Ochtend- en avondmensen: kan dat goed samengaan?

De ene partner is een écht ochtendmens, de ander een nachtbraker. Kan dat wel samengaan in een relatie?

Picture for question
13 jaar geleden
5.7K
Pieter2011
13 jaar geleden
Ja, leuk hè...?!

Het beste antwoord

Dat kan uitstekend, zolang je elkaar maar niet dwingt elke dat exact hetzelfde ritme te volgen. En voor de vrije dagen kun je prima allebei je dagritme een uurtje verschuiven om elkaar tegemoet te komen.
Ochtend- en avondmensen ontlopen elkaar echt geen vier , vijf uur hoor. Meestal scheelt het hooguit een uurtje of twee.

Grappig genoeg komen voornamelijk avondmensen in een natuurlijke situatie niet voor. Als je mensen op experimentele basis een bepaalde tijd zonder klok laat leven, gaat van beiden de biologische klok zich op het daglicht afstemmen, en worden ze nagenoeg op de zelfde tijd wakker en moe. Pas in een televisie- en uitgaanscultuur zijn er echte uitgesproken nachtmensen verschenen' . Feitelijk is dat dus een soort onnatuurlijk aanwensel.

Wel presteren ochtendmensen beter voor de middag en avondmensen beter na de middag. Maar dat houdt niet in dat hun hele dag-nachtritme een heel dagdeel verschoven is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik denk het wel , als je echt van iemand houd zou dat toch niet uit hoeven te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk juist heel goed,tegenpolen trekken elkaar aan
en dezelfde karakters botsen vaak

In mijn relatie ben ik ook wel een avond mens,en mijn vriendin niet, soms is het wat lastig, als we uit zijn en zij al vroeg moe is, en ik lang de volgende ochtend in bed lig.
Maar we weten het van elkaar en passen ons ernaar aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel.
Ik zelf ben een echt ochtendmens en mijn vrouw een echt avondmens.
en we zijn al 15 jaar met elkaar.
In elke relatie is het een geven en nemen en dit hoeft dus geen belemmeringen te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, ik ben een avondmens en mijn man een ochtendmens en dat gaat al jaren prima samen.

Wel is het belangrijk dat je elkaar niet belemmert in zijn/haar ritme. 's Morgens wil ik b.v. met rust gelaten worden omdat ik tijd nodig heb om echt actief te worden. Mijn man daarentegen is direct wakker en actief.

Met alles geldt, elkaar accepteren en respecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, je vraag met de foto!

Ja hoor. Het gaat om de MENS. En dat die persoon een ander ritme heeft, dat is gewoon rekening met elkaar houden. Geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik ben geen ochtendmens en mijn man en dochter wel. Mijn zoon is ook een avondmens. Zolang er niet voor de koffie tegen mij gepraat wordt vind ik het best. Mijn man en ik zijn al 23 jaar getrouwd, dus je ziet, als je ieder in zijn waarde laat, gaat het gewoon goed. Je zal daar samen een eigen weg in moeten vinden en werken aan je relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de avondmens het laat genoeg maakt en de ochtendmens nog matineuzer wordt komen zij elkaar vanzelf tegen 's morgens vroeg. Zo gaat dat vaak bij ons en wij hebben er geen problemen mee. Ze kunnen dus best goed samengaan.