beginpunt aan te geven (ná de therapie).
Met veel houden van en een diepgaande intentie van man en vrouw om de relatie weer op het liefdesspoor te zetten kan het.

De andere kant is natuurlijk dat de vrouw al regelmatig twijfelde of de relatie wel in orde was, kwam dat door de depressie of omdat het inderdaad niet goed zat, of beide.

En dan de man, ik begrijp uit de vraag dat het de (stilzwijgende) afspraak was dat het een monogame relatie zou zijn.
Het is dan misschien nog eens te vergeven wanneer hij in een vlaag van verstandsverbijstering met iemand anders het bed deelt, vanwege de frustratie om de situatie thuis. Maar een jaar lang je vrouw bedriegen met een andere vrouw...
Het lijkt me moeilijk om dan nog vertrouwen te herstellen.

Nee, er is niet 1 methode, er moet hier heel veel gebeuren om deze relatie weer op poten te krijgen.
Kristal
11 jaar geleden
Daar is geen methode voor. Helaas.
Bij vergeving daarin hoort; de realiteit onder ogen zien. De man heeft behoeftes. En de vrouw ook maar niet wat sex betreft. Dit is beide heel menselijk, en men zoekt daarin een (uit) weg.
Het is de aard van de mens dat deze steeds tekorten blijft ervaren op vele gebieden als relaties, bevrediging, vervulling.
In dit geval is dit in deze situatie uitgemond. Is dit goed? is dit fout? Het is zoals het is.

Dus als je t toch over methode hebt, het geen slachtoffer zijn kan je 'als methode gebruiken'

wil je daar nog dieper in zakken dan kun je gaan beseffen dat niemand elkaar ooit echt pijn kan doen, en dat men elkaar niet kan bezitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liefdevol motiverend verwoord +
Eerst: accepteren dat het feit niet ongedaan gemaakt kan worden. Misschien ook relativeren: het was maar seks (was dat ook zo?)

Dan: er samen uitkomen. Waarom is het gebeurd, zijn beiden het er over eens dat dat fout was.

Ook heel belangrijk: is zij/zijn ze bereid om weer aan hun seksleven te gaan werken?
Hij had een aanleiding/reden (goed of slecht staat er even buiten), is het mogelijk om die aanleiding weg te nemen? Zo niet, wat dan??

Voor veel mannen (en ook voor veel vrouwen) is een seksloos huwelijk niet vol te houden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sec en duidelijk verwoord met respect voor beide partijen,
graag gelezen +
Ja, ik denk het wel. Dit klinkt gemakkelijk en dat is het eigenlijk ook. Jij moet een keuze maken. Vraag jezelf af wat je wilt. Wil je hem echt vergeven, doe dat dan ook. Spreek het naar hem uit en hou je er ook aan. Misschien niet de gemakkelijkste manier maar wel de eerlijkste. Als je besluit het hem te vergeven kun je er niet keer op keer op terugkomen, dan zou hij levenslang hebben. Vind je dat echter terecht dan moet je je afvragen of je hem wel wilt vergeten. Zo niet, overweeg dan een eind te maken aan de relatie.

Wees duidelijk en eerlijk, zowel naar jezelf als naar je man! Niet de meest gemakkelijke weg maar wel duidelijk.
Veel sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
of je hem wilt vergeten moet natuurlijk vergeven zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag!!
helaas is het antwoord vrij simpel, er zijn geenmethodes voor.
(vergelijkbaar voorbeeld: een pedofiel zal na zijn gevangenisstraf ook niet stoppen, hij zal voorzichtiger zijn en beter opletten.
een drugs verslaafde zal altijd verslaaft blijven, je kunt alleen de verleiding weg nemen)

laten we eerst gaan kijken waarom hij precies vreemd ging.
mensen zijn net als de meeste dieren, niet monogaam maar polygaam, dit houd in dat het binden aan een persoon onnatuurlijk is.
uit anoniem onderzoek is gebleken dat een ruime 37% van de mensen vreemd gaat (voornamelijk mannen)
let op: dat is dus 1 op de 3 personen.

nu even wat positief nieuws.

