Waarom kan je (levens)partners naar een lange tijd niet meer uit elkaar halen?

Laatst las ik in de libelle dat twee mensen onafscheidelijk waren. Je vraagt je dan af, hoe het komt dat je die mensen dan ook echt niet meer uit elkaar kan halen. Letterlijk kan het wel natuurlijk maar figuurlijk zit dit anders in elkaar.
Is er misschien iemand die dit kan uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Zou dat echt zo zijn? Ik denk wel dat twee mensen die hun leven lang alles samen doen zo met elkaar vergroeien dat ze in veel dingen op elkaar lijken. Maar ik denk niet dat ze hun eigen identiteit zodanig opgeven dat ze geen persoon meer zijn maar de helft van een stelletje. Ik zie in ieder geval nog best het verschil tussen mijn vader en mijn moeder hoor :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze mensen zijn emotioneel afhankelijk van elkaar geworden. Hun gevoelens, levens, gedragingen zijn zo in elkaar verstrengeld dat zij elkaar nodig hebben om voor hun gevoel een gelukkig en 'normaal' leven te kunnen leiden.
Waarschijnlijk zijn zij ook al zo lang samen dat zij zich niet meer kunnen voorstellen hoe het is om zonder elkaar te zijn.

Zij zijn volledig op elkaar ingespeeld in alles wat zij doen en laten, kennen elkaar als geen enkel ander en hun partner is voor hen de kern van het leven.
Als de motor van een auto; zonder dat, heeft het geen zin om de auto vooruit proberen te krijgen.

Wanneer zij langere tijd uit elkaar zouden zijn, zouden zij uiteraard weer gewoon hun leven oppakken en vrolijk verder gaan. Het lijkt voor hun gevoel echter alsof dit niet meer mogelijk is.
De pijn zou voor hun gevoel te groot voor hen zijn en dat willen zij vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze in alles op elkaar gaan lijken, daarom... Ze lijken op elkaar in het gezicht, omdat ze dezelfde spieren gebruiken... Ze eten hetzelfde, dus zijn ook daarin gelijk...
En in hun gedrag zijn ze ook al gelijk, want ze zijn één...
Wat kan éénheid uit elkaar halen? Dat kan toch niet... Eenheid is toch al één... AL EEN... ALLEEN...
Letterlijk en figuurlijk is gelijk, ook dat is eenheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn met elkaar door het leven gegaan met ups en downs, hebben alles samen gedaan. Hebben elkaar dag en nacht om zich heen gehad. En zijn een eenheid geworden. Als ze uit elkaar worden gehaald bijv. dat de 1 naar een verzorginshuis moet, hebben ze het hier vreselijk moeilijk mee, en zijn ze allebei alleen. En kunnen ze wegkwijnen.
Het lijkt dan net of hun leven stopt, want ze zijn niet meer echt bij elkaar. Alleen een aantal uren per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen een tijd met elkaar leven, raken ze "gehecht" aan elkaar. Ze zijn verbonden met elkaar. Gaan ze uit elkaar, bv door scheiding, dan missen ze dat deel.