Mijn zoon van 18 liegt constant en beloofd elke keer beterschap. Hoe kom ik van mijn wantrouwen naar hem af. Het sloopt me, het is verder een schat?

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor al jullie reacties. Mijn zoon is erg moeilijk te peilen. In gesprekken geeft hij aan dat hij niet weet waarom hij steeds liegt en dat hij er nu echt mee wil ophouden. Maar later gebeurt er weer iets wat het tegendeel bewijst. Het gaat niet om kleine leugens, dit heeft te maken met wiet roken, verkopen, Joyriden, geld stelen, spijbelen enzevoort. Het keihard in mijn gezicht liegen en blijven volhouden ondanks al mijn pogingen/wanhoop om het liegen zelf. Soms denk ik dat ik hem nog meer los moet laten maar ben zo bang dat hij in de problemen zit.

Toegevoegd na 1 dag:
Lieve allemaal, ik ben soms bijna ontroerd door alle reacties. Ik heb een heel goed gesprek met mijn zoon gehad en daarin hebben we van beide kanten ons goed naar elkaar uitgesproken. We hebben afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden en "loslaten". We hebben allebei gehuild omdat we deze situatie niet willen. Mijn zoon was al zover dat hij op begeleidend kamer wonen wil omdat ik me dan niet steeds zorgen over hem hoefde te maken. Daarnaast ziet hij ook in dat het begeleiding nodig heeft. We proberen een nieuwe start te maken en daarmee is "oud zeer" niet opgelost maar we proberen er anders mee om te gaan. Ik hoop dat het beter wordt. Ik heb geleerd van jullie reacties. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boeiende vraag dus + Ik heb zowel jouw positie als die van jouw zoon doorleefd en overleefd (zij het dan in een andere familiale positie) dus ik weet dat er wel degelijk beterschap kan ontstaan. Die beterschap komt er sneller als er van beide kanten geduld en begrip wordt opgebracht. Jullie komen er alvast sterker uit, zeker omdat je hem nog steeds een schat kan noemen... dat vind ik echt wel hartverwarmend hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik besef dat het er voor jou stilaan hopelozer dan hopeloos uitziet en ik besef dat velen mijn standpunt niet zullen volgen en toch heb je zelf reeds het 'beste' antwoord verwerkt in de laatste zin van jouw toevoeging.
Loslaten!
Emotioneel en Psychisch Loslaten is dé oplossing in eender welke situatie. Je doet er zowel jezelf als jouw zoon een groter plezier mee dan je nu kan vermoeden want er bestaat zoiets als het 'Automatisch Ordescheppende Vermogen van de Natuur' en op die vibes drijven zowel jouw zoon als jij automatisch mee als jullie op deze aloude natuurkracht durven te vertrouwen. Let wel:
Emo & Pscych loslaten betekent NIET dat jij jouw zoon zomaar aan zijn lot overlaat. Integendeel. Van zodra je op E & P vlak loslaat ga je automatisch meer krachten en inzichten verwerven waardoor jullie ook sneller oplossingsgericht gaan denken, praten en handelen. Jouw angst voor zijn dwaling activeert bij hem automatisch een onvermogen om aan bepaalde verwachtingen te voldoen. De chemie of de klik die verliefde stellen of intens gelovigen tot het waarmaken van het haast onmogelijke aanzetten werkt bij angst en onzekerheid in de omgekeerde zin.