{(# de volgende dingen worden door sommige als discutabel beschouwd, is wil deze discussie graag aan maar dan wel voordat er op het negative knopje gedrukt word.#)}

wanneer een man of vrouw vreemd gaat is dit niet altijd een eigen keuze. zoals u zelf al zegt leed u aan een depressie en uitte geregeld twijfels over de relatie, wil ik u niet de schuld gaan geven, want u hoeft vreemd gaan ook zeker niet te accepteren, ondanks dat deze man het misschien niet op eigen keuze maar meer uit onmacht gedaan zou kunnen hebben betekent dit nog geen vrijbrief.
( meer info?, geef even een reactie, ik leg het graag nog een keertje uit)

ook wanneer iemand vreemd gaat houd dit niet in dat deze persoon niet van u houd.
zoals al eerder aangegeven zijn zijn mensen polygaam en kunnen met meerdere personen een intieme band hebben.
u zelf zegt dat uw man al een jaar lang vreemd ging. nu kunt u met een gerust hart zeggen dat uw man wel degelijk van uw houd, omdat hij niks verteld heeft in die tijd.
hoewel dit als vreemd klinkt voor velen komt hier de simpelste uitleg.
wat heeft uw man te zoeken bij een depressieve vrouw, als hij al lang een andere heeft gevonden? wat zou de reden kunnen zijn dat hij dan toch niks verteld heeft en bij u is gebleven?
het antwoord daarop is vrij simpel. omdat deze persoon u niet wilde kwetsen, omdat deze persoon wel degelijk om u gaf en omdat deze persoon u niet kwijt wil.
( meer info? geef een reactie, ik leg het graag nog een keertje uit)

