Wat te doen tegen het verwijt dat je te vroeg vertrekt als je bij iemand op visite bent?

Behoeft enige uitleg natuurlijk. Op visite is in dit geval specifiek bij ouders/schoonouders. En het verwijt wordt niet ECHT uitgesproken.

Het is meer dat als je aanstalten maakt om te vertrekken, er een ZEER teleurgesteld gezicht komt EN de uitspraak. " het is toch niet WAAR, moeten jullie NU al weer weg......

ALTIJD, hoe lang we ook blijven, zit ik er zondag om 13 uur en wil om 17 uur weg (nog een stuk rijden en de kids moeten maandag ook weer naar school), zaterdag middag geweest meegegeten en om 20 uur vinden we het tijd om op te stappen, en ga zo maar door.

Eerst dacht ik mijn smoes is dat we gewoon te druk zijn om 8 uur ergens op visite te zitten maar als ik eerlijk ben is dat het niet. IK BEN HET ZELF OOK GEWOON ZAT na 3-4 uur. Dan wil ik weer lekker naar huis, mijn eigen ding doen en weer even niks hoeven.

Maar de relatie is verder OK, ik kan ECHT niet eerlijk opbiechten dat ik niet nog langer blijf omdat ik het zat ben, toch?

12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het ook niet echt een verwijt, maar vinden ze het gewoon ECHT jammer dat jullie alweer zo snel weggaan. Ik heb het zelf ook hoor ; soms zou ik willen dat we NIET nog een end moesten rijden en we nog effe konden blijven, maar soms maak ik er ook gewoon met een smoesje een end an, omdat ik gewoon het op-bezoek-zijn zelf zat ben. Vooral als het druk is of warm. Moet gewoon kunnen ; de mensen zijn me er even lief om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ zooooo herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar... Mijn ex schoonouders (inmiddels 11 jaar geleden) waren net zo. Dan had je er uren gezeten en dan nog was het op het laatst; Gaan jullie nu al? Je zit toch niet op de schopstoel? Nou ik vind 4 a 5 uren op visite nou niet bepaald kort. Zeker niet in de kou, ze hadden alleen een gaskacheltje aan in de woonkamer, heel laag anders werd het te duur (hierdoor hadden ze wel een aardig bedragje op de bank staan trouwens). En elke week moest al worden toegezegt voor de volgende week. Het is 1x voorgekomen dat een vriendin me meevroeg naar een, voor mij, heel leuk evenement. Waren ze boos dat ik voorstelde om dan 1 keertje over te slaan, want afspraak was afspraak. Ik kan daar slecht tegen, tuurlijk is afspraak afspraak maar je kan het ook overdrijven vind ik. Elke zondag was voor hun en ugh!
Oke, ik ratel door =) Het is en blijft een lastige situatie. Als de band met jouw schoonouders goed is dan zou je er eens een gesprekje over kunnen hebben. Is de band iets minder dat zou ik proberen het te negeren. Je weet voor jezelf dat een bezoek van een x aantal uren echt niet kort is.
amigo
12 jaar geleden
dank voor je reactie, ook voor mij zeer herkenbaar

Het beste antwoord

Veel mensen hebben de neiging om zich krampachtig vast te klampen, aan elkaar, de kinderen, de visite, het leven, terwijl loslaten eigenlijk veel meer de essentie van het leven is. In dat licht kun je ook die licht verwijtende ondertoon zien. Kennelijk vonden ze het erg gezellig en jammer dat jullie vertrekken. Misschien moet je het niet zwaarder maken dan het is. Zelf heb ik er een hekel aan als er nog een hele conversatie ontstaat als ik mijn jas al aan heb. Die jas is namelijk bedoeld voor gebruik buitenshuis. Ik ben meer van 'het was gezellig en tot de volgende keer', waarna ik binnen 15 seconden buiten sta. Ietwat gechargeerd, maar in datzelfde kader hou ik familiebezoekjes liever wat korter en frequenter dan dat ik veel langer blijf hangen nadat ik allang en breed het gevoel heb dat ik uitgepraat ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frequenter bezoek is alleen haalbaar als de ouders niet te ver weg wonen.
Mijn moeder woont 160 km. bij mij vandaan. Daar gaan we echt niet elke week heen, maar als we gaan, wel een dagje. Zij zeurt trouwens nooit over langer blijven. Ik denk dat ze het zelf ook welletjes vindt na 6 uur...haha.
Mijn schoonmoeder (20 km.) krijgt vaker, maar een korter bezoek. Zij kijkt wel vaker teleurgesteld, maar we gaan dan toch weg.
amigo
12 jaar geleden
heel herkenbaar (en ik moest er wel om lachen), ook wij staan dan hartje winter in onze dikste jassen opgepropt in een te smalle en vooral te warme gang........veel te lang, ook naar mijn zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bessy: dat ken ik ook, maar dan met ouders op 200 km afstand. Meestal bleven we, toen nog op kamers wonend, maar een nachtje logeren. Nu, mijn broertje woont daar nog, rij ik dat stuk toch maar op een dag heen en weer.
@amigo: ik heb het toch al zo gauw warm en dan sta ik me ook nog op te winden. Ook ik moet eens leren loslaten...
amigo
12 jaar geleden
Iedereen dank voor de mooie antwoorden. Een beste kiezen was eigenlijk niet te doen.
Ik heb uiteindelijk deze gewoon "op gevoel" gekozen. Die term: licht verwijtende ondertoon kwam wel HEEL dichtbij en dat van die jas, ja erg is dat toch

