14 Jarig meisje met 18 jarige jongen strafbaar?

ik ben dus 14 jaar en mijn lief is 18 , hij is afkomstig uit macedonië en is dus moslim , mijn ouders en zijn ouders zijn akkoord dat we samen zijn maar sinds vorige week bevinden er zich problemen bij hem thuis omdat hij gevraagd heeft aan zijn moeder of hij seks mocht ze was akkoord alleen zijn vader was niet akkoord. En nu is er een groot probleem want gisteren kreeg ik een telefoontje van zijn vader en die zei ik wil niet dat je nog contact hebt met mijn zoon , en hij zei mijn zoon wil ook nooit meer contact met jou maar dat is geen waar want hij was eergisteren bij mij thuis omdat hij weggelopen was want zijn vader had toen al gezegt dat hij geen contact meer mocht met mij en daarom is hij dan naar mij gekomen. Ik ben er echt kapot van. Maar is deze situatie eigenlijk strafbaar ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31K

Antwoorden (12)

Nee, mag 5 jaar tussen zitten...

Dus ben je 19 moet je partner minimaal 14 zijn.

18 minimaal 13
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je bij die regel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik ook benieuwd naar. Waar slaat dat op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, 14 jaar is nog steeds minderjarig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha die gast uit Lutjebroek mag hopen dat de politie niet mee zit te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 jaar verschil klopt, maar dan moet je geloof ik allebei boven de 16 zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt jef
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee alleen het verschil geldt als je boven de 18 bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh, dus als ik als vrouw van 41 iets heb met een man van 48, zijn we strafbaar! Wat leuk! En wat een ongelofelijke kul!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14 minnetjes?
32 al haha !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mag je als je beiden minderjarig bent wel met elkaar gaan maar als de een meerder jarig word kunnen de ouders een aanklacht indienen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin! Minnetje, en dat is pas je 37e.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha, al 36 - tjes :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel: die regel geldt volgens Lutjebroek denkelijk als 1 van beide partijen onder de 18 is.
Maar een bron mis ik nog steeds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ook in dit redelijk uitgebreide artikel niets over dat leeftijdsverschil kunnen vinden. http://www.mobiel-pleegzorg.nl/hoezitdat/2001/hoe016.htm Verder vind ik het hier ten toon gespreide leedvermaak niet op zijn plaats.
Je mag geen seks met hem
Pas als je 16 bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom krijgt dit antwoord nou weer 2 minnen?? Het klopt gewoon. Behalve dan dat de ouders in dit geval bezwaar maken natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel dat de ouders het goed vinden
Maar wettelijk mag het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt
Maar het wil niet zeggen dat het legaal is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liinde heeft gelijk,pas als je 16 bent is het niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk mag het neit maar zodra er geen sprake is van verkrachting wordt ook niemand berecht... dus wel strafbaar maar zit geen straf op..
best gek eigenlijk maar dit klopt wel.
Kristal
12 jaar geleden
Nou Tracker, zolang niemand aangifte doet wordt er niemand berecht.
Ook niet bij een verkrachting dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tracker, dat is niet waar hoor. Het wordt altijd beschouwd als verkrachting als er seks is tussen een 14-jarige en meerderjarige. Seks tussen een 15-jarige en 18-jarige is dan weer aanranding van de eerbaarheid. Ook wanneer in beide gevallen wederzijdse toestemming is. Een minderjarige wordt geacht dat het nog niet weet wat goed voor hem/haar is, dus ook niet op seksueel vlak.
Een gewone relatie hebben heeft niets met de wet te maken, alleen als er seks bij komt kijken dan mag iemand van 18 (een volwassene) geen seks hebben met een minderjarige (onder de 16) tenzij ze vrijwillig heeft ingestemd en de ouders hiertegen geen bezwaar maken.
