Ik ben een moslim-vrouw (21) en heb tegen mijn ouders gelogen dat ik het heb uitgemaakt met mn Nederlandse vriend omdat ze me wilden verstoten,wat nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het erom dat je geen Nederlandse vriend mag hebben, of is het een "foute vriend" en maakt de nationaliteit niet uit, of mag je überhaupt geen vriend hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er om dat ik geen Nederlandse (niet-moslim) vriend mag hebben, als hij Turks en wel moslim was was het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, zo kunnen we beter antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke situatie is anders, maar mijn oom is moslim geworden om met zijn vrouw te trouwen. Misschien als je vriend dat ooit in de toekomst kan overwegen, zijn je ouders iets soepeler? Zowel mijn oom als tante zijn niet echt heel actieve moslims volgens mij, maar het maakte de situatie makkelijker voor ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Mueslibar, maar ik wil niet dat hij voor mij moslim wordt want dat is dan toch voor de schijn? En hij wil het ook niet, dus als ik het toch zou willen kan ik dat niet opdringen. Hoe lang kenden je oom en zijn vrouw elkaar voordat ze gingen trouwen? Wij zijn namelijk nog maar een jaar met elkaar en zijn nog aan het studeren, een beetje vroeg dus voor een trouwerij vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Isil: Liegen is ook schijn. Je zegt het een, maar doet het ander. Ik vind het niet zo'n slecht idee. Hoeveel tijd zou 'm dat kosten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: wat bedoel je met hoeveel tijd het 'm zal kosten? Dat hij moslim wil worden? Want dat wil ik niet maar hij ook niet dus dat gaat niet werken, ook al maakt dat het makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon, hoeveel tijd per week besteed je aan moslim zijn. Ik wil ook geen moslim worden, maar als ik dat op papier moet zijn voor een geliefde, vind ik dat best. Als 't me geen uren in de week kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik besteed er weinig tijd aan in de zin van dat ik niet bid. Daarnaast vast ik ook niet of weinig. Kortom, ik geloof in god en bid af en toe voor het slapen gaan en zie geloof iets als God liefhebben en een goed mens zijn. Het zal hem dus geen tijd kosten. Maar we zijn nog jong en studeren dus trouwen zal de komende 3 jaar nog niet gebeuren (ook al zou ik dat stiekem wel willen omdat het dan misschien wel geaccepteerd wordt door mijn ouders).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant om je (korte) visie op geloof te lezen, want dat is hetzelfde als veel christenen. Maar dat terzijde, want daar gaat deze vraag niet over. Als het hem geen tijd kost, dan is het wellicht het overwegen waard, als dat acceptatie van je ouders oplevert. Hij hoeft het niet echt te geloven immers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de lol in 't verhaal niet, maar goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies hoelang ze samen waren voordat ze trouwden, is immers lang voor mijn geboorte geweest (denk dat het zo'n 25-30 jaar geleden is), maar mijn oom is niet gelovig, maar was zo verliefd, dat hij maar moslim is geworden. Tenminste, zo heb ik het begrepen, hij doet namelijk verder niets met religie, mijn tante doet wel aan ramadan, maar hij bijvoorbeeld niet. Het is voor iedereen anders, maar wat ik je wel wil meegeven, als jij jouw familie voor hem wil/moet opgeven, dan zal ik eerst even checken of hij bereid zou zijn zich in te lezen op jouw geloof. Want als hij dit teveel moeite vind... Dan zou ik heftig gaan twijfelen, jij wel een enorme opoffering voor hem, maar hij niet voor jou... En als hij niet overtuigd christen oid is, dan is het veranderen van geloof een minder grote stap, dan contact verbreken met familie.. In mijn ogen dan.. Ik wens je veel sterkte, want het is geen makkelijke keuze die je moet maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Isil, als hij de ware voor je is en hij zo ook jou ziet dat vind ik het uit respect voor je ouders logisch dat hij het 'spel' meespeelt, en zich voor jou tot de islam bekeerd.
Zou dat voor je ouders ook bespreekbaar zijn? En willen ze persé dat je voor iemand kiest die die ook Turks is? In hoeverre is het voor jou en je vriend bespreekbaar geweest, en hoe was de eventuele reactie van je vriend? Het breken met je ouders lijkt me in ieder geval geen verstandelijke optie.
Snuffel
12 jaar geleden
Veel sterkte meid. Moeilijk hoor. Biologisch gezien, als je kijkt naar de soort mens, moeten ouders voor hun kinderen zorgen en niet andersom. Je hoeft je ouders niet gelukkig te maken. Maar er is natuurlijk ook een emotionele kant, naast de biologische. Daar heb ik niet zo gauw een antwoord op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat erg voor je...je ouders zouden dat moeten accepteren maar, ik hoop voor je dat alles goed komt! <3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anoniemand: Niemand heeft patent of ander recht op de term "moslima". Het blijft een kwestie van interpretatie. De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Als zij vindt dat ze moslima is als ze een vriend heeft, dan is ze dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is jouw mening, wat ook een interpretatie is. Als iemand zich moslim vindt, zonder specifiek alles tot op de letter te volgen, dan is 'ie moslim, simpelweg omdat dat zijn of haar overtuiging is. Bij geloof is er niet 1 geloof dat de waarheid is, terwijl alle andere meningen onwaar zijn. Ik neem aan dat je dat wel begrijpt. Dat de ene partij de ander wil straffen omdat de andere partij zich naar mening van de eerste partij zich slecht gedraagt, wil niet zeggen dat de mening van de andere partij niet klopt. Hier echter probeer jij toch jouw mening op te dringen als enige echte waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch hebben al die verschillende wetsscholen ook verschillende meningen, verschillende interpretaties. Ga jij even zeggen welke de juiste is? Denk 't niet. Daarbij, die wetsscholen bepalen uiteindelijk niet wat de mensen zelf geloven. Nogmaals, als iemand zelf geloofd, vindt dat 'ie moslim is terwijl 'ie bepaalde dingen niet doet, dan is 'ie gewoon moslim, ook al vindt een ander van niet. In dit soort dingen is de mening van de één niet meer waard dan die van de ander. Wat de hoofddoek betreft (om daar even naar terug te keren, ipv snel andere zaken erbij te betrekken): ik kan je zat moslims langssturen die vinden dat je geen hoofddoek hoeft te dragen om een moslim te zijn. Ga maar eens naar Istanbul. Alles in het leven is exact? Poe... ik hoop dat je werkelijke leven toch iets interessanter is dan een wiskundig feit. Wat de zoon van God betreft: ook daarover verschilt men van mening binnen het christendom. De een vindt dat Jezus de zoon van God was en absoluut niet God zelf of één daarmee, de ander vindt dat hij een aspect van God zelf was. En zo zijn er nog wel wat verschillende meningen. Toch geloven ze allemaal in de Christus en dat is wat hen christen maakt. Ik hoop voor je dat je ooit leert dat niet alles volgens vaste regels loopt en dat niet alles in vaste hokjes is in te delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, jij bent wel in een hokje in te delen. Ik twijfel nog tussen 'Is God' en 'Gewoon een betweter'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha is goed hoor, deel jij me maar lekker in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Isil, Het is inderdaad NIET noodzakelijk om hem 'om te toveren' tot een Moslim. Ik heb bevriende buren die me heel recent hun verhaal hebben gedaan. Het koppeltje waarover ik het heb zijn prille twintigers.
Hij is Moslim van Turkse afkomst.
Zij is Katholiek van Albanese afkomst.
Zijn vader vond haar een hele goeie partij voor zijn zoon. Zijn vader had zijn huidige 'schoondochter' al een tijdje geobserveerd en de gedragingen van het meisje bevielen hem. Doch toen na enig opzoekwerk bleek dat het meisje niet Moslim was kwam heel zijn familie in opstand. Toch heeft de vader voet bij stuk gehouden en heeft hij voor zichzelf beslist dat het geluk van zijn zoon boven het 'blind' vasthouden aan 'oude' geloofstradities gaat.
En zo geschiedde. Het meisje blijft Katholiek en de jongen Moslim. Geen van beiden hebben ze last van dat verschil in 'stempel' want ook zij vinden dat de ESSENTIE van het Geloven zich tot 1 en dezelfde Bron richt. Sommigen noemen die bron God, anderen Allah, Universum, Nulpuntveld of wat dan ook. Het gaat ook voor dit koppeltje niet om de naam die er aan gegeven wordt maar om het gevoel dat opgewekt wordt wanneer we Elk element van de Schepping als Gelijkwaardig benaderen. In zijn familie was er aanvankelijk behoorlijk wat weerstand doch het koppeltje heeft nu sinds 4 maanden hun eerste kindje en tijdens de baby-borrel zaten we met een wir-war aan gelovigen héél gezellig samen. Dus het KAN wel degelijk lukken. Het lukt zovele anderen. Dit verhaal lijkt wel heel erg op het jouwe, al hebben zij 1 extra troef binnen de familie. Misschien brengt dit verhaal jou op leuke ideeën die naar Win-Win-acties lijden? Ik Geloof met Jullie mee, ik Hoop met Jullie mee dat ook Jullie een Happy vervolg zullen breien aan Jullie verhaal. Liefs en Gigantisch veel Succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GerdaMaria, dit is zo'n mooie bijdrage dat ik, ook al vind ik deze zelfs mooier dan je antwoord verderop, je er bij je antwoord een punt voor heb gegeven.
Wat goed om eens met een concreet voorbeeld te komen hoe het óók kan. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@basmayer, Dankjewel voor je reactie.
Na het lezen van jouw antwoord kwam het volgende bij me op. Ik ben katholiek opgevoed zoals men dan plaagt te noemen. In de praktijk ben ik dus gedoopt en heb ik mijn 1e en plechtige Communie gedaan. Echter... Indien mijn moeder destijds over het lef of de energie had kunnen beschikken om ons NIET te laten dopen of vormen dan had ze met zekerheid voor die mogelijkheid gekozen. Wij kwamen echter van de hele andere kant van de stad en werden omwille van ons accent en andere gewoontes reeds als buitenbeentjes gezien en dus koos mijn moeder voor de lieve vrede voor de weg van de minste weerstand. De massa volgen dus en in die tijd betekende dat in die regio de Katholieken volgen. Bij het herinneren van dit voorval stel ik mij de vraag of de ouders van Isil de keuze van hun dochter betwisten dan wel bang zijn om zelf verstoten te worden uit de Geloofs-groep waar zij zich ooit hebben bij aangesloten. Misschien heeft Isil er baat bij om deze vragen door te spelen aan haar ouders. Misschien kan Isil contacten leggen met lotgenoten die wél succesvolle gevolgen voor een gemengde-geloof-relatie hebben gekozen. Soms zijn ouders BLIJ dat hun kinderen wél over de energie en het lef beschikken om 'verdoken' verlangens naar verandering om te zetten in daden. Het kan dus nog allerlei richtingen uit met deze situatie.
Punt is en blijft dat je naar Win-Win-Oplossingen blijft zoeken en die bekom je het snelst door open vragen te stellen aan de betrokken partijen. Zo voelt elke partij zich gehoord en dus gewaardeerd. Dus lieve Isil, hou de communicatie gaande en tracht uit te vissen waar het schoentje in deze kwestie 'werkelijk' knelt. Bij jouw keuze voor de Nederlandse jongen of bij hun angst om als verraders bestempeld te worden door de groep gelovigen waar zij zich destijds bij aansloten. Blijven Geloven in Jouw/Jullie slaagkansen is dé Boodschap bij uitstek en zoals ik elders reeds schreef is Glimlachen dé tool bij uitstek die onze Geest (ons bevattingsvermogen) activeert op een Wijze die Eindeloze Win-Win-Oplossingen 'afdwingt' dus... Glimlachen maar als teken van Vertrouwen in een Happy-vervolg van Jouw/Jullie verhaal ;-) ;-) ;-)