Begrijp je? Je moet dus in deze situatie datgene 'durven' doen wat je in eerste instantie niet echt logisch zou vinden.
Ik heb zelf nooit aan de drugs gezeten doch ik ben er meer dan eens héél nauw bij betrokken geweest en elke keer als ik om bestwil wilde ingrijpen maakte ik het erger.
Ik moet er heus wel extra moeite voor blijven doen om telkens opnieuw te geloven in en te vertrouwen op het Automatisch Ordescheppend Vermogen van de Natuur. Algemene Gouden Tip:
Veel Glimlachen.
Het lijkt te gek maar de Glimlach activeert zowel ons vermogen tot Geloven, constructief denken, alsook ons intern Cannabis Systeem. Ik had dit bij mijn vele Glimlach-experimenten reeds ervaren en nadien las ik er over. Glimlachen activeert ons intern orde-scheppend vermogen.
Het vraagt wel dagelijkse consequente inspanningen maar het is gratis en het Loont écht! http://www.iocob.nl/ziekte-van-parkinson/cannabis-lachtherapie-bij-parkinson.html Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In gesprekken geeft hij aan dat hij niet weet waarom hij steeds liegt en dat hij er nu echt mee wil ophouden. Maar later gebeurt er weer iets wat het tegendeel bewijst. welk tegendeel? dat hij niet WIL liegen, niet weet WAAROM ie liegt, of...... geeft het enkel aan dat ie er zelf geen grip op heeft waardoor het weer kan gebeuren. ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt: dingen doen niet mogen
het liegen zelf weleens aan je zoon gevraagd waarom hij dingen doet die gewoon niet verstandig zijn? waarom pak een auto die niet van jouw is om erin te crossen? (dus los van het liegen?) stel dat ie impulsief is en een soort van verslavende kick krijgt van dit soort dingen. achteraf beseft dat het gewoon dom was en hier vervolgens over liegt. tot waar gaat zijn besef wat betreft het werkelijk doen van hetgeen niet mag. \
in hoeverre kan hij zich gedragen naar de normen en waarden?
heeft hij inzicht in zijn gedrag en realiseert ie op dát moment wel of niet wat de gevolgen zijn?
hoe makkelijk is hij te beinvloeden door anderen (makkelijk op te jutten)? heeft hij spijt als ie door de mand valt, of boeit het hem niet zo? het is positief dat hij erover praat en zelf aangeeft dat hij niet weet waarom hij het niet doet. hij ziet dus wel dat er een probleem is, en dat is de eerste stap naar hulp. m.i. kan je ook beter hulp vragen omdat dit niet zelf op te lossen is op deze manier. een ouder is vaak een zeur, en bij hulpverleners blijkt dit vaak niet het geval te zijn. als je het analiserende deel aan een hulpverlener overlaat kan je samen met je zoon proberen het op te lossen, waardoor je niet vaak of snel lijnrecht t.o. hem staat maar naast hem staat. dat je hem niet meer vertrouwd is logisch, dat heeft ie aan zichzelf te danken en dat heeft ie weer recht te zetten. mij lijkt het niet fair om alles in twijfel te trekken omdat het demotiverend werkt.
hou het wantrouwen in je achterhoofd, maar zonder je naief op te stellen. (trek je wat in twijfel zeg dan bv. het doet me goed als blijkt dat je niet liegt)
hiermee geef je je zoon een kans om te veranderen, en leg je geen neg, nadruk op het wantrouwen.