zelfs al zou u uw man weer onder controle krijgen, dan is de angst ervoor nog niet weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Versiercursus, stél je voor dat je gelijk hebt en dat 37 % van de mensen polygaam is, voor mijn part 80 %, dan nog gaat het erom wat je samen hebt afgesproken. Voor welke vorm je samen koos, een monogame of polygame relatie.
Dáár zit em de bottleneck. Hou je je aan de afspraak. En ik kan mij voorstellen dat je, tijdens je huwelijk, erachter komt dat je toch meer voor een polygame relatie voelt/gaat voelen, vanwege omstandigheden.
Zoals hier dat zijn vrouw in kwestie twijfelt aan haar relatie en geen intiem contact wenst met hem. Dat is te begrijpen, maar dan moet hij dat wel kenbaar maken aan zijn vrouw. Zodat zij op haar beurt weer kan beslissen of zij daar in mee wil gaan of de relatie wil verbreken.
Dat is fair, niet leuk, maar wel fair ten opzichte van elkaar.
Dat de man de spelregels wil wijzigen kan, maar daar moeten wel alle spelers vanaf weten. Wanneer je zegt dat de man het verzwegen heeft omdat hij zijn depressieve vrouw niet kwijt wil omdat hij zoveel van haar houdt, vind ik dat een eenzijdige kijk op de situatie.
De man kan net zo goed zijn seksuele relatie verzwegen hebben omdat hij geen zin in nog meer trammelant heeft als er al is.
Of om de macht te behouden in de relatie: hij kan nu nog volhouden dat zijn vrouw geen zin heeft (het ligt echt aan haar, niet aan hem), als hij haar vertelt over zijn andere relatie is het logisch dat zijn vrouw geen zin meer heeft, en komt de nadruk op hém te liggen. Voor mijn gevoel zie je het wat te simplistisch en eenzijdig, maar wel met een frisse kijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste kristal, er vanuit gaande dat 100% van de mensen polygaam geboren is in een monogame samenleving, ben ik het met je eens dat wanneer je een relatie aangaat je dan ook zeker aan de gemaakte afspraken moet houden. waarbij het 37% niet lukt om zich aan die afspraken te houden.
maar zoals eerder al uitgelegd: wanneer in dit geval de man vreemd gaat hoef dit niet uit eigen wil te zijn, meer eerder uit onmacht en uit natuurlijke drang. zoals in de meeste gevallen. ik wil dit niet als positief beschrijven, maar als een meer dan reëel probleem. dit is dan ook herkenbaar aan het verzwijgen van de gebeurtenis en het tonen van spijt. ik begrijp dat je de optie van het ontwijken van nog meer problemen benoemt maar dat vind ik niet op zijn plaats, deze vrouw had serieuze problemen, wanneer hij simpelweg zou toegeven dat hij een ander heeft en hij niet meer van haar houd is hij van al die problemen af, in dit geval zijn er geen kinderen bij betrokken. wellicht wonen ze samen en zal hij het huis uit moeten, maar dat benoem ik als een kleiner probleem dan een vrouw hebben die een depressie heeft. ( personen die een depressie van dichtbij meegemaakt hebben zullen dit wel kunnen bevestigen)
tenslotte is het zo dat na een jaar lang vreemd gaan de overstap naar het huis van zijn minnares niet zo heel veel problemen zal geven.
zie het als weglopen voor haar problemen. heel interessant dat je zijn machtspositie benoemt, maar een vrouw in bed dwingen om sex te hebben is niet de meest ideale positie. simpelweg omdat het gewoon niet gaat gebeuren, (wanneer het hem toch lukt is hij in veel gevallen voor de wet strafbaar)
verder zou hij haar tevens de schuld kunnen geven van zijn overspel met een andere vrouw (in het kader van sexuele behoeftes) en veranderd dat zijn machtspositie niet. ik hoor graag jou mening over dit laatste, wellicht dat wij elkaar kunnen versterken.
Kristal
11 jaar geleden
Ik vermoed dat je de machtspositie die ik bedoel verkeerd interpreteert, of misschien ben ik niet duidelijk genoeg; Zodra zijn vrouw weet van zijn andere relatie kan zij hem daarop aanspreken en hem verwijten dat het mede door zijn gedrag komt dat zij geen zin meer heeft.
Zij kan hem een schuldgevoel aanpraten, en daar heeft hij geen last van als hij zwijgt.
Hij kan zichzelf makkelijker rechtvaardigen als hij tegen zichzelf vertelt dat het nu eenmaal logisch is dat hij er een relatie ernaast op na houdt omdat zijn vrouw depressief is en geen seks wil.
Zo bedoel ik dat, zolang hij niets zegt, behoudt hij voor zichzelf het recht om te doen wat hij doet. ***wanneer in dit geval de man vreemd gaat hoef dit niet uit eigen wil te zijn, meer eerder uit onmacht en uit natuurlijke drang. zoals in de meeste gevallen.*** Met je bovenstaande uitspraak kan ik het echt niet eens zijn.
