Kan je verliefd zijn negeren?

Gaat het dan over?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Verliefd worden overkomt je... Als vervolgens blijkt dat het niet wederzijds is, of dat de ander (nog) een relatie heeft dan kun je het 'verliefd zijn' onderdrukken. En gewoon doen alsof er niets aan de hand is. In de hoop dat het wellicht over gaat. Maar tot en met dat het 'verliefd zijn' over is kun je het absoluut niet negeren...

Jazeker kan je het negeren maar daar is wel wilskracht voor nodig. En ik denk dat als het dus geen voedingsbodem heeft om zich verder te ontwikkelen het overgaat.

Mijn ervaring is, dat het inderdaad overgaat. Gelukkig maar, want ik word nogal gauw verliefd..... Maar als bij iemand verliefdheid iets is wat groeit nadat je eerst lange tijd steeds betere vrienden wordt, zal dat volledig anders zijn. Ik word soms verliefd op iemand, waar ik niet verliefd op mág worden. Omdat hij een relatie heeft, bijv. Dan moet ik gewoon de teugels aantrekken, en hooooooo zeggen. En proberen niet met hungry eyes naar hem te staren....

Ja en ja. Ook wanneer je helemaal niet openstaat voor een relatie - of er allang een hebt - kun je hals over kop verschrikkelijk verliefd worden. Daar spelen nu eenmaal een hele hoop hormonen en emoties een rol die je niet allemaal even makkelijk kunt sturen. Het is echter aan jezelf wat je met die gevoelens DOET, want de energie die er bij vrij komt, moet wel gekanaliseerd worden wil je niet verschrikkelijk in de problemen komen. Er nuchter naar proberen te kijken en de gevoelens zelf gewoon de ruimte geven (in je fantasie ofzo) maar het doel van je verliefdheid liever niet opzoeken (het kan wel, maar maakt het iets lastiger), dan ebt het na verloop van tijd vanzelf weer weg. Maar net als binnen een relatie gaat ook buiten een relatie de verliefdheid vanzelf weer over. Je bewust op andere dingen storten of concentreren, versnelt het proces aanzienlijk. Maar waarom zou je ; verliefd zijn is een heerlijk gevoel waar je ontzettend van kan genieten. Zo vaak gebeurt het nu ook weer niet. Maar er zijn meer manieren om er van te genieten dan alleen met het onderwerp van je verliefdheid samen. Af en toe een stevige verliefdheid kan trouwens ook heel positief uitwerken in je relatie, is mijn ervaring. Zolang je maar niet hardop zegt waar die 'bui' ineens vandaan komt. Zolang je je hoofd maar blijft gebruiken en niet met je geslachtsdelen gaat denken, is er in feite weinig mis mee.

Ik heb verliefdheid nooit genegeerd, ik kan je niet vertellen of dat kan. Wel heb ik, als een verliefdheid niet in de goede situatie kwam, er 'niets' mee gedaan. Met 'niets' bedoel ik dat ik niet mijn liefde aan de ander heb verklaard en geprobeerd een relatie te beginnen. Zij had namelijk een monogame relatie, ik ga daar niet in zitten rommelen tenzij dat heel duidelijk op initiatief van de ander is. En zelfs dan zal ik aarzelen. Wat ik wel heb gedaan, is ontzettend genieten van de verliefdheid en van haar nabijheid. Zodra je eenmaal weet dat je niet op iedere verliefdheid hoeft te handelen, is dat in mijn ervaring namelijk de enorme bevrijding: dat je echt van de verliefdheid zelf kan genieten in plaats van je doodongelukkig te voelen omdat je het idee hebt dat je er iets mee moet doen. Op je tweede vraag: verliefdheid kan overgaan. In het specifieke geval dat ik in gedachten heb (er zijn er meer geweest) zijn we ieder ons weegs gegaan. De verliefdheid was toen niet meteen over, maar is wel langzaam veranderd in iets anders: een dierbare herinnering. Als ik haar nu weer zou zien, bestaat de kans dat de verliefdheid weer op zou laaien, maar dat hoeft niet. Ervaringen uit het verleden kun je namelijk niet opnieuw creëren, we zijn intussen allebei veranderd, én de situatie zou anders zijn. Het zou een nieuwe verliefdheid kunnen worden, maar ook een dierbare herinnering kunnen blijven.

Jazeker, ik heb zelf ervaren dat je verliefdheid kunt negeren. Sterker nog: Je kunt verliefdheid enorm aandikken en onleefbaar maken, maar je kunt diezelfde verliefdheid ook negeren en uit je hoofd zetten. Je moet dan wel weten waarvoor je dat doet! Ik ben zelf een keer flink verliefd geweest op iemand, maar toen ik me realiseerde wat dat voor mijn huwelijk zou gaan betekenen, heb ik het uit mijn hoofd gezet. Na een paar weken wat de verliefdheid over. En ik ben nog altijd gelukkig met mijn man.

Nee, naar mijn mening kan je verliefdheid niet negeren. Want het is een gevoel en dat kun je niet zomaar in en uitschakelen. Wel kun je er iets mee doen of niet, maar dan negeer je het niet, je ziet/voelt het 'probleem' en doet er toch iets mee. Negeren in in mijn optiek, net doen alsof het er niet is...

Er worden hormonen en neurotransmitters in je hersenen aangemaakt als je verliefd bent. Deze kun je bestrijden met rationaliteit, wilskracht gezond verstand. Wanneer je zelf (of de ander) al een relatie hebt zal het makkelijker zijn om je gezonde verstand te gebruiken en redenen aan te dragen waarom je het zou moeten negeren. Als het een onbereikbare liefde is eveneens. Het kan voor sommige mensen of in sommige gevallen betekenen dat je pure wilskracht moet aanspreken. Jezelf voorhouden dat die ander niet perfect is, maar dat je hem /haar perfect maakt in jouw ogen, met te kijken door een roze bril.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100