Ik ga met een meisje op date die een zeer beperkt gezichtvermogen heeft. Wat is nou echt leuk voor haar?

Gewoon 's avonds :). Ik wil haar gewoon een hele leuke tijd bezorgen. Ik ken haar sinds een week of 3, dus het moet ook niet TE worden.

Het moet een beetje avondvullend zijn. :)

Dingen die we niet leuk vinden/niet kunnen: Disco's, bars café, kroegen, bios, snelle dingen (zoals schaatsen/karten etc.),

Ik wil het liefst iets romantisch met haar doen waar ze niet belemmert word door haar beperking en ik haar met volle teugen kan zien genieten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hallo allemaal!

Wow zo snel zoveel antwoorden! Misschien helpt het als nog iets meer vertel, ze is niet blind, ze kan ongeveer voor 30% zien zonder scherpte en diepte, ze kan dus wel thee inschenken, eten zien etc. maar alles verder dan 5m is 1 grote waas. We zijn allebei rond de 24, woonachtig in het noorden. Uit eten is inderdaad leuk maar dat is niet echt avondvullend! (Althans dat zou mij niet lukken haha)

Nogmaals super dat er al zo snel zoveel reactie is, ik hoop echt dat iemand misschien dat ene superidee heeft.

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen bedankt voor het antwoorden, ik ga in ieder geval de komende date het nog redelijk normaal houden, zoals vele van jullie ook al aangeven restaurantje.

Ik heb van jullie allemaal wel waanzinnig veel ideeen gekregen voor vervolgdates. (Van huifkarrentochten tot parenclubs haha).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Annswers
13 jaar geleden
echt cool dat je met haar gaat stappen en er voor open staat

Antwoorden (27)

Wat lief van je!! Is een concert misschien een plan? Of misschien uit eten? Het is wel moeilijk denk ik om iets te bedenken waar zij iets aan heeft met haar slechte zicht.... Of misschien naar een proeverij van iets? Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een speciaal restaurant, op een unieke locatie. Bv eyen en de grotten van limburg...
Of eten in het donker, dan zit jij in dezelfde situatie, tenzij je haar dan beledigd natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou uit eten kunnen gaan en daarna een wandeling(etje) maken op een mooie plek. Als zij tijdens die wandeling niet veel kan zien kan je haar beschrijven wat jij allemaal ziet en mooi vind aan die omgeving, zo leert ze jou ook meteen wat beter kennen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een romantische diner en daarna een avond wandeling
door het bos/park en misschien nog een ijsje halen of iets anders lekkers. gewoon gezellig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga met haar ergens eten, niet te druk, maar lekker een rustig terrasje waar jij de tijd met haar hebt. het is heel lief van je dat je zo aan haar denkt.
je kunt ook bij jou thuis een lekker dinee maken, muziekje erbij en maak er een leuke avond van!
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verwacht eigenlijk dat het meisje niet zoveel beperkingen ervaart, mijn ervaring met mensen met een beperking is, dat de omgeving zich vaak meer 'zorgen' maakt of iets wel kan dan diegen zelf.
Maar even goed lief dat je er zo bewust mee bezig bent.

Afhankelijk van waar je woont, een lekkere strandwandeling met daarna warme choco in een gezellig tentje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey nelly3, ik realiseer me dat, maar ja ik vind het gewoon leuk om haar nou net even dat beetje extra te schenken dat de meesten niet doen, het is niet de bedoeling dat dat een gewoonte word haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij het als een beperking ziet is dit iid een goed idee, als zij haar conditie echter niet als een beperking ziet dan leg je er misschien te veel nadruk op als je dit gaat doen.
Wat een lieve vraag. Je probeert je goed in te leven, dat is sowieso romantisch. Misschien is er ergens een lezing, vaak in bibliotheken. Misschien durven jullie naar de sauna? Een restaurant met bijzondere smaken en texturen (http://www.dendieje.nl)? Iets met rustige muziek lijkt me ook wel wat, maar dan kom je toch al gauw in een kroeg terecht...

Succes en vooral heel veel plezier gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk idee een lezing +1
Ik weet niet waar je woont maar in Amsterdam heb je een restaurant waar je in het donker kunt dineren. Je kunt dan zelf ook eens ervaren hoe het voelt. Als dat te heftig is doe dan gewoon iets wat jullie beiden leuk zouden vinden.. Een beperkt gezichtsvermogen is erg lastig maar het is niet zo dat je dan compleet buiten de samenleving staat ofzo. Kook anders zelf iets en ga vervolgens samen naar muziek luisteren ofzo. Ga haar niet betuttelen vanwege haar beperking!! Verzin wat, een wijnproefavond, een kaasproefavond, ga naar een hortus (allerlei geuren)

