Hoe kan het dat relaties die erg goed en intens beginnen, soms uiteindelijk kunnen eindigen en ook nog eens in haat?

Zelf ervaring met een relatie die erg goed begon. De toekomst werd al gezien, het gevoel was intens. Toch is het uiteindelijk fout gegaan, en na het verbreken van de relatie is er ruzie en haat ontstaan. Hoe kan het dat dit om kan draaien? Lief en leed delen, maar uiteindelijk juist tegenover elkaar komen te staan...

Toegevoegd na 16 minuten:
Toevoeging: Kan het dan ook zo zijn dat het contact voor altijd verbroken is? Ik vind dit een akelig idee, ook al zou ik geen relatie meer willen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haat en liefde liggen dicht naast elkaar en verliefdheid maakt blind.......door verliefdheid gaat het relativeren gewoon minder goed.

Het beste antwoord

JUIST als de gevoelens heel intens zijn, ligt de kans op andere (helaas negatieve) intense gevoelen op de loer.

Iemand met wie het maar zo zo was, wel leuk maar niks bijzonders. Heb je zo'n relatie is de kans groter dat het "gewoon" doodbloed of dat beide partijen iets rustiger zeggen, ach we stoppen maar

Juist iemand met wie je hele intense gevoelens deelt (of hebt gedeeld) kan jou (of jij hem/haar) heel erg kwetsen en dan kan de liefde omslaan in haat

Toegevoegd na 1 uur:
Nog even een reactie op je toevoeging: het is nu nog redelijk vers waarschijnlijk en daarom kun je je nog niet voorstellen dat deze persoon geheel uit je leven verdwenen is.
Je leven wordt echter ook wel gecompliceerder als er nog regelmatig contact is met exen (al doen veel mensen het wel) . complex omdat nieuwe partners er vaak moeite mee hebben.
Elkaar nooit meer zien kan ook een voordeel hebben. Het is geheel afgesloten en jij kunt er als een soort "mooie herinnering uit het verleden" aan terugdenken. Ik heb ook een ex van heel lang geleden waar ik al tig jaar niets meer van heb gehoord. Ik vind dat ergens niet erg, ik hoop gewoon dat het goed met hem gaat maar de details daarover hoef ik niet te weten. Wel zo rustig voor mij.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig beschreven Amigo ( Amiga :-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een duidelijk en helder antwoord. Conclusie: je kunt iemand pas echt haten, als je erom hebt gegeven. Laten rusten is beter.

Andere antwoorden (3)

Hoi Gast,

Dit klinkt me bekend in de oren. Zo is een van mijn relaties ook gesneuveld. Het begint intens en eindigt met haat. Bij mij is de haat weggegaan, maar de sympathie wat ik ooit voor dit persoon had is volledig verdwenen. Ik hou me totaal niet meer bezig met haar.

Van mijn andere soort van exen hoef ik ook niets te weten. Ik ben er heel zwart-win in, maar een ex is voor mij een ex en zolang ik geen kinderen met ze heb, sta ik niet te springen om contact.

Echter kan het natuurlijk wel dat jullie weer bij elkaar komen. Dat liefde en haat dicht bij elkaar staan (kan staan) is een waar cliché. Dat dat zo is betekend niet dat je nog altijd een vriendschap (of zelfs een relatie met elkaar kan aangaan). Soms is er helaas zoveel kapot gemaakt/zoveel kwetsende dingen gezegd/zoveel vertrouwen gebroken, dat zelfs de tijd dat niet kan helen.

Maar dat is puur hoe ik het zie.

Toegevoegd na 29 seconden:
zwart-wit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het niet kunnen accepteren van elkaars onhebbelijkheden is vaak de doodsteek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vaak zie je dat relaties beginnen met heel snel sex. Dat is dan geweldig en overweldigend. Volop experimenteren en daar ben je emotioneel intens bij betrokken.

Later, als de eerste heftige tijd voorbij is, komt de tijd dat je elkaar in het dagelijks leven leert kennen. Hoe de ander is thuis, met al zijn (on)hebbelijkheden. Het dagelijks leven. Alles weer gewoon en met beide voeten van die roze wolk af.
Vak concludeer je dan dat dat niet de persoon is waarmee je leven wilt delen.
Eerst iemand rustig leren kennen is er bijna niet meer bij. Jammer.

Je kunt je zo ergeren aan een partner dat dat omslaat in ruzie en haat. Gedrag, vreemdgaan, verslaving, dominant...En dan wil je er later maar al te graag weer af.