Uiteindelijk kunnen wij 99 van de 100 keren niet dat doen op seksgebied wat wij willen, dus wij zijn gewend om ons te beheersen op dat vlak.
Ik zie zowel de volwassen man als vrouw als mensen die in staat zijn een keuze te maken en zich daaraan te houden. Wanneer de man of vrouw ervoor kiest met een ander een (seksuele) relatie aan te gaan dan met de eigen partner, terwijl een monogame basis de afspraak was, dan is dat niet omdat zij niet anders kunnen, maar omdat zij de keus maken op dat moment. Bewust.
Ik zie mannen en vrouwen voor vol aan, dus niet overgeleverd aan hun lusten.
Het is vrijwel altijd uit eigen wil. Ik kan me nog voorstellen dat je een keer uit pure wanhoop en frustratie met een ander het bed deelt, maar niet als het vaker gebeurt en al helemaal niet als het een jaar duurt.
Dan is het gewoon een bewuste keuze. Door de een een geaccepteerde keuze, door de ander zeker niet geaccepteerd, maar hoe dan ook:
het is een bewuste keuze.
Kristal
11 jaar geleden
***wellicht wonen ze samen en zal hij het huis uit moeten, maar dat benoem ik als een kleiner probleem dan een vrouw hebben die een depressie heeft. ( personen die een depressie van dichtbij meegemaakt hebben zullen dit wel kunnen bevestigen)*** Beide situaties heb ik meegemaakt in mijn eigen relatie.
Enja, een jarenlange depressieve man is een ellendige toestand om mee te maken, een scheiding en verhuizing daarnaast is evengoed geen kleiner probleem te noemen. Het is een probleem op een ander vlak, maar zeer ingrijpend, net als een depressieve partner zeer in- en aangrijpend is.
Mogelijk kijk ik er daarom iets minder makkelijk tegenaan dan jij. Mogelijk kan ik de man daarom ook begrijpen als hij liever de tweede relatie achter de rug om heeft van zijn vrouw, want het veroorzaakt alleen nog maar meer problemen voor hem als hij er open over is, een scheiding bijvoorbeeld. Wat niet wil zeggen dat ik het fair vindt van deze man, en hij haalt door het verzwijgen de basis onder de relatie uit van hun huwelijk. Zijn vrouw zal hem niet meer kunnen vertrouwen. Zij hadden mogelijk nog een kans gehad als hij open was geweest, misschien hadden zij hun monogame relatie om kunnen buigen naar een polyamoreuze relatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zie dat je een scheiding als probleem aangrijpt, dit vind ik vreemd, maar dat zal wel uit jou eigen ervaring voort komen. een scheiding is namelijk geen probleem maar juist een oplossing tussen 2 personen die een huwelijk of samenlevingscontract niet kunnen nakomen.
wanneer deze man vreemd gaat en niet meer van zijn eerst vrouw houd is dan ook geen probleem voor hem om te scheiden. voor haar is het een ander verhaal, en natuurlijk zullen er veranderingen plaats vinden, maar ook deze zullen eerder positief dan negatief voor de man uitpakken, omdat de man door die veranderingen meer vrijheid zal krijgen.
ik sluit ook uit dat de man na het uitkomen van zijn vreemdgaan nog met zijn eerste vrouw verder wil gaan als hij niet meer van haar houd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gedeelte bewuste keuze en onmacht laat zich aan meerdere kanten zien.
vergeef me als ik een verkeerd vermoede heb gesteld maar ik zie een mogelijkheid dat dit uw pad gekruist is, en dat u daarom een heel vlak perspectief hier op geeft. ik zal mijn best doen dit zo goed mogelijk uit te leggen. iedereen komt in zijn leven een moment tegen dat hij of zij BEWUST de fout in gaat. of dit nu met liefde is of drugs, roken of eten etc. in dit geval geef ik je dus gelijk dat mensen bewust een keuze maken, maar het er achteraf niet altijd meer mee eens zijn. wanneer iemand drugs verslaaft is zal deze niet van het ene op het andere moment kunnen stoppen, dat hij de volgende spuit, pil of joint gebruikt is weldegelijk een bewuste keuze, maar tevens ook zeker onmacht. het zelfde met roken of tijdens het afvallen die lekkere chocolade bol. wanneer een meisje van 15 met een loverboy meegaat van 24, is dat van haar dan een bewuste keuze om tegen haar ouders in te gaan. ( kortom kiest het meisje er zelf voor deze toekomst. ondanks de waarschuwingen van haar ouders.) of is het onmacht en is ze verblind door zijn gedrag? (is ze gemanipuleerd en ontkent ze de gevaren terwijl ze misschien toch wel beter had moeten weten) veel pedofielen hebben in de gevangenis spijt van hun daden, is dit omdat ze vast zitten of omdat ze hun daden eigenlijk ook niet hadden willen doen? ( onmacht?)
