Ik heb het idee dat een 30/40 jaar oudere man verliefd op mij is. Wat moet ik doen?

Ik ken hem van een vereniging waar jong en oud rondloopt. Iedereen praat met elkaar, leeftijd maakt niet uit.. Maar die man die bijna mijn vader kon zijn qua leeftijd, toont meer interesse in mij dan anderen. Hij is niet zo spraakzaam, maar vraagt speciaal aan mij hoe het gaat. Eerst vond ik het aardig, nu wordt ik bang. Moet ik hem negeren? Stel dat hij niks voelt en ik heb het mis. Maar waarom vraagt hij dan aan mij, terwijl we in een kring van 5 mensen staan? Hij kwam zelfs een keer bij mijn werk langs (winkel) en hij weet waar ik woon. Hij fietst er regelmatig langs want het is een veel gebruikte weg voor fietsers. Als ik met mooi weer in de tuin zit in bikini vind ik het niet fijn dat hij steeds roept!
Andere mannen bij de vereniging maken ook wel een praatje, maar geven mij niet dit gevoel. Als ik opeens bot ga doen, vragen anderen zich af waarom ik zo doe opeens...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat je gewoon moet blijven, zoals je bent... Houd hem wel duidelijk op afstand. Wees vriendelijk, maar niet té. Groet gerust terug wanneer hij groet, maar zoek zelf geen contact. Wanneer je het inderdaad mis hebt, zullen er geen problemen komen, wanneer hij wel wat voor je voelt en hij gaat dit duidelijker laten merken, kun je hem hierop aanspreken. Zo zou ik het doen in ieder geval...

het kan ook zijn dat je eigen fantasie je in de weg zit want wat is er mis dat een ander belangstelling aan je toont, gewoon vriendelijk blijven, maar het kan ook zijn dat je hem gewoon een griezel vind dat heb je soms met sommige mensen ,onverklaarbare tegenzin je kan altijd wachten tot hij echt meer dan duidelijk laat blijken dat hij wat van je wilt bijvoorbeeld door je mee uit eten te vragen of iets anders met hem te ondernemen en dan kan je altijd nog zeggen dat je geen belangstelling hebt

Eigenlijk mijn antwoord is hier op.. luister naar je gevoel. soms kan er wel degelijk lichaamstaal zijn die heel voorzichtig gebracht word. zo voorzichtig dat iemand anders het "net" niet opvalt. Je kan in ieder geval zorgen dat er iemand steeds bij je buurt is. Als hij bijvoorbeeld bij jou komt staan, kun je bij voorbeeld zeggen. ik wou die of die net wat gaan vragen. zodat hij ziet/merkt dat hij geen kans heeft. of een keer zeggen.. die persoon of die vind ik leuk... Misschien kun je het hem ook wel recht op de man af zeggen dat je het gevoel hebt dat hij interesse heeft maar jij niet. Maar dat ligt aan de situatie. het is best moeilijk, je wil geen blamage maar wel jezelf beschermen. daarom luister naar je gevoel.

Hij kan je ook gewoon leuk en aardig vinden, zonder bijbedoelingen. Niet alle mannen zijn potentiele pedofielen/verkrachters/ouwebokkengroeneblaadjesplukkers. Geniet van zijn aandacht, maar geef hem geen valse illusies: als hij verdere toenadering zoekt kun je hem duidelijk maken dat jij hem aardig vindt, maar verder niets wilt.