Antwoorden (36)

Ik naam aan dat je ouders veel belang hechten aan hun cultuur. En dat liegen ook nog als verzwarende factor mee kan tellen.

Er zit niks anders op dan de waarheid vertellen (of schrijven middels een briefje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een moeilijke situatie voor je. Ik vind het lastig om je een klaar advies te geven.. Wat ik wel kan adviseren is om met een organisatie contact op te nemen, die daar wat meer ervaring in hebben. Via de bron kan je de website bekijken.
Veel sterkte ermee en ik hoop dat je de liefde van je ouders en je Nederlandse vriend kan behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
goede tip zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, voor veel culturen is schaamte een groot issue. Als er dan een organisatie aan te pas komt kan het alleen maar erger worden. Ingewikkelde situatie!
Ik zou natuurlijk kunnen zeggen: je bent 21 en volwassen en je ouders hebben niets meer over je te vertellen. Maar zo werkt het natuurlijk niet in jouw geval.
Ik zou hulp vragen bij een deskundig iemand.
Zijn er geen hulpverlenende instanties waar je om raad kan vragen.? Je huisarts? Een vertrouwensarts?
Er is vast wel een organisatie die met dit specifieke probleem kan helpen, want het komt natuurijk veel vaker voor.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk hoor! Zonder familie leven is niet fijn.

Waarschijnlijk zal je toch moeten kiezen.
Als je zeker bent van je Nederlandse vriend, en ook goed geintroduceerd bent bij zijn ouders, familie en vrienden, zou je kunnen overwegen met hem verder te gaan.

Ook Moslimvaders en moeders hebben een hart en ze zullen je op den duur missen.

Ik hoop niet dat ze verder zullen gaan dan verstoten. Want als je angst hebt voor je leven moet je het melden bij de politie.

Ga in geen geval met je vriend verder zonder dat zijn familie je heeft geaccepteerd. De basis is dan te smal en ik voorzie dat jullie het dan niet redden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In sommige plaatsen zijn verenigingen voor Buitenlandse Vrouwen. Je kunt daar mogelijk advies vragen, of erover praten. Er zijn zeker veel meer vrouwen in jouw situatie.

50 jaar geleden hadden we deze toestanden tussen Protestanten en Katholieken. Alleen kan ik me niet herinneren dat daar ooit doodsbedreigingen aan te pas kwamen. Verstoten wel.

Toegevoegd na 5 dagen:
Toch nog maar even een persoonlijke noot: mijn grootvader (hervormd) is door zijn familie verstoten toen hij trouwde met mijn grootmoeder, in de Hervormde Kerk, dat ook nog. Maar grootmoeder was katholiek. Mijn moeder zag haar grootvader wel eens lopen in de stad, maar heeft hem nooit gesproken.
Zelf had ik een RK kennis, het was nog niks, maar voor het iets kon worden, was het hem al verboden door zijn ouders.
En vorige week heb ik van een man van ong. 75 nog een treurig verhaal gehoord, over zijn eerste liefde, hij RK en zij Hervormd. Zijn vader had achter zijn rug de brieven verbrand en de verkering met een leugen afgebroken.

Er zijn vele van dit soort treurige verhalen hoor.
Het is fijn als je het anders hebt ervaren, en nu kunnen we zelf ook naar de kern van het menszijn kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Zijn familie heeft mij volledig geaccepteerd en ze nodigen me ook vaak uit met familiefeesten e.d. Mij ouders zullen (denk ik) niet verder gaan dan verstoten in het ergste geval, gekke dingen zullen ze niet doen. Ik kom er niet uit, het is zo oneerlijk.
Snuffel
12 jaar geleden
Dat is fijn. Dan kun je zeker terugvallen op hen, op je schoonfamilie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ineke. In 1915 zijn mijn grootouders getrouwd, grootmoeder katholiek, grootvader hervormd. Ik heb nooit gehoord dat dat tot problemen leidden binnen de families. Ongetwijfeld zal er best wel ergens wel moeilijk over gedaan zijn, maar zeker niet "schering en inslag" bij gemengde huwelijken. helaas heb ik geen advies voor Isil waar ze wat aan heeft...ik leef met haar mee, maar juist door mijn achtergrond is acceptatie van andersdenkenden normaal..het tegenovergestelde dus van verstoten.
Het beste antwoord dat ik je kan geven is de waarheid vertellen. Liegen is nooit goed en de waarheid komt altijd boven water. Ik zou zeggen, als je vriend zo belangrijk is voor je om voor hem tegen je ouders te liegen dan moet je maar ermee doorgaan. Heb je een toekomst samen met je 'Nederlandse' vriend? Doe gewoon alsof er niets aan de hand is en ga verder. Zet je ouders voor niemand aan de kant.

Ps. Die extra toevoeging aan het woord vrouw (MOSLIM-vrouw) en de toevoeging aan het woord vriend (Nederlandse Vriend) is leuk en aardig maar is niet belangrijk genoeg om te melden (Mijn mening).

Je kunt ook gewoon zeggen: Ik ben een vrouw (21) en heb tegen mijn ouders gelogen dat ik het heb uitgemaakt met mijn VRIEND omdat ze me wilden verstoten. Mijn ouders vinden het niet prettig dat ik een vriendje heb.

Zo krijg je een 100% onafhankelijk antwoord. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt de vraag wezenlijk anders. In de vraag gaat het (blijkbaar) om de nationaliteit van het vriendje. In jouw voorstel gaat het puur om het feit dat ze er een heeft. Dat is een heel andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is juist belangrijk om dat aan te geven. Dit geeft weer uit welke cultuur ze komt. Het kan verre gevolgen hebben in een moslim cultuur als je verstoten wordt. De hele familie verstoot je. Dan heb ik nog niet eens over eerwraak. Het gebeurt helaas nog steeds en ook zelfs in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel belangrijk omdat je dan een ander advies geeft.
Je moet dan voorzichtiger te werk gaan met advies en je hebt doordat ze dat wel aangeeft een beter beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet hier veel over heb dit zelf meerdere keren meegemaakt en het gaat hier niet om dat ze een NEDERLANDSE vriend heeft maar ELK MANNELIJK PERSOON wordt afgeraden. Er wordt nergens iets gezegd over eerwraak en/of doodsbedreigingen. Dit wordt nu allemaal erbij gezet en hierdoor wordt er juist een verkeerd advies gegeven. Je kunt haar zelfs nog banger maken nu er in bepaalde adviezen iets met dood staat. Dit is wat ik wil uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoezo weet jij dan wel precies wat de vraagstelster bedoeld? Er staat NERGENS dat het om ELK MANNELIJK PERSOON gaat. Er staat WEL dat het om een NEDERLANDSE vriend gaat. Juist jij bent degene die er dingen bij zet, waardoor er wellicht een verkeerd advies wordt gegeven. Als de vraagstelster erbij zet "Nederlands", dan zal dat wel van belang zijn. Daar mag je tenminste vanuit gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord "Nederlandse" staat zelfs in de trefwoorden. Het lijkt me dus zeker wel van principieel belang voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat elk mannelijk persoon afgeraden wordt geloof ik niet. En als je er zo veel over weet, zou je zeker niet aangeven dat het niet uitmaakt dat ze moslim is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo ik weet dat dat wordt bedoelt? IK ga ervan uit omdat IK zelf alles begrijp op de manier hoe dat te werk gaat. Ik heb ervaringen die hierover gaan en ik zeg (dit hoef ik niet te lezen) dat het niet perse om Nederlandse mannen gaat, maar ook een chinees zal haar geen toestemming geven. En ik heb er netjes achter gezet MIJN MENING. En dat is ook wat het is. Dat het woord Nederlandse in de trefwoorden staat dat weet ik ook wel. Daar ga ik van uit en ik geef MIJN MENINGEN. We kunnen blijven discussiëren maar, alleen zij persoonlijk weet hoe het is in haar situatie en dat kun je niet zien vanuit een paar regeltjes tekst. Ik heb haar alleen maar mijn mening gegeven. Dit vraag ik niet aan WIDAR en/of PLATJE. Dank u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat alle mannen worden afgeraden. Het gaat volgens mij om het geloof.
Als zij ook NL is moet dat zeker het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen ik ook. Je voelt je aangevallen maar het is een discussie.
Ik begrijp dat het ook een Chinees kan zijn of een Libier. Het gaat erom dat het een andere cultuur is dan de hare.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hoezo ik weet dat dat wordt bedoelt?" Nou, je zegt dat anderen dingen toevoegen, maar vervolgens doe je het zelf. Oftewel, je zegt dat anderen niet weten wat er wordt bedoeld, maar door zelf dingen toe te voegen, geef je aan dat je meent dat je dat zelf wel weet. "IK ga ervan uit omdat IK zelf alles begrijp op de manier hoe dat te werk gaat." Hier zeg je het vrijwel letterlijk. "IK begrijp". Ik met hoofdletters, dus anderen niet. "En ik heb er netjes achter gezet MIJN MENING." Die mag je hebben. En vervolgens mogen wij de onze geven, ook al zetten we er niet bij dat het onze mening is (dat is nl. vrijwel altijd zo). "Ik heb haar alleen maar mijn mening gegeven. Dit vraag ik niet aan WIDAR en/of PLATJE." Nee, je vraagt het niet aan ons, maar daarom mogen wij nog wel reageren op wat je zegt, wanneer wij het daar niet mee eens zijn, of er iets aan toe willen voegen. Wanneer je niet tegen meningen kunt die het niet met je eens zijn, vraag ik me af of deze site een goeie plek voor je is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar
Ik zeg niet dat anderen het niet begrijpen. Mijn antwoord was gewoon iets wat ik wou zeggen tegen de vraagsteller, misschien dat zijn mij zal begrijpen. Dat jij en anderen reageren mag, maar je hoeft me niet aan te vallen omdat ik mijn mening geef. Jij kunt je mening geven, is geen probleem voor mij. Ik zeg alleen dat ik misschien een klein beetje meer ervaring op dit gebied heb en weet dat dit vaak zo is. Natuurlijk kan ik het fout hebben en ik hou ervan om feedback te krijgen. Maar mijn mening staat vast en ik heb niets geleerd na al jouw reacties op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik val jou niet aan, ik val je mening aan. (Zo begon ik in elk geval wel.) Daar zit een hemelsbreed verschil tussen. Als je na mijn reacties nog niets hebt geleerd, dan heb je ze niet gelezen. Ik heb toch duidelijk een paar dingen geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Jawel, heb ze wel gelezen hoor. Heb alleen niets gelezen waardoor ik mijn mening zou moeten aanpassen. Dankjewel voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 't de vraagstelster maar gevraagd. Scheelt gebekvecht :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Dat kan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het gaat er dus om dat ze geen Nederlandse vriend mag hebben. Een Turkse moslim mag wel. Zie reacties bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar Ja heb het gelezen :p. Nu kunnen wij veel beter reageren op haar vraag. By the way, nu ik weet dat ze van Turkse afkomst is, kan ik wel zeggen dat er grote kans is op eerwraak. De Turkse cultuur staat bijna alle vormen van eerwraak toe. Dus het beste advies voor haar is gewoon liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ik ook zeggen, liegen. Waarheid is niet altijd het grootste goed, soms moet je ermee schipperen. De vraag is alleen wel of 't het ook waard is, want het blijft niet alleen bij liegen, je moet dingen ook stiekem doen. Je kunt niet even lekker met z'n 2en de stad in bijvoorbeeld. Je zult ergens onopgemerkt moeten afspreken en dan ergens anders naartoe, waar je zeker geen bekenden tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zal wel moeten. Ik heb ook meerdere vriendinnen gehad waarmee ik 'stiekem' ging doen. Je gaat wel veel plaatsen missen, want een broer of een neef kan daar bijvoorbeeld zijn. Maar het gaat er niet om waar je bent, als je verliefd bent is het belangrijkste dat je met diegene kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Daarom zei ik ook: de vraag is of 't het waard is, of met andere woorden, of de liefde groot genoeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Één geval maakt geen regel he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wtp: statistiek heeft echt niet alleen maar met herhaalbare experimenten te maken. Er zijn vele statistieken betreffende zaken waarmee niet geëxperimenteerd kan worden. Je begrijpt hopelijk wel wat ik ermee wilde zeggen: één geval betekent nog niet dat het gemeengoed is, of zelfs de algemeen geldende regel. Natuurlijk komen dat soort dingen voor, maar één enkel voorval zegt gewoon niets. Dat zou net zoiets zijn als de krant openslaan, een bericht over een moord door een Nederlander lezen en dan zeggen dat alle Nederlanders moordenaars zijn.
Je bent 21 jaar. Zie je kans om op jezelf te wonen?
Vindt het heel moeilijk. Je moet ook geen gevaar gaan lopen.
Ik denk dat je voorlopig even geen contact moet opnemen met je nl vriend.
Ben je zelf niet NL?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is een Nederlandse moslima
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet jij dat? Als ze zelf NL is dan is een NL vriend ook geen probleem lijkt mij. Of ze moet bedoelen dat het een niet-gelovige NL is. Dan is het probleem het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bv Marokkaans bent en je hebt de Nederlandse nationaliteit, dan ben je Nederlander. Het gaat hier dan ook om cultuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon sinds een half jaar op mezelf vanwege mijn vervolgstudie, te ver weg om elke dag op en neer te reizen. Mijn vriend woont vlak in de buurt en we doen dezelfde studie, ik zie hem dus elke dag.
Mij lijkt het het beste om je ouders te vertellen dat je hem heel heel erg leuk vind en echt met hem veder wil. En zeg er bij dat hij begrijpt dat de cultuur bij jullie iets anders is. (als dat ook echt zo is) en als hetvoor je ouders heel erg is dat je gelogen heb zeg dan dat je hem echt heel erg mist. Zo kan je zelf een familie ruzie besparen want ouders willen altijd ongeacht de cultuur het beste voor hun kind. En zeg evt mam of pap ik ben volwassen!
Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige cultuur is aanzien belangijker dan het kind. Helaas. Overigens is dat niet typerend voor een moslim cultuur. De meeste moslims in Nederland zijn ruimdenkend. Helaas niet iedereen.
Ik begrijp dat dit heel erg moeilijk voor jou is. Je schrijft goed Nederlands, dus ik veronderstel dat jij je ook Nederlands voelt. In dit geval kies je dus voor het Nederlands zijn en niet voor het geloof en de normen en waarden van je ouders. Dat is erg begrijpelijk, zeker als je 21 jaar en verliefd bent. Maar lieve moslim-vrouw, denk maar niet dat je ouders dit niet gaan ontdekken. Ik veronderstel als jij stiekem toch weer je vriend gaat ontmoeten, dat er genoeg mensen zijn die jou ouders willen steunen en die jou gaan volgen. Daar maak je het allemaal nog veel moeilijker en erger mee. Als jouw ouders al dreigen je te verstoten, omdat je niet gehoorzaam bent, dan zullen ze het ook niet accepteren dat je tegen ze liegt. Probeer eens te overleggen met de ouders van je vriend. Misschien kan zijn vader eens met jouw vader gaan praten, zodat je vader misschien anders tegen jullie liefde aan gaat kijken. Nee heb je, ja kan je krijgen, zoals wij hier in Nederland zeggen. Als je niets doet wordt je helemaal gek, want leven met een leugen die elk moment uit kan komen is erg zwaar. Heb je misschien oudere zusters die al getrouwd zijn? Dan kunnen zij misschien een goed woordje voor je doen bij je ouders. Ik wens jou erg veel sterkte met deze moeilijke situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, zijn vader heeft aangeboden om met mijn vader te praten. Maar eerst wil ik het zelf aan mijn vader vertellen. Het leven met een leugen is inderdaad zeer zwaar, zo ben ik niet en zo wil ik ook niet zijn, ik ben altijd oprecht en eerlijk geweest. Ik ben de oudste thuis en heb nog een jong zusje en broertje thuis, zij zijn nog iets te jong om alles te begrijpen. Kortom, ik voel mij ook verantwoordelijk al grote zus. Een situatie waar ik eigenlijk geen tussenweg zie als uitweg, het is A of B...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punt van mij voor deze goede bijdrage, mamarianne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja Isil, daar heb je nog een punt dat helemaal niets met geloof te maken heeft. De oudste dochter in een gezin heeft het altijd het moeilijkst als ze wil uitgaan of op vakantie wil zonder haar ouders. Jij moet die wegen banen, terwijl het zusje na jou straks vast wel gewoon haar eigen gang kan gaan. :(
Ik hoop dat je iets kunt met de vele adviezen die je hier gekregen hebt :)
Snuffel
12 jaar geleden
Het oudste kind heeft altijd het meeste te dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze moet wel Nederlands spreken, zodat wij het hier kunnen begrijpen. Betekend dit meteen dat ze, omdat ze Nederlands kan spreken, meteen een Nederlander in hart en nieren is?
Deze materie is voor een Nederlander heel moeilijk maar als jij zelf weet of het gebruikelijk is in jou familie om eerwraak uit te voeren zou ik kiezen voor het niet vertellen. Ik heb eenmaal meegemaakt dat een moslimmeisje vermoord werd door haar broer op bevel van haar vader omdat zij met Nederlanders omging .
Waarschijnlijk zijn jou ouders niet zo radicaal omdat zij jou de kans geven het uit te maken en dan weer verder met je te gaan als goed moslim-meisje.
Het is voor een moslim natuurlijk een hard gelag als hun kind met een niet-Moslim gaat
Als jou liefde voor een Nederlander zo ver gaat dat je jou familie daar voor wilt opgeven en je bent zeker van de liefde van die jongen , dan is de keus minder moeilijk.
Als je denkt dat je je ouders nog kunt ompraten en dat je van deze jongen houdt zou ook mooi zijn.
Ik denk dat je dat zelf beter kunt inschatten.
Soms is het in de moslim-gemeenschap ook voldoende dat je doet wat je wilt doen maar net doet of je ouders er niet van op de hoogte zijn.

Dit geval ken ik van een Moslim-lesbienne : haaar ouders doen net of ze het niet zien dat hun dochters vriendin het bed met haar deelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij heel moeilijk om m.b.t. een dergelijke strenge religie keuzes te maken.

Je zult je keuze moeten baseren op wat jou het gelukkigst maakt. Ben je heel erg zeker van de relatie en kun je op je vriend vertrouwen, dan kan het een goed idee zijn om voor hem te kiezen.

Als je ouders werkelijk van je houden, kunnen ze je dan voor altijd verstoten, alleen omdat jij iets doet dat zij niet goed vinden? Dat is geen liefde.

Ik zou je dus willen aanraden om op eigen benen te gaan staan en voor jezelf te kiezen, het lef te hebben om misschien een tijdje in onmin met je ouders te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn beeld is dat veel Turkse moslims in Nederland 'roomser zijn dan de Paus' (beetje fout spreekwoord in deze context), maar dus: strenger zijn in de leer dan de Turken die in Turkije wonen. Ze doen vaak net alsof er in Turkije in de afgelopen 40 jaar niks veranderd is (net zoals Nederlanders die naar het buitenland geëmigreerd zijn vaak doen).

Als ik het goed begrepen heb, maar corrigeer me als ik het fout heb, is het heel belangrijk dat je dit soort dingen in de familie op probeert te lossen. Kun je bijvoorbeeld terecht bij een familielid dat iets ruimer denkend is in zijn/haar geloof?
Of iemand binnen de familie die al buiten zijn/haar geloof getrouwd is? Kan die persoon met je ouders gaan praten over hoe het nu is (en bij voorkeur over hoe goed het gaat)?

Verder heb je ook binnen de Islam hele tolerante Imams, kun je met een tolerant exemplaar gaan praten om je ouders eens een beetje op het 'moderne' spoor te zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, helaas heb ik hier geen familie, wel een oud-docent van mij (Turks) waarvan de zus getrouwd is met een Nederlander. Misschien neem ik contact met hem op. Weet je waar ik zulke "tolerante" imams kan vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit vind ik een goed antwoord kan je helaas geen punten geven. maar dit punt klopt helemaal. mijn ex was een in nederland geboren turk en ik woon nu zelf in turkije en dan zie je het verschil al
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan geef ik dat punt voor je, Elly. ;-)
Isil, ik hoop zo dat het goed voor je gaat uitpakken, en ja, een gerespecteerd Moslim(a) en/of Imam vinden die met je ouders kan praten richting een gunstig resultaat lijkt me een hele goede zet.
Tja...
Wat Nu vraag je?
Nu dien JIJ voor Jezelf de balans op te maken.

Indien deze vriend écht de man van je leven zou zijn dan had je volgens mij niet gelogen tegen jouw ouders en gewoon voet bij stuk gehouden door hen JOUW keuze duidelijk te maken. Je bent tenslotte meerderjarig, toch?

Besef ook dat eender welke leugen een belemmering vormt voor een duurzame relatie van welke aard ook.

Hoe hard de waarheid aanvankelijk ook aankomt, ze LOONT wel degelijk op lange termijn.
Leugens kunnen de schijn geven dat ze een oplossing bieden doch het is en blijft een schijnoplossing.

Bovendien doe je naar mijn gevoel deze vriend 'oneer' aan door hem in de positie van 'verdoken' minnaar te plaatsen. Maar uiteraard is het ook aan hem om deze positie te aanvaarden of niet.

Eerlijk is eerlijk hé... ik zou nooit of te nimmer tevreden zijn met zo'n 'undercover' positie.
Ik heb dat ook nooit iemand anders willen aandoen.
Bovendien...
Als ouders de keuze van hun meerderjarig kind niet kunnen aanvaarden dan is dat hun zaak en niet die van het kind. Loslaten is de mooiste vorm van liefhebben doch ook de moeilijkste voor vele ouders.

Enfin, ik zou zeggen en schrijven...
Je gaat er in alle transparantie en dus in totale eerlijkheid helemaal voor of je houdt het op een vriendschap die gebaseerd is op gelijkwaardigheid over heel de lijn.
Zo hoef je ook niet meer te liegen tegen jouw ouders.

Mijn mening hoeft de jouwe niet te zijn.
Jij en niemand anders kan voor zichzelf uitmaken wat de beste keuze is in deze kwestie.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, ik ga het inderdaad vertellen, dit kan zo niet langer, ik haat het om te liegen. Mijn vriend vind het uiteraard vervelend hoe het nu is, maar wil dat ik mij goed voel.
Zijn vader heeft me vaker het advies gegeven om alles tegen mijn ouders te vertellen, maar dit durfde ik niet puur uit angst om hen, maar vooral mijn zusje en broertje te verliezen.
Ik moet de knoop maar doorhakken, dat is waar ik mij het beste bij voel. Ook al willen ze me nooit meer zien, wat ik betwijfel. Wie weet draaien ze na een tijd bij.
De tijd zal het leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat angst niet de overhand nemen want dan word je geleefd ipv te genieten.
Blijf in je Hart Liefde voelen.... ook voor diegenen die dit tijdelijk zelf niet kunnen opbrengen tegenover jou. Volgens mij worden wij ELK moment getest op ons vermogen om te "Blijven Houden Van Alles wat is zoals het Is" Laat Liefde voor Het Leven op zich Jouw drijfveer zijn en je zal merken dat angst een ferme stap opzij zet.
En automatisch zien alle betrokken partijen dan 'plots' oplossingen waar iedereen zich comfortable bij voelt. Je komt er wel heelhuids uit.
Je staat er nooit écht allen voor.
Er is een Stille Kracht- en Prachtbron die ons op eender welk moment van ons leven (24u op 24u dus) stuurt, informeert én beschermt.
Blijf daarop Vertrouwen ;-) Succes x 2 tot in het Oneindige!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GerdaMaria: dankjewel, angst heeft me op dit moment inderdaad in de hand genomen, het slaat zelfs fysiek op me, maagkrampen, duizeligheid, hartkloppingen, geen eetlust, slaapproblemen etc. Daarom moet ik de waarheid vertellen. Ik zal inderdaad mijn liefde aan hun blijven geven en niet opgeven. Alhoewel ik niet strenggelovig ben, geloof ik toch zeker wel ik God (Allah, beide hetzelfde, een andere naam) en ben ervan overtuigd dat ik altijd troost en hoop bij Hem kan vinden.
Bedankt nogmaals, ik vindt het fijn om zulke reacties te ontvangen, het geeft me moed en hoop...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ gerda!!
Snuffel
12 jaar geleden
Hoe groot een liefde tussen twee mensen ook is, loyaliteit voor ouders gaat heel heel heel ver. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat haar liefde voor haar vriend niet zo heel erg groot is, omdat ze heeft gelogen tegen haar ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@snuffel Waar heb ik geschreven dat de Liefde voor haar vriend niet heel erg groot is?
Dat is wat jij er van maakt maar dat is niet wat ik heb geschreven, dat is niet wat ik heb bedoeld.
Gelukkig heeft Isil dit wel begrepen zoals ik het bedoelde en dat vind ik in deze kwestie wel het belangrijkste. Isil krijgt gewoon een les of test in het Liefdevol en Eerlijk opkomen voor haar eigen Comfortabele plaats in "Het Leven"
Dit soort lessen krijgen we Allemaal.
Het is gewoon een kwestie van je eigen prioriteiten stellen en die dan zo Liefdevol mogelijk overbrengen bij anderen.
Als je dat niet gewoon bent, omdat er in het verleden te vaak in jouw plaats werd beslist wat goed is an wat niet, dan is dat (h)eerlijk voor jezelf opkomen aanvankelijk best 'eng' doch de Kracht van de Herhaling verricht Wonderen... zo mocht ik zelf meermaals ervaren. Ik merk aan de reacties van Isil dat ze heel goed beseft dat totale eerlijkheid haar de onovertroffen heerlijkheid des levens zal schenken en daar kan ik alleen maar héél Blij mee wezen want dat is waar we allemaal naar trachten, toch? Bedankt voor jouw reactie Snuffel, je hebt me daardoor nog eens extra doen nadenken over deze Wijze Levensles. Liefs en Fijne Feestdagen voor allen die dit lezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje Dank U voor de uitroeptekens ;-) ;-) Fijne feestdagen en nog een extra uitroepteken gewenst!!! En moge Isil weldra komen melden dat haar verhaal een Happy-vervolg kent, dat zou het mooiste zijn dat ik me op eender welke dag kan wensen.
Dat is een dilemma, waar zo 1,2,3 geen antwoord op te geven is.
Uit jouw vraag begrijp ik,dat je én je ouders niet wilt teleurstellen én je vriend niet wilt opgeven.
Welke keus je ook maakt, jij persoonlijk zult er niet gelukkig van worden.
De vraag:wat nu, is wel gemakkelijk gesteld, maar het goede antwoord er op, is duivels moeilijk en zal steeds weer nieuwe vragen oproepen,of,beter gezegd, HET goede antwoord bestaat niet.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe in deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd, maar je geeft geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvan ben ik me bewust,daarom zeg ik dan ook het goede antwoord bestaat niet.
Ik weet zeker dat jij met het jouwe ook niet tevreden bent, zo goed meen ik je wel te kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou Isil niet gelukkig kunnen zijn met de keuze die ze maakt?
Heb jij dan nog nooit het bevrijdende gevoel ervaren vanwege het opbiechten van een leugen?
Geloof me, het Bevrijdende Gevoel van de waarheid vertellen OVERTREFT op korte én lange termijn eender welk ander gevoel.
Dus eender welke vorm van verdriet wordt gezalfd door de helende kracht vanwege het aanhouden van de waarheid.
Met dit soort zaken ben ik al behoorlijk wat jaren Bewust aan het experimenteren en ik geef er levenslange Garantie op dat mijn visie klopt.
Of je nu Geloof in een God of niet, er is wel degelijk die Onzichtbare Centrale Bron die ons in veelvoud beloont met hetgeen we zelf hebben uitgestuurd.
Niemand ontkomt aan deze aloude Wet van Actie en Reactie.
Wie het spel eerlijk speelt voelt zich op eender welk moment Beschermd én Gedragen op een Wijze die met geen enkele Aards Woord te beschrijven valt.
Misschien is het Jou/Jullie nog niet opgevallen maar de drijvende Kracht in onze gezamenlijke Natuur (de Al-Bron) DWINGT ons steeds vaker én Intenser om het spel Eerlijk te spelen. Er zijn dus wel degelijk JUISTE antwoorden in deze en eender welke andere kwestie.
Het Juiste antwoord is onveranderlijk: EERLIJKHEID!
Dat is hoe ik hier vanuit herhaalde ervaring over denk.
Dat is waar ik steeds Bewuster en Consequenter naar leef.
Dat is wat mijn soms 'helse' leven steeds opnieuw tot een verrukkelijk hemels leven op Aarde maakt. Ik wens zowel Isil als allen die dit lezen de Moed en de Kracht toe om zo Liefde-Vol mogelijk te verkondigen wat ze diep van binnen écht denken en voelen. Ik heb voor mezelf een heel eenvoudige Win-Win-Test (Eerlijkheistest) opgelegd en die faalt NOOIT!!!
Gebruik de Glimlach als efficiënte barometer bij elke twijfelachtige test of ervaring. Als je niet Glimlachen kan dan wijk je van JOUW innerlijke waarheid af. Het volstaat dan om een eerlijk gesprek met Jezelf aan te gaan en vervolgens te VERTROUWEN op de Glimlach als Automatisch Orde-Schepper in Jouw Chaos-Veld.
De Glimlach is de kortste weg tussen onszelf en de Allesomvattende Bron der Waarheid... de bron vanwaaruit ALTIJD oplossingen tevoorschijn komen, voor ELK van osn en dit ongeacht wat we gedacht, gezegd of gedaan hebben. De oplossingen komen wel sneller als Je Eerlijk handelt en dus ook als je met oprechte Intenties Glimlacht ;-) Op deze wijze breng je jezelf in de onverwoestbare Win-Win-Cirkel van "Het Leven" Kan jij je iets mooiers bedenken?
Zo ja, dan lees ik het graag ;-)
Eén ding is zeker : je ouders doen je niet met opzet pijn, maar handelen volgens hoe zij denken dat het "goed is.
Aan de andere kant : culturen moeten evolueren, en dat gebeurt niet als iedereen zich blijft confirmeren...
Voor zover ik notie heb van jullie cultuur (ik bedoel dan : de cultuur/religie waar je ouders blijkbaar strikt naar leven) weet ik dat het soms helpt als er iemand van de eigen 'strekking" die enig aanzien geniet gaat praten met de ouders. Op mijn vorige werk bv. hadden wij een Turkse medewerkster die dienstverlening deed (bv. papieren invullen e.d.) en zij kreeg dan ook vaak vragen zoals de jouwe. Omdat zij aanzien genoot, kon zij heel dikwijls de ouders overtuigen door bv. de zeggen dat de vriend die de dochter gekozen had (of de vriendin die de zoon gekozen had...) er serieuze bedoelingen op nahield, dat het beter was dat iemand zelf zijn partner kon kiezen etc.. Ze stelde de ouders dan voor dat wij in België leven, waar je vanaf een bepaalde leeftijd meerderjarig bent en sowieso dan vrij bent te huwen met wie je wil zonder toelating van je ouders. En confronteerde hen met "willen jullie dat jullie kleinkinderen niet zien, als jullie je dochter verstoten?".
Zij zei dat zonder veroordeling, maar sprak wel duidelijke taal. Dat had vaak positieve resultaten, al was het soms ook een lange weg. In andere gevallen werd de Imam als tussenpersoon gebruikt, maar dan moet hij natuurlijk ruimdenkend genoeg zijn om dit te doen.Misschien is er wel een oudere broer of zus die aanzien geniet en die je ouders kan overtuigen?
Hoe dan ook : het is natuurlijk pijnlijk als je ouders je "verstoten", maar maak eens een balans op.
Ik ben bv. met 18 jaar het huis uitgegaan omdat mijn ouders me echt niet goed behandelden (lees : mishandelden). Het was ook héél pijnlijk, mijn (Westerse) vader dreigde me zelfs om te brengen als hij me zou tegenkomen op straat. Ik deed nochtans niets verkeerds, had vast werk als secretaresse en een verloofde waar ik nadien mee gehuwd ben. Nadien is alles wel goed gekomen, maar het was een tijdje heel moeilijk, ik kon mijn ouders mijn adres niet vertellen etc.
Dus, als er niemand je ouders kan overtuigen, ligt de keuze bij jou : wil je je vrijheid ook al verlies je je ouders of wil je je ouders het naar hun zin maken zodat jullie band intakt blijft? Er is hier geen goede of slechte keuze, de vraag is wat je bereid bent te verliezen. Liegen is zeker niet goed, als ze erachter komen wordt je wellicht sowieso verstoten.
liveisgreat
12 jaar geleden
Van wie hou je het meest? Blijkbaar houden je ouders meer van het geloof dan van jouw. Als dit de consequentie is van het geloof. Dan zou ik daar mijn vraagtekens maar eens bij gaan zetten. Al is het maar voor de opvoeding van je eigen kinderen. Uiteindelijk durf je er ook voor te kiezen om te liegen! Word je uiteindelijk verstoten, kan jij er nog steeds wel voor kiezen om te laten zien dat je wel van je ouders houd, al is het maar door middel van brief of kaartje op zijn tijd. Blijven zij koppig......erg droevig, maar zij kunnen ook keuzes maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je niet zeggen. Hoogstwaarschijnlijk zijn de ouders gewoon bang dat als ze met een niet moslim trouwt, dat ze haar geloof verliest, wat volgens hun de juiste geloof is. Juist omdat ze van haar houden, zouden ze haar verstoten, in de hoop dat ze dan toch voor hun kiest. En als ze dan dit niet doet, is er veel zeer, en dit komt zelden goed. Maar ze doen dit allemaal JUIST omdat ze denken dat het de juiste pad is voor hun dochter, en omdat ze van haar houden. Om te zeggen dat ze meer van de geloof houden dan van hun dochter.. Daar ken je ze niet goed genoeg voor....
Frimu2
12 jaar geleden
Het zal allemaal wel.....Ik vind het egoistisch. In ieder geval is het wel stof tot nadenken hoe je je eigen kinderen opvoed.
hoi een vriendin van mij heeft dit ook mee gemaakt.
en heeft voor haar vriend gekozen nu 10 jaar later zwijgen haar ouders haar nog steeds dood.
dus ik kan vertellen dat het niet leuk is. maar zij is wel gelukkıg geworden.
heeft na 7 jaar ook die relatie verbroken maar heeft ondertussen een hele leuke ook niet moslım man. en een leuk zoontje.
ook zıjn er daarnaast ouders die het in het begın heel erg vınden maar als ze het eenmaal ınzıen er wel mee overweg kunnen.
mısschıen zıjn er dıngen waar je ouders wıllen dat je vrıend aan zou voldoen. zoals trouwen besnıjden moslım worden. dıt zou je ook met je vrıend kunnen bespreken.
ık weet zelf dat de ouders vaak moeılıjk reageren omdat het toch nog ın de cultuur zıt.
dus probeer er eerst met 1 van je ouders over te praten. met de gene met wıe je het best ıets kan bespreken.
het zıjn nog steeds veel taboes ın de ıslamitısche cultuur. ık ben zelf getrouwd met een turkse man ben ook moslima geworden nıet voor hem trouwens. een zoek anders hulp. als jullıe zeker zıjn van jullıe lıefde en jullıe wıllen echt samen een toekomst dan ıs dat ook belangrıjk. je eıgen geluk en eıgen lıefde en ooıt een eıgen gezın. mısschıen dat je ouders vanzelf bıjdraaıen. lıegen heeft geen zın.
hoop dat je eruıt komt. zal allemaal nıet makkelıjk zıjn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je niet meer details vertelt. Ik neem aan dat je wel met deze man verder wilt maar ook je familie niet wilt verliezen. In deze situatie moet je een heel moeilijke keuze maken of in het geniep verder gaan

Als je in het geniep verder gaat komen je ouders er op een gegeven moment waarschijnlijk toch achter, met alle risico;s vandien.

stoppen en niet zeggen dat je nog even bent doorgegaan is de veiligste oplossing.

Doorgaan met die man en ergens anders gaan wonen waar je niet gevonden kunt worden, daarmee behoud je je geliefde misschien, maar je familie ben je dan waarschijnlijk kwijt.

Wat zegt je nederlandse vriend zelf? In dit geval zou ik het zelf houden op een leugentje om bestwil, omdat dit beter is voor je eigen leven. Of ik zou ergens heen gaan met hem als dat kon naar een plek waar je safe bent en verder met hem gaan. Je zult niet de eerste zijn.

Is je familie toch belangrijker dan zou ik nog steeds niet vertellen over je vriend, dan zou ik dat zo laten, maar word je daar gelukkig van? Heel veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, wat zijn er veel antwoorden gegeven, en ik zal ze allemaal even goed door lezen.

Het is heel moeilijk voor je, ik begrijp je volkomen. Ik kende een moslim vrouw, die naar NL verhuisde en geen hoofddoek ging dragen, ze kreeg ook een NL man. Maar telkens als haar ouders op bezoek kwamen deed ze hem weer aan. Uiteindelijk kwam ze er voor uit, en ging geen hoofddoek meer dragen.

Nu is dit misschien anders dan in jouw probleem, maar vraag je eens af. Hoeveel hou je van je vriend? En dat niet alleen. Jij hoort zelf te bepalen van wie je houd, en eigenlijk heb je dat niet eens in de hand, je wordt nu eenmaal verliefd. Je bent al 21 en onafhankelijk. Het is verschrikkelijk, dat je ouders je willen verstoten, maar waarom ga je neit met ze praten, en wees dan eerlijk. Zeg echt wat je voelt, en hoe je hierover denkt. Ze zijn namelijk je ouders, en maakt niet uit wat voor geloof, ze zullen van je houden. Dus ik kan me niet voorstellen dat ze je zonder pijn zouden verstoten. En daarbij, je ouders moeten je maar nemen zoals je bent, ben je verliefd op een Nederlandse? Nou en, wil je geen hoofddoek meer dragen? Nou en, maar ook andersom moet dat zijn. Ik vind, je hebt je eigen rechten, en je moet ook een keer aan jezelf denken. Succes! En ik wens je heel veel geluk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, je woorden geven me wat moed. Als het alleen om mijn ouders ging had ik al lang de knoop doorgehakt en voor mezelf gekozen maar ik heb nog een jong broertje en zusje. Ik hou heel veel van hen en als ik ze niet meer mag zien zullen ze dat niet goed kunnen begrijpen, daarnaast zou mij dat heel erg pijn doen. Kortom, dat maakt het zo moeilijk voor mij om die ene stap naar openheid te zetten. Ik ben echt radeloos en krijg geen hap meer door mijn keel, kan heel moeilijk slapen maar ik moet ondertussen wel verder met mijn studie. Dat is het laatste wat ik wil verliezen. Ben bang dat mijn ouders echt niet om me zullen geven...
liveisgreat
12 jaar geleden
inderdaad, je broers en zusjes zullen het nu niet begrijpen. Maar echt waar, liegen is écht de weg niet. Dit is ook geen goed voorbeeld voor hen toch? Jij bent blijkbaar degene die de weg moet "banen" (ben je de oudste? of de eerste in je gezin die niet de wil van je ouders volgt ivm een huwelijkskandidaat?). Dit is zeker geen makkelijke positie, maar als jij de weg baant zullen je broers en zussen het veel makkelijker hebben later en je dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@liveisgreat: ik ben inderdaad de oudste thuis, maar ze voeden mijn zusje en broertje opeens veel religieuzer en cultuurgerichter op vanwege het feit dat ik met een Nederlandse jongen aan kwam zetten. Ik denk niet dat mijn zusje of broertje in de toekomst hetzelfde pad zullen kiezen als ik, aangezien ze op zo'n jonge leeftijd al een bepaalde richting op worden gevormd. Ik weet het allemaal niet meer...
Je bent een volwassen vrouw, en je woont zelfstandig.
Uit de reacties lees ik dat je geen actieve moslima bent.
Je hebt een Nederlandse vriend, waar je graag mee verder wilt.

Als je deze feiten bij elkaar optelt, lijkt het mij van de gekke wanneer je de relatie zou verbreken om je ouders een plezier te doen.

het is JOUW leven en JOUW toekomst.
Wanneer je meegaat in de wil van je ouders, zal het middeleeuwse patroon van ouders die bepalen met wie hun dochter moet trouwen NOOIT doorbroken worden.

Volg je hart en ga voor de liefde.

Natuurlijk is bovenstaande heel makkelijk gezegd van mij, Nederlander met moderne ouders.
Je hebt 2 families: de familie die je meekrijgt bij je geboorte, en de familie die je zelf om je heen opbouwt in de loop van je leven.
Wanneer jouw ouders je willen verstoten omdat je niet het leven wilt leiden dat zij willen, vertrouw en bouw dan verder op de familie die je zelf om je heen bouwt.
Natuurlijk is dit moeilijk en kost dit tranen en verdriet.
Het is echter de enige manier om je geluk te zoeken.

Wanneer je bang bent voor eerwraak zul je ook nog andere stappen moeten ondernemen, zoals in andere antwoorden al is beschreven.

Heel veel sterkte. Ga voor je geluk en de liefde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ben niet bang voor eerwraak en mijn ouders zouden me ook niet willen uithuwelijken, ik mag zelf "kiezen" (als hij maar moslim en Turks is), kortom niet echt realistisch omdat ze mij zeer westers hebben opgevoed. Ik kies uiteindelijk voor mezelf inderdaad, hoe hard dat ook is voor mijn kleine zusje en broertje, ik ga ze echt missen als ik ze niet meer mag/kan zien... Lijkt het je verstandig om een hulpinstantie/organisatie in te schakelen? En zou dat voldoende zijn om de band weer op te kunnen bouwen indien ze me niet meer willen zien? Hoop weer van je te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een goede keuze! Super!
Door vrouwen zoals jij kunnen er dingen gaan veranderen voor andere vrouwen!
Jouw kleine zusje en broertje zijn over een paar jaar ook ouder, en zullen jou vast zelf gaan zoeken als ze er aan toe zijn.
Je kunt altijd hulp vragen bij een instantie, bv om als tussenpersoon te functioneren tussen jou en je ouders.
Wie weet dat dit toch een stap kan zijn om het contact te behouden. Goed idee.
Heel veel succes en sterkte! Je bent een kanjer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zeker een kanjer!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'die moslims'?
'de nederlandse cultuur'?
'cultuurTJE'?
'lekker in hun eigen land'? Generaliseren is ook een vak, sumerijah, en jij bent er steengoed in!
liveisgreat
12 jaar geleden
:-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang leve de 'melden'-knop. Daag sumerijah.
Ik zie geen reden om tegen je ouders te liegen wanneer jou nederlandse vriend moslim is of wil zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel het hen en laat je verstoten. Je bent beter af bij mensen die je accepteren zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,

Ik snap dat het heel erg is en een super moeilijke keuze. Maar ik zou niet eens zulke ouders willen en ja je kiest ze niet. Maar als jij nou die jongen zo leuk vind dan moeten ze juist blij zijn voor hun dochterr. Het is zo ouderwets dat je als moslim meisjes met een moslim moet trouwen of zelfs uitgehuwelijkt worden.

Je moet bij je zelf na gaan wie vind je het belangrijkst?
moeilijke keuze lijkt me.

Dan zou ik voor de waarheid gaan als ze echt van je houden neem ik aan dat ze hun geloofsovertuiging even aan de kant zetten. je bent tenslotte hun dochter

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om u volledig aan uw studie te wijden.
Zowel uw vriend alsmede uw ouders zullen daar begrip voor hebben.
Ook al bent u meerderjarig en woont u bij uw ouders, is het toch het beste , indien u het zelfde geloof als uw ouders belijdt, u te wenden tot een geestelijke om advies in te winnen.
Ik kan mij voorstellen dat uw ouders verlangen dat de kinderen hun ouders volgen in geloof en traditie.
Tijdens uw inwoning kunt u uw ouders uitentreuren
proberen aan het verstand te brengen dat uw partnerkeuze niet de hunne is.
En op een geschikt moment kunt u uw ouders mededelen
dat u de relatie met uw vriend weer gaat hervatten.
Bedenk in deze dat u dan de ouderlijke woning mogelijk moet verlaten.
Overweeg voor uzelf waar u de meeste waarde aan hecht,
al of niet ingegeven door andermans adviezen.
De materie waar u nu mee worstelt moet u ook tot in de finesse,s doornemen met uw vriend en zijn ouders.
Want als u op straat staat komt u ook niet verder.
Een leugentje om bestwil kan nog, maar echt liegen brengt u uiteindelijk geen stap verder.
Ik wens u veel wijsheid toe in deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er hier om wie er belangrijker voor je is, je vriend of je familie? Nu begrijp ik uiteraard wel hoe moeilijk het is als je tussen 2 partijen moet kiezen....

Hoe is je vriend hieronder? Heeft hij er begrip voor en wil hij voor je vechten om bij je te blijven?

Dat laatste zou natuurlijk heel fijn zijn, hij kan interesse tonen en proberen moslim te worden (Zat Nederlanders die dit voor hun partner doen evenals Christenen).

Je zou dit bij je vriend kunnen overwegen, mocht hij hier niets voor voelen dan kun je je misschien afvragen of hij echt een toekomst voor jullie tweeen voelt.

Wil hij het niet....dan begrijpt hij waarschijnlijk niet hoe ernstig de gevolgen voor jou zijn en dat wil hij je toch niet aandoen? (Je familie hoor je altijd te hebben...zeker als je relatie eindigt, je vriend is maar gokken of dat goed blijft gaan)

Wil hij het wel.....dan is het gewoon zonde om die te laten gaan....

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of zorgen dat ze er nooit achter komen en 2 levens lijden die je NOOIT kan combineren, of de keuze maken om eerlijk te zijn en te vertellen hoe de vork in de steel zit en hun keuze te accepteren als dat in zal houden dat ze je nooit meer willen zien.

je kan natuurlijk wel aangeven dat je ze niet kwijt wil, maar ook niet tegen ze wil liegen.
dat je niet wil kiezen maar wel voor een keuze gesteld wordt.
vraag wat ze er op tegen hebben. is het je vriend zelf (afkomst/geloof) of is het vanwege een relatie in het algemeen?
willen ze je vriend misschien voorzichtig leren kennen voordat ze hem afkeuren? zijn er dingen waarvan ze het belangrijk vinden dat hij hier rekening mee houdt?
wat kan je vriend zelf doen om geaccepteerd te worden?

ik zou openkaart spelen en het in hun handen leggen.
ze kennen de waarheid en je standpunt. aan hun de keuze wat ze hiermee doen en geef aan dat jij niet anders kan dat dit te respecteren al zou het je pijn doen en dit begrijpt, hoe moeilijk het ook is.

daarbij: je bent 21, je ouders zijn er over 10 jaar nog, bij een relatie heb je deze garantie niet.

stel dat ze je verstoten:wat zijn dan voor jou de opties? (onderdak, sociale gevolgen, financien etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook dat het beter is de waarheid te vertellen als jij echt achter deze relatie staat. als je blijft liegen ben je straks je ouders en je vriend kwijt. jij moet zelf nagaan want belangrijk is voor jou in jou leven. soms moet je als kind je ouders overstijgen hoe moeilijk en pijnlijk dat ook is. maar wat vooral belangrijk is, is dit iemand voor wie jij wilt vechten?

Toegevoegd na 7 minuten:
een collegaatje van mij heeft het zelfde ervaren en zij is nu gelukkig getrouwd met een babytje. ze ziet haar familie niet meer maar juist omdat de liefde voor haar man zo sterk is heeft ze geen spijt. wel verdriet dat slijt en altijd hoop op een goede afloop. dit is nu ongeveer anderhalf jaar gaande en ze blijft altijd openstaan.

zelf heb ik ook zoiets meegemaakt ik werd dan niet verstoten maar mijn vriend werd niet geaccepteerd. hij mocht niet bij mijn ouders over de vloer komen ondanks dat wij samenwoonde en op straat keurde mijn familie hem geen blik waardig bij ons heeft het bijna 5 jaar geduurd maar nu is hij helemaal opgenomen in de familie. hij hoort er helemaal bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn mening persoonlijk is dat het heel erg is dat je tegen je ouders hebt gelogen, en zkr omdat je moslima bent want de islam hecht veel waarde aan het gehoorzamen van de ouders en respect, dus raad ik je gewoon aan om de waarheid te vertellen want dat is uiteindelijk het beste voor je. Het heeft geen zin dat je dat verzwijgt want het gaat later sowieso voor problemen zorgen.. Dit is ook een moeilijke keuze want je zal uiteindelijk moeten kiezen tssn je ouders of je nederlandse vriend, want wat ik weet uit mijn ervaringen is dat moslimouders geen moslim man zullen accepteren in de familie. Dus aan jouw de keuze.. Veel sterkte..

