Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je als psycholoog jezelf - als professioneel hulpverlener - helpen?

Ik ken iemand die psychologe is. Zij heeft ontdekt dat haar man een affaire heeft met een andere vrouw. Omdat ze van plan is - zoals ze het zelf zegt - "voor haar huwelijk te knokken", heeft ze besloten van alles te gaan doen om dat voor elkaar te krijgen. "Van alles"... maar ze roept geen hulp in van een relatietherapeut o.i.d. Ze motiveert deze keuze met de opmerking dat ze als psychologe heel goed weet wat ze doet. Ik heb haar dat ontraden, maar mijn argumenten zijn blijkbaar niet steekhoudend genoeg (voor zover dat overigens zou kunnen in haar situatie).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ben student psychologie, bijna Bachelor.
Door een reeks van tegenslagen in de laatste 5 jaar loop ik nu zelf bij een psycholoog, omdat ik het voor mezelf niet meer op een rijtje gezet krijg. Ik denk dat ik juist voor de hulp van een psycholoog heb gekozen OMDAT ik psychologie studeer. Ik kan wel met mijn vriend of met vriendinnen of met mijn familie over mijn problemen praten, maar die staan wel allemaal heel dichtbij. Die hebben waarschijnlijk dan niet het juiste overzichtsbeeld.

Ik denk dat je vriendin ook moet inzien dat ze zelf wel erg dicht op de situatie zit. Ze zit met haar eigen gevoelens en zal gesprekken met haar man toch een bepaalde richting in willen sturen. Juist door al haar communicatietraining is dit niet eerlijk tegenover haar man. Hij heeft ook iets te zeggen, want in een relatie ben je met zijn tweeën. Een psycholoog kan helpen omm beide partners hun verhaal te laten doen, waarna samen naar een oplossing (compromis?) wordt gezocht.