hoe help ik mijn man van zijn gokverslaving af?

mijn man gokt dagelijks zodra hij thuis komt eet hij wat en gaat gokken hij heeft totaal geen tijd meer voor mij of iets om zich heen en blijft de hele nacht gokken net zolang tot het salaris er weer door heen zit , en als hij wint dan vergokt hij het weer hij was er 4 jaar vanaf maar ineens weer een dagelijkse bezigheid ik weet niet meer hoe ik het aan zijn verstand krijg dat er ook andere dingen nog belangrijk zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jouw geluk: laat hem kiezen voor jou of de verslaving. Kiest hij voor jou, dan help je hem met therapie. En hij moet dat doen. If not, dan kiest hij voor zn verslaving. Laat jouw leven niet kapot maken door zijn verslaving!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niemand 'kiest' voor een verslaving.
je vecht tegen een verslaving, niet tegen de persoon zelf. de man kan heel goed weten dat andere dingen belangrijker zijn, maar geen weerstand bieden tegen het gokken (daarom is het ook een verslaving, de man is zelf de regie kwijt en zal dit waarschijnlijk zelf ook niet willen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel sterkte. Je helpt iemand niet even van zo een verslaving af, hij heeft professionele hulp nodig. Het enige waar mee je hem kan helpen op dit moment is laten inzien dat hij een enorm groot probleem heeft. Zet hem voor het blok!

Het beste antwoord

niet, je kan enkel ondersteunen als hij ZELF het probleem inziet en ZELF van de verslaving af wil en zich hiervoor in wil zetten.

wat me wel van belang lijkt is begrip tonen, al wil dat niet zeggen dat je erin mee moet gaan natuurlijk.

geef aan dat je soms niet weet hoe je rond moet komen, zonder dat je zegt: ja maar jij met je gegok altijd.

geef aan dat je hem mist en meer tijd aan elkaar wil besteden, zonder dat je zegt: ik wou dat je mij net zo belangrijk vond als dat gegok van je.

ik denk dat je voor jezelf hele duidelijke grenzen moet stellen omdat het om een verslaving gaat waar je man geen grip op heeft.
ook jij kan in de problemen komen als hij steeds een stap verder gaat met gokken. (in het krijt staan bij mensen b.v.)
bepaal voor jezelf waar de grens ligt, want je kan het ene gat wel gaan vullen met het andere, of redden wat er te redden valt. feit blijft wel dat het een gebed is zonder eind als je man zijn probleen niet in kan of wil zien, en/of hier geen hulp bij wil hebben.

realiseer dat het om een verslaving gaat, en je man als persoon niet afkeurt. zelf zou ik de verslaving los proberen te zien van je man als persoon.

misschien dat je een afspraak kan maken om een overzicht te krijgen. laat hem de rekeningen zien die maandelijks betaald moeten worden, en welk bedrag er nodig is om rond te kunnen komen.

zeg dat je hem wil helpen, maar dat je dit niet op kan lossen voor je man. vraag of hij open en eerlijk wil zijn over de bedragen die er doorheen gedraaid worden met gokken zodat ook jij weet waar je aan toe bent.

vraag hem wat je het beste kan doen, hoe je hem het beste kan helpen en steunen áls hij inziet dat het niet goed gaat zo.

met begrip bereik je meer dan met een wijzende vinger, maar bepaal voor jezelf wel een grens en ga hier niet overheen, puur voor je eigen bestwil.

heel veel sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond dit een goed antwoord omdat mijn man in weze een hele lieve man is maar door zijn verslaving ziet hij niets meer om zich heen

Andere antwoorden (4)

Zolang je man zelf niet in wil zien dat hij gokverslaafd is en hulp wil,is het vechten tegen de bierkaai.

Jij kunt er hem alleen op aanspreken dat je op die manier niet langer meer met hem door wil gaan,hopelijk gaan zijn ogen open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verslaving verdwijnt niet door er als partner ""tegen"" te zijn. Er moet iets anders voor in de plaats komen.
Er valt zo natuurlijk niet met die man te leven. Je houdt immers geen inkomen over, tenzij het dat van jezelf is.
Als je van hem houdt zal je moeten handelen, net als bij andere verslavingen: zet hem buiten de deur, hij maakt jullie kapot.
Mogelijk dat er dan verlatingsangst optreedt en dat hij dan bereid is om naar de AGOG te gaan.
Je zult echt voor jezelf moeten kiezen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik heb met verslaafden gewerkt en ben er ook in opgeleid.
Iemand ""willen helpen"" zonder de nodige afstand tot die persoon te nemen, leidt tot grote armoe. Ik heb wel voor huizen gestaan waar niets meer in aanwezig was, door de grote verslaving van zoon of echtgenoot.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist +
mischien om de gok dingen weg te leggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dussss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
net zoals drank uit huis halen bij een alcoholist? drugs uit huis verwijderen bij een junk? het helpt allemaal niet, daarom heet het een verslaving. is het middel niet voorhanden dan zorgen ze er wel voor dat het voorhanden is.

(in de tekst staat ook dat de man na het eten de hort op gaat om te gokken, neem aan dat het thuis geen illegale gokhal is) ;-)
Denk niet dat jij het nog aan zijn verstand kan brengen denkelijk heb jij dit al 1000x gedaan.Gokkers daar ben je klaar mee,dat is eigenlijk een erge ziekte,ik denk toch dat je hulp moet gaan zoeken,maar het vervelende is dat hij dan wel moet mee werken.Zoek in ieder geval hulp,h.a, sociaal werker,Je moet wel actie gaan ondernemen,want jij gaat hier ook aan kapot,ik wens je het allerbeste .