Het beste antwoord

Zoiets moet je écht tijd geven.
Hem de tijd geven om er aan te werken.
Jezelf de tijd geven om er op te leren Vertrouwen dat hij hier sneller doorheen geraakt als hij ook werkelijk jouw Vertrouwen krijgt.
Onuitgesproken voelt hij jouw wantrouwen en dat vreet aan zijn krachten.
Krachten die nodig zijn om zichzelf een andere communicatie-gewoonte aan te meten.
Geloof me, het kost behoorlijk wat inspanningen om jezelf andere communicatie-gewoontes aan te leren.

Heb je er ook al eens bij stil gestaan dat wij als volwassenen vaak inconsequent communiceren en daardoor ook inconsequente communicatie aanwakkeren bij onze kinderen of anderen?

Je kan het woord liegen ook vervangen door inconsequent communiceren, dat komt heel anders over en zet tegelijk aan tot Bewust nadenken over je eigen communicatie.

Want...
Besef ook dat anderen onze eigen 'gebreken' weerspiegelen, ja zelfs tot in het extreme.
Best confronterend als we 'plots' beseffen dat we zelf niet altijd even consequent hebben gecommuniceerd maar het helpt wel om begrip op te brengen voor de partij die ons een spiegel voorhoudt, in dit geval jouw zoon.

Maak er een win-win-spel van en durf ook aan jouw zoon te vragen of hij jouw/jullie manier van communiceren altijd als duidelijk en consequent heeft ervaren.

Ik wens jou/jullie alleszins heel veel plezier tijdens het spelenderwijs begrip opbrengen voor elkaars situatie.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie?
Ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je bij reacties kan lezen heb ik reeds in beide 'kampen' vertoefd en daar leer je ontzettend veel uit. Op het moment zelf is het helemaal niet leuk maar later leer je onnoemlijk veel begrip op te brengen voor anderen en bovendien kan je vanuit je eigen ervaringen meegeven dat er écht wel iets aan te veranderen valt en dat voelt dan toch wel heel fijn. groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken mezelf hierin en tevens wordt me op een vriendelijke manier een spiegel voorgehouden.

Andere antwoorden (11)

Je komt daar niet vanaf. Een leugenaar kun je niet vertrouwen dus de wantrouwen is terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus het zal altijd een leugenaar blijven, hoe dan ook in elk geval. fijn dat dit in de praktijk niet altijd op gaat, nog los van 'terecht' is het wantrouwen logisch, maar niet 24/7 want dan moet je ALLES in twijfel trekken lijkt me. ('mam, ik ben om 21.00 uur thuis'.... ja tuurlijk jongen, je zoekt het maar uit want je zal wel weer te laat zijn, hou nou maar op met je leugens hé. ik zie wel hoe laat je thuis bent)
Dat wordt erg moeilijk. Als hij het zelf inziet dat kan hij hulp inroepen. GGZ misschien. Hij heeft schijnbaar een reden om niet de waarheid te spreken. Overleg eens met hem wat die reden is

Sux6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat hem doen, hij zal zelf beseffen dat hij niet goed bezig is !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer er achter te komen waarom hij liegt. Soms voelen kinderen zich in het nauw gedreven door allerlei regeltjes en zijn ze het eigenlijk niet eens meer met waar ze zich aan moeten houden. Maar nog niet in staat om dat bespreekbaar te maken. Het is vaak een uiting van onmacht. De reden waarom hij liegt kan verschillen per leeftijdsfase. Liegt hij over alles of over bepaalde zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet om elk klein dingetje uit je dak gaan! iedereen beloofd wel eens iets wat hij/zij niet na (kan) komt.
maar beloof hem anders iets als hij je vertrouwen weer terug gewonnen heb, zoals je mag van mij naar dat feest als je je beloftes een keer na komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liegen kan verschillende oorzaken hebben.
Soms is het dat hij een andere betekenis geeft aan woorden dan de meeste andere mensen.
Kun je erachter komen of heb je zelf een idee waar het liegen mee te maken kan hebben?
Maak het bespreekbaar.
Probeer de volgende zinnen eens letterlijk tegen hem te zeggen:
Ik vind het vervelend dat jij steeds de waarheid verdraait.
Dat geeft mij het gevoel dat ik als ouder (of moeder, wat jij het prettigst vindt) niet serieus genomen wordt.
Ik kan het me voorstellen dat je dit niet leuk vind om te horen.
Zou je hier eens op willen reageren?
Dan blijf je even stil en wacht zijn reactie af.
Afhankelijk van zijn reactie kun je nog vragen of hij dit vaker gehoord heeft.
Volgende vragen kunnen zijn:
Wat vind je daarvan?
Wat heb jij nodig om de waarheid te vertellen?

