waarom bloos je of ben je bescheiden?

Ik heb met mijn vriendin al 1 jaar en 3 maanden verkering.
We zijn heel gezellig en vol met liefde , maar elke keer als ik in der mooie licht bruine ogen wil kijken, kijkt ze weg en moet ze blozen en stottert ze etc.. Dat is hetzelfde geval als ik der hanf vast hou, dan trekt ze haar hand gelijk weg. Weet iemand het ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Blozen, wat heb ik daar als jong meisje last van gehad, vreselijk.
Als iemand mij maar aankeek, werd ik vuurrood, ik werd er ook vreselijk mee geplaagd.
Stotteren heb ik vanaf mijn zevende, ook jaren gedaan (nu ben ik er gelukkig vanaf)
Dit alles had voor mij te maken met onzekerheid, angstig zijn...
Praat er eens over met je vriendin, als je al een tijdje bij elkaar bent, moet dat toch geen probleem zijn, neem ik aan.
Je kunt haar gerust stellen, vráág of je haar hand even mag vasthouden, loop niet te hard van stapel, je weet niet wat de achterliggende reden hier van is....
Met geduld en veel liefde kom je een heel end.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Blozen is van een heel andere orde dan bescheiden zijn, sterker nog het heeft niets met elkaar te maken...

Blozen is een plotselinge bloedtoevoer naar het gezicht... Je opent je voor de ander en je wordt zelfbewust... Je ziet of merkt dat je bekeken wordt en je betrapt jezelf erop dat je dat ziet... Door te blozen geef je onbewust aan dat je jezelf ziet... Dat heb je of dat heb je niet, en is niet aan te leren...

Bescheiden zijn is aangeleerd gedrag... Eerst de ander of eerst de gasten dan de kwasten... Dat is aangeleerde bescheidenheid...

Er zit ook verlegenheid bij voel ik als ik de vraag lees... Maar daar vroeg je niet naar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit 'm in de vaatspiertjes in je gezicht. Die kunnen zich opeens vullen met bloed en dan ben je aan het blozen. Daar heb je zelf geen grip op. Hoe dat kan? Het aansturen van deze spiertjes gebeurt door het centraal zenuwstelsel. De verhoogde bloedaanvoer wordt veroorzaakt door heftige emoties. Wetenschappers denken dat de mens tijdens een intense emotie meer adrenaline aanmaakt. Het lichaam wapent zich daarmee voor een gevecht en verzamelt energie voor een extra inspanning. De aangemaakte adrenaline zorgt, als bijeffect, voor een signaal aan het centraal zenuwstelsel om bloedvaten te verwijden. En daar sta je dan met een rode kop.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook angst zijn dat je verder wilt gaan. Misschien heeft ze "het"nog nooit gedaan. Ik kan me anders niet voorstellen dat ze na meer dan 1 jaar nog steeds haar hand wegtrekt. Ze kan zich ook onzeker voelen. Dat ze bloost komt waarschijnlijk dat ze zich betrapt voelt. Ze is denk ik bang dat je haar gevoelens kunt zien. Onzekerheid,gêne en verlegenheid laten ons blozen, bij mijn weten niet bescheidenheid.Dit heb je door je opvoeding zo geleerd. Sla eens gewoon je arm om haar heen, als ze je afweert moet je toch eens in een serieus gesprek met haar.Misschien heeft ze ooit een trauma opgelopen.
amc
14 jaar geleden
Waarschijnlijk vindt ze je gewoon heel erg leuk en weet niet goed hoe ze dit moet uiten.

Maar..... waarom vraag je het haar niet gewoon. In een goede relatie kan je over alles praten en het zou jullie maar zo NOG dichter bij elkaar kunnen brengen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan zijn dat ie beetje verlegen is. Mijn vrouw was precies hetzelde.