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry ik had de tip van het restaurant in het donker nog niet gezien.
Andere suggestie; een knoflookrestaurant (in A'dam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Meestal als iemand schrijft in het noorden te wonen, dan duidt dat volgens mij op de provincies Groningen en Friesland. Is dus niet handig om iets in Amsterdam te gaan doen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk Amadea :) Toch bedankt voor de suggestie wayan!
Misschien kun je een hapje eten samen en dan misschien een huifkartocht maken, iets lekkers te drinken en te eten mee en een muziekje. En natuurlijk warme dekens!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je haar andere zintuigen extra prikkeld..door bijvoorbeeld zelf iets bijzonders te koken waar veel verschillende smaken en texturen samen komen..bijvoorbeeld een zachte chocolademouse met walnootjes of stukjes caramel erin...aardappelpuree met kaaswafeltjes, knaperige groenten en een geod stukje vlees ...zorg dat je zelf niet dezelfde kleur draagt als je omgeving, dan kan ze je eventueel bij sfeer verlichting ook nog terugvinden...(en draag niet teveel parfum, want haar reuk is waarschijnlijk veel beter, omdat haar zicht zo slecht is (althans bij mijn dochter is dat wel zo))...doe op de achtergrond haar favoriete muziek op en neem bijvoorbeeld glazen met een reliëf, een tafelkleed waar bijvoorbeeld een gladde ondergrond en een fluwelen opdruk...damasten servetten (deze zijn ruw geweven, met gladde geweven stukken, die een afbeelding vormen)
Naar het museum van beeld en geluid..en dan dus met name het geluid...naar een wijnproeverij of wiskyproeverij...

Toegevoegd na 3 minuten:
Het noorden...hmmm.dan valt het museum van beeld en geluid af..tenzij je uren wilt rijden..naar het groninger museum misschien..ook erg mooi...dan een avondwandeling in het noorderplantsoen of stadspark of de prinsentuin...daarna naar een wiskey (kom er niet uit hoe je het schrijft) proevrij en dan samen gezellig bij jou thuis eten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Whisky :)
misschien eens een avondje in kuurbad,lekker zwemmen eentje met verschillende geurbaden evt sauna,kun je haar beetje in leiden,en daar dan hapje eten.
in iedergeval heel veel plezier saampjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het noorden is groot, dus weet niet wat er waar te doen is.

maar iets wat minder standaard is, is dat geen plan?
hier in de buurt bv
bezoekje kaasboerderij,
zelf kaarsen maken (kan je aansteken als je het uitje herhaalt bij een knus diner voor 2)
museum (je kan ook dingen van dichtbij bekijken :)
steden tripje
en het is te combineren met een etentje....!

staat er niets in het huis aan huis blad aan uitjes wat je wat lijkt?

via de link een site waar je misschien wat ideetjes kan opdoen.

succes, en alvast een fijn uitje gewenst!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een romantisch boottochtje kan voor een slechtziende ook leuk zijn. De geluiden van het water, de bewegingen van de boot. En jij kan haar vertellen wat er onderweg te zien is. Ik denk dat je haar al een fijne tijd bezorgt door je instelling t.o.v. haar. Chapeau!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen wil maar uit eten! huur een tandem en maak een fietstochtje, Neem een thermos mee met warme choco, of soep voor onderweg.

Toegevoegd na 11 uur:
Wat ik ook nog bedacht: Haar voorlezen. Zelf vind ik het heerlijk als iemand mij een verhaal voorleest,( terwijl ik niet van luisterboeken houd.) En dan natuurlijk raadseltjes opgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik ben even blij met ieder antwoord, maar het is leuk dat 't iemands ook opvalt haha, bedankt iedereen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*iemand anders het ook opvalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haar voorlezen. Zelf vind ik het heerlijk als iemand mij een verhaal voorleest,( terwijl ik niet van luisterboeken houd.) En dan natuurlijk raadseltjes opgeven. Dat vind ik ook een leuk idee! Hoe zie je dat met die raadseltjes ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn boekjes, bij de Slegte, of andere 2e hands boekwinkels, waar ze boekje hebben met allerlei soorten "hersengymnastiek" met vragen over verschillende onderwerpen, een soort quizjes eigenlijk. Een beetje snuffelen, ze zijn niet allemaal leuk. En dan zou je vriendinnetje een prijsje kunnen geven voor het goede antwoord, een bonbonnetje of een spekkie en later wie weet een kusje :)
Is ze creatief? Misschien kun je kijken of je ergens een schilderworkshop kunt doen! Hoef jij niet perse creatief voor te zijn; levert misschien nog goeie lachmomenten op ook!