Kristal
11 jaar geleden
Ik vermoed dat jij de ervaring van een scheiding niet gehad hebt. Dat wens ik je ook niet toe. Maar mogelijk zie ik het juist wat genuanceerder zoals het voor mensen uitpakt: een scheiding. Omdat ik ervaringsdeskundige ben en het vele malen bij mijn vriendenkring heb gadegeslagen.
Zoals jij het bekijkt klinkt het heel logisch, dat is prima, maar wat ik hierbij mis is de empathische gedeelte. Zelfs iemand die zelf de scheiding aanvraagt zit met emotionele problemen naar de andere partner toe, meestal. Ook degene die het aanvraagt heeft veel te verwerken. Even over je voorbeelden: Ook zijn er gelukkig heel veel pedofielen die zichzelf beheersen, meer dan die in de gevangenis zitten. Zij beheren hun verlangens. Je andere voorbeeld:
Ik heb het niet over een meisje van 15, die kan men nog niet verantwoordelijk houden voor hun keuze. Dat vind ik een slecht voorbeeld als argument.
Ik heb het over een volwassen man en vrouw. Als het zo is dat de man een jaar lang uit ónmacht een buitenechtelijke relatie dan blijft hij evengoed nog steeds verantwoordelijk voor hoe hij met die onmacht omgaat. Hij kan verschillende keuzes maken, kiest hij ervoor een relatie naast zijn echtgenoot te hebben dan kan er zelfs begrip zijn voor zijn keuze, of niet, maar dat verandert niets aan het feit dat hij verantwoordelijk is voor de keuze die hij maakt, ook al heeft hij daar achteraf spijt van. Dit geldt ook voor een volwassen vrouw natuurlijk. Het is gewoon een onderdeel van volwassen zijn. Ik zeg hiermee niet dat, als je je bewust bent van je keuze, dat je dus altijd de juiste maakt voor jezelf.
Wel, dat ik volwassen mensen serieus neem en hen niet als kinderen behandel door te zeggen: hij/zij kan er niets aan doen.
Met uitzondering uiteraard van hen die bepaalde geestelijke belemmeringen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk is het en blijft het zijn eigen keus. dat ontken ik ook niet. in mijn antwoord staat
"- betekent dit nog geen vrijbrief."
kortom het is ook geen excuus.
een keuze word op dat moment gemaakt tussen een afweging tussen goed, kwaad, lust en verlangen.
maar deze keuze kan gemanipuleerd worden. hier word al jaren onderzoek naar gedaan.
sterker nog in mijn cursus word hier uitgebreid aandacht aan besteed, hoe iemands keuze te kunnen manipuleren. iemand die verslaafd is aan eten maar wil afvallen zal de keus of hij die chocolade bol wel of niet moet pakken anders beoordelen wanneer die chocolade bol recht voor zijn neus staat of in een doos verpakt in de koelkast. iedereen is te manipuleren, we hebben het hier over een polygaam instinct.
een instinct is sterk, ondanks dat veel mensen beweren dat ze slimmer zijn.
neem bijvoorbeeld angst. angst word gedreven door je instinct. en dan neem ik mijzelf en mijn vader als voorbeeld.
ik ben doodsbang voor spinnen. ( gek genoeg niet voor wilde slangen en krokodillen) maar wel voor een simpele spin, terwijl een spin mij niks doet en slangen giftig kunnen zijn. mijn vader heeft hoogtevrees. ook een angst dat voortkomt uit instinct. mijn vader is in heel zijn leven nooit hoger dan 2 meter geklommen. simpelweg omdat hij dat niet kon. zijn spieren blokkeren dan. dit heeft overigens niks te doen met een trauma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar ik naartoe wil is vrij simpel. wij mensen hebben van vroeger uit een polygaam instinct. door onze maatschappij is dit onmogelijk. onze samenleving is gebaseerd op monogamie. dit kan botsen, er zijn mensen bij die dit inderdaad tot zo ver onder controle kunnen houden. maar de vraag is hoe groot moet die verleiding zijn? ik wil ook zeker niet zeggen dat ik achter die man sta, dat zeker niet simpelweg omdat ik het niet vind kunnen. maar ik kan wel begrijpen in welke positie die man heeft gestaan. hier worden namelijk trainingen op gebaseerd. ook ben ik inderdaad nooit gescheiden. daar ben ik immers nog te jong voor. Wel is dit voorgekomen in mijn familie, en herken de gevolgen van een scheiding.
de ellende voor de kinderen, een hechte familie die (na 25jaar) in stukken word gescheurt. etc. maar ik blijf bij mijn standpunt dat een persoon die een jaar vreemd gaat, en niet meer van zijn eerste vrouw zou houden. ook niet na dat jaar opnieuw zou willen proberen een relatie op te bouwen met zijn eerste vrouw.

