hoe help je iemand met liefdesverdriet als bv de andere partner is vreemdgegaan

het betreft hier mijn dochter die al 5 jaar samen was met haar vriendje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Door er te zijn, door te luisteren en het verdriet te erkennen en niet te bagatelliseren ; je bent beter af zonder die...... / er komt wel een leukere etc. dat soort dooddoeners kun je missen als kiespijn, en omdat ze zo cliche zijn kent de betreffende persoon ze zelf ook wel, dar komt later vanzelf ter sprake.
In eerste instantie gewoon het verdriet erkennen. Mar dat moet natuurlijk ook geen weken duren ; het moet geen zwelgen in zelfmedelijden worden. Moeilijk om daar precies een moment van aan te geven, maar als je regelmatig met elkaar praat, voel je dat meestal wel aan. Hoe lang dat eerste 'verwerken' mag duren, hangt meestal ook wel een beetje van de duur van de relatie af. Iemand waar je tien jaar mee samengeweest bent en die er ineens op die manier vandoor gaat heeft vermoedelijk meer impact dan een verbroken relatie van een maand.

In de tweede fase ben je primair nog steeds het luitsterend oor, maar dan is er meer ruimte voor relativeringsvermogen (met de bijbehorende cliche's), humor (heel belangrijk bij verwerking) en zelfonderzoek (waarom raakt het me zo).

Daarna moet toch langzaam weer het herstel op gang komen. En zolang je je vriend in eigen tempo laat verwerken en voldoende beschikbaar bent (dag en nacht moet na de allereerste fase niet meer nodig zijn) , zal het vanzelf op zijn pootjes terecht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Helemaal goed. Ik mag je wel hoor, Marleen.

Andere antwoorden (7)

Door veel troostende woorden te geven. Naar behoefte natuurlijk, maar eigenlijk zou je niet hoeven te troosten omdat de vreemganger er kennelijk geen probleem mee heeft dat hij dat deed. Maak mij niet wijs dat het hem/haar is overkomen, zoals je vaak hoort......Je hebt toch verstand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen luisteren, iemand met liefdesverdriet is niet te helpen, het is een rouwproces wat de persoon moet doormaken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt naast bovenstaande opties ook nog proberen leuke/gezellige dingen te gaan doen. De persoon in kwestie zal daar niet altijd veel zin in hebben, maar eenmaal meegegaan, zal de pret de bovenhand krijgen.

Je kunt ook een lief klein cadeautje kopen, omdat lieve kleine dingetjes het hem op zo'n moment juist doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral door er te zijn en te luisteren. Geef die persoon een kans zijn verhaal te doen zonder dat je hier zelf een oordeel of een mening over hoeft te hebben. Je bent niet verantwoordelijk voor het verkorten van het rouwproces, iedereen heeft hier zijn/haar tijd voor nodig en de één wat langer dan de ander.

Afleiding is een erg goede manier om liefdesverdriet te verwerken. Dus neem je vriend of vriendin eens mee naar een leuke film, ga samen een dagje weg of samen sporten. Het is goed voor de ander om te merken dat gedachten kunnen worden afgeleid wanneer je leuke dingen onderneemt. Het verdriet raakt dan even op de achtergrond en het geeft vertrouwen dat er toch ook nog dingen zijn waar je van kunt genieten en de moeite waard zijn.

Tijd is de grootste vijand voor iemand met liefdesverdriet. Door deze tijd (naast de verwerking) ook in te delen door middel van afleiding, voelt het wat minder zwaar en is de kans kleiner dat je er langer 'in blijft hangen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De andere kant van het verhaal is natuurlijk wel dat je van jongsaf aan geleerd wordt dat wat pijn doet; afblijven.

Als iemand je zo krenkt mag er best woede zijn en mag er best uitgeblazen worden door enorm af te geven. Ik zou zeggen knip zijn of haar broeken/rokken doormidden. Of eigenlijk bedenk het maar en laat maar zien dat je gekrenkt bent maar niet gebroken. Sommige mensen zijn het niet waard om verdrietig over te zijn en te lang daarin blijven hangen is zinloos. Begrijp me niet verkeerd, de pijn blijft toch wel maar de woede laten overheersen kan enorm opluchten. en is ook niks mis mee, niet alles in het leven is lief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai dat is een HEEL tricky vraag...
Ik zou niets doen, want de vermenging ligt er hier al zo dik bovenop...

En de info die je geeft is in feite te summier om een goed antwoord te geven...

Ik zou vragen stellen... Die ander ging van je weg omdat die niet van je hield, klopt dat? Die ander geeft niet om jou klopt dat? Hou jij wel van je partner? Vind je het een goede aanleiding om te scheiden, nu het zo op tafel ligt?
Als je de ander vergeeft denk je dan dat die stopt met vreemdgaan?

En in respons kan ik heel snel zien waar dat het nog leeft en waar niet... Maar die terugkoppeling heb ik nu niet, dus ik kan wel gissen, maar dat heeft weinig met de werkelijkheid te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is mij 2x gebeurt en de laatste keer was 2 weken voor mijn huwelijk, toen lag hij met mijn getuigen in bed.
ik ben het kwijt geraakt door vreselijk boos te worden, met dingen te gooien, (1 malig uiteraard moet wel normaal blijven)
en de andere keer met heel veel praten met een psy. iedereen lost alles op op een eigen manier, heb jij een hele goede band met je dochter weet je precies wat kje wel en niet kan doen. ben je niet zo close en is zij een afstandelijk typ wacht dat echt tot ze naar jou komt. heel veel succes. enne als hij vreemd is gegaan was hij haar niet waard.