Mijn vriend is boos geworden om mijn vraag hier over seksueel misbruik en de omgang hiermee. Wat moet ik doen om het goed te maken? Zie omschrijving..

Onlangs heb ik zo'n twee maanden geleden hier de vraag gesteld over de omgang in een nieuwe relatie met een seksueel misbruik verleden. In mijn vraag vraag ik hoe we hier mee om kunnen gaan omdat mijn vriend erg bezorgd is en dit uit de hand begint te lopen. Bij alles wat ik doe moet ik me verantwoorden en hij ziet in alles gevaar. Nu heeft hij gisteren mijn vraag gezien en heeft hier erg heftig en boos op geregeerd. Hij gaf aan dat als mij nog ooit iets overkomt ik hem niet hoef te bellen of om hulp te vragen en dat ik ook maar gewoon moet doen wat ik wil maar niet straks aan moet komen huilen. Hij voelde zich erg beet genomen dat ik zo'n soort vraag stelde en gaf aan dat ik erg ondankbaar ben en gemeen om zo over hem te praten alsof hij nu mijn herstel dwars zit. Ik kan me hier totaal niet in vinden? Ik heb zoiets van jeetje wat doe ik toch fout? Ik ben erg geschrokken van zijn reactie dat ik niet bij hem aan hoef te komen als er iets zou gebeuren en dat ik ondankbaar ben. Ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen om het goed te maken. Hij vindt dat ik me niet moet gedragen alsof ik nu alweer slachtoffer ben terwijl hij het ook erg vindt wat mij is overkomen. Ik bedoel het allemaal helemaal niet slecht! Ik wil gewoon dat ik verder kan en niet dat die situatie heel mijn leven lang de controle heeft. Ik wil gewoon geluk met mijn vriend en bedoel het niet slecht, hoe leg ik dit toch uit? Hij is ontzettend boos dat ik nu volgens hem, hem als dwarsligger zie voor mijn herstel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je met hem hier een rustig, kalm gesprek over voeren. In plaats van hier vragen.. Communicatie kan moeilijk zijn in een relatie, als jullie dit ondervinden, stel een sessie bij een therapeut voor, zodat jij je gevoelens kan uiten zonder aangevallen te voelen. Als hij dit niet ziet zitten, en jij vind het erg belangrijk... Dan zitten jullie niet op dezelfde lijn... En dan moeten jullie beide even hard gaan nadenken over wat jullie willen van de toekomst. Maar hier komen om zulke vragen te stellen, ik snap het wel, advies is altijd handig, maar uiteindelijk moet je gewoon met je vriend communiceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat nog steeds dezelfde vriend van het 'afbouwen' of heb je een nieuwe verkering? Als het een nieuwe is: Deze nieuwe stelt ook weer ZICHZELF wel erg centraal, en wel erg snel in de relatie. Is dat een patroon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn overdreven ongerustheid en jouw dankbaarheid
zijn geen goede basis voor een relatie. Met Bazz vraag ik mij ook af: wat als hij dit weer leest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk vind hij het geen prettig idee dat zijn privé leven zo op het internet te grabbel wordt gegooid. Daar kan ik heel goed inkomen. Zou ik ook niet waarderen.
Beter praat je met je vriend over jullie problemen dan met een groep gezichtsloze wildvreemden.
En inderdaad, mocht hij deze vraag ook lezen dan ben je nog verder van huis...
Kristal
12 jaar geleden
Dat is zo Nyx, maar als je dan toch meer inzicht nodig hebt zou het misschien toch minder erg hoeven zijn voor de vriend als ze het hier tegen vreemden vertelt dan in de familie-vriendenkring. Dat heeft veel meer impact voor hemzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Het gebruik van alinea's maakt je verhaal veel leesbaarder.
2. Misschien moet je eens nagaan in hoeverre je door wilt gaan met deze relatie. Het lijkt niet echt gelijkwaardig (understatement).
3. Overweeg prof. hulp te zoeken.
4. Was je vader vroeger ook een dominant persoon soms?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het niet zo slim dat je deze vraag hebt gesteld, als je weet dat jou vriend al jou vragen bekijkt?
Ik weet zeker dat je wat aan de antwoorden hebt die er zijn gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze hele reactie van hem is een manier om zijn zin te krijgen. Chanteren noemen we dat. Niet in trappen. Als jij de behoefte voelt om met anderen te praten, dan moet je dat kunnen en dan moet je dat ook doen. Daar heeft meneer helemaal niks over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SnoepjePoepje: lees eens Gods Callgirl. En laat hem het ook lezen. Dat zal de zaak wel veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Widar, kort en krachtig. Zo is het! Je hoeft helemaal nergens verantwoording over af te leggen tegen je vriend, ben jij gek?