Andere antwoorden (12)

Gewoon de waarheid zeggen. Je gaf het zelf al aan
"Is nog een stuk rijden en de kids moeten maandag ook weer naar school. "

Aanvullen met bijv:
- is eindje rijden
- ze moeten nog hun huiswerk maken
- ze moeten vroeg naar bed
- niet te laat maken

Toegevoegd na 1 minuut:
Je eigen ding doen:
- nog huishouden
- nog schoonmaken
- nog boodschappen doen
- nog andere plannen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van tevoren duidelijk aankondigen dat je om 5 uur (uiterlijk) weggaat, zodat ze in ieder geval vast voorbereid zijn.
Als ze dan toch gaan mopperen, zeg je: hè mam, ik had het toch duidelijk gezegd? Het zal nog een paar keer mopperen zijn, maar op termijn wennen ze er wel aan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
eigenlijk deden we dat al, maar het voelt wel raar hoor gelijk bij binnenkomst roepen, ja leuk dat we er zijn maar let op hoor om 17 uur gaan we weer weg Het gaat me ook om die verwijtende blik, als je niet hebt afgesproken om te blijven eten is 17 uur vertrekken toch keurig netjes? Misschien moet ik het maar zien zoals een ander zou zeggen: nou leuk dat jullie er waren, voor mij hoef je nog niet weg hoor, Dat klinkt in mijn gevoel HEEL anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ werkt meestal wel
Hier is helaas niets tegen te doen. Maar belangrijker, moet je er iets mee doen.

Allereerst is het natuurlijk een compliment naar jou en de kinderen dat je de ouders/schoonouders na drie-vier uurtjes nog niet op de zenuwen gaat.

Daarnaast is het een kwestie van verwachtingen, welke verwachtingen hebben je ouders/schoonouders over het bezoek van jullie. Als je verwacht dat iemand koffie komt drinken en hij blijft slapen, dan kan het heel gezellig zijn en beide kunnen er heel tevreden mee zijn, maar het gaat over de verwachtingen heen. Is het andersom de verwachting dat je blijft mee-eten en je vertrekt een kwartier voordat gegeten wordt, dan wordt ook niet aan de verwachtingen voldaan.

Verder zijn jouw gevoelens natuurlijk net zo belangrijk, ze zijn niet overdreven en zeer reëel.

Twee oplossingen:
1. Je praat er eens heel open over wat je gevoelens zijn, dat je graag gaat, maar dat je een beetje een schuldgevoel krijgt van hun reactie als je weg gaat. Zoals ik het lees in jouw verhaal zijn het redelijke mensen die ook begrip voor jouw gevoelens zullen kunnen opbrengen.
2. Je accepteert dat ze het jammer vinden dat je "alweer" gaat, per slot van rekening is het hun goed recht om dit jammer te vinden, net zoals het jouw goed recht is om 's avonds nog een uurtje voor jezelf te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat als je een goeie band hebt dat je gewoon eerlijk en direct moet zijn. Eerlijkheid duurt toch het langste. Geef bij je schoonouders aan dat je het heel fijn vindt dat ze je niet graag zien vertrekken maar dat je een eigen leven hebt met een eigen ritme. Geef van tevoren aan dat je tot een bepaalde tijd blijft en dat je graag weer een andere keer komt. Probeer het positief te benaderen. Je schoonouders zijn zich waarschijnlijk helemaal niet bewust dat ze jou dit gevoel geven. Ze willen waarschijnlijk alleen maar aangeven dat ze blij met je komst zijn! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het naar je fam ook positief benoemen en met humor: 'wat fijn om te merken dat we zo welkom zijn en we vonden het dan ook heel erg gezellig. Tot de volgende week'. verder laat je het hierbij. Hoe meer verantwoording je aflegd des te meer ruimte geef je aan de schoonfam. Ook de eerder genoemde tip is bruikbaar: kondig vooraf aan hoe laat jullie vertrekken. Het is even wennen, gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangeven tijdens een gesprek, wat de gevolgen zijn van hun gezeur/verkapte verwijten.
Namelijk, dat je het heel vervelend vindt, en dan kan je uiteraard de bewoordingen wat verzachten om de sfeer erin te houden ;-)
Ze zijn zich, als het goed is, waarschijlijk niet bewust van deze gevolgen - overigens: ik ken ook situaties waar het welbewust werd gedaan, mèt de wetenschap van de gevolgen....:-(
Wat er gaat gebeuren, is uiteindelijk, dat je er steeds minder vaak heen gaat en dan met een steeds grotere pest in je lijf.
Dat is niet wat jij wilt, en ook niet wat zij willen: open kaart spelen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, rupsje nooitgenoeg...
Zo zitten ouders en schoonouders vaak in elkaar. Eigenlijk kunnen ze geen genoeg van je krijgen en trekken ze een sip gezicht als je na 1 uur vertrekt en trekken een even sip gezicht als je na 10 uur vertrekt.
Als het weer gebeurt je armen met een liefdevolle lach om je (schoon-) moeder heen leggen, en zeggen: ach mam, ik ben blij dat je het zo fijn vindt als we er zijn maar als je zo sip kijkt als we weer weg gaan voel ik me zometeen verdrietig in de auto, dat wil je toch niet? Geef me een knipoog, (glimlach, kus... vul in wat voor jou goed voelt,) zodat ik straks blij kan zijn tijdens het rijden :)
Kristal
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
heel goed, dank
Het heeft alles met grenzen en respect te maken. Als je ouders/schoonouders bij jullie komen, zul je dan in je hoofd halen om hetzelfde te doen?
Wat je dan ziet is het beroepen op het oude recht, dat zij toch maar je/je partners ouders zijn en dat laten voelen, en dat is niet zo bedoeld, dat zit veel dieper dan dat.

