Wat doe je als je denkt dat een dierbare een autistische stoornis heeft maar daar niets van wil weten?

Ook niet na talloze voorbeelden, voorzichtige gesprekken en aanwijzingen..zelfs door een arts aangegeven..
De vriendschap/relatie komt daardoor erg onder druk te staan en daarnaast wil je graag het beste voor die persoon..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het voordeel voor die persoon zou zijn, dat een boel dingen op hun plek vallen. Waarom bepaalde dingen in het werk en in het privéleven niet willen lukken, bijvoorbeeld. Weten waar dat aan ligt kan helpen bij de acceptatie. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat die persoon wel ervaart dat hij niet zo goed is in bepaalde dingen, maar dat hij daar zelf mee heeft leren omgaan. Zeg maar zoals ik van mezelf weet dat ik niet op een ladder kan staan als ik geen steuntje heb, omdat mijn evenwichtsgevoel nogal belabberd is. Die persoon kan zichzelf dan beschouwen als nogal teruggetrokken of nogal stil, of slecht in het verstaan van gesprekken - zoiets. Als dat zo is, heeft het geen meerwaarde die persoon op te zadelen met een diagnose als Asperger (of iets anders uit het autistische spectrum, dat doet er hier niet toe). Het is namelijk niet te genezen en niet te behandelen, dus wat heeft hij aan die kennis? Je zal zelf moeten zien uit te vinden waar deze dierbare het meest mee gebaat is - want daar gaat het om bij een dierbare. Voegt een afwijkingsnaampje iets toe of niet? En wat doet het met jullie relatie als je blijft "doordrammen"? Je kunt hem ook helpen zonder een naampje op zijn situatie te plakken. Door bijvoorbeeld bij het uitzoeken van een groepsreis te zeggen dat je bij die ene reis twee weken lang continu op elkaars lip zit, en dat je denkt dat hem dat op de zenuwen zal gaan, omdat hij zich af en toe moet kunnen terugtrekken om tot rust te komen. Dat je daarom denkt dat die andere groepsreis beter geschikt is. Op die manier kun je hem prima helpen zonder de relatie op het spel te zetten. Maar het is aan jou om te bepalen wat het beste is. Wij kunnen vanachter onze computerschermen slechts tips geven, en punten ter overweging. Het is aan jou om de afweging te maken. Succes daarmee - ik weet uit heel directe ervaring hoe moeilijk je vaak kunt doordringen tot iemand die ogenschijnlijk heel normaal is, zelfs intelligent, maar die een op Asperger gelijkende afwijking heeft.

Je moet die persoon laten in zijn/haar doen en steun die daarmee... Het komt er toch een keer uit, maar dat hoef je niet te forceren... De vraag komt vanzelf of die komt niet, in beide gevallen hoef je niets te doen... Toegevoegd na 1 minuut: En zeker niets doen als je de biologische vader/moeder niet bent... De biologische ouder heeft de verantwoordelijkheid en jij steunt die in zijn/haar doen tov zijn/haar kind...

Zoals je zelf al aangeeft wil de persoon in kwestie er niets van weten. Je zou dus voor jezelf moeten bepalen wat jij, of op zijn minst die persoon er mee opschiet te weten dat het inderdaad correct is. Ik zou het leten en niet proberen mijn vriendschap/relatie op het spel te zetten alleen om gelijk te krijgen..... (autistische stoornissen zijn namelijk moeilijk behandelbaar) Toegevoegd na 58 seconden: leten = laten

Dat is heel moeilijk. Het is voor de persoon in kwestie ook een hele "hap"om te slikken. Als iemand niet een officielle diagnose wilt, doe je daar niets aan. Het enige "voordeel"wat je aan een diagnose kan hebben is een bepaalde status t.o.v. werk. Zoals wel of niet afgekeurd en voor hoeveel %. Dat is erg lastig.

het is bij autisme helemaal niet nodig dat hij of zij er zich van bewust is dat hij ( of zij) autistisch is... als de omgeving van de persoon het maar weet en er rekening meet houdt... lees een goed boek over autisme bijvoorbeeld: Dit is de titel · Over autistisch denken door Peter Vermeulen http://www.epo.be/uitgeverij/boekinfo_boek.php?isbn=9789064451232 daarin wordt het autisch denken vergeleken met een computer... het boek is zeer verhelderend voor zowel de omstanders van de autist als professionele auti-hulpverleners... btw in Vlaanderen is men veel meer bekend met autisme en hoe er mee om te gaan dan in Nederland...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100