Is al eens aangetoond dat HSP's minder gevoel voor humor hebben?

HSP = high sensitive person (hooggevoelige personen)

Het zou passen binnen het concept dat deze mensen vaak snel er heftig gekwetst zijn en meestal behoorlijk serieus.

Dat klinkt een beetje als een combinatie die maakt dat ze niet zitten te wachten op "grappen" over henzelf

Klopt dat en is er wel eens onderzoek naar gedaan?

12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Er zullen ongetwijfeld vele HSPers zijn, die absoluut niet tegen humor kunnen en dit niet in zich hebben.

Ik ben zelf HSPer en heb een groot gevoel voor humor...
Dat vind ik zelf, maar dat wordt me ook heel vaak gezegd. Overigens, en dan refereer ik aan je andere vraag: niet ten koste van anderen ;-)
Daarnaast ken ik verschillende hoog sensitieve mensen en dat zijn allen, zonder uitzondering, zeer humorvol.

Of er onderzoek naar is gedaan weet ik niet.
Ik ben daar ook wel wat sceptisch over: statistieken zijn altijd gemiddelden.

Ik denk dus, dat het te generaliserend is om te stellen, dat HSPers minder gevoel voor humor zouden hebben dan mensen zonder: niet 1 mens is gelijk aan een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben daar ook wel wat sceptisch over: statistieken zijn altijd gemiddelden.
= goed punt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Kristal
12 jaar geleden
ik vind dit een hééééééél vervelende vraag... ;-)))
+1 Wen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Humor Kristal ;-)))) Thanx
amigo
12 jaar geleden
Toen ik de antwoorden las realiseerde ik me dat ik de vraag niet goed had gesteld. Ik bedoelde eigenlijk niet humor in het algemeen (dat geloof ik nl wel) maar humor die over henzelf gaat. Ik heb wel eens het idee dat die al kwetsend over komt terwijl degene die de grap maakt GEEN idee heeft dat hij iemand raakt dank voor de antwoorden

Andere antwoorden (3)

Een antwoord heb ik niet voor je .

mn ervaring is dat een hsp r ook gevoel voor humor kan hebben .

Misschien is dat juiste een goede tegen balans van het bedachtzaam en serieus zijn van het hsp zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hsp-ers die ik ken hebben een groot en subtiel gevoel voor humor. Ook al zou het aangetoond zijn dan zou die vlieger lang niet bij iedereen op gaan, zoals met vele onderzoeken. En eenieder heeft zijn/haar eigen gevoel van humor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik ben een HSP persoon en ik kan je garanderen dat als ik lach ik schater ... en als ik echt verdriet heb, ik het tot in iedere vezel van mijn lijf voel terwijl dat soms in verhouding niet nodig is. Wat voor mij wel kenmerkend is is dat ik een heleboel gemoedstoestanden van mensen op pik, en meestal zijn die niet zo leuk en daar heb ik dan wel last van. Verder is het leven als een kleurig palet voor mij persoonlijk en beleef ik alles heel intens en is het een kwestie van goed balanceren.