Je zult dus heel subtiel, omdat het zo diep zit en anders verkeerd begrepen wordt en als een belediging wordt gezien, je grenzen moeten aangeven.
Je kunt zelf het beste bedenken wat daarbij het beste past, geen enkel voorbeeld is daarbij goed noch fout. Wij kennen jullie en de relatie met je schoonouders daar niet goed genoeg voor. Als je er een reden bij moet halen of een vaste tijd afspreekt wanneer je wilt weggaan, prima. Waarom zou je niet gewoon eerlijk kunnen toegeven dat je nog andere dingen die avond wilt doen? Zolang het maar bij je past en zolang het kracht geeft aan je besluit.
Want daar ontbreekt het nu even in, kracht. En daar maken ze (ook weer onbewust hoor) gretig gebruik van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dank nuttig hoor
Je bent toch niks verplicht? Ze moeten blij zijn dat je komt zou ik zeggen..

Maar ik zou gewoon de waarheid zeggen waarom je eerder weg gaat. Bijvoorbeeld je argument over de kinderen. En dat je thuis ook nog een aantal dingen moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teleurstelling als je, volgens familie, te vroeg vertrekt dat ken ik. Het ergste is dat men bij smoezen altijd een tegenargument heeft. Bereidt je ouders/schoonouders een half uur op voorhand voor dat je gaat vertrekken, zonder uitleg. Als ze vragen: "Waarom nu al?" Dan zeg je gewoon eerlijk:

"Het was supergezellig bij jullie, maar nu roept ons eigen gezellige huisje!"

Bij een volgende bezoek zeg je precies hetzelfde. Na een tijdje zeggen ze wellicht zelf: "Ja ja, we weten het, je eigen huisje roept!" Ze zullen nog altijd wel teleurgesteld zijn, maar jij bent voor jezelf opgekomen zonder hen te kwetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgende keer 5 minuutjes gaan en zeggen: ik ga!!!gezelligheid ként geen tijd!

kan het zo zijn dat ze het gewoon gezellig vinden en dat de tijd dan snel gaat? (ah, moet je nu al gaan?) deze indruk krijg ik namelijk.
het heeft niets met de tijd te maken blijkt uit je tekst, dus misschien met de tijdsbeleving?

je moet gewoon je ding doen, dus je bent toch geen verantwoording schuldig tot in detail?

iets van: ja 'sorry' (puur uit beleefdheid dus) event aangevuld met: morgen weer een drukke dag.
of: ja, er is een tijd van komen, én er is een tijd van GAAN :) (de tijd van gaan is nu gekomen)

gaat het écht claimen worden kan je aangeven dat je nog naar een vriendin wil, samen wat wil ondernemen, of juist niet (lekker samen thuis zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel herkenbaar .

Ik ben er zelf ook eerder klaar mee wbt tijd doorbrengen met bezoek aan schoonouders /ouders , dan de rest van m n gezin .
Ongeacht de gezelligheid etc

Heb dit er op gevonden uiteindelijk..... ,van tevoren n vertrek tijd afspreken met partner /kids .

En tijdens bezoek ongv 10 min van tevoren subtiel zeggen /aangeven .zullen we zo weer gaan .

Dan is het voor iedereen duidelijk.
.geen excuses ,smoezen of reden benoemen .

En dan heb je op terugweg ook geen gedoe in de auto (( ,wat wel voorkwam toen de kinderen klein waren .

misschien heb je er iets aan .
succes