Waarom vind mijn vriendin dat ik lekker ruik?

Ik heb het aan m'n vrienden gevraagt en die zeggen 'ik ruik helemaal niks aan jou'. Mijn kleren ruiken niet heel erg naar wasmiddel en ik gebruik geen eau de toilette of een sterk ruikende shampoo oid. Is het typisch voor vrouwen dat ze hun vriend heel vaak lekker vinden ruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
KennisDelen
11 jaar geleden
Ik zou me eerder zorgen maken als 't niét zo was ;-) Kan met feromonen te maken hebben, maar ik zou zeggen: 'Why worry?'

Antwoorden (7)

Jouw vriendin is zo gek op je dat ze alles aan jou lekker vindt, dus ook hoe je ruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dit ook bewezen en komt dit meer voor?
Mensen hebben van zichzelf een geur. Dat heeft niks te maken met niet douchen, wasmiddelen, shampoo, kleding, parfum etc.
Die geur is voor andere mensen vaak niet of nauwelijks te ruiken, maar voor bijvoorbeeld je vriendin wel. Het is normaal dat vrouwen hun vriend lekker vinden ruiken, en andersom.
Als je vrienden zeggen dat ze niks ruiken, dan bedoelen ze niks speciaals, geen luchtjes of stank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, 'huisgeur'.
het klinkt een beetje raar, maar jou vriendin valt ook grotendeels op jou geur (dus naast jou persoonlijkheid, uiterlijk etc. speelt geur een hele grote rol) dit is per persoon verschilend, jou vrienden die vermoedelijk niet op jou verliefd zijn, zullen hier dus niks bijzonder aan merken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja jongen, waarschijnlijk is ze verliefd op je. Niks aan te doen :-P

En ja: wij mensen schijnen onze partnerkeuze voor een deel te baseren op hun lichaamsgeur. Dat is inderdaad niets 'bijzonders', want het gaat niet om een opvallende geur die jij bij je draagt. Dat gaat grotendeels onbewust, dus je vriendin zal zich daar ook niet van bewust zijn.

Iets anders is dat verliefdheid ervoor zorgt dat je alles aan die ander leuk gaat vinden (ze zeggen dat liefde blind maakt, je laat je dus meer leiden door je liefde/verliefdheid dan door objectieve zaken) maar ook dat gewenning ervoor zorgt dat je iets meer gaat waarderen. Dat is een bekend psychologisch fenomeen. Een gezicht zul je meer waarderen naarmate je het vaker gezien hebt, en zo zul je ook een geur meer gaan waarderen als je er vaker aan wordt blootgesteld. Ik vind bijvoorbeeld mijn vader één van de weinig mannen die echt lekker ruikt. En dan bedoel ik niet dat hij een lekker luchtje draagt, maar dat ik zij zweet helemaal zo vies niet vind ruiken als dat van andere mannen. Hoe dat komt? Dat is een geur die ik al van kinds af aan heel vaak heb geroken.

Iets anders is dat geur heel sterk associaties op blijkt te roepen, sterker nog dan andere waarnemingen zoals geluid of beeld. Dus als je veel prettige dingen samen met iemand waarneemt, of bij iemand in de buurt steeds fijne gevoelens hebt, dan zul je diens geur ook steeds meer gaan associëren met fijn en met lekker. Waarschijnlijk gaat jouw vriendin jouw geur alleen maar meer waarderen als jullie langer bij elkaar blijven en steeds een prettige relatie hebben samen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekker, fijn en goed antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sluit ik bij aan
De vorige antwoorden zijn juist maar ik wil er nog aan toe voegen, dat het reukvermogen van vrouwen 10x beter is dan van mannen. Daarom ruikt ze je beter dan je vrienden. Bovendien is die geur heel belangrijk voor seksuele aantrekking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken onderzoekjes dat vrouwen lichaamsgeur en zweetluchtjes beter opmerken dan mannen, maar heb je een bron voor de claim dat het reukvermogen van vrouwen 10x beter is dan dat van mannen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heb ik lang geleden gelezen. Ik vermoed dat het EOS was, maar om nu dat artikel op te zoeken..
Vrouwen hebben meer "sensoren" in hun neus.
Ik zat ook nog te denken: gebruik je dagcreme voor mannen, of haargel? kan het ook zijn, maar ik denk gwn feromonen en jouw eigen (huis)geur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is het oergevoel wat we allemaal een beetje kwijt zijn geraakt in de eeuwen.maar juist de geur van jezelf van je lichaam, heeft onbewust er voor gezorgd dat je vriendin zich tot jou aangetrokken voelt , Hoera. andersom kan iemand je afstoten door geur, .
Dus als we beter op de geuren zouden afgaan , zouden we betere relaties ontwikkelen, denk dat het bij de dieren nog altijd zo gaat.
Je ruikt lekker van jezelf.lees maar eens