Een belangrijk ding in een relatie is het nakomen van afspraken, dit door beide natuurlijk en probeer ook het gesprek open te houden, dus blijf met elkaar in gesprek.
Je kunt wel een discussie met iemand aangaan, maar ga geen strijd aan.
Probeer elkaar te respecteren, hoe de ander is.
Probeer een ander ook niet te veranderen, bv: Een man zit voor een huwelijk of samenwonen veel op een voetbalveld.
Zo heb je hem leren kennen en dat accepteerde je.
Ga niet als je eenmaal samenwoont of getrouwd ben opeens tegen die hobby in te door te zeggen: Moet je nu al weer naar dat voetbalveld.
Dit is natuurlijk erg tegenstrijdig: Waarom mag dat nu niet meer?
Dus dit is ook een stukje van respect naar elkaar.
Dan kan het ook nog zo zijn dat in een relatie het vertrouwen stuk is gegaan doordat 1 van beide vreemd is gegaan.
Ook dan zul je in gesprek moeten, want WAAROM ging die ander vreemd. Een relatie hoeft daar niet op stuk te lopen, als dit maar goed uitgepraat word en daarna niet meer voorkomt.
Succes, liefde is mooi, maar je moet niet vechtend samen leven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie meerdere keren staan dat een beschadigde relatie niet meer voor 100% is goed te komen. Denk dat juist door de problemen die je nu heb en je allebei keihard voor die relatie moet vechten, een relatie voor 110% goed kan komen.
Nu weet je beter dan voorheen wat je aan die ander heb, maar je moet wel duidelijk de keuze gemaakt hebben dat je samen verder wil!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij vooral dat stukje over hoe je iemand aan het begin van een relatie accepteert. Dat geeft te denken. Als je diegene zo niet kunt accepteren kun je beter stoppen, je moet iemand niet willen veranderen, je kunt alleen jezelf veranderen en hopen dat diegene waar je je zaadjes hebt geplant met je mee verandert...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de +
Dit is precies wat ik bedoel, ken meerdere relaties die hier op stuk gelopen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
psies heb ik zelf ook gedaan hoor mensen willen veranderen. Eerst op iemand vallen maar dan diegene willen veranderen naar je eigen maatstaven terwijl je je eigen maatstaven niet eens kent gebeurt heel vaak... Maar ja gedurende je eigen groei kom je er dan achter hoe k*t dat voor een ander kan zijn. En ook voor jezelf

Andere antwoorden (9)

Meet veel geduld, praten en misschien hulp van derden. En soms moet je onder ogen zien dat het onherstelbaar is
12 jaar geleden
Veel met elkaar omgaan. Soms doet alleen al het bij elkaar zijn wonderen. Inderdaad veel praten en je mening geven over van alles en nog wat, en natuurlijk naar de mening van de ander luisteren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertrouwen is de basis van een relatie. Eens dat vertrouwen geschonden is, kan dat nooit meer voor 100% hersteld worden. Je kan de brokken proberen te lijmen door te praten over hoe het is mis kunnen gaan, en wat jullie beiden daaraan kunnen veranderen.
Maar er zal altijd een zekere achterdocht blijven en het zal nooit meer hetzelfde zijn als daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de brokken proberen te lijmen ... precies. Maar de barsten blijf je altijd zien.
Goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je T74 : )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt adrem5 : )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook plus van mij, wil alleen even toevoegen: Soms door lijm zie je de waarde van iets in en dan is dat geen 100% maar vertegenwoordigd het een waarde van 110%
Je beseft nu eens temeer WAT je had kunnen verliezen.
als het vertrouwen al is aangetast, dan is hier een rede voor geweest. Je Kan je afvragen wat echt vertrouwen is. Ik denk dat ieder mens een punt Kan bereiken waarop het niet meer te vertrouwen is. Het gaat dan ook om de oorzaak. Zijn de factoren die het vertrouwen schaden in ruime mate aanwezig? Zo ja, dan wordt het in de huidige situatie heel lastig om ooit het vertrouwen terug te winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100% vertrouwen herstellen bij een ernstige beschadiging zal niet meer gaan.

bedenk ook dat niemand perfect is in een relatie .
Datgene wat er nog wel aanwezig is wbt vertrouwen .,vandaar uit kun je altijd die andere een 2e kans geven .

