Mijn ex heeft onze kind erkent en heeft samen met mij de gezag over haar. Hij wilt co-ouderschap over onze 8 maanden oud baby maar ik niet, kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rechtzaak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rechtzaak maar dat is zeker niet gratis en momenteel kan ik dat niet betalen. Ben pas verhuisd enzo... Maar hij heeft wel recht op? aangezien hij haar heeft erkent en ook gezag heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erkenning en medegezag geeft zeker geen recht op co-ouderschap.

Antwoorden (4)

Als hij ook gezag heeft over de baby, dan heeft ookrecht (plicht) in de zorgtaken. Dus ja, dan kan hij co-ouderschap aanvragen.

Op dit moment lijkt het mij heel belangrijk dat je je afvraagt wat goed is voor de baby. Dus: Waarom zou je de ouder toegang tot zijn kind ontzeggen. Natuurlijk zijn er omstandigheden waaronder het niet verstandig is (Drank / alcohol problemen, geweldsdelicten, misbruik minderjarigen) maar in de meeste gevallen zal dit niet meespelen, en is het beter voor het kind om beide ouders te blijven zien.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik begrijp uit je reactie dat je het niet eerlijk vind voor het kind als het elke week ergens ander woont. Doe je ex het voorstel dat de baby bij hem woont. Heeft hij het kind en zie jij het kind om het weekend en een keer door de week. Dat is voor jou blijkbaar een redelijke frequentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan wel, als beide ouders samen tot dat besluit komen, want co ouderschap houd in dat er heel goed gecommuniceerd moet kunnen worden. Meestal maken ouders de afspraken hierover en laten dat dan vastleggen. Denk ook aan kinderbijslag verzekeringen kindgebonden budget enzo moet worden geregeld.

Als 1 van de ouders niet meewerkt is co ouderschap meestal niet mogelijk. Als jij als ouder wel meewerkt aan de gewone gangbare omgangsregeling zal een rechter (bijna nooit) geen co ouderschap opleggen....

Wel moet je goeie argumenten hebben waarom je het niet wil, en dan vanuit het belang van het kind. Lastig te regelen is geen goed argument......

Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zeker waar, een kind heeft recht op beide ouders en ik zet mijn kind sowieso op het eerste plaats maar hij is wel gewelddadig. Heeft mij weleens geslagen maar de reden dat we uit elkaar zijn is omdat hij naast mij (4 jaar relatie) al een andere relatie had met iemand anders al 5 jaar. Dit doet er niet toe natuurlijk. Maar hij is gewoon niet te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er niet om of de vader goed is voor jou, maar of hij een goede vader kan zijn voor het kind, al is het natuurlijk geen goed voorbeeld om de moeder van het kind te slaan en om vreemd te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pedro, je hebt helemaal gelijk in. Het gaat niet om of hij goed voor mij is maar voor onze kind. Maar de manier van hoe hij het wilt doen is ook niet goed. 2 dagen bij mij, 2 dagen bij hem en om de weekend is zij bij iemand. Kan tog niet...
In vele gevallen zal de rechter rekening houden met het bezwaar van de moeder en daardoor een eventuele co-ouderschap regeling uitstellen tot het kind schoolplichtig is.

Mij lijkt het in ieder geval de moeite waard om niet enkel jouw wensen maar ook jouw kwaliteiten en eventuele meerwaarde als moeder op papier te zetten en ze voor te leggen aan jouw ex.
Indien er geen overeenkomst komt dan leg je jouw wenslijstje voor aan de vrederechter.

Indien ik de rechter terzake zou zijn dan zou ik er in eerste instantie voor kiezen dat de baby in hoofdzaak bij de ouder woont die de meest standvastige basis kan bieden. Vroeger werd er van uit gegaan dat dit de moeder was maar in vele gevallen bleek dat niet de meest optimale keuze te zijn dus kijkt men in eerste instantie naar hetgeen beide ouders als basis voor het kind te bieden hebben.

Het is belangrijk dat je jouw emoties niet laat overwegen want dan verlies je het belang van jullie kindje uit het oog.