in dit verhaal haal ik de gedachte dat ook hij nog een poging wil doen. en dus nog wel degelijk van haar houd.
omdat er niets beschreven staat over het herstel van een relatie maar wel over het herstel van vertrouwen
Kristal
11 jaar geleden
Voor mij kom je nu veel genuanceerder over,
en dat ervaar ik als prettig ;-) Niet dat het daar om gaat, in theorie heb je gelijk; de man kan nog best van zijn vrouw houden ook al heeft hij een andere relatie ernaast. Toch zal dat voor de vrouw in kwestie nooit zo worden opgevat. En daar zou de man zich beter bewust van moeten zijn voor hij zijn keuze maakt.
Dat is heel makkelijk te doen trouwens.
De man hoeft zich alleen maar de omgekeerde situatie voor te stellen.
Dan begrijpt hij onmiddellijk dat hij het vertrouwen van zijn vrouw verspeeld heeft nadat zij te weten kwam van zijn affaire. Overigens een +1 voor je reacties.
Het belangrijkste is wat wil jij???
Dan erover praten en luister vooral naar je zelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan je als koppel bijvoorbeeld verdiepen in een andere levensvisie waarbij goed & kwaad, trouw & ontrouw in een veel ruimere context worden geplaatst, een win-win waarin met gevoelens van intens zuivere Liefde naar de vermeende imperfectie van de ander wordt gekeken.