Antwoorden (15)

door jouw vriend durf jij waarschijnlijk niet meer zulke vragen te stellen op goeievraag. Waardoor hij dus jouw vrijheid beperkt, en dat moet ie niet doen. Hij is waarschijnlijk gewetst omdat hij zijn best voor je probeert te doen, en jij dat niet wilt. Waarschijnlijk had hij zelf niet door dat het uit de hand begon te lopen.. Probeer gewoon te praten met hem als hij niet meer zo boos is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw vriend is vooringenomen met zijn zienswijze omtrent uw verleden.
Zolang jullie geen overeenstemming bereiken omtrent het aanpakken en verwerken van deze materie, zal dat altijd tussen jullie in blijven staan.
En anders volgt u de clown Pipo in zijn wijze woorden:
Dag vogels, dag bloemen, dag ,,vriend,,
Hij behoort u lief te hebben en u op handen te dragen,
en als hij dat niet kan of wil, dan is het einde oefening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo denk ik er ook over!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen. +2
Kristal
12 jaar geleden
precies! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reken maar! 2 plussen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hoeft zich niet in allerlei bochten te wringen om hem te behagen of het goed te maken.
Als hij het niet wil of kan begrijpen en haar niet kan of wil helpen, en alles naar zijn hand wil/blijft zetten, dan is dat geen basis meer voor een relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo is dat!+
Ik snap ook wel zijn kant. Misschien wilt hij gewoon dat jij met hem praat inplaats van het als vraag te stellen. Ik zal in ieder geval zorgen dat hij deze vraag niet ziet staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan iemand (jouw vriend) zich niet inleven in jouw probleem. Dat is hem niet aan te rekenen. Als je zelf zoiets niet hebt meegemaakt, weet je niet waar het slachtoffer van seksueel misbruik doorheen gaat.
Zelfs al is hij van goede wil, al wil hij alles voor je doen, dan kan je nog niet van hem verwachten dat hij de juiste hulp biedt.
Jullie moeten dus geen ruzie maken, maar professionele hulp zoeken. Misschien zelfs samen. Dan kunnen ze ook aan je vriend uitleggen hoe hij jou het beste ter zijde kan staan.

Seksueel misbruik grijpt heel diep in. Jullie kunnen samen een fijn leven opbouwen als je nu verlost wordt van alle angst en afkeer. Ga naar je huisarts en vraag waar je die hulp het best kunt halen.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
wijze raad, +
Volgens mij 'profiteert' je vriend van jouw verleden. Hij gebruikt het als excuus om jou te domineren. Deze conclusie trek ik aan de hand van je reactie dat je je niet mag kleden zoals jij het zelf wil. Dat is een teken van dominantie. Hij vindt het goed dat jij je 'klein' voelt. Zo kan hij jou kneden naar zijn hand.

En net daarom is hij nu zo kwaad. Want nu heb jij het aangedurfd om onze meningen te vragen over jullie situatie. Dat wil hij uiteraard niet, hij wil dat jij onderdanig alles aan hém komt vragen zodat hij alle controle heeft! En nu maakt hij je bang met te zeggen dat je niet meer om hulp moet komen vragen. Smerig hoor.

