- een vast naar-bed-gaan ritueel
- geen tv of stoeien net voor het naar bed gaan
- goed donkere kamer
- vaste slaaptijd
- verhaaltje (niet te spannend!)

Dit zijn zo ongeveer mijn tipss :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is dat ze in alle rust naar bed gaan. Als je merkt dat er toch nog onrust is, ga naast het kind liggen of bij zijn bedje zitten en vertel een verhaal of lees een leuk verhaal voor.
Of ga met het kind in gesprek hoe het was op school, wat hij of zij het leukste vond van vandaag en wat het moeilijk heeft gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker voorlezen of zingen.
en warme melk drinken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat probleem heb ik vroeger opgelost met de hulp van "Klara de Koe", dat was een gewoon wit washandje waar ik met een stift een koeienkop op had getekend, je hand erin en zie de koe kan praten.
De kids mochten zelf een onderwerp kiezen zoals; Klara heeft een nieuw vriendje, klara speelt buiten enz. Daar verzon ik dan een verhaaltje omheen en daarna vielen ze heerlijk in slaap. Er waren ooit 2 nichtjes bij en die weten dat nog, terwijl het wel ca. 25 jaren geleden is.
Daarnaast natuurlijk een vast patroon aanhouden zoals mijn voorgangers al vermelden.
Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U moet ook denken aan de temperatuur van de kamer. Hierdoor kunnen uw kinderen beter slapen als het te warm is kunt u ze een een koud washandje geven en als het te koud is doe het raam dicht of leg een extra dekentje voor ze.
- geen mobiel vlak naast je bed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen meerdere oorzaken zijn dat kinderen 's nachts niet willen slapen. Dit kan onder andere door angst zijn. Er is een periode dat kinderen dat hebben en het is dus dan ook normaal.
Vaak helpt het om een routine op te bouwen voor het naar bed gaan. zoals hierboven al is genoemd, bijvoorbeeld een verhaaltje voor lezen, na een tijdje moet dit wel over gaan. gebeurt het niet moet u zich afvragen of het niet willen slapen geen andere oorzaak heeft, daarbij is het belangrijk om te weten waar de angst vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat ze afleiding hebben voor het slapen gaan, en laat ze elke avond voor het slapen gaan thee of warme melk met honing drinken. Werkte bij mij vroeger ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak wil het kind dan gewoon nog wat gezelschap. Of het kind is onrustig of bang om iets.
In zulke gevallen kan het geen kwaad om (als het nu en dan is, tenminste) nog even wat in de buurt te blijven.
Zelf deed ik dan vaak op de rand van het bed een rustig raadspelletje (' wie ben ik; het alfabetspel' ), waