Hoe kan het dat je je veel jonger voelt dan je leeftijd?

Oke, ik ben AL 48 jaar, maar zo voel ik me helemaaaaaal niet! Ik heb gelukkig geen moeite meer met m'n leeftijd, maar ik voel me vaak wel jonger (niet uiterlijk maar innerlijk) dan anderen die vaak jonger dan mij zijn. Hoe kan dit?
Kan het te maken hebben met het feit dat ik de jongste was in ons gezin van 5 kinderen en ook nog wat na kom? Je blijft altijd het jongste (kleinste) meisje....

14 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat als je je jong voelt ,juist geniet van het leven.
Je bent dan m.i. energiek,je houdt van akties en je houdt van mensen om je heen.Ik denk dat dat genetisch bepaalt is.Je bent niet iemand die zich isoleert en op de bank zit en niemand wil zien.Je mag je zelf prijzen als je kunt zeggen dat je je jong voelt!!Ik ben ook 48 hahaha en voel me nog net zo als in mijn jeugd!!Ik ben wel wijzer geworden hahhaa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Klopt helemaal, goed gezien, mensenkennis he? Dat krijg je wel weer door de jaren heen, echt wel;-)!
misslobe
14 jaar geleden
Ik herken heel veel in dit antwoord. Het enige is dat ik juist wel me kan isoleren en op de bank ga zitten (met een mooi boek) en niemand wil zien. Maar dat moet dan ook weer niet AL te lang duren natuurlijk ;-)! De laatste 2 regels spraken me juist aan: 'Ik ben ook 48 en voel me nog net zo als in mijn jeugd! Ik ben wel wijzer geworden' ( door een stuk levenservaring!)
Precies en dat is wel een heel positief verschil met echt jong zijn denk ik;-)!

Andere antwoorden (6)

Dat komt omdat je je leeftijd niet kunt voelen... Jij in je beleving voelt geen leeftijd... Leven is altijd jong zijn, leven kent geen oud zijn... Lichaam kent ouderdom en ongemakken, maar leven niet... Het klinkt nietszeggend en banaal, maar elke seconde die je krijgt om te leven is een geschenk... En elke ademhaling is fris en nieuw... Het lichaam kan een kooi zijn, een gevangenis, kan een beperking zijn, kan niet goed functioneren, kan in pijn zijn, maar leven is nooit ziek, is nooit beperkt, is er nooit naast...
Je voelt je beperking als je ruggewervelkolom star is, dan voelt het lichaam zich beperkt en dus oud, maar dan voel je je lichaamsbeperking en dan zeg je: Ik voel me oud, maar dat is niet zo... Het lichaam voelt oud... Maar nog steeds is elke ademhaling nieuw en fris... Er is geen metertje dat bijhoudt hoe oud je bent, dus je bent altijd fris en nieuw in je zijn, in je leven... Jij bent altijd jong, het lichaam komt en gaat... het lichaam wordt geboren en sterft, maar jij, die jij werkelijk bent, wordt niet geboren en sterft nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel dat je het waardeert...
De grootste kul aller kullen is de opmerking 'je bent zo oud als je je voelt'. Je weet helemaal niet hoe het voelt om 48, 58, 68 te zijn.
Ik verbaas mij vaak dat de machine het nog doet zoals die het doet op mijn leeftijd, mar natuurlijk zie en merk je dat je oud bent. Geestelijk alleen al omdat je niet meer zo onbevangen bent, en bereid bent naar alle onzin te luisteren. Daar is de verandering het grootste. Licahamelijk omdat je geen perzikhuid meer hebt.
Een weet je, die jongen of dat meisje van 18 weet feiloos, dat je een ouwe man of een ouwe vrouw bent, en laat je met afgrijzen links liggen.
Je merkt dat je oud bent als ze in Amsterdam bij het minste geringste tegen je roepen "hee ouwe, ken je niet uitkijken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me zoals ik ben en helemaal niet oud,daar denk ik helemaal niet aan,doe gewoon mijn dingen,praat met oudere mensen net zo makkelijk als met opgroeiende jeugd,doe leuke dingen en gekke dingen,voel me helemaal niet oud,ik was toevallig de oudste in ons gezin,maar geloof niet dat het wat uitmaakt,innerlijk en uiterlijk,gewoon een positieve instelling behouden,houd je jong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het eigelijk niet zo dat we als vrijwel allemaal ouder voelen dan we zijn, en dat de uitzondering hierin je "jonger" laat voelen?

Wellicht komt het door de maatschappelijk druk, het hectische leven en de verantwoordelijkheid die wij steeds jonger willen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven gaat niet om aftakelen. Dat is maar een excuus.

Ouderen zeggen vaak, "tja dat is de ouderdom."

Dat is niet waar.

Ouderdom, ik bedoel de kwaaltjes en ongemakken zijn ontstaan in het leven door voeding, drank, roken, mentale instelling. Deze belasting, maar ook het onwetendheid, maakt dat kwaaltjes en ongemakken ontstaan.

Terwijl er wel degelijk een levensstijl kan zijn die waardoor je niet aftakelt. Dat je net zo fit kan sterven als dat je geboren bent.
Er zijn mensen die dat lukken en die jonger van geest sterven dan dat hun leeftijd (lichaam) doet vermoeden.

------
Als antwoord op je vraag:
Jij bent iemand die aardig voor jezelf gezorgd hebt (lichamelijk en geestelijk). Daardoor ben jij minder afgetakeld dan dat jij denkt en ziet bij leeftijdsgenoten.

Gefeliciteerd, ga zo door.

Weet dat het proces van aftakelen helemaal niet hoeft en door de mens zelf ontstaat.
Weet dan ook dat het proces omgekeerd kan worden. Zodat je je weer jonger kan gaan voelen.

----
Hoe oud ga je je voelen als je een maand alleen maar junk-food eet. (was een documentaire en studie).
Zo snel en gemakkelijk is dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morgan Spurlock - SUpersize Me (vertaald als Vet, Vetter, Vetst). Leuke docu, geweldig boek !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat was het, +1 Marleen, helaas kan dat niet op een reactie.
Omdat we helemaal niet weten hoe je je op een bepaalde leeftijd hoort te voelen. Voor zover je dat al denkt te weten, hangt het maar helemaal van je eigen vooroordelen en perceptie af wat JIJ bij een bepaalde leeftijd vind passen. En uit jou verhaal maak ik op dat je 48 dus oud vind, want je vindt dat iemand zich dan oud zou moeten voelen. Maar zo voel jij je niet ; je 'past' dus niet bij je eigen vooroordelen. Misschien je vooroordeel bijstellen ??

Ik ben 4 en ik voel me.....jeetje, 41 denk ik. Al zijn er dagen dat ik me 18 voel (veel energie, gewoon een nacht kunnen doorhalen zonder slaap) en dagen dat ik me 81 voel (vooral na zo'n nacht doorhalen :lol:)- maar da's dus puur gebaseerd op mijn eigen vooroordelen; misschien voel ik me op mijn 80e wel nog net zo als nu. Maar kan ik dan zeggen dat ik me 40 voel ?? Uiteindelijk hangt hoe ik me voel voornamelijk af van wat ik de periode daarvoor gedaan heb. En niet hoeveel dagen ik op mijn kalendertje heb kunnen afstrepen.

In mijn hoofd ben ik sinds mijn pakweg tiende, twaalfde wellicht, maar weinig veranderd hoor. Alleen aan de buitenkant gaan de jaartjes langzaam maar zeker tellen. Maar ik heb dan ook geen behoefte meer aan hele middagen touwtje springen of hutten bouwen, net zoals ik op die leeftijd geen behoefte had aan een goed boek of een lekker middagje handwerken.

Je leeftijd voel je niet ; nergens aan. Je voelt je blijkbaar gewoon goed. Prima, houen zo ! Tel je zegeningen ; er zijn heel wat mensen die het met minder moeten doen.

Toegevoegd na 32 seconden:
Haha; ik ben vier ; nou zo voel ik me gelukkig niet. Is een eentje weggevallen. 41.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Ik bedoel ook niet echt me lichamelijk jong voelen maar geestelijk. Ik heb 1 goede vriend en 1 goede vriendin die allebei nogal vastberaden (en meer opleiding gehad hebben dan ik) in het leven staan maar wel minimaal 5 jaar jonger zijn. Maar toch voel ik me bij hen jonger. Komt denk ik ook omdat ik zelf een redelijk onzeker type ben met ook wel een tikje minderwaardigheidsgevoel .... Het grappige is dat de vriend(inn)en die ik heb juist het tegenovergestelde zijn, maar toch in mij een goede en gezellige vriendin zien, en aan hen trek ik me ook weer op. Dus een goede wisselwerking denk. Mijn allegrootste vriend is natuurlijk mijn eigen man, die ook toevallig jonger is dan ik, maar dat is maar een half jaar ;-). Hij is ook een hbo-er en ik een mbo-er, maar we vullen elkaar perfect aan!