Verder zou ik er ook eens over nadenken of een hereniging met jouw ex tot de mogelijkheden behoort. Al was het maar om gewoon als twee volwassen mensen samen onder één dak wonen zonder verdere partner-verplichtingen aan elkaar.
De ene week heeft de ene uitgaans'recht' en de andere week de andere.
Zo heb je ook een vorm co-ouderschap onder één dak en je kan het uitgaans'recht' aan jou voorbij laten gaan als je liever thuis blijft hé ;-)

Ik zie steeds meer mensen met succes voor deze optie kiezen omdat vele jonge ouders zelf de gevolgen van gescheiden ouderschap kennen en ze willen voor hun kind toch wel deze tussenoplossing uittesten.

Wie weet lukt het jullie ook en kunnen jullie op deze manier een enorm sterk team-spirit-signaal aan de rest van de wereld en aan jullie kind meegeven.

Ga voor datgene wat op lange termijn het beste is voor de baby.
Denk verder dan vandaag en morgen, denk verder dan jouw huidige behoeften.
denk: Yes we Can!
En Doe het gewoon ;-)

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@GerdaMaria, jouw argumenten zijn best wel sterk en ik ben al bezig om mijn wensen en kwaliteiten op papier te zetten want ik weet dat hij hiervan een zaak zal willen maken.
Ik kan me niet voorstellen dat een rechter een baby bij de vader zou plaatsen. Wij werken beide 40uur, beide hebben een huis en beide huizen heeft een kinderkamer. Hij verdient wel meer dan ik maar met mijn salaris kom ik ook rond. En hij heeft onregelmatig werktijden, moet vaak naar het buitenland.
Ik zal proberen mijn emoties niet te laten overwegen maar makkelijk zal het niet zijn. Krijg steeds te horen dat ik egoïstisch ben en dat ik alleen aan mezelf denk omdat ik hem niet wil vergeven (voor de zoveelste keer), zodat onze baby samen met ons tweeën kan opgroeien. Hereniging met mijn EX??? NOOOOOOOOOIT. Ik zou het niet meer aankunnen. Vertrouw hem niet meer en een relatie zonder vertrouwen, gaat niet. Ik zou ook niet kunnen met hem in hetzelfde huis wonen en doen alsof alles koek en ei is. Ik ben van mening dat een kind niet de reden kan zijn om samen te blijven. Weet niet of ik nu alleen aan mezelf denk maar ik wil ook gelukkig zijn en met hem, ben ik dat niet meer. Ik heb hem 4 van me jaren gegeven, mijn best gedaan om onze relatie te laten werken en eindstand had hij naast mij al 5 jaar een andere vrouw.... Te gek voor woorden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@GerdaMaria In België verschilt de wet wel iets van de Nederlandse situatie. Uit het woord vrederechter maak ik op dat jij uit België komt. In Nederland zijn de opvoedkundige kwaliteiten van de ouders, als ze niet heel erg slecht zijn, van minder belang.
Co-ouderschap is niet geregeld in de wet. Bij gezamenlijk ouderlijk gezag zullen de ouders de verzorging moeten verdelen. Bij een baby is het van belang om vaak kort contact te hebben met de vader. Een week-om-weekregeling lijkt niet in het belang van het kind. Of co-ouderschap mogelijk is hangt onder meer af van hoe ver jullie uit elkaar wonen en of jullie goed met elkaar kunnen overleggen. Als de zaak voor de rechter zou komen, is het van groot belang hoe het contact met de vader nu wordt vormgegeven. Als de vader het kind twee middagen per week ziet en hij verzoekt de rechtbank om een week-om-weekregeling, en jij vindt dat niet in het belang van jullie kind, zal de huidige regeling waarschijnlijk worden vastgelegd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de vader onregelmatig werkt en regelmatig in het buitenland verblijft, zijn zijn kansen om in een procedure co-ouderschap af te dwingen niet zo groot. Dit zou veel te veel onrust tussen de ouders en voor de baby opleveren.