Hoe kan ik mijn schoonzuster vertellen dat ze niet alles moet na-apen?

Ik kan heel goed met mijn schoonzuster opschieten,alleen als ik wat koop ,maak niet uit wat, kleding eten iets voor in huis, dan gaat ze meteen de volgende dag het ook kopen.
En komt dan trots bij me en zegt,Kijk wat ik gekocht heb?
Ik vind dit niet echt leuk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Je zou dit aan je schoonzus kunnen aangeven. Doe dit niet op een verwijtende manier, anders zal ze zeker defensief reageren en dit komt jullie verstandhouding niet ten goede. Je zou het zo kunnen aanpakken:

1. benoem de feiten ("ik zie dat je zo'n zelfde broek hebt gekocht die ik gisteren ook heb gekocht. Vorige week had ik een nieuwe trui die jij 2 dagen later ook kocht")
2. benoem je gevoel hierbij ("ik merk bij mezelf dat ik dit niet prettig vindt. Het geeft mij het gevoel dat ik gekopieerd wordt en dat vind ik vervelend")
3. maak de stap naar de ander ("begrijp je wat ik bedoel?" "wat vind je hiervan?")
4. geef aan wat je wel graag wilt en hou het daarbij bij jezelf.

Geef "ik-boodschappen" en niet "jij dit en jij dat". Dat kan heel aanvallend overkomen. Probeer er samen uit te komen. Maak je schoonzus duidelijk dat je er niet van uitgaat dat zij dit kwaad bedoelt, maar dat je wel last hebt van haar gedrag.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Door te zeggen: Waarom koop je dingen die ik leuk vind, in plaats van dat je dingen koopt die jij leuk vindt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door haar het te zeggen op een rustige manier. Dat je het niet prettig vind.
En misschien moet je ook minder vertellen wat je allemaal koopt of eet, dan heb je er minder last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze maatschappij moet je dragen wat 'IN' is en dat betekend dus volgen.
Of wou je beweren dat jij niet iemand volgt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het als een compliment - 'imitatie is het beste compliment', zeggen ze met reden.
Worden de dingen die jij hebt uitgezocht en in triomf naar huis hebt meegenomen opeens minder mooi of minder leuk, als zij ze de dag daarna ook heeft?

Vooral, omdat ze het de volgende dag vol trots aan jou komt laten zien : eigenlijk zegt ze toch : ik vond het zó geweldig, en ik ben helemaal blij, dat ik het nu óók heb....

Blijkbaar heeft ze meer vertrouwen in jouw goede smaak dan in haar eigen smaak. Of misschien houdt jouw broer haar doorlopend voor, hoe geweldig zijn zus is (jij dus...)

Triesterig voor je schoonzus, dat ze zo onzeker is....
Maar jij wordt niets minder door haar imitatie, tóch?
Grijns, en zeg :'Wat leuk, dat jij het nu ook hebt'.
Zolang ze niet je man weg-imiteert bij je, is er niets aan de hand, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak haar op een vriendelijke manier duidelijk dat ze d'r eigen leven moet leiden.
En dat ze meer d'r eigen ding moet gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schoonzus vindt de dingen die jij koopt kennelijk oke, omdat haar voorbeeld (JIJ) er ook voor koos.
Ze is zich daar vast niet van bewust, getuige je verhaal, dat ze vol trots dingen komt laten zien!
Ga eens na waarom je dit vervelend vindt. Misschien lost het probleem zich dan vanzelf op, omdat jij , na begrip, milder oordeelt. Wil je het toch liever aankaarten, bedenk dan dat dit zeer hard kan aankomen. ( zelfbesef, besef dat iemand die ze belangrijk vindt haar door heeft..) Het kan (hoeft niet, maar kan) ingrijpende consequenties hebben voor de relatie. Wil je dat wel?
Ongeveer iedereen doet wel (een beetje) na, in het dagelijks leven. Vrijwel altijd onbewust.
Trendsetters, echt autonome zelfbepalers moet je met een lampje zoeken.. Dit erkennen vereist het vermogen eerlijk en met een zekere objectiviteit naar jezelf te kijken. En dat is echt-heel-moeilijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je koopt gewoon flink wat spullen en als je schoonzus ze ook gekocht heeft breng je ze terug {eten natuurlijk niet}

en bonnetjes bewaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je gevleid bent met haar copycat gedrag maar dat je het niet echt leuk vindt.
Het is natuurlijk een enorm compliment, ze zet jou op een voetstuk.
Ga eens samen met haar winkelen als jullie daar toe in staat zijn ( en dan bedoel ik het gewoon praktisch) en wijs haar eens op dingen die echt bij haar passen en kies in dat geval zelf niet als eerste.