Ook is het niet strafbaar als de ouders hem bij je weghouden, dat is het geloof nu eenmaal....jij bent waarschijnlijk geen moslim en in die cultuur wordt er wel zware eisen aan gesteld. Heel vervelend voor jou en voor hem, dat wordt dus een keuze maken voor hem want zeer zeker geen makkelijke beslissing is, jij kan hier helaas alleen maar vrede mee hebben en accepteren hoe het ook afloopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dubossies... weet je dat wel zeker? Dan zou iemand van 18 ook met een meisje van 11 mogen slapen als het meisje dat graag wil en de ouders toestemming geven... of nog jonger zelfs. Ik weet niet hoe de wet in elkaar zit maar volgens mij is dat strafbaar en zijn de ouders dat dan ook...
Denk je niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dnek dat hij gelijk heeft.. Moet die jongen dan ook maar zelf weten.. Voor hetzelfde geld voelt ze zich erna misbruikt en klaagt ze hem toch aan als het uitgeraakt ofzo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal, seks tussen meerderjarig en minderjarig is strafbaar maar als het meisje het stiekem doet en de ouders het niet weten of wel weten maar het goed vinden en niemand doet aangifte hoe moet de politie dan weten dat die jongen seks met een minderjarige heeft? Dus als ze niets weten is hij niet strafbaar want er zijn geen aangiftes tegen hem gedaan. Dat wil niet zeggen dat ik er voor ben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er aangifte door de minderjarige of ouder is gedaan en er sprake was van enige dwang of dreiging, zolang de politie niet wordt ingeschakeld blijft het niet meer dan seks met een minderjarige met instemming van de ouders en is het afhankelijk van de puber of die een eventuele aangifte wil doen of bevestigen, zo niet kan de jongen niet opgepakt worden
Kristal
12 jaar geleden
(Nee natuurlijk Duboissies, dat zegt helemaal niet dat je ervoor bent.) Het is meer een juridische kwestie, en volgens mij is het gewoon verboden maar natuurlijk kan men het niet bestraffen wanneer er geen aangifte wordt gedaan.
Blijft het evengoed verboden toch?
Ik kan ook iets stelen en zolang men het niet ziet en men mij niet aanklaagt krijg ik geen straf, maar het is evengoed voor de wet verboden.
Zo bedoel ik dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook klinkklare nonsens.
Kristal
12 jaar geleden
waar doel je nu op Sherpa, wat is nonsens ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal, aanranding en verkrachting is strafbaar, seks met een minderjarige ook als zij zich gedwongen voelt of dat het met geweld gebeurd is. Dit is seks met wederzijds goedvinden al is ze minderjarig. Als jij ongezien een winkel beroofd heb jij zonder toestemming goederen van de eigenaar ontvreemd is het diefstal en wordt je pas schuldig verklaard als er bewijs is en de eigenaar aangifte doet. Als de eigenaar het je zonder aangifte vergeeft en je de spullen tenslotte zonder betaling laat houden is er geen sprake meer van diefstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent strafbaar als je iets doet wat bij wet verboden is.
Je bent schuldig zodra dit bewezen is. Bij sex met een minderjarige ben je dus strafbaar, ongeacht toestemming van ouders enz enz.
Je bent schuldig als je veroordeeld wordt hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan het meisje geen aangifte doen als ze zelf geen weerstand heeft geboden en vrijwillig bij hem in bed is gestapt terwijl ze samen hebben besloten seks te hebben. Gelukkig zijn op die manier volwassen ook nog enigszins beschermd in de wet. Je zal maar een vrouw zijn van 18 en door een jongen van 15 de bosjes ingesleurd worden en verkracht worden...dan kan die jongen je nog eens een trap nageven door je aan te geven omdat hij minderjarig was. Als jongen van 20 kan je in een disco een meisje van 15 tegenkomen die beweert 18 te zijn (zou jij een paspoort vragen in zo,n geval?) en ze verleidt je en ze wil seks en jij ook. Je hebt seks en dan zou de aangifte dus geldig zijn als zij dat doet omdat zij minderjarig was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het laatste geval, ja dan ben je strafbaar. Je doet namelijk iets wat bij wet verboden is, of je uiteindelijk schuldig bevonden wordt is aan de rechter. In het geval van de verkrachting is de jongen strafbaar, jij gaat ervan uit dat de waarheid niet boven tafel komt, dus dat de jongen zegt verkracht te zijn ofzo, dat is geen goed uitgangspunt, ga altijd uit van de waarheid van wat er gebeurt is. Daar zijn advocaten en rechterbanken voor, om de waarheid te achterhalen en op die manier een schuldige aan te wijzen. Of het meisje nu wel of geen aangifte doet, de jongen is strafbaar omdat hij sex heeft met een minderjarige. Jij haalt het strafbaar zijn en het schuldig bevonden worden door elkaar. Alles wat iemand doet wat wettelijk verboden is is strafbaar, ongeacht de omstandigheden.
