Waarom raak ik nerveus in de buurt van vrouwen en ben ik dan precies ineens men 'kluts' kwijt? En durf ik bv. geen nee zeggen.

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen in de buurt van vrouwen? Ok denk dat ik het antwoord wel al half en half weet. Maar ben dan echt echt even men kluts kwijt. Heeft iemand tips om standvastiger/zelfzekerder te zijn t.o.v. vrouwen (of misschien heeft dit ook met mijn zelfvertrouwen in het algemeen te maken. Ik ben een 2dejaars student sociaal werk en doe men jaar opnieuw en weet dus veel examenvragen. Nu komen er veel mensen mij vragen stellen en ik durf dan moeilijk nee zeggen maar moet meer haar op men tanden hebben waarschijnlijk. En ik heb een vriendin maar bij haar heb ik dit minder en voel ik me meer op men gemak.. dus deze vraag is niet bedoeld 'om iemand aan de haak' te slaan. .. ok nu klink ik vast als een doetje :p

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (8)

Je groeit er wel overheen ;-). Gewoon stapjes nemen! Een keer wat aan iemand anders vragen ofzo. Of gewoon een keer iets over jezelf vertellen.. Komt goed, noet bang zijn, dat helpt al ;-)! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt me in de oren als onzekerheid of verlegenheid.
Je wordt nerveus, en durft niet goed nee te zeggen, en dan komt er de volgende keer iemand naar je toe en denk je misschien: 'Oh jee, als ik maar niet nerveus wordt"waardoor je dat juist wel wordt...
Je zou kunnen oefenen met NEE zeggen. Desnoods bij heel gewone, neutrale vragen, gewoon NEE zeggen, je kunt altijd zeggen dat het een grapje was en dat je iets wel wilt/kunt/vindt/wat dan ook.
Waarschijnlijk zul je dan ontdekken dat mensen vaak heel rustig reageren als je eens nee zegt.
Als het niet lukt, zou je eens kunnen kijken of er bijvoorbeeld een soort assertiviteitstraining in jouw omgeving is. Daar kun je leren om makkelijker duidelijk te maken wat je wilt, dus ook om nee te zeggen als je iets niet wilt - dat kan goed zijn voor je zelfvertrouwen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vrouwen zijn gewoon te mooi. Je laat je afleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar heb je toch meer gedachten bij die vrouwen zonder dat je daar bewust van bent. Onbewust dus.
Je wilt, vermoed ik, goed in die markt liggen bij die vrouwen.
Dat kan alleen als je vriendelijk en normaal doet tegen vrouwen. Dus blijf gewoon zakelijk en ga beslist geen seksistische opmerkingen o.i.d. maken. Dat is not done. En complimenten enkel geven als je ze meent. Maar wees voorzichtig daarbij. Wij vrouwen hebben door als je ergens op uit bent... Ook als je alles doet om aardig gevonden te worden. Dus mijn tip luidt: gewoon jezelf blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
dat is wel de helft van de mensheid :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van welk deel precies, DrPhilips? ^^
Veel jonge mannen zien vrouwen als een andere soort mens. Dit is ook maar qua gedachte zijn we hetzelfde.. Als je jezelf open stelt om te zien dat het ook gewoon personen zijn in een ander soort lichaam, kom je al een heel end. Mits je natuurlijk een 'klik' voelt, op de vriendschappelijke manier.

Toegevoegd na 2 minuten:
in plaats van mijn botte woorden in de eerste zin;
Veel jonge mannen zien het vrouwelijke geslacht als een andere categorie in persoonlijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha wij zitten op de zelfde lijn in ons antwoord . +
Je klinkt meer als iemand die denkt dat vrouwen "andere " wezens zijn dan mannen.

Vrouwen zijn gewoon personen, net als jij en ik . Met gevoelens verlangens , wensen en vooroordelen . Met de mogelijkheid vrienden met ze te worden , boos op ze te zijn , lief voor ze te zijn , ruzie te maken.