Jij wil geluk met je vriend, maar sorry dat ik het zeg, volgens mij kan je geen geluk vinden met deze man. Hij behandelt je niet op een manier die een liefhebbende vriend zou moeten doen. Dus ik vind dat jij niets moet doen om het goed te maken. Hij moet zich verontschuldigen voor zijn buitensporige reactie. Als alles ok was tussen jullie had jij die vraag hier niet moeten stellen. Dat hij daar maar eens over nadenkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe durven mensen deze conclusies te trekken op basis van een stukje tekst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch denk ik dat Siska een heel goed punt heeft. Dat "profiteren" hoeft wat mij betreft niet iets te zijn wat hij willens en wetens doet en hoeft ook helemaal niet te zeggen dat hij niet om SnoepjePoepje geeft. Misschien houdt hij wel zielsveel van haar. Maar de relatie zoals hij nu is, lijkt mij allesbehalve een gezonde relatie, waar SnoepjePoepje op den duur aan onder doorgaat. En ik ben bang dat het gedrag dat hij vertoont, ook niet zomaar te veranderen is ook al zou hij dat willen. Dat zit in hem, en dat zal ongetwijfeld ook zo zijn redenen hebben. En ik kan me niet voorstellen dat dat alleen maar komt door Snoepjepoepje verleden.
Zolang hij er niet over wil praten of wil toegeven dat hij niet helemaal jofel bezig is, gaat het gewoon niet werken. Zij moet zich afvragen hoe lang ze het op deze manier nog vol gaat houden. Misschien is het een idee om even een time-out voor te stellen. Gaat hij dan door het lint (wat in mijn ogen niet ondenkbaar is), dan weet je waar je aan toe bent. Ik denk dat Snoepjepoepje veel meer heeft aan een niet al te gecompliceerde man die stevig in het leven staat en haar verleden totaal niet als een belemmering ziet, behalve dan dat hij het vervelend vindt voor haar. En nogmaals, dat is niet om haar vriend af te kraken, maar puur om aan te geven dat sommige combinatie gewoon niet zo goed werken.
Bron: eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@touchscreen: antwoord op je vraag: omdat sommige mensen al een beetje meer levenservaring hebben dan iemand van 14 jaar, beste jongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef u na dat u waarschijnlijk veel meer kijk heeft op de zaak dan ik, maar ik vind het wel erg zware conclusies. En we horen nu maar 1 kant van het verhaal. Dus dan is het gewoon bijna onmogelijk om een goed advies te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een + Siska,wat ik dacht toen ik alles las incl. de reactie van vraagstelster,heb jij hier opgeschreven. Verantwoording afleggen wat voor kleding ze draagt,gaat veel te ver en van deze zin gaan mijn haren al overeind staan.
Dit is geen gelijkwaardige relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Maria :)
Kristal
12 jaar geleden
Van mij ook een dikke plus!
Je haalt me de woorden uit de mond. Touchscreen, er worden steeds weloverwogen antwoorden gegeven door Siska (en vele anderen van GV). En ja, áltijd op basis van een klein stukje tekst. Dat is nu eenmaal zo hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie; gewoon zeggen wat je uit de vraag op denkt te maken. Perfect antwoord. Kwetsbare vrouwen trekken dominante mannen aan, en dat is hier een zeer, zeer aanschouwelijk proces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Touchscreen : dit zijn 'patronen' die je ZO veel ziet in het leven, dat je inderdaad uit een dergelijk piepklein stukje enorme vergaande conclusies kunt trekken. Ik geef toe dat dat wellicht soms een stukje 'gestalt' kan zijn, maar in de regel komt dat vooral omdat 1 + 2 nu eenmaal vrijwel altijd drie is. Hier staat feitelijk "1 + ? = 3 ;
1 = kwetsbare, beschadigde vrouw
2 = dominante man(die vaak die machtspositie nodig heeft om zijn eigen onzekerheid te camoufleren, maar dat is een heel ander verhaal)
3 = precies dit type communicatie/relatieproblemen. Zo moeilijk of 'slag in de lucht' is het invullen van die 2 hier dus niet, en het aantal plusjes voor Siska's antwoord geeft wel aan dat vrijwel iedereen dit patroon onmiddellijk herkent. Met name vrouwen hebben daar nogal een neus voor - behalve, helaas, de kwetsbare vrouwen die juist dit type mannen aantrekt omdat ze aanvankelijk een baken van zekerheid en veiligheid lijken, maar feitelijk zijn ze desastreus voor hun persoonlijke ontwikkeling.
Kristal
12 jaar geleden
Heel goed uitgelegd Marleen! Fijn!
Ik ga je "ergens" plussen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt aan allen voor de +jes!
En Marleen, dàt is de juiste uitleg voor de situatie van vraagstelster. Vooral het laatste is treffend: "de kwetsbare vrouwen die juist dit type mannen aantrekt omdat ze aanvankelijk een baken van zekerheid en veiligheid lijken, maar feitelijk zijn ze desastreus voor hun persoonlijke ontwikkeling." Dit is hier de nagel op de kop, want vraagstelster is deze 'vriend' eeuwig dankbaar omdat hij haar 'gered' heeft uit het seksuele misbruik. (staat ergens in een reactie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat vraagstelster van al deze antwoorden en rectie's wakker wordt en gaat inzien dat zij met deze relatie alleen maar verder de afgrond in wordt geduwd.
amigo
12 jaar geleden
Siska je ZOU helemaal gelijk kunnen hebben maar eerlijk is eerlijk, ook hoe de vriend is, weten we ALLEEN uit het verhaal van de vragensteller. Als deze zich inderdaad erg snel slachtoffer voelt, beinvloedt dit ook heel sterk de manier waarop ze haar vriend beschrijft Dus eigenlijk zien we hier alleen hoe ZIJ haar vriend ziet (onbewust evt) maar niet per definitie hoe hij IS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meestal een wisselwerking ; het ene gedrag lokt het andere uit. Het is ook geen motie van wantrouwen of een afkeuringsverklaring naar die vriend toe ; sommige karakters passen nu eenmaal gewoon niet goed bij elkaar. Met een andere, sterke vrouw die hem een beetje onder de duim heeft, kan die vriend best een heel prima gozer zijn, maar bij dit meisje komen bij hem wellicht de verkeerde 'beschermingsinstincten' naar boven, en dat is op haar beurt weer niet goed voor haar.
amigo
12 jaar geleden
touchscreen mijn complimenten voor je keurige reactie op de reactie van Ciska. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel met je eens ben, als vind ik ook het antwoord van Ciska wel goed, MAAR je hoort inderdaad maar 1 kant van het verhaal, goed dat je dat nog eens extra noemt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ciska, een heel duidelijk antwoord wat ook nog prima reacties opleverde +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het nadeel hier he, je leest altijd maar een kant van het verhaal en gaat er van uit dat de vraagsteller de waarheid zo min mogelijk 'gekleurd' vertelt. Pas als er reden is om aan te nemen dat de vraagsteller alles bij elkaar liegt of schromelijk overdrijft, gaan mensen hun antwoorden daar aan aanpassen.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, daar ontkom je niet aan, je kan het wel eens verkeerd interpreteren omdat iemand niet alles verteld. Evengoed zijn de antwoorden toch vaak wel zinvol, en om over na te denken.
Kristal
12 jaar geleden
Lieve Harmien, ik geloof dat Touchscreen nu de pijn over zich heenkrijgt van jou ellendige ervaring.
Ik kan het begrijpen, ik ken de ervaring ook waar je over schrijft, maar eigenlijk vind ik Touchscreen heel correct en respectvol antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: +je voor je antwoord aan Harmien - correct maar ook liefdevol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste harmien, misschien reageerde ik wat heftig of had ik het vriendelijker moeten formuleren. Dat had ik inderdaad beter kunnen doen. Excuses daarvoor. Ik vind het heel erg wat u heeft meegemaakt maar dat heeft echter niks te maken met mij. Ook vind ik het jammer dat u over levenservaring begint en die in verband brengt met leeftijd. Levenservaring is niet afhankelijk van leeftijd, een vrouw van 50 zal natuurlijk meer levenservaring hebben dan iemand van 14 maar dit is niet automatisch zo. En het andere deel waar u kritiek op mij levert ga ik niet op in omdat ik dat gewoon niet serieus kan nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga trouwens mijn leeftijd veranderen, ik ben het zat om steeds te worden beoordeeld op leeftijd.
liveisgreat
12 jaar geleden
siska, ik kan nog geen plusjes geven, maar je zit er helemaal op denk ik!
Je vriend wil je beschermen, zegt hij, zodat jou niet opnieuw zoiets overkomt. Lijkt erg mooi en liefdevol. Maar dat is het dus maar gedeeltelijk of misschien zelfs helemaal niet. Deze vriend is ontzettend dominant en wil zijn macht over jouw, ja JOUW, leven uitoefenen. Jij moet overal verantwoording over afleggen, over hoe je je kleedt, over waar je naartoe gaat, over met wie je omgaat enzovoort. Hij beknot jou op alle mogelijke manieren in je persoonlijke vrijheid en dan moet jij nog dankbaar zijn ook. Als jij erover wilt praten begint hij erover hoe het voor HÉM is wat jij hebt meegemaakt, inplaats van dat hij met jou meeleeft.
Het gaat mij niets aan maar mijn advies is dat je breekt met deze man, of je moet de rest van je leven onder de plak willen blijven zitten. Aan jou de keus.