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoelde geen NIET-moslim man
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Beetje kort door de bocht. Het is een heel moeilijke situatie voor haar. Liegen is natuurlijk negatief, maar wel heel begrijpelijk in dit geval, heel menselijk. Ze wordt verscheurd door loyaliteit aan haar ouders en liefde voor haar grote liefde. Dat zal Allah vast wel begrijpen, die leugen? Die is toch liefdevol en houdt toch van de mensen zoals ze zijn?
Ik ben het wel met je eens, dat de waarheid vertellen uiteindelijk het beste is. Een dubbelleven leiden zal uiteindelijk voor problemen zorgen. Dat is niet vol te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazkr is het een moeilijke situatie, dat weet ik ook wel. Maar wij moslims weten dat we geen relaties mogen aangaan met niet moslims, dat mag gwn niet. Maarjah in dit geval is het al te laat want ze is al verliefd. ja het is wel menselijk maar het is wel verboden in ons geloof en zkr tegen je ouders. Ik geloof dat als zij gewoon de waarheid verteld aan haar ouders dat alles automatisch in orde zal komen. Daar ben ik echt zeker van.
Ik weet niet zeker of dit een goed antwoord wordt, maar misschien heb je er iets aan. Een vriendin van mij is ook verstoten door haar ouders, ook vanwege haar keus in de liefde. Dat ging niet om geloof, maar om het feit dat haar vriend ruim dertig jaar ouder is dan zij. Ze is dolgelukkig met hem en ze heeft voor hem gekozen. Dat betekent wel dat ze veel pijn heeft, omdat haar ouders niets meer van haar willen weten. Ze heeft ook in spagaat gestaan door haar loyaliteit aan haar ouders. Die loyaliteit heeft bijna ieder kind. En die kan heel heel heel ver gaan. Ook als kinderen worden mishandled oor hun ouders, dan nog zijn ze loyaal aan hun ouders. Dat is natuurlijk gedrag. Maar wat ook natuurlijk gedrag is, biologisch gezien, is dat ouders voor hun kinderen zorgen en niet andersom. Dat is door cultuur heel vaak andersom geworden, hierdoor is het systeem in de war, vaak. Mijn advies is daarom dat je de weg gaat die voor jou kloppend is. Naar mijn idee is dat kiezen voor je vriend. Het is belangrijk dat jijzelf gelukkig wordt. Het is zonde, als je de weg van je ouders kiest en dan ongelukkig bent. Uiteindelijk is de wens van iedere ouder dat hun kind gelukkig is. Ze hebben jou het leven gegeven. Maak er iets moois van. hen ter ere.
12 jaar geleden
Het is niet makkelijk voor een vrouw uit een Moslimcultuur om een relatie te beginnen met een niet-Moslim. Ik heb dit zelf meegemaakt. Uiteindelijk ben ik getrouwd, maar merk wel vaak onbegrip (uit beide culturen).

Mijn advies: denk goed na. Wat wil je in de toekomst? Hoe is de relatie met je ouders? Zijn je ouders conservatief? Zouden ze je iets durven aandoen uit eerwraak? Hoe ernstig is jullie relatie? Willen jullie een toekomst samen? Het zijn veel vragen die extra druk kunnen zetten op je relatie. Liegen is niet goed en je zal ook met de schrik leven dat je ooit betrapt wordt en dat er gevolgen kunnen zijn.

Als jullie samen willen blijven, kan je het best officieel maken. Hiermee bedoel ik niet ineens trouwen, maar hij kan je hand komen vragen. Hiermee toont hij ook respect voor je ouders en jullie tradities. Natuurlijk moeten jullie er allebei zeker van zijn dat jullie samen willen blijven.

Jullie toekomst samen zal niet makkelijk zijn maar als je open staat voor elkaar en elkaar respecteert, zal je een stevige relatie kunnen opbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja Isil, je zit echt in een dilemma...
Als je voor je vriend blijft gaan, zit er een kans in dat je familie je uit zal sluiten. Dat wil je niet...
Maar als je een punt achter je relatie met je vriend zet, dan zul je je leven lang af blijven vragen hoe het was gegaan als jullie wel samen verder konden. Want dat is wat je wilde!

Beide wegen zwaar!
We kunnen hier op gv niet de beslissing voor je maken, maar wel meehelpen met opties bedenken.

Je ouders beetje kneedbaar maken en laten zien dat je van hen houdt, maar óók ondertussen laten zien dat je een meisje bent dat eigenlijk in twee culturen staat. Je Nederlandse cultuur, maar ook de cultuur van je ouderlijk huis. Het zal echt afhangen van de standvastigheid aan hun moslimcultuur, hoe je ouders zich hierin zullen ontwikkelen (of niet). Als ze teveel weerstand voelen, zullen ze zich blijven verzetten tegen een niet-moslim als jouw partner.
De Nederlandse cultuur is misschien dan wel voor vrije partnerkeuze (en eventueel leren door eigen fouten te maken, vanuit bepaalde gezichtspunten gezien), maar de moslimcultuur ìs gewoon niet zo. Je ouders zullen al een meer 'westers denken' hebben, wanneer ze jou de vrijheid geven die je in je relatie met je Nederlandse vriend nodig hebt.

Maar, het is inderdaad ondoenlijk om het lang(er) geheim te houden. Vertel het over die maand waar je het over hebt, maar probeer ze in de tussentijd heel voorzichtig voor te bereiden. Ook al zullen ze zo nu en dan nattigheid voelen hierdoor en zal het wellicht toch wat eerder aan het licht komen dan je zou willen. Zaaien en oogsten, maar ook tussendoor water geven. Je weet niet precies wanneer de kiem opkomt uit de grond... ;-)

Heel veel succes ermee Isil! Ik hoop voor je dat je een moslima kunt zijn die in twee culturen kan staan! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pasklare oplossing is helaas niet voorhanden, van mijn kant, waarvoor sorry in hoofdletters! Een ding moet mij wel van het hart: Geef je ouders een dilemma terug: Ik neem aan dat je vriend geen overmatig drank, drugs of tabak gebruikt. Vraag aan je ouders eens wat voor een keuze er gemaakt dient te worden als er gekozen moet worden tussen een nette Nederlander of een stevige drinker uit de Turkse gemeenschap. Vermeld er dan ook bij dat een relatie met de laatst genoemde voor 100% zekerheid uit zal draaien op een scheiding met alle nare gevolgen (blijf van mijn lijf-huis, politie en andere hulpverleners). En dat je dat laatste scenario niet ziet zitten. En misschien ten overvloede: Haal zoveel mogelijk uit je opleiding wat er uit te halen valt. Bovenal alle sterkte gewenst die er in de kosmos te halen valt. Dit gezegd zijnde door een Ultra Extreem Orthodox Atheïst. En off topic: De meeste tips hebben goede elementen. Doe er je voordeel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel. Vroeg of laat, komt de waarheid boven tafel. Door te liegen hou je in feite jezelf alleen maar voor de gek.

Ik zou in jou geval de hulp inroepen van een imam van een moskee, buiten de wijk of stad waar je ouders/familie woont.

Wat zullen de consequenties zijn van jou besluit?

Jij hebt heel veel over voor je vriend, maar heeft je vriend hetzelfde voor jou over?

Kun jij je straks nog wel gelovig of moslima noemen?

Hoe worden jullie kinderen straks opgevoed, als Moslim of niet-Moslim?

Wat als jullie na verloop van tijd uit elkaar gaan, kun je dan de rest van je leven zonder ouders/broertjes/zusjes leven.

Een vriend kun je makkelijk vinden, maar ouders en broertjes/zusjes niet.

Het is een zeer pijnlijke beslissing.

Omdat je verliefd bent, kun je niet helder meer denken, want liefde maakt eenmaal blind.
Daarom heb je hulp nodig en in dit geval is de eerste en de beste hulp, de hulp van een imam, die jou of jouw ouders niet kent.

Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat er al veel reacties zijn geweest. Ik heb ze niet doorgelezen, maar wil toch ook even de mijne geven.

Ik raad je aan om nog even niks aan de situatie te veranderen. Laat je ouders gewoon nog even denken dat het uit is.
Ik weet niet of je normaalgesproken veel naar je ouderlijk huis gaat in de weekenden, maar dat zou je langzaamaan kunnen minderen als je liever bij hem bent. Je kunt dan zeggen dat je naar verjaardagen van vriendinnen gaat etc.
Stel dat het aan blijft tussen je vriend en jou en dat je elkaar niet meer kwijt wilt, dan kun je je ouders beetje bij beetje op de hoogte brengen van het feit dat je toch weer contact hebt met die man. Uiteindelijk kun je ze laten weten dat je echt heel veel van hem houdt.
Ze kunnen zich dan op de dag voorbereiden dat je hen zal vertellen dat jullie toch weer samen zijn. Ze weten dan niet dat je hebt gelogen en al die tijd gewoon bij elkaar zijn geweest.
Het zijn leugentjes om bestwil moet je maar denken. Bovendien gaat jullie relatie misschien toch niet zoals jullie verwachten en komt er een einde aan.
Blijft het toch goed gaan, dan gaat het misschien meevallen als je hen uiteindelijk vertelt dat je toch weer samen bent met die vriend, omdat ze dan al een beetje voorbereid zijn. Ze zullen het er dan waarschijnlijk onderling over gehad hebben en ook over het onderwerp verstoting.
Gaat die verstoting door, dan zul je tóch moeten kiezen tussen je ouders en je vriend.

Misschien heb je een zus of familielid die je begrijpt en eens met je ouders wil praten als niets anders helpt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen een man is het waard om je familie aan dekant te zetten.
als je voor hem zou kiezen en het gaat uit dan heb je niemand meer. Kies je voor afhankelijk zijn van een man, of kies je voor een toekomst?

Toegevoegd na 5 minuten:
Geloof me meid, alle liefdes gaan een keer over, hoe hard dit ook klinkt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een van de reacties staat dat je vriend geen moslim wil worden voor jou. ook niet een heel klein beetje neem ik dan aan. Is dat nou echte liefde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dames en heren dit is waarom deze cultuur niet in deze maatschapij thuis hoort ik zou je ouders een beetje nederlandse cultuur bij brengen en even zeggen hoe we het hier in nederland doen