Volgens mij heb je een aantal opties: Ga met de leiding van de vereniging praten en geef aan dat jij je lastiggevallen voelt door de oudere man. Vraag om hulp en ga met de leiding een gesprek met de man aan. Hierbij kun je eventueel je ouders inschakelen. Zorg dat je niet alleen met hem bent, blijf in de groep. Spreek met vrienden op de vereniging af dat zij jou niet alleen laten. Ga niet meer alleen in de tuin zitten, zorg dat je samen met ouders, vrienden en buren gezien wordt. Hiermee geef je de man aan dat jij een eigen leven hebt. Spreek af met de mannen in je leven (vader, broers, vrienden, huisgenoten, buurmannen) dat zij op hem reageren. Ga met je werkgever/bedrijfsleider praten. Geef aan dat je wordt lastiggevallen door deze man. Als hij weer in de winkel komt laat hem dan helpen door een collega. Als hij niets koopt, maar alleen voor een praatje langs komt, laat de bedrijfsleider hem uit de winkel zetten. Wat het belangrijkste is: schakel je omgeving in, praat hierover. Ga niet de dingen alleen oplossen, daarmee creëer je een eigen sociaal isolement. Wees zelfverzekerd, niet sociaal wenselijk; 'ik mag niet bot zijn tegen iemand die mij lastigvalt' dat is een voorbeeld van sociaal wenselijk gedrag. Je moet voor jezelf opkomen en je niets zo veel aantrekken van wat een ander misschien over jou zou kunnen denken. Je hoeft niet bot te zijn om voor jezelf op te komen, gewoon zeggen dat je niet wilt dat deze man je lastig valt. Toegevoegd na 9 uur: Ik wil nog duidelijk aangeven dat volgens professionals wordt aangegeven dat de eerste tekenen van stalking zijn: lastig vallen, zowel in de privésfeer als op het werk; exclusief aanspreken, anderen negeren, exclusieve aandacht vragen; opduiken op onverwachte momenten; inbeelden dat de relatie (nog) kans heeft; (on)redelijke verwachting koesteren naar de persoon; obsessief gedrag vertonen naar de persoon. In deze kwestie zijn alle tekenen er om erg voorzichtig te zijn naar deze man toe. Zoals jij hem beschrijft weet hij niet goed hoe hij om moet gaan met mensen, dat haal ik uit je woorden: "niet zo spraakzaam", en "Maar waarom vraagt hij dan aan mij, terwijl we in een kring van 5 mensen staan?". Je beschrijft hem alsof hij je (exclusieve) aandacht wil krijgen, hij fiets vaak langs, komt op je werk, spreekt alleen jou aan op de vereniging. Ik heb een kennis die werkt met vrouwen die slachtoffer zijn van stalking en zij vindt dat de alarmbellen rinkelen. Zeker gezien het leeftijdsverschil.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stalking

Jouw gevoel is juist, twijfel daar niet aan. Negeer deze man, geeft hij nog steeds blijf van interesse, neem dan je vader of moeder of oom of tante of weet ik wie, als die maar ouder is dan jij en zeg in hun bijzijn dat je niet van zijn aandacht gediend bent. Als hij ontkent dan zeg je: Je weet wat ik bedoel! En ook niet op mijn werk komen of me roepen als ik in de tuin lig! En laat andere denken wat ze willen, ze kunnen dan aan jou vragen wat er is en dan zeg je gewoon dat je een onprettig gevoel van deze man krijgt, omdat hij je aandacht geeft wat je niet wilt. Hij verschijnt op me werk roept me als ik in de tuin lig enz. Dan begrijpt iedereen het wel hoor en dan zullen ze hem ook extra in de gaten gaan houden. Sterkte.

Zolang hij je niet lastig valt of meer toenadering zoekt (je mee uit vragen etc.) zou ik niets doen. Misschien afstandelijker reageren, maar ik weet natuurlijk niet of je dat misschien al doet. Het kan zijn, dat jij dingen ziet die er niet zijn. Zelf ga ik er altijd vanuit, dat mijn gevoelens okee zijn. Je pikt als mens heel veel dingen onbewust op aan mensen, bijvoorbeeld aan lichaamstaal. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Als deze man inderdaad verliefd op je is, dan is dit zijn probleem, niet de jouwe. Zolang hij er verder niks mee doet is het geen punt lijkt me. Het is alleen voor jou gevoelsmatig vervelend, dat kan ik me heel goed voorstellen.

Vertel in ieder geval aan je ouders dat dit je dwars zit, er is niets gebeurd wat niet door de beugel kan, dus hem verdacht maken van ontucht mag je niet. Het is jouw gevoel en daar is niets mis mee, maar ook je gevoel laat je wel eens in de steek, hij zit bij dezelfde vereniging als jij, dat is lastig voor jou, terwijl je deze gedachten hebt, dus probeer deze gedachten los te laten, in een winkel mag iedereen komen, tenzij hem of haar de toegang is ontzegd, dus wees op je hoede, maar beschuldig niemand van iets dat niet gebeurd is, als je ouders weten welk gevoel jij bij deze man hebt, kun je een afspraak maken met hen, als hij iets doet wat jij niet wil, bijvoorbeeld, dat je je moeder belt en zegt: mam, ik heb geen zin in sla vanavond, kunnen we iets anders eten, vervolgens zeg je waar je bent en hoe laat je thuis bent, dan kunnen zij naar je toe komen, of iemand die in de buurt is waarschuwen.

Je schrijft het zelf reeds "ik heb het idee dat..." En dan volgt er een reeks vragen, extra informatie en insinuaties die jij aan jouw idee hebt aangebreid. De enige die jou het juiste antwoord kan geven is die man zelf. Wat belet jou om hem op een beleefde manier te zeggen hoe jij je bij hem voelt? Wat belet jou om hem gewoon te melden dat jij je ongemakkelijk voelt bij zijn extra aandacht? Zijn aandacht voor jou kan op heel onschuldige impulsen gebaseerd zijn. Vraag er hem gewoon naar en wacht niet tot jij niet meer in staat bent om een 'normaal' gesprek met hem aan te gaan. Want dat is wat er gebeurt als jij je laat beïnvloeden en/of laat leiden door jouw veronderstellingen en die van vele anderen hier op GV. Stel jezelf eens de vraag hoe jij je zou voelen indien iemand anders jouw signalen van aandacht verkeerd interpreteert? Zou jij het fijn vinden indien anderen met hun veronderstellingen achter jouw rug om een verhaal zouden kweken dat niet met jouw intenties strookt? Ik zou dat alleszins verre van fijn vinden en ik weet zeker dat dit voor iedereen zo is, dus ook voor jou en dus ook voor deze man. Geef hem het voordeel van de twijfel en ga er van uit dat hij in staat is om hier heel redelijk over te praten als ook jij redelijk bent tegenover hem. Zeg hem dus gewoon dat Jij je onwennig voelt bij zijn extra aandacht en vraag hem of hij daar rekening mee wil houden. Van zodra jij jouw grenzen duidelijk hebt aangegeven en tegelijk de ander in diens waardigheid hebt gelaten valt één en ander vanzelf wel in de plooi. Dat is hoe ik mezelf geleerd heb om met 'dubieuze' of onduidelijke signalen van anderen om te gaan. En weet je, je doet er zowel jezelf als de ander een groot plezier mee als je onmiddellijk duidelijkheid schept. Je hebt altijd een raakpunt om op terug te vallen indien de ander toch jouw de door jou aangegeven grens zou overschrijden. Hoe dan ook, Altijd beleefd en respectvol blijven. Behandel een ander zoals je zelf wenst behandelt te worden. Anyway... Have Fun Any Way!

Ik denk dat je gevoel je niet bedriegt. Sommige mannen verliezen nu eenmaal compleet het hoofd als ze denken dat een jong meisje ze wel aardig vindt. En als hij zo'n dertig à veertig jaar ouder is dan jij..is dat tamelijk 'ongezond' Wat je zou kunnen doen is..een duidelijk gereserveerde houding aan de dag leggen als hij je je benadert. Dus koel èn afwijzend reageren op dingen die hij zegt..of misschien wel doet. Als hij je overal volgt en je het gevoel krijgt 'nergens veilig voor hem te zijn' ga dan naar de politie en doe aangifte wegens stalking. Stalking is hinderlijk volgen..Probeer liefst wat getuigen te krijgen voordat je aangifte doet..dan sta je veel sterker. Samenvattend dus: Niet om zijn grapjes lachen, koel en afwijzend reageren..en aangifte doen als het helemaal de spuigaten uit dreigt te lopen. En als anderen zich afvragen waarom je plotseling zo reageert, moet jij je daarvan niets aantrekken. Dat is jouw zaak, hè. Durf maar gerust voor jezelf op te komen. Groetjes, Ton

Wanneer een man gewoon laat blijken dat hij je aardig vindt, is daar natuurlijk niets mis mee. Ik vind dat de leeftijd niks uitmaakt, je hoéft er namelijk niets mee te doen! Het is zijn probleem! Wanneer hij je echter stalkt, ligt de zaak anders. Stalkt hij je? Voel je je bespiedt door hem? Duikt hij elk moment ineens op? Is het antwoord "ja", dan moet je hem daar gewoon op aanspreken. Je kunt hem gewoon rustig uitleggen dat je je onbehaaglijk voelt als hij zoveel aandacht aan je geeft." Even goede vrienden, maar mag het wat minder", op een vriendelijke manier. Misschien heeft hij het zelf niet eens in de gaten en dan is dit de manier om het hem duidelijk te maken. Dan weet hij tenminste waar hij aan toe is en kan hij gewoon zijn leven weer oppakken. Wil hij niet luisteren en blijft hij stalken, dan moet je harder optreden en dreigen het aan de andere verenigingsleden te vertellen. Je hebt hem de kans gegeven en hij wil niet luisteren, dat stelt hem in een kwaad daglicht bij de rest en dat wil hij natuurlijk niet. Is het dus echt stalken? Dan weet je wat je te doen staat. Anders zou ik hem gewoon laten gaan. Zolang hij je niet belaagd, gewoon niet meer zo op hem letten. Je kunt er niets aan doen wanneer iemand iets voelt voor je, je kunt hooguit laten merken dat jij in elk geval niet op die manier voelt en gewoon blijven zoals je bent maar wel afstand bewaren. Geen aandacht aan schenken dus én er niet op letten!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100