Het lijkt mij tevens dat niet jij maar hij iets moet doen om het goed te maken. Het gaat hem namelijk geen snars aan waar en aan wie jij welke vragen dan ook stelt. Zometeen krijg je nog een spreekverbod als je die kul serieus neemt. Laat je niet zo manipuleren!

Toegevoegd na 5 minuten:
Dreigen met te zeggen dat jij geen hulp van hem hoeft te verwachten als je die nodig mocht hebben is een vorm van chantage, wist je dat?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
juist! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 vooral je toevoeging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik heb je vorige vraag gelezen en ook deze heb ik goed doorgelezen. De antwoorden op deze vraag vond ik allemaal veel te heftig. Ik zie dingen zoals "hij wil je domineren" etc. Dat slaat vind ik heel overdreven omdat wij sowieso niet zo goed kunnen oordelen omdat we alleen jouw kan van het verhaal kennen. Ik bedoel daarmee niet dat jij liegt maar dat het moeilijker is om een objectief antwoord te geven. En het is al helemaal onmogelijk om conclusies te trekken zoals "hij wil je domineren" etc. Terwijl wij maar een heel klein deel van het hele verhaal kennen.

Uit de informatie die je ons geeft kan ik vooral opmaken dat jouw partner er heel moeilijk mee om kan gaan. Hij wil jou overal tegen beschermen terwijl jij zelf nu eindelijk redelijk hersteld bent. Je zal natuurlijk al heel vaak hebben gezegd dat je dit niet wil maar zo niet, dan zou ik het zeker zeggen. En ik denk dat je je ook moet afvragen waar het vandaan komt dat hij je overal tegen wil beschermen? Heb jij jouw gebeurtenissen misschien te veel bij hem gelegd waardoor hij zich verantwoordelijk voelt? Probeer uit te vinden waarom hij dit doet en probeer er dan samen uit te komen.

Waarom hij zo boos is dat jij die vraag hebt gesteld? Hij voelt zich misschien vernederd iets in die richting. Maar daar kan jij niks aan doen. En zijn reactie was misschien wel heel heftig maar komt dat omdat jullie relatie al best spannend is? Probeer echt uit te vinden waarom jullie dingen doen en praat veel. Samen kom je er vast wel uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik weet waar het vandaan komt.. Namelijk hij heeft mij weten te "redden" zeg maar uit wat er toendertijd allemaal plaatsvond. Door hem is het gestopt waar ik hem eeuwig dankbaar voor ben en lief voor heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is een heel ingewikkeld probleem. Misschien moet je wel gewoon professionele hulp zoeken. Wat je al aangaf in je vraag volgensmij.
Kristal
12 jaar geleden
Goed omschreven Touchscreen, je antwoord. +1 Snoepje, ik zie dat je dankbaarheid voorop stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je kristal? Dat ik dankbaarheid voorop stel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je kristal?
Kristal
12 jaar geleden
Ik bedoel dat je dankbaarheid eerst noemt en daarná liefde. Dat kan toeval zijn, het kan ook iets over je gevoel zeggen. In mijn antwoord aan je zeg ik daar ook iets over.
Wees alsjeblieft trots op jezelf meis, je hebt al zoveel doorgemaakt, laat je niet klein maken want je bent al zo gegroeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ga vooral zo door met groeien, Snoepje! Ik geef Touchscreen gelijk in de zin dat we niet jouw hele verhaal kennen. Maar wat ik er wel van zie is dat er over en weer veel onbegrip in jullie relatie beheerst. Het komt mij over dat jouw vriend zich gepasseerd voelt doordat je bent gaan vragen hier. Daar moet vooral nu de aandacht op zijn tussen jullie, waar dat vandaan komt en daarbij mag je natuurlijk uiten dat je hier erg veel last van hebt. En bekijk tegelijkertijd ook zijn beleving. Het hoeft nog niet zo erg te zijn als ik bij sommige antwoorden en reacties lees, niet hier overigens. Ik bedoel te zeggen geef hem wél een kans, confronteer hem ermee. Hij is hier ook op aarde om te leren van fouten, niet zomaar een relatie bij het oud papier zetten voordat je niet alles heb gedaan om beide mekaar te horen. Ga een zo diep mogelijk gesprek met hem aan, spreek desnoods een moment af om dit te doen. Luister zo lang mogelijk naar elkaar.
Succes, Snoepje.
Kristal
12 jaar geleden
Mooie reactie Bas, maar het is eigenlijk een antwoord, ik zou je graag plussen hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en het sloot een beetje aan op het antwoord van Touchscreen en jouw reactie. Of had ik beter voor de 'buit' (punten) kunnen gaan? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn bescheidenheid komt dan weer om de hoek kijken, en mijn 'ik doe ook maar wat' redenatie...
Kristal
12 jaar geleden
;-) Geen gek resultaat voor je ik doe maar wat redenatie ...
Ik ga je wel ergens anders plussen ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))) Dank je (met een grote stevige grijns)
Dat je dit hebt meegemaakt hebt wil niet zeggen dat je overbeschermd wilt worden. Je wilt je vrij bewegen en je ontwikkelen net als alle anderen.
Je bent eerlijk geweest naar je vriend en dat is goed veel mensen weten niet hoe ze met mensen die misbruik meemaakten moeten omgaan. Veel vrouwen durven niet of kunnen moeilijk alleen zijn. Menige vriend is zo steunend dat de relatie meer op een van hulpvrager-hulpverlener gaat lijken, dat is jammer. Je zou voor jezelf kunnen nagaan hoe dat nu zit met die afhankelijkheid; gaat die meer van jou of meer van je vriend uit? Het lijkt mij dat jij wel het vermogen en de durf hebt om je eigen leven naar eigen wensen en behoeftes te vullen bespreek het nog een keer met je vriend en vraag eens waar zijn angst dat er met je iets gebeuren zou vandaan komt. Mogelijk kun je er dan iets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriend heeft je blijkbaar gered uit een hele vervelende situatie en dat is te prijzen natuurlijk! En het is heel logisch dat jij hem daar zeer dankbaar voor bent. Nu is de situatie ontstaan dat jij je over alles verantwoorden moet en dat hij zegt je niet nog eens te zullen redden als je niet naar hem luistert en daardoor weer in de problemen zou komen.
Het probleem is dus dat je vriend denkt dat hij nu jouw leven kan beheren omdat hij jou gered heeft, dat is een groot misverstand en emotionele chantage, ook al zal hij zichzelf er zelf hoogstwaarschijnlijk niet van bewust zijn.