Probeer jouw eigen "vrouwelijke " kant meer te ontwikkelen ( zelfhulp boeken ) en probeer vrouwen meer te benaderen als gewone mensen . Denk je in dat als er een stilte in een gesprek valt , dat niet aan jou ligt . Zij kunnen ook gewoon hun best doen om een gesprek op gang te houden . Wij mannen voelen ons soms onterecht verantwoordelijk ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je jezelf al eens afgevraagd waarom je zo moeilijk iets kunt weigeren wanneer een vrouw je om een gunst vraagt?

Het kan helpen om dat voor jezelf in beeld te krijgen. Omdat je dan weet waar zeg maar je 'zwakte' ligt ten aanzien van het vasthouden aan jouw eigen grenzen.

Probeer je in zulke situaties te focussen op jouw eigen gevoel. Je kunt gebruik maken van een soort tussenstap door op de vraag of jij wil helpen altijd te antwoorden met 'ik ga daar even over nadenken en dan kom ik erop terug'. Daarmee geef je jezelf de uitweg om niet direct te hoeven antwoorden, je kunt dan de tijd die je jezelf ermee geeft gebruiken om na te gaan of jij wel echt helpen wilt (en kunt) of dat het beter is om nee te zeggen.

Nee zeggen kun je op diverse manieren inpakken, zo kun je bijvoorbeeld zeggen 'ik zou je echt heel graag willen helpen maar ik heb het op dit moment zo enorm druk dat het me niet lukt. Ik hoop dat je dat begrijpt?'
Door met een vraag als deze te eindigen richt je je op het begrip bij de ander, er zullen maar weinig mensen zijn die om hulp vragen en dan op deze vraag zullen antwoorden 'Nee, snap ik niet, ik wil dat je me helpt.'

Belangrijk is in ieder geval dat jij voor jezelf een patroon ontwikkelt waarbij je bij een vraag om hulp niet eerst antwoord, maar eerst terugkoppelt naar jezelf. Daarin kijk je naar je eigen gevoel of je wel helpen wilt of kunt, en blijf je in je antwoord trouw aan je eigen gevoel.
In het begin kan het best eng zijn om dat te doen, trouw zijn aan je eigen gevoel, maar na een tijdje zul je merken dat je er sterker van wordt. Je zelfvertrouwen en je zelfverzekerdheid groeien.

Er is trouwens een leuk E book met 50 tips om je zelfvertrouwen te vergroten. Het boek is gratis te verkrijgen: http://www.eddievanderwereld.com/ebooks/eigenwaarde.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Philosopher (blijkbaar denk je over de dingen na!),
Stel jezelf de vraag wat je zo moeilijk vind omgaan met vrouwen. Is het dat je graag populair wilt zijn, of gewoon omdat je het leuk vind in hun gezelschap te zijn? Of wil je jezelf bewijzen, dat je een coole man bent?
Het komt er toch op neer dat je vooral gewoon jezelf moet blijven. Ik vermoed dat je graag aardig gevonden wilt worden en dan ga je anders doen dan je bent. Herkenbaar? Maar wanneer je je gaat aanpassen ben je niet jezelf meer en dat is niet goed voor je zelfvertrouwen. Ik ben haptotherapeut en kom dagelijks in aanraking met mensen die aardig gevonden willen worden maar het moeilijk vinden om eerlijk en open te zijn. Vaak uit angst voor afwijzing. Maar eerlijk duurt toch echt het langst!
Dat geldt dus ook voor 'nee' zeggen, dan weet men waar men aan toe is met jou en dat is ook wat waard. En voor jezelf kan je zeggen dat je jezelf trouw bent gebleven. En dat is misschien nog het belangrijkste van alles.
Veel meer informatie over zelfvertrouwen, kwetsbaarheid, het nut van egoïsme en meer vind je op ons weblog, zie de link hieronder.
Ik hoop voor je dat je jezelf meer serieus gaat nemen, meer voor jezelf gaat staan, dan komt alles goed!
Met vriendelijke groet,
Arno Tromp, haptotherapeut.