Als je door rood rijdt ben je strafbaar, of jij er wel of geen bekeuring voor krijgt doet niets af aan het feit dat je iets strafbaars doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al aangaf weet ik dat seks met een minderjarige strafbaar is maar zonder dwang en met volledig besef van waar ze mee bezig is en met volledige medewerking kan dit meisje hooguit van haar ouders op haar flikker krijgen en hij ook maar als het meisje zelf geen aangifte doet (wat terecht is) kan de politie er niets mee of het nu wel of niet officieel fout is, of het nu een zoentje of echte seks is, dit meisje geeft aan het zelf te willen dus is de verantwoording ook bij haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even ter toevoeging nog (sorry :-)) als een jong stelletje van 12 en 15 verkering krijgen mogen ze seks hebben. Wat als ze nu 3 jaar verkering hebben en al 2 jaar ongestraft seks mogen hebben is het dan ineens na 3 jaar verkering strafbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit de denkfout, nee de verantwoording kan nooit bij een minder jarige liggen, juist omdat die minder jarig is moet ze tegen haarzelf beschermt worden.
'volledig besef van waar ze mee bezig is' dit heeft een minder jarige nog niet, natuurlijk er zijn 14 jarige die zeker weten dat ze dat wel doen, maar voor de wet ben je nog niet meerderjarig dus niet in staat dergelijke beslissingen te nemen. en over je volgende reactie, seks tussen 2 minderjarige is ook strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.mobiel-pleegzorg.nl/hoezitdat/2001/hoe016.htm hier een duidelijke uitleg van de wet.
Kristal
12 jaar geleden
Nelly, dank je voor je heldere uitleg,
ik heb weer meer geleerd.
+ als het kon :-) Geef ik wel elders :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly, wat betreft het nog niet zelf beslissingen mogen maken heb je een punt. Maar dan geldt dat dus ook als het tussen 2 minderjarigen gaat die er beiden mee ingestemd hebben en die kun je toch moeilijk berechten? En wie van de 2 is er dan strafbaar? Verder moet deze jongen natuurlijk beter weten en zichzelf beter beschermen om niet de fout in te gaan, dat ben ik er volledig mee eens. Maar in een geval als dit is het (omdat het meisje het zelf ook wilde) meer een zaak van de ouders dan van de wet. Gelukkig krijgt die jongen bescherming van zijn vader (al vindt hij dat niet leuk) en wordt dus een eventuele misstap voorkomen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hum, als je 16 of 17 bent ben je niet meerderjarig, maar je mag dan sigaretten kopen en seks hebben met iemand...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoorder, idd meerderjarig is niet het juiste woord hier, 16 jaar of ouder moet het zijn. Dubossies 2 minder jarige zullen idd niet snel berecht worden en je mag idd hopen dat de vriend van de vragensteller zo verstandig is om naar zijn vader te luisteren.
Het is idd ook ten eerste een taak van de ouders om hun kinderen te beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ook is het niet strafbaar als de ouders hem bij je weghouden, dat is het geloof nu eenmaal…" Kolder. Het maakt geen bal uit wat een geloof ervan zegt. Elk geloof moet zich gewoon aan de wet houden, punt.
Er zijn zoveel geloven. Ik kan ook best een eigen geloof oprichten met eigen regels/wetten die voor dat geloof gelden. Wát die regels/wetten ook zijn: ze moeten ALTIJD aan de Nederlandse wet voldoen. Er zijn ook geloven (zoals die van wijlen Osama Bin Laden) die zegt: 'een ieder die zich niet wil bekeren tot mijn geloof, dient te worden vermoord als je daartoe de kans krijgt'.
De verkering zelf is niet strafbaar, als jullie sex willen dat is wel strafbaar want daarvoor moet je in Nederland 16 zijn.
Waarschijnlijk heeft het meer te maken met dat hij sex wil, als hij een goede moslim is, mag dit niet voor het huwelijk.
Hij moet trouwen met een maagd.
Als hij nu sex met je wil, houd dat in dat het hem meer daar om draait dan om een lange relatie met jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke moslim is streng opgevoed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor dat huwelijk moet hij evenveel maagd zijn als zij, bij meisjes is er gewoon en heel onnauwkeurig onderzoek dat kan plaatsvinden om erachter te komen of ze nog maagd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zij ook sex wil, wilz e dus ook geen lange relatie? Iedereen die sex wil, wil dus geen lange relatie? Rare redenering!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tandartsassistente:
"Zei wil ook sex"
(Dat moet 'zij' 'zijn.) Dat maakt voor de wet geen bal uit wat zij wil - zij is onder de 16, en dan is 't in Nederland nu eenmaal illegaal.
Ja, hij is in beginsel strafbaar.