Als je vriend je werkelijk liefheeft zal hij proberen om je het verleden te laten vergeten door je blij te maken. Door je te helpen weer zeker van jezelf te zijn/worden. Door te zeggen dat zulke dingen wel eens gebeuren maar dat je moet proberen daar niet je hele leven door te laten vergallen. Hij zou trots op je kunnen zijn dat jij door die ellende heen bent gekomen en het een plaatsje hebt kunnen geven. Hij zou met vreugde moeten zien dat die ellendelingen je niet gebroken hebben maar je sterker hebben gemaakt!
Hij doet het tegendeel.
Hij houdt je daar, in dat deel van je leven waar je ongelukkig was en waar je niet wil zijn.

In een ander antwoord stond het advies om op een verdedigingscursus te gaan. Zou ik zéker doen, er zijn cursussen op dat gebied voor vrouwen. Die manier kan je helpen weer je eigen leven in eigen handen nemen. Hoef je niet te schrikken als je vriend zijn bescherming van je weghaalt.
En als hij er tegen zou zijn als je zo'n cursus wilt gaan doen wordt het nog duidelijker: dan zou hij jou in zijn macht houden onder de noemer liefde. Liefde gebaseerd op dankbaarheid en angst kan echter geen echte liefde zijn en niet opbloeien.
Want liefde juicht het juist toe als de kwetsbare geliefde opstaat voor haarzelf, opkomt voor haarzelf, want hij weet dat hij haar niet altijd en overal beschermen kan.

En meis, dankbaarheid is iets anders dan liefde. Je kan hem eeuwig dankbaar blijven voor het feit dat hij jou gered heeft, maar iemand eeuwig liefhebben om dat feit... bij liefde spelen toch echt andere dingen ook mee.
Ik hoop dat jij nu niet dingen laat gebeuren en/of afdwingen die je eigenlijk niet wilt.

Laat je dus niet in de war brengen door hem.
Kristal
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord weer kristal, +
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Rieneke :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
bedankt Sis + Maria !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig antwoord! +
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Bas :)
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Bas :) En ja, die zelfverdedigingscursus zal haar niet helen. Snoepje schreef dat ze al bij een psychiater etc. geweest was en ze het trauma behoorlijk goed verwerkt heeft. Dat is natuurlijk het meest belangrijke en ik ben gewoon blij dat ze kan zeggen dat zij nu verder kan. Die zelfverdedigingscursus zie ik dan ook alleen maar als een extra zetje om los te komen van de fysieke aan- en afhankelijkheid w.b. haar vriend, zodat ze ook in dat opzicht echt vrij is om te kiezen of ze wel of niet verder met hem wil. En niet alleen omdat hij haar beschermt. Ik heb destijds bij mijn kind gezien, die ook een seksueel trauma opliep, hoe zelfverzekerder het na een jaar verdedigingssport was geworden. Wat betreft jouw terechte opmerking over de mentale manipulatie: weet jij daar misschien een zinvolle cursus voor? Laat je licht hier eens over schijnen Bas :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hierbij het plusje wat ik je voor je reactie al gaf +
Kristal
12 jaar geleden
Dank je hjmch ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Illegale (+) handeltjes? ;-)
Kristal
12 jaar geleden
stttt.... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OH...!!! (eeh... wat schuift 't? ikke stilhouwe?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Sxiopo. Bas, lollie? ;-)
Hoe dan ook.
Of hij jou gered heeft
en of jij hem dankbaar bent
en of hij veel om jou geeft
en jij om hem.....

