Waarom zoeken mensen erkenning?

bijvoorbeeld voor wat je kunt, of voor leed uit de jeugd of puur als mens.
Wat heb je aan erkenning? Het nu ervan? Heb je het nodig om mens te zijn?

11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (7)

ERkenning geeft bestaansrecht, er mogen zijn, het hoe dan ook toch goed gedaan te hebben ondanks de omstandigheden. erkenning is soms een schijn-heilig-veiligheid. vaak helpt het om te blijven functioneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erkenning bepaalt voor een groot deel wie je bent.
Je karakter bepaalt voor een groot deel, hoeveel invloed die erkenning op je heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
erkenning geeft je recht op verdriet, het bevestigt de gebeurtenis, het leed dat is geleden.

zelfs mensen die niemand nodig denken te hebben, hebben toch erkenning nodig, om zichzelf te kunnen blijven en door te kunnen gaan met hun leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen zijn kuddedieren en willen bij de kudde horen. Erkenning is een vraag om feedback. Een onzekerheid waarbij wordt gevraagd of het zelfbeeld nog wel conformeert met het beeld dat anderen van je hebben. En of het nog wel past binnen de kudde.
Erkenning heeft een mens nodig om zichzelf te kunnen accepteren binnen een gemeenschap. Er zijn mensen met een dikke huid en de erkenning minder nodig hebben dan mensen met een dikke huid. Maar ieder mens heeft een bepaalde eigen mate van erkenning nodig. Zeker in diens jeugd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Erkenning" is "Herkenning"
Door erkenning sta je niet meer alleen, een ander herkent zich in jouw situatie of jouw als persoon. Je voelt je bevestigd.
Bevestiging is altijd prettig, maar als mens krijg je niet overal erkenning voor: ook dat vormt je.
En het is bedenkelijk als je erkenning wilt voor iets, waardoor je andere omlaag haalt (ik wil erkenning als blanke, want die zijn beter dan....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erkenning zorgt ervoor dat je je veilig voelt. Diep in elk mens zit de wens om je veilig te voelen. Dat zorgt er namelijk voor dat jouw bestaan wordt veiliggesteld.
Dat is de belangrijkste kracht die ervoor heeft gezorgt dat in de loop van miljoenen jaren ontwikkeling een organisme overleeft. Je voelt het in jezelf, als je veilig bent wordt je beloond met hormonen die ervoor zorgen dat je je 'prettig' voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zoek je enkel bewust en onbewust naar erkenning bij anderen zolang je onzeker bent over jezelf en/of over je eigen volwaardig potentieel.

Van zodra je als mens beseft dat je prima bent zoals je bent dan geef je jezelf automatisch voldoende erkenning en ga je niet langer op zoek naar positieve bevestiging of erkenning bij anderen. Die erkenning komt je dan automatisch toe omdat je van nature in verhoogde mate aantrekt van hetgeen je zelf hebt geactiveerd.

Of je erkenning nodig hebt om mens te zijn?
Zou kunnen maar ik zou op dit moment zeggen van niet.

Ik zou eerder stellen dat je erkenning nodig hebt om je als mens onder/tussen de mensen volwaardig en duurzaam gelukkig te voelen.

Anyway, Have Fun Any Way!