Dat ligt er maar helemaal aan in welke betrekking jij tot dat meisje staat en de aanleiding waarom zij in huilen uitbarst. Ben je haar vader of haar geliefde, sla 2 armen om haar heen, trek haar tegen je aan en troost haar met lieve woorden. Dep haar tranen met je schone zakdoek en strijk haar haren uit haar gezicht. Ben je haar broer, oom of vertrouwde collega sla een arm om haar schouder, troost haar en bied haar een schone zakdoek aan. Als ze wat gekalmeerd is haal je in alle gevallen wat te drinken voor haar. Ben je haar leraar of therapeut geef haar dan een schouderklop en een schone zakdoek, vergezeld gaande van wat troostende woorden. Die woorden hoeven er trouwens niet zoveel te zijn. Huilen is een manier om een groot leed enigszins te verwerken en daar mag je iemand ook in stilte de tijd voor geven.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je kunt beter zwijgen dan wat goedkope flauwekul als troost te zeggen. Woorden die oppervlakkig zijn doen nl ook pijn. Degene die huilt voelt het haarfijn aan als je je niet echt betrokken en meelevend voelt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Vooral over 't zwijgen als je niets weet te zeggen +
amc
13 jaar geleden
Ik vind het zelf nooit prettig als iemand naast me zit en dan niets zou zeggen, als het mij zou overkomen. Een paar troostende woorden zouden bij mij niet als flauwekul ervaren worden, maar als meevoelend, want daar heb je dan behoefte aan. Zolang het maar bemoedigend is en mij in mijn waarde laat. (Ik heb trouwens niet gemind hoor) want voor de rest ben ik het met je eens.;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (8)

Haar troosten en een luisterend oor zijn! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er maar net aan wat de aanleiding is. Helaas zijn er ook vrouwen die er misbruik van maken van de weten schap dat een man niet weet hoe hij moet reageren.

Als je diegene goed kent, denk ik dat je geweten je wel verteld hoe je moet reageren. Zo niet, moet je toch een tijdje aftasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een glas water halen en een doos tissues of een zakdoekje. Ernaast gaan zitten en even een hand op haar schouder of een arm om haar heen. Dan zeg je; " huil maar even lekker uit, dat had je misschien nodig. Zal ik even bij je blijven of wil je dat ik ga"? Dan weet je wat je te doen staat. Misschien voelt ze zich opgelaten met jou erbij of ze heeft je graag bij zich op dat moment.
Als ze wil dat je bij haar blijft, laat haar dan en zeg alleen wat troostende woorden of zeg niets en houdt alleen je arm om haar heen. Wanneer ze gekalmeerd is, zal ze wel uit willen leggen wat er aan de hand is. Laat dan praten en onderbreek niet. Luisteren is nl. zo belangrijk.Ga vooral niet er tegenin door het minder erg te maken, maar respecteer haar woorden ook al vindt jij dat ze overdrijft.
Ze moet zich gesteund voelen en niet aangevallen, tenzij ze het echt fout ziet. dan zou je dat rustig kunen zeggen.
amc
13 jaar geleden
9van de 10 keer is troosten en een schouder genoeg. vrouwen/meisjes die in huilen uitbarsten laten zich op dat moment van hun mooiste en puurste vorm zien, is dus een eer. luisteren is essentieel, niet onderbreken, en vooral niet jezelf erin betrekken, of het over jou en een ervaring in haar probleem hebben.
luisteren luisteren troosten luisteren.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef haar een knuffel en zeg dat het wel goed komt.
ik weet niet waarom ze moet huilen.. maar als je een relatie uitmaakt, zeg dan dat jullie wel vrienden zullen blijven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weg rennen en hard:p

wat ik zou doen is een glaasje water halen en er over praten misschien haar handje vast houden als ze dat wilt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat hangt ervan af in welke relatie je met het meisje staat lijkt me. Als het je dochter is, of je vriendin, en haar tranen hebben niets met jou te maken, haar zachtjes in je armen nemen en luisteren naar haar verhaal. Niet meteen met oplossingen komen, kan later altijd nog, beste is haar uit laten huilen, ondertussen zakdoekje aangeven en vragen of ze wil vertellen waarom ze zo'n verdriet heeft. Hebben de tranen wel met jou te maken, haar uit laten huilen, bij haar blijven totdat ze uitgehuild is en dan niet ondertussen iets anders gaan doen maar met je aandacht bij haar blijven. Geduld hebben. Als het meisje niet je dochter is of je vriendin, dan is vriendelijk zijn heel belangrijk en de zakdoekjes en het luisteren maar dan kan je haar beter niet aanraken. Achteraf kan dat verkeerd opgevat worden. En dat was nou juist niet je bedoeling.
Kristal
13 jaar geleden
Ik als man had de neiging om met oplossingen te komen en heb daarin mijn neus gestoten. Mijn beste oplossing is altijd vooral laten huilen, luisteren en het verdriet niet afdekken door iemand flink vast te pakken. Als het verdriet wat wegebt, dan zal het meisje vanzelf gaan praten of kun je haar vragen of ze de aanleiding met je wilt delen. Op dat moment is het luisterend oor nodig of misschien een sterke schouder, zonder oplosingen tenzij erom wordt gevraagd.