zij reactie op jouw vraag hier is zwaar overdreven en echt OVER de top!

Jij bent niet dankbaar genoeg?

Het ging anders wel om jouw leven en alleen jij en jij alleen kan bepalen hoe je met die traumatische beleving kunt omgaan en verwerken.
Niet hij, hij heeft het niet meegemaakt.
Het was niet zijn lichaam wat onteerd werd.

Hij voelt zich beet genomen om een vraag hier
en dat weegt zwaarder dan wat jou is overkomen?

Dat deugt niet hoor meisje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ze is hem eeuwig dankbaar en daar maakt hij misbruik van.
+1 momo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
+1
Alleen al bij het woord 'dankbaar'' gaan mijn nekharen overeind staan. Jij had dit in eerste instantie helemaal niet mee moeten hoeven maken, dus jij bent nu eigenlijk dankbaar voor iets wat vanzelfsprekend hoort te zijn.

Ik kan mij voorstellen dat je een gevoel van dankbaarheid hebt naar jouw vriend toe, maar dat hoeft niet ten kostte van alles, en zelfs van jouw eigen geluk. Want dan ben je toch van de regen in de drup gekomen dan.

Hij haalt je uit de ene ongelukkige situatie, en plaatst je net zo snel weer in een andere ongelukkige situatie door zijn gedrag.

Hoe lang is hij van plan om je hiervoor nog te laten afbetalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriend is nu bezig met van "Jouw probleem" zijn probleem te maken. Dat houdt in dat als hij iets van je vraagt en jij weigert, of hij vind van wel en jij van niet, dat hij zijn reddingsactie bij jou gebruikt als chantagemiddel. Hiermee kan hij jou vertellen dat hij jou wel even gered heeft uit die situatie en het liefst zou hij willen zien dat jij hem zijn leven lang zijn voeten kust zogezegd en op je knieen gaat maar dat is natuurlijk helemaal de verkeerde motivatie om iemand te helpen.

Iemand help je uit een nare situatie omdat je zelf ook gered zou willen worden, omdat dat nu eenmaal van mensen verwacht wordt en het belangrijkste.....omdat je van iemand houdt. Dit doe je omdat je het voor iedereen zou doen en het geeft je een goed gevoel over jezelf. Het is niet nodig iemand zijn levenlang hieraan te herinneren en diegene je levenlang te bedanken, maar ik krijg wel het idee dat je vriend dat wil. Dat is misbruik maken van de situatie en aangezien jij je al misbruikt voelt en emotioneel misschien wat zwakker bent lijkt hij mij wat te dominant voor jou.

Misschien (het klinkt hard) ben je beter af en gelukkiger zonder deze vriend. Dit is jouw verleden, jouw probleem, het is een klus voor een psycholoog en niet van en voor je vriend. Laat hij voor zijn eigen probleem (waar hij nu jouw probleem van maakt) zelf naar een psycholoog gaan en zijn probleem niet op jou botvieren.

Heel veel succes en hoop dat je snel weer de oude bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het is jammer dat door een misverstand er spanning is ontstaan.
Dat kun je uitleggen.
Je heb behoefte om vat te krijgen op de situatie.
Je bent NIET zijn lijfeigenen en geen klein kind.
Je hebt DUS het recht om je inzicht te ijken en eventueel bij te stellen.
Het gedrag van je vriend komt mij over als argwanend, alsof hij zijn invloed op jou zou verliezen.
Als dat zo is, dan is je vriend het probleem.
Dus moet hij kiezen tussen een relatie met een vrouw die haar zelfbewustzijn wil ontwikkelen en dat ook moet mogen , of geen relatie met jou.
Helaas vormt hij door deze houding inderdaad een dwarsligger voor jouw ontwikkeling.
Je mag hem dit laten lezen.
Ik ben ervaringsdeskundige in het begeleiden van incestslachtoffers.

