Kan je als kleuter verliefd zijn?

Ze zeggen dat je als kleuter niet "echt" verliefd kan zijn. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (11)

Een kleuter kan verliefd worden op zijn of haar knuffeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kleuter kun je niet echt af gaan op je gevoel dat is nog niet ontwikkeld dus tja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want een peuter kan ook gevoelens hebben dus nee kijk eens op: http://peuterkleuter.jongegezinnen.nl/Gezondheid-Psyche/Psyche/Kleuterverliefdheid.htm

Wel ff kopieren en plakken!!

Gr collin0000
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de kleuterleeftijd gaan kinderen vaak voor het eerst echt vriendschappen aan. Na enige tijd krijgen veel kleuters een of twee vriendjes of vriendinnetjes die ze extra aardig vinden. Kleuters kunnen dan ook verliefd zijn. En dit kan, vaak tot verbazing van de ouders, soms best hevig zijn. Want ook al is kleuterverliefdheid niet te vergelijken met de verliefdheid die wat oudere pubers en volwassenen ervaren, het is wel iets wat serieus genomen dient te worden.

Voor meer info, kijk op de bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, kleuters kunnen verliefd zijn. Kleuters zijn verliefd op een manier die bij hun leeftijdsfase hoort. Wanneer een kleuter iemand heel erg aardig vindt of heel erg bijzonder zal de kleuter deze speciale gevoelens ervaren als verliefdheid. Al wordt de naam verliefdheid er vaak aan gegeven door de omgeving.

Een kleuter is bij zijn of haar verliefdheid ook nog niet bewust van sociale of maatschappelijke regels wat betreft verliefdheid. Een kleuter kan gerust verliefd worden op de eigen vader of moeder, op de meester of juf of op oma of de oppas en zegt dan vaak: "Ik ga met jou trouwen!"

Een kleuter kan heel veel mensen speciaal vinden en dus verliefd op deze personen worden. Pas bij het ouder worden leert het kind wat hoort en niet hoort met betrekking tot verliefdheid en vriendschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha je hebt zelfde bron als ik :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, toevallig samen geantwoord :)
Ik weet dat mijn nichtje (bijna 4) verliefd is op de buurman: rood wordt als ze m ziet en voor t raam zit te wachten tot hij weer thuis komt. Ik durf dat wel verliefdheid te noemen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow geloof me kleuters kunnen ook verliefd worden. Mijn zoon van 5 jaar heeft een vriendin bij hem in de klas en ze zijn allebei verliefd en ze hebben zelfs verkering. Het leuke is ze houden een volle Spa blauw fles van elkaar. En als het dan even niet goed gaat met ze dan zeggen ze dat ze maar een bodempje van de Spa blauw fles van elkaar houden. Dus ja kleuters kunnen verliefd zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is "echt" verliefd?
Zoals pubers en volwassenen met de seksuele gevoelens die daar bij horen? Nee, niet op die manier. Daar zijn ze te jong voor.
Maar kleuters, en zelfs peuters kunnen wel degelijk verliefd worden op hun eigen kinderniveau. In de tijd dat ik op een peuterspeelzaal en kinderdagverblijf werkte heb ik dat meermalen meegemaakt. Het zijn diepe gevoelens die ze koesteren voor een vriendje of vriendinnetje. Ook meisjes kunnen "op meisjes zijn" en jongens op jongens. Wat niet hoeft te betekenen dat ze homo of lesbisch zijn. Dat onderscheidt maken ze nog niet. Ze kunnen dan ook diepbedroefd zijn als er ruzie is of als "de ander" met een ander kind speelt.
En het komt ook voor, zoals hierboven al staat, dat ze verliefd zijn op een ouder , oma of de buurman.
Maar alles op peuter- en kleuterniveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag hoor!
Zelf zeg ik volmondig ja. Ik als kleuter ben smoorverliefd geweest. En daar hoorde dingen bij als: 'vlinders in de buik', het er warm van krijgen als je diegene ziet en er 's avonds in bed over dromen.

Natuurlijk is een kleuterverliefdheid in sommige opzichten heel anders dan volwassen liefde. Kleuters hebben bepaalde verlangens nog niet, maar in plaats daarvan houden ze bijvoorbeeld graag elkaars handje vast, of geven elkaar een kusje.

Met alle peuters en kleuters waar ik de afgelopen jaren mee heb gewerkt, heb ik dit bij gezien! Wij als jongeren/volwassenen vinden dit ontzettend grappig en vertederend, maar ik weet nog dat toen ik jong was, het een zeer serieuze zaak vond :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik naar mijn zoontje kijk was deze hevig verliefd toen hij nog op het KDV 1 dagdeel in de week doorbracht.

daar was een meisje waar hij helemaal weg van was. hij kleurde als je het over haar had, en kon niet weg zonder haar een kus te hebben gegeven. andere kinderen zag ie niet staan. toen het meisje ging verhuizen moest hij ook helemaal opnieuw zijn draai vinden en noodgedwongen kijken welke kindertjes er nog meer in zijn groep zaten.

zijn verliefdheid heeft 1 1/2 jaar geduurd overigens.

als kleuter heeft hij nog een heftige verliefdheid gekend...euhm... hij zit er nog middenin eigenlijk. best raar om een stoer wild 'jongetjes jongen' te zien slepen met bloemetjes en lieve briefjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan denk ik wel. Ik was toen ik een kleuter was (ik ben nu 14) ook verliefd op een jongetje, maar het voelt inderdaad niet echt hetzelfde.