Doe dit alles op een onbevooroordeelde manier. dat is misschien moeilijk voor je omdat je ervan baalt maar als je het op een bevoogdende manier vraagt zal hij in de verdediging schieten en dat wil je voorkomen. Je wilt een gesprek of minmaal een antwoord.
Probeer met hem hele kleine afspraken te maken over zaken waar jij direct van kunt merken of hij de waarheid spreekt of niet. Jullie moeten elkaar weer leren vertrouwen en bedenk het volgende: Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Wil je meer informatie hierover zoek dan eens op Presentiebenadering van Andries Baart en op Betrokken Rechtstreekse Communicatie.
Succes ermee!

Toegevoegd na 1 uur:
18 jaar is de adolescentiefase volgens de levensfasen theorie van Erik Erickson. hij moet zijn eigen identiteit ontwikkelen door o.a. te experimenteren met van alles en nog wat. Dat kan hem natuurlijk in de problemen brengen, dat is een levensles die hij moet leren. Het puberbrein is nog tot het 25e levensjaar in ontwikkeling. Het laatste deel wat ontwikkeld wordt is de frontale hersenkwab, daar zit het bewustzijn en de oorzaak/gevolg redenering. hij kán simpelweg nog niet bedenken wat de gevolgen van zijn gedrag kunnen zijn. google maar eens op levensfasen theorie of erik erickson. dat geeft wellicht wat duidelijkheid.
Koop of leen het boek "het puberbrein' dat kan je wat inzicht geven.
Kom je er helemaal niet meer uit maak dan een afspraak bij algemeen maatschappelijk werk. het AMW is overigens gratis, in tegenstelling tot mijn praktijk.
Supervervelend voor jou, maar hij is verantwoordelijk voor zijn leven. Je zult hem echt los(ser) moeten laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel hem dat het veel gemakkelijker is om de waarheid te vertellen, hij hoeft dan ook niet zoveel te onthouden.
En al is de leugen nog zo snel de waarheid acht........enz.
Geef hem voorbeelden dat een leugen grote gevolgen kan hebben.
Dat de meeste ruzie's ontstaan door leugens.
Dat de meeste oorlogen ontstaan door leugens.
Noem hem voorbeelden uit je omgeving wat de nadelige gevolgen kunnen zijn van een leugen.

Toegevoegd na 50 minuten:
Naar aanleiding van je aanvulling van je verhaal denk ik niet dat liegen het hoofdprobleem is maar drugs.
Los je dat op dan liegt hij ook niet meer waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij weet natuurlijk dat hij dingen doet die jij niet wilt. Dus hij liegt omdat hij jou geen pijn wil doen. Logisch lijkt me.
Bij de dingen die je omschrijft die hij doet wil hij natuurlijk niet dat zijn moeder er achter komt. Ontkennen/liegen is dan zijn strategie.
Misschien is het goed om de nadruk niet zo op het liegen te leggen want dit kan ook een stuk van jou zijn wat in conflict komt met hem.
Je hoeft hem niet zozeer los te laten, maar wel je ideeën over 'hoe het zou moeten zijn'. Zo is het nu namelijk niet.
Laat jezelf dus niet voornamelijk door je normen leiden maar wees warm en volwassen voor hem.
Niet makkelijk. Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wil je, soms zelfs tegen beter weten in, te graag in zijn beterschap geloven. Met als gevolg dat je iedere keer opnieuw de teleurstelling moet verwerken van het instorten van jouw (ideaal) beeld van hem. Door dit los te laten en een andere bril op te zetten kun je kijken naar je zoon zoals hij is. Accepteer zijn slechte eigenschappen als deel van zijn gedrag nu, geef je mening erover zonder dit tot als emotionele chantage in te zetten.

Wees je ervan bewust dat jij recht hebt op jouw gevoelens, je zoon heeft het recht op zijn gevoelens. Laat hem weten hoe het voor jou voelt dat hij tegen je liegt, bied hem aan te helpen om hulp te zoeken wanneer hij ervoor openstaat en maak hem duidelijk dat alleen hij de verantwoordelijkheid draagt voor de gevolgen van zijn gedrag.

