Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn vriendin meer zelfvertrouwen krijgt? (gewoon een vriendin)

Ik heb een vriendin die heel erg aardig is enzo, maar ze is heel erg onzeker en denkt veel te veel na over wat andere van haar denken.
Dat is voor mij erg vervelend en het lijkt me ook niet erg leuk voor haar.
Als ze schoenen gaat kopen blijft ze niet overdreven een uur in de winkel staan omdat ze twijfelt of de schoen wel leuk staat.
Dan vraagt ze mij 10 keer wat ik er van vind.

Gisteren tilde ik haar voor de grap op en dan word ze boos op mij, omdat ze bang is dat mensen gaan denken dat we verkering hebben. Dus ik wil haar graag helpen maar ik wil niet recht in haar gezicht zeggen "ik merk dat je onzeker bent, je moet er iets aan doen" want daar kan ze ook erg onzeker door worden.
De vraag is al eerder gesteld maar er is geen antwoord gegeven dat mij kan helpen. http://www.goeievraag.nl/vraag/mn-vriendin-helpen-zelfvertrouwen-vergroten.220542

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Als ze weer ergens onzeker over is, haar zeggen dat ze dat niet hoeft te zijn.
BV: 'staat dit truitje wel leuk? ik weet het niet zeker..'
'Dat truitje staat je hartstikke goed, daar hoef je niet onzeker over te zijn, je ziet er geweldig uit!'
als ze dan iets zegt over dat ze bang is dat mensen denken dat jullie verkering hebben, ook weer recht-door-zee zeggen. 'Ik vind je superaardig, maar ik zou nooit verliefd op je worden, ik wil alleen maar vrienden zijn. en vrienden zijn aardig voor elkaar, toch?'
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan is het beste wat je kan doen eigenlijk complimentjes geven, dan weet ze dat ze er goed uit ziet en zal ze dat ook eerder laten merken. je moet wel oppassen met hoeveel complimentjes je geeft want teveel krijgt ze het door en wordt ze alleen maar onzekerder.
als ze zo vaak denkt over wat anderen van haar denken moet je eigelijk dat proberen weg te halen haar een beetje laten genieten, zoals een keertje naar de dieren tuin of gewoon een dagje uit waar niet al te veel mensen zijn zodat ze niet zenuwachtig wordt enzo.

succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als deze vriendin jou vraagt wat jij er van vindt dan kun je de vraag ook terug spelen door te zeggen wat denk jezelf.
Dus bij alles waar ze over twijfelt en onzeker over is en jou vraagt de vraag terug spelen.
Zo leert ze zelf beslissingen te nemen.
Je zult haar dus constant moeten confronteren met haar eigen onzekerheid.
12 jaar geleden
ga zelf eens aan je vriendin dezelfe vragen stellen,vb.vind je mijn broek wel mooi? staat die me wel?wat vind je van mijn haar/ enz.enz. en ik denk dat ze dan verbaasd (dat is ze waarschijnlijk niet gewend van je)zal zijn. dan kun je haar vertellen dat ze hetzelde doet,en dat dat helemaal niet nodig is,en dat het ook niet uitmaakt wat ze aantrekt,ze is van binnen mooi,en daar gaat het om.