Als je een hartsvriendin hebt en je komt erachter dat ze je gebruikt wat moet je dan doen?

Ik heb een hartsvriendin we zijn dat nu al heel lang maar de laatste tijd wordt ze steeds arroganter en ze wil steeds de leiding en altijd als we iets samen doen moet zij de leiding en dan moet ik alles daarvoor gaan halen. Ook zegt ze altijd dat ik alles aan haar kan vertellen en als ik dat doe is het niet meer alleen zij weet de hele wereld weet het dan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is natuurlijk niet leuk om daar achter te komen.. En nu gaat iedereen jou aanraden dat je die vriendin moet laten vallen, maar dat klinkt natuurlijk veel simpeler als dat het in werkelijkheid is. Want een hartsvriendin wil zeggen, dat je ook veel om die persoon geeft.

Probeer eens een lijstje te maken met wat een hartsvriendin voor jou betekent. Welke eigenschappen moet een hartsvriendin voor jou hebben.

Probeer daarna eens een lijstje te maken met alle positieve kanten van die vriendin en alle negatieve kanten. Welke kant overheerst? Daarbij moet je ook rekening houden met de waarde van die positieve en negatieve eigenschappen. Ze kan bijvoorbeeld aardig en behulpzaam zijn en ze kan onbetrouwbaar zijn. Bij mij zou onbetrouwbaar veel belangrijker zijn dan behulpzaam of aardig zijn.

Stel je kiest ervoor om die vriendin te laten vallen, moet je er dus zeker van zijn dat jij je daardoor op lange termijn niet slechter zal voelen. Een vriendin laten vallen doet sowieso pijn, maar uiteindelijk wordt je er misschien gelukkiger van. Je kunt haar dan confronteren met hetgeen waar ze jou verdriet mee heeft gedaan. Probeer niet te emotioneel te reageren, maar denk van tevoren na wat je wilt zeggen. Zeg wat je wilt zeggen, doe je ding en loop dan weg en kijk niet nog achterom.

Stel je kiest ervoor om haar te vergeven, dan ook moet je haar confronteren met hetgeen wat je niet leuk vindt en dan kun je haar zeggen dat je wel bevriend met haar wil blijven, maar dat je je verdrietig voelt door hetgeen wat die vriendin gedaan heeft. Onthoud dat jij zelf veel leuker bent dan die vriendin en kies altijd eerst voor jezelf. Het gaat namelijk om jou leven. Zorg ervoor dat jij niet meer aan haar denkt dan aan jezelf, want dat zal zij ook niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dan is ze toch geen hartsvriendin...
vertel haar dat je haar niet meer vertrouwd en dat je van verdere vriendschap af ziet...
er zijn genoeg vriendinnen voor je ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je accepteren dat dat meisje de naam 'hartsvriendin' niet waardig is en afscheid van haar nemen.

Een hartsvriendin is iemand die zich gedráágt als hartsvriendin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer en soms hard, maar de enige waarheid: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen zo gedragen, maar ook zo zijn!. Integer.
+
Dat je helemaal met haar moet kappen vind ik te kort door de bocht. Wat je wel kunt doen is een beetje afstand nemen, en jezelf niet te afhankelijk maken van haar. Jullie hebben misschien wel al veel leuke dingen beleefd en belangrijke dingen gedeeld. Zonde om dat weg te gooien. ze probeert je te domineren en jij wil dat niet. Goed dat je het in de gaten hebt. De volgende keer als ze je voor haar karretje spant, zeg gewoon nee. Spannend, zo'n confrontatie, maar je geeft wel duidelijk grenzen aan. Als ze er verbaasd op reageert zeg dan vrolijk dat ze het lekker zelf kan gaan doen. Richt je iets meer op andere vriendinnen om je heen, bouw wat vriendschappen op zodat je laat zien ( en zelf ook voelt) dat je haar niet per se " nodig hebt". Dit is een goed signaal, het geeft jou je eigenwaarde en je stelt je zelfstandig op. Als ze de afstandelijkheid niet prettig vindt, komt ze vanzelf wel weer naar je toe en doet ze misschien meer haar best. Zie het als de vriendschap die je ( tijdelijk ) op een laag pitje zet. het kan later altijd nog goed komen, misschien ook niet. dat laatste is ook niet erg, want vriendschappen kunnen nou eenmaal komen en gaan. Soms is een ware vriendschap een zoektocht. En misschien zit je nu in een nieuwe levensfase waar andere vriendinnen beter bij passen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere benadering (voor je haar helemaal opgeeft) is dat je eens vraagt of alles goed gaat met haar en hoe zij jullie relatie de laatste tijd vindt.

Misschien is zij wel jaloers omdat er bijv een ander meisje in zicht is gekomen (wat jij helemaal niet doorhebt) die zij als een bedreiging ziet voor jullie vriendschap, of een nieuwe hobby, of een vriendje (ik weet niet hoe oud jullie zijn).

Mensen die zich " ineens" anders gaan gedragen voelen zich soms ergens ongemakkelijk onder, de één wordt onzeker en stil, de andere arrogant of agressief.

Als dat allemaal niet zo blijkt zijn de mooiste dagen van jullie vriendschap inderdaad misschien over