Sowieso erg lief en attent dat je hier zoveel rekening mee wilt houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een theateravond en dan kaartjes voor de eerste rij.
Ik woon in Drenthe en hier vlakbij is een instituut waar een opvang is voor blinden en slechtzienden. Die mensen gaan graag en veel naar het theater en zitten altijd op de eerste rij.
Vaak een concert, musical of opera maar ook cabaret is natuurlijk heel leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
date in het donker, er is zo'n cafe in amsterdam, of ga naar de dovendisco, neem wel oordopjes mee,,maar als het echt romantisch is spreek je met de liefde en niet met woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is iets snels wat je wel kunt doen en dat is met z'n 2'n een avondje Duinrell zwembad en dan de glijbanen nemen. Lijkt mij echt top als ik zelf slechtziend was. Je heoft alleen maar begeleiding naar boven en dan hoppa de glijbaan af... Echt kicken. Maar goed dat kunnen jullie alleen zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huur een tandem fiets, mijn buurvrouw ziet ook heel slecht nog maar 5 procent en ook nog koker zicht.
Haar wereld ging open toen ze een tandem fiets had gekocht. ze kon nooit fietsen en nu wel.
na een rondje door de stad te hebben gefietst en haar alles te vertellen wat je ziet,kun je een van bovenstaande dingen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thuis voor haar koken.
Vrouwen vinden dat helemaal geweldig en romantisch!
En daarna misschien bij jou thuis een dvd kijken?
Met popcorn en alles op de bank liggen, heel romantisch ;)
En farmer vul je wel een hele avond hoor :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er al heel veel ideeën zijn aangedragen, maar deze nog niet heb zien staan; als zij belt of als jij haar belt hebben jullie vast wel een langer gesprek dan enkele minuten. Praat over haar interesses, vraag wat ze leuk vindt, wat ze graag doet. Probeer voorzichtig uit te vissen wat ze op eventuele eerder dates als tijdverdrijf heeft gedaan. Vraag wat ze graag doet als ze er op uit gaat met meerdere mensen. Op deze manier kom je er achter waar haar interesses en beperkingen liggen. En met deze feiten kan je vast wel een leuke, creatieve date in elkaar draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas ben ik geen expert op dit gebied dus kan geen antwoord geven maar wil alleen even zeggen dat ik het ontzettend lief van je vind dat je haar op de eerste plaats zet! Een dikke + voor de vraag dus maar. Hoop dat je nog vele leuke ideeen krijgt en wens jullie beiden een hele fijne avond toe. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar Ctaste in Amsterdam! Daar kun je eten in het donker (het echte PIKKEdonker)..dan kun jij meemaken wat zij meemaakt, je kunt lekker eten én je hebt genoeg stof om te praten omdat je iets bijzonders meemaakt.

http://www.ctaste.nl/nl/1/welkom_bij_ctaste/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu pas dat al meer mensen dit idee aangedragen hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paardrijles voor twee.
Veel plezier met wat je gaat doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met30% zicht is veel WEL mogelijk.
Zo kun je met haar romantische films bekijken op DVD maar ook TV beelden met een krachtige lichtsterke beamer.(>2000 ansi lumen) beelddiameter tot 4-7 meter
en zoom. HD is niet nodig maar xga (1024X 768) is wel aan te raden kost nieuw ongeveer 400 Euro.
Op een witachtige muur, een scherm is niet (meer) nodig kun je een enorm beeld maken wat lichtsterk is en daarom bruikbaar is voor slechtzienden.
Ook conferences (Youp, Najid, Guido) erg vermakelijk.
Maar wat veel vrouwen het meest waarderen is dat je naar haar LUISTERT en vooral niet voor ieder probleem met een oplossing aan komt dragen. Veel vrouwen vinden begrip voor hun belevingswereld belangrijker dan oplossingen van zich daarin voordoende problemen.
Het is voor haar heel belangrijk , wel haar gezichtsvermogen te blijven trainen, vooral ook als het slechte zicht door de hersenen veroorzaakt wordt,
Kijken doe je met je ogen, zien echter met je hersenen.
Training van het gezichtsvermogen is zeer belangrijk,
Wat ik ook nog niet tegengekomen ben is een weldadige massage, wat niet moeilijk te leren is.
De voeten, rug en schouders zijn een goed begin.
Om haar niet in een passieve rol te zetten zou je dit bij elkaar kunnen doen.
Doe alles met liefde en geduld, dan verwacht ik dat alles goed komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeiend onderwerp en voor jou een uitdaging. Ik kan me voorstellen dat ze net als ieder ander behandelt wil worden, niets speciaals doen wat afwijkt van normaal. Ik denk dat een visushandicap zorgt dat het gehoor en de reuk en de tastzin gevoeliger is geworden. De kunst is dan om naast eten te kijken hoe ze anders in een aangename omstandigheid komt. Heeft ze een bepaalde muziekstijl die ze mooi vindt en dat je haar naar een goed theater mee kunt nemen. Heb je een lounchbar in de buurt waar je met haar een lekkere coctail kunt drinken onder redelijke rustige muzikale begeleiding. Zoek iets waarbij je ook met haar kunt praten want dat is een onderdeel van de date dat je elkaar kunt leren kennen. Een klein intiem restaurantje zonder schreeuwende muziek en kwetterend publiek. Veel inspiratie toegewenst.