Artikel 233 van Boek 1 van het Burgerlijk wetboek bepaalt: ‘Minderjarigen zijn zij, die de ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt en niet gehuwd of geregistreerd zijn. Jij bent dus minderjarig, hij niet.

Het Wetboek van Strafrecht geeft aan wanneer het strafbaar is seksuele handelingen te verrichten met minderjarigen. In artikel 245 van het Wetboek van Strafrecht is bepaald dat ‘Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie’

Het is dus een misdrijf om ‘seks’ met jou te hebben voordat je de leeftijd van 16 jaar hebt bereikt.

Wel is het zo dat in de praktijk t.a.v. ‘seks’ met een persoon tussen de 12 en 16 jaar alleen vervolging plaatsvindt indien hierover een klacht is ingediend, bijvoorbeeld door minderjarige slachtoffer, de ouders of de Raad voor de Kinderbescherming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zijn moeder hanteert voor jongens misschien andere normen dan voor meisjes. Je kunt er dus vanuit gaan dat jij niet het meisje zult zijn dat met hem zal gaan trouwen.

En ja...dit is gewoon strafbaar, zodra iemand aangifte doet.

Toegevoegd na 1 dag:
OK, ik moet geloof ik wat duidelijker zijn.
Ik ken de ouders van je lief niet, dus misschien sla ik de plank helemaal mis.
Wel ken ik de manier waarop binnen de moslimgemeenschap over dit soort dingen wordt gedacht van binnenuit. Uiteraard heeft niet iedereen dezelfde opvattingen.

Je kunt wel zeggen dat er verschillende maatstaven worden gehanteerd voor jongen en meisjes. Van jongens wordt gedoogd dat ze voor het huwelijk sex hebben, voor moslim meisjes ligt dat heel anders.

Hou er rekening mee dat moeder het wel best vindt dat zoonlief zijn wilde haren en wat zaadjes kwijtraakt bij een kafir (niet-moslim) meisje als speeltje. Dan blijft hij tenminste van de moslim meisjes af en kan hij later met een "schoon" moslim meisje trouwen.

Ik zeg niet dat het in jouw geval zo is, maar wees niet verbaasd als het wel zo is.

Met excuses voor de generalisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is strafbaar behalve als de ouders toestemming geven voor het hebben van sexueel contact, alleen omgaan met de desbetreffende persoon is niet strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de wet is je vriend volwassen en dus mag hij niet zomaar met een minderjarig meisje seks hebben. Als jij erin toestemt kan de rechter anders beslissen. De ouders van je vriend kunnen echter aangifte doen als zij het niet goedkeuren.

Toegevoegd na 21 uur:
Waarbij ik natuurlijk een meisje van 14 bedoel (jonger dan 16 dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Voor de wet is je vriend volwassen en dus mag hij niet zomaar met een minderjarig meisje seks hebben." Dat klopt niet: als hij 18 is en het meisje 17, dan is het meisje minderjarig maar is de seks toch legaal.
Als 18-jarige ben je "meerderjarig" en kan je dus gaan en staan waar je wilt. Als 14-jarige ben je minderjarig en val je dus onder het ouderlijk gezag, kan je wettelijk niks zelf beslissen. Een relatie hebben op zich is nooit strafbaar. Het is wél strafbaar om seks te hebben als meerderjarig persoon met iemand onder de leeftijd van 16 jaar. Ook al gebeurt het met wederzijdse toestemming, toch ben je als meerderjarige dan strafbaar aan "verkrachting." Als je ouders je dan bijvoorbeeld betrappen tijdens het vrijen en ze dienen vervolgens klacht in, moet je voor de correctionele rechtbank verschijnen voor verkrachting van een minderjarige. De wetgeving is, zoals je leest, nogal bizar. Maar zoals ik al zei is het hebben van een relatie nooit strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Maar zoals ik al zei is het hebben van een relatie nooit strafbaar."
Dat hangt ervanaf hoe de wet een 'relatie' definieert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet is daar heel duidelijk in, want ze spreekt zich enkel uit over seks. Maar, zoals ik al aangaf in mijn antwoord val je als 18-jarige onder het ouderlijk gezag en heb je géén wettelijke onafhankelijke status DUS kan je niet afdwingen om een relatie met een meerderjarige als minderjarige wettelijk vast te leggen. TENZIJ de jeugdrechter je toestemming geeft.
nee . hij is absoluut niet strafbaar, als jij toestemming geeft om seks met hem te hebben dan is dat ok. bovendien zou niemand er achter komen dat je seks met hem gehad heb, als je het veilig doet dan komt alles goed.
je vriend is moslim en vaders zijn altijd veel strenger daar in met het geloof alleen ze wonen nu in nederland en in nederland is er geen geloof, zoals dat je moet wachten met seks voordat je getrouwd ben , dat is allemaal onzin. ik ben zelf 13 en als ik graag seks zou willen hebben dan doe ik dat , ouders zien bijna altijd de verkeerde kant ... dat weet ik nu ook wel maar wees wel eerlijk, en maak je geen zorgen over het seks hebben met iemand die 4 jaar ouder is , dat is helemaal geen probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk onacceptabel als mensen zeggen als het strafbaar zal zijn. Je kan er niets aan doen op wie je verliefd ben, op mannen, op vrouwen, buitenlanders... Het kan allemaal. Als ze er een regel voor hebben, zal ik hem zelf afschaffen.

MrMorrie1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders het weten en er niets op tegen hebben dan mag het. zo niet, dan moet je als man verdomd goed uitkijken. Maar als meisje ook natuurlijk.