Het vraagt tijd en geduld om weer iets op te bouwen ,om de moeite en energie hier in te steken is aan beide partijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste lady Hanna,

Belangrijk bij alles is dat je je goed voelt. Zoals ik het nu lees lijkt het mij dat dit niet zo is. Belangrijk voor jou is dat je specifiek op zoek gaat naar hetgeen dat ervoor zorgt dat je je nu niet goed voelt. Je vraagstelling geeft niet aan of jij degene bent die beschadigd is of heeft.
Alleen jij weet dat en maakt dat je moet kijken naar wat de beste aanpak is voor jou.

Het hele leven bestaat uit het maken van keuzes. Zo denk ik ook dat je moet gaan kijken naar wat allemaal echt belangrijk voor je is en in welke hiërarchie dit staat.
In jou geval is waarschijnlijk zo dat je zal moeten kijken of je alles zo terug kan krijgen zoals het eerst was.

Welke waarden en normen heb je en hoe ga je hier mee om. Bespreek dit ook met je relatie en vraag hem hoe hij/zij hier tegenaan kijkt. Wellicht komen jullie erg dicht bij elkaar uit maar het kan ook maar zo zijn dat dit niet zo is.

Er zijn vele keuzes en jij dient die te maken. Veel sterkte hiermee.

Tip: kijk eens of je een NLP praktijk in je omgeving kan vinden. Als het goed is kunnen ze je helpen bij het oplossen/ duidelijk maken van hetgeen van binnen voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat wanneer het vertrouwen ernstig is beschadigd niet is te herstellen. Misschien heb je geprobeerd het eerder aan te pakken. Hier bedoel ik mee dat je eerder hebt geprobeerd om er over te praten en de ander er niets mee deed. Zo ja, kappen ermee. Dit is kort door de bocht maar ik weet ook niet wat er is voorgevallen. Een relatie is o.a. gebaseerd op vertrouwen en respect, en als die geschonden worden kun je er wel over praten en afspraken maken hoe jullie het in de toekomst willen. Maar je blijft op je hoede, over je schouder kijken, misschien wel controle uitoefenen, je wordt onzeker en uiteindelijk kan je er ziek van worden. Verbreek het contact, het is moeilijk en pijnlijk, maar doe je het niet, dan kan je jezelf ten gronde richten.
Ik wens je succes en sterkte en wat ik nu schrijf heb je misschien niet veel aan. Maar mijn relatie is verschrikkelijk ernstig beschadigd. Ik heb er radicaal een punt achter gezet en voel me nog verdrietig (is ook maar een week geleden), maar ik weet dat ik er goed aan heb gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind dit antwoord inderdaad: kort door de bocht, zoals jij dat noemt.
Hoe kun je nu nadat je een einde gemaakt heb aan een relatie, na 1 week al zeggen dat je er goed aan heb gedaan.
Over 2 weken heb je misschien spijt, spijt voor de rest van je leven, want je bent niet voor niets een relatie aangegaan en daar moet je altijd voor vechten om die instand te houden.
Want waarom over je schouder blijven kijken, controle e.d.
volgens mij is er dan iets niet helemaal goed uit gepraat.
Van geschonden vertrouwen zullen de littekens, hoe klein ook, altijd 'zichtbaar' blijven.

Maar je kunt samen afspreken..een dikke en dubbele streep onder het verleden te zetten en..nooit meer iets te ondernemen dat het onderling vertrouwen zou kunnen schaden.

Na het afspreken is het dan wèl de bedoeling dat degene die het vertrouwen van de ander geschonden heeft..NOOIT meer een dergelijke blunder maakt èn zich vol liefde levenslang aan de ander wijdt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel moeilijk, persoonlijk denk ik dat het niet meer gaat.
heel vaak als je weer wat verder bent komen toch de verwijten