Toegevoegd na 17 uur:
Zie reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je vorige vraag ook even gelezen om een goed beeld proberen te krijgen van de situatie. En ik vind het heel knap en bewonder het in je dat je zo goed met zo'n ingrijpende vreselijke gebeurtenis weet om te gaan.

Ik denk dat dat ook de beste manier is, maar wij GV-ers die zoiets nooit hebben meegemaakt hebben makkelijk praten en adviseren.

En daar zit ook direct het gevaar dat je vriend toch teveel te negatieve reacties krijgt. Ik vind zijn reactie ook niet juist, maar nogmaals wij hebben makkelijk praten. Hij zal het er ongetwijfeld ook moeilijk mee hebben en het een plekje moeten geven.

Hij voelt uiteraard veel onmacht en ik denk vooral woede en dat valt ook heel goed te begrijpen, maar hij is niet het echte slachtoffer dat moet hij toch wel gaan beseffen.
Verder valt er van jou uit niets goed te maken je hebt echt niets verkeerds gedaan, integendeel je toont je sterk en dat moet hij ook willen en kunnen snappen Het is natuurlijk heel erg goed dat jij gewoon verder wilt met een normaal leven zonder onnodig opgelegde beperkingen en controles en dat moet je vriend natuurlijk ook begrijpen.

Dat jij ondanks het feit dat je vriend jou nu afvalt en jij hem desondanks niet laat vallen, maar integendeel juist toch geluk met je vriend zoekt moet hij toch helemaal positief waarderen.

Maar al die zaken begrijpen dat kan hij nu (nog) niet en natuurlijk is het belangrijk om daar samen over te praten, maar ik denk dat praten met een deskundige toch uiteindelijk de aangewezen weg zal zijn.

Er bestaan nou eenmaal gebeurtenissen die een deskundige aanpak vereisen en ook in de juiste volgorde.
Jij hebt dit zelf ook al ervaren want in je vorige vraag schreef je al dat je hulp hebt gehad.

Dus misschien is het een idee om samen naar jouw therapeut(e) van toen te gaan en als hij niet wil hem/haar om advies te vragen hoe je vriend toch te overtuigen.
En anders lijkt me het beste om samen een andere therapeut te zoeken zodat hij het ook een plaatsje kan gaan geven.

Ik vind je in ieder geval een kanjer en als je vriend verstandig is zal hij beseffen dat hij zijn handen dicht kan knijpen met zo'n vriendin die kiest voor een positieve kijk op het leven - ondanks al de haar overkomen ellende - en op een hopelijk voor jullie samen gelukkige toekomst.

Van harte toegewenst.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Zou mooi zijn als de vriend toch mee wil om advies te krijgen hoe hij met de situatie om kan gaan op een positieve manier.
+1 Overigens Ceeve, het zou je misschien verbazen hoeveel meisjes en vrouwen (op GV) dit hebben meegemaakt en dus zinvol advies kunnen geven op ervaring gebaseerd en niet op makkelijk praten.
Stil maar, ik weet dat je het goed bedoelt, maar wilde dit toch even kwijt :-)
Ceeve
12 jaar geleden
Je mag altijd eerlijk zijn ik kan wel een stootje hebben. Uiteraard sloeg mijn antwoord niet op degenen die sexueel misbruikt zijn het is toch dikwijls een kwestie van hoe lees je iets. Soms kun je blijkbaar niet duidelijk genoeg zijn, hoewel ik dat toch altijd wel probeer te zijn. Dat geldt ook voor de therapie waarbij ik met "hoe je vriend te overtuigen" wil zeggen dat hij therapie nodig heeft want hij weet duidelijk niet met de situatie om te gaan. Maar verder mis ik in veel antwoorden toch een beetje nuancering. Dan vind ik die reactie van touchscreen voor een jongen van 14 erg volwassen en wel genuanceerd overkomen. Snoepje geeft nl. wel aan dat ze met die vriend verder wil en dan moet je je ook verplaatsen in zijn gedachten. Tot slot heb ik - hoewel nog niet zo lang GV-er - al wel uit veel vragen begrepen dat er heel veel door GV-ers wordt meegemaakt op allerlei terreinen en daarom vind ik weloverwogen antwoorden erg belangrijk.
Kristal
12 jaar geleden
Fijn dat je zo reageert.
Dank je!
Praat er anders met je ouders over, misschien geven zij wel uitleg op je probleem.
Als je je niet veilig voelt bij hem, zal je ook moeten praten over de scheiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De scheiding? Welke scheiding?