Loslaten hoeft niet te betekenen dat je je handen volledig van hem aftrekt. Loslaten kan ook zijn dat je jezelf meer losmaakt van de verantwoordelijkheid die jij voelt. Maak hem duidelijk dat jij die niet meer voor hem draagt.
Vraag jezelf af of je deze telkens terugkerende gesprekken nog wel wilt voeren? Voegen ze nog iets toe? Zo niet laat ze dan los.
Laat hem weten dat je van hem houdt, dat je hem wilt helpen, maar dat zijn gedrag een obstakel voor je is of aan het worden is.

Geef hem minder ruimte om jou te bewerken/manipuleren in zijn gesprekken met jou. Ieder gesprek dat je met hem voert waarbij jij weet dat hij tegen je liegt, en je hem ruimte geeft om het tegendeel te bewijzen, kost jou energie. Ga constructiever met deze gesprekken om, maak er geen ja/nee spelletje omtrent de waarheid van. Wees kort en duidelijk en laat je niet in die strijd trekken. Want feitelijk zijn jullie gesprekken geen communicatie meer, het zijn strijden geworden.

Er zijn heel veel mooie en waardevolle antwoorden gegeven zag ik, ik hoop dat je met dit alles iets kunt.

Sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms is liegen ook om geen conflict te krijgen,ook omdat hij zelf wel weet dat hij fout bezig is.Mijn zus ging ook uit haar plaat toen mijn zwager weer stiekem was gaan roken(is er nu wel van af) ik ruik rook!!!! en vervolgens kon hij alleen maar liegen omdat hij het gezeur niet wilde aan horen.en dat is een volwassene.
Nu begrijp ik je zorgen,het is niet niks maar hij moet zelf ook leren van zijn fouten ,geef aan dat je je zorgen maakt
en als het echt fout gaat bv politie jij hem dan niet uit de brand helpt ,als hij aan geeft dat hij er echt mee wil ophouden vraag dan ook of hij dan bereid is om hulp te zoeken ,verplicht hem niks maar laat hem kiezen.
nooit boos worden werkt alleen maar averechts ,ik spreek uit ervaring.
uiteindelijk komt het allemaal wel goed,nodig zijn vrienden ook uit zodat je die ook leert kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn leugens en leugens en ik begrijp dat dit leugens van grote orde zijn over gedragingen die op zichzelf al niet deugen wiet verkopen ed
dus niemand zal ook de waarheid kunnen zeggen over dit soort crimineel gedrag.
Hij weet dat ie verkeerd bezig is en natuurlijk moet ie dan wel liegen want de waarheid is dat ie verkeerd bezig is.
met verkeerder vrienden en verkeerde omgevings invloeden

maar hij is 18 dus moet hij uiteindelijk ook maar de consequenties van zijn daden maar dragen.
En daar loopt het toch wel op uit.
zo iemand moet met consequenties in aanraking komen
wil er eindelijk eens een kans zijn dat hij veranderd
liegen voorkomt tot op heden dat de waarheid er uiteindelijk wel achteraan komt.
liegen is als onkruid als je het niet met wortel en tak uitroeit dan blijft het terug komen.

Je zegt dat je bang bent dat hij in de problemen zit
ja inderdaad als hij zich zo gedraagt dan is dat ook zo
maar ja hij is 18 je kunt hem waarschuwen dat is alles

en als hij echt iets crimineel doet t.o.v je persoonlijk dan is het slechtste wat je kan doen het met de mantel der liefde te bedekken dan kan hij dus ongestraft liegen.

Dus je wantrouwen is gewoon terecht en functioneel
dat gevoel gaat ook alleen maar weg als hij weer "normaal" gaat doen en anders niet .

geloof je nu echt dat je dit zomaar kan accepteren ?
je gevoel is gewoon terecht
Je mag wel van hem houden maar niet van zijn gedrag
dat onderscheidt is er gewoon.
Dus je vraag hoe kom ik er vanaf is niet aan de orde
want zolang hij niet veranderd dan blijft dat gewoon
en er zal als het zo doorgaat toch eens een punt komen dat het niet meer gaat.