Je kan jezelf ook de vraag stellen of het een teken van Liefde is als we anderen hun natuurlijke behoeften misgunnen of beperken?!

Indien deze vrouw toch de handdoek in de ring gooit dan zal ze in een volgende relatie opnieuw tegen dezelfde feiten aanlopen omdat ze bij deze man niet geleerd heeft dat ze enerzijds zelf mede-verantwoordelijk is voor het afstoten van haar man en anderzijds mede-verantwoordelijk is voor het tot stand komen van een koppeling tussen haar man en iemand anders die wél bereid is en/of in staat is om aan zijn natuurlijke behoeften te voldoen.

Nu kan je stellen dat die man een belofte heeft na te komen aan zijn vrouw maar dan komen we steevast op het punt waarop je kan stellen dat het ook aan de vrouw is om die man te helpen om die belofte te kunnen waar maken.

Kortom:
het wordt een lijdensweg in het dode-straatjes-netwerk indien we alle aspecten van deze misnoegde relatie tot in detail gaan uitpluizen.

De meest doeltreffende methode om tot een duurzame Liefdevolle relatie te komen is élke dag opnieuw bereid zijn om zuivere Liefde te voelen voor wat is zoals het is, voor wie is zoals die is, voor wat komt zoals het komt.

Pas wanneer wij zelf een onwrikbare bron van zuivere Liefde zijn zullen anderen uit vrije wil hun beloftes aan ons waar maken omdat onze sterke focus op zuivere Liefde ook hun energieveld vult met dezelfde intenties om de ander lief te hebben zoals die is.

En als er dan toch eens een fysieke daad van Liefde (of was het lust? of was het wanhoop?) met een andere persoon plaats heeft dan kan die nooit de band tussen 2 mensen breken omdat zuivere Liefde niet zelfzuchtig, noch haatdragend noch oordelend van karakter is.

Van zodra je iemand 'beticht' van ontrouw of eender wat jou niet aanstaat bent je zelf niet volledig gevuld met, of vervuld van, zuivere Liefde.

Dus...
Om trouw, vertrouwen en zelfvertrouwen af te dwingen dien je eerst je eigen energieveld met zuivere Liefde te vullen.
Om zover te komen dien je élke dag opnieuw consequent in termen van zuivere Liefde (= Begrip = Dankbaarheid = Aanvaarding) te denken, te praten en te handelen.

Het vergt extra inspanningen maar ze lonen!

Liefs, Succes & Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat naar dat er vaak word geantwoord dat er geen methode is, dit gaat namelijk om innerlijke processen.

Wat maakt dat wij ons aangetrokken voelen tot iemand?Hij/zij heeft iets dat wij aantrekkelijk of interessant vinden. Wat is dit precies?
Een wisselwerking tussen 2 mensen gaat vaak over het leren van elkaar, op bewust of onbewust niveau. Op verschillende vlakken. Je leert iets van en over jezelf en de ander en kunt dan ook pers. groeien.
Als een ontmoeting langer duurt, kan er vervolgens hechting en liefde bijkomen en ook een heel huishouden met eventueel huwelijk, met veel materie die mensen meer aan elkaar vastbind.

Wat er meestal gebeurd, is dat na een aantal jaren, je uitgeleerd kunt zijn met de desbetreffende partner, (gem tussen de 5 en 7 jaar) de relatie raakt dan meer gebaseerd op hechting, liefde, vertrouwdheid, vriendschap, praktische zaken. Het leren kan dan op een gegeven moment klaar zijn, mensen voelen dit soms ook als het uit elkaar groeien.
Wat er kan gebeuren is dat er een ander persoon in je leven komt, bij wie je voelt he die is interessant, daar is iets uit te zoeken met elkaar, dus eigenlijk iets wat ik over mezelf kan leren. Dit is vaak een stukje wisselwerking wat niet wordt ervaren met de bijvoorbeeld vaste partner.

Nu is het belangrijk, dat je leert inzien, dat ieder uniek is, in zijn of haar doen en laten, in alles. De wisselwerking tussen jou en je partner, is niet inwisselbaar. Letterlijk. Daarentegen is het ook zo dat jij en hij met ieder ander een andere wisselwerking zal hebben. Deze zal altijd anders zijn dan die van jullie. Als je kunt gaan voelen en inzien dat wat jij hebt met je partner uniek is, en dat hij dit fijn genoeg vind om bij te blijven, kan dat rust bieden. De affaire, gaf hem een andere wisselwerking waar hij ook behoefte aan had. Daarom is,t belangrijk naar de onderliggende behoeften te gaan kijken.

Ieder heeft eigen behoeften en een relatie waarin beide partners zo veel mogelijk in elkaars behoeften voorzien, dat zijn over het algemeen relaties waarin een kleinere kans is op vreemdgaan. Waar er dan geen overlap is, kan samen naar gekeken worden. Onderdrukken is nl. een erg ongezonde gewoonte.
Goed is om samen te kijken naar jullie behoeften. En hier open over te zijn. focus ook op jullie wisselwerking, waar gaat die over?
Hou hierbij in gedachten dat jij uniek bent en niet inwisselbaar. Dat jullie wellicht een groot gedeelte van elkaars behoeften kunnen invullen.
Succes M