Ik ben getrouwd onder huwelijkse voorwaarden . Ben ik dan evengoed verplicht partneralimentatie te betalen? mijn ex verdiend iets over de 700 euro?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Huwelijkse voorwaarden zeggen zoals InekevL al aangaf iets over de verdeling van het vermogen. Dus de materiele zaken.
De alimentatie bepaalt wie de zorgplicht heeft over de ex-partner. Dit kun je niet bij een huwelijk uitsluiten.
Waneer je een geregistreerd partnerschap met iemand aangaat, of het nou huwelijk of samenwonen betreft. Die gene die hiervoor aangewezen is heeft de zogenaamde zorgplicht om de ex-partner te onderhouden. Deze zorgplicht heet alimentatie en is wettelijk geregeld. Je komt hier dus niet zomaar onderuit. Waneer je het niet eens bent met de schikking kun je dit enkel bij de rechter laten herzien. Als ik me niet vergis geldt deze verzorgingsplicht 12 jaar. Helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De huwelijkse voorwaarden betreffen de vermogenssituatie op de datum van het huwelijk. Om de voorwaarden up to date te houden, dienen ze wel bijgesteld te worden tijdens het huwelijk Het is mogelijk dat er nu vermogens- of inkomensdelen zijn die binnen de gemeenschap van goederen vallen.
De voorwaarden en de notaris kunnen het correcte antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die min is onzin.
Want het antwoord klopt wel.
Er is op deze vraag geen antwoord te geven,
omdat het afhangt van de situatie, de omstandigheden,
het contract etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank Momo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, maar als er dus iets zit wat binnen de huwelijksgemeenschap is geraakt, dan kan er toch een verplichting -misschien niet zo n hoog bedrag - tot het betalen van alimentatie zijn. De rechter zal het uitmaken.
Dat heeft op zich niet zo veel met huwelijkse voorwaarden te maken.
Want het hangt af van wat er in dat contract staat.
En het hangt af van de voorwaarden waarin het huwelijk ontbonden wordt.
Partnerallimentatie is lang niet vanzelfsprekend. Maar dat is het ook niet als je in gemeenschap van goederen was getrouwd.

Vraag het aan de notaris bij wie je je huwelijkscontract hebt laten opmaken.
Vraag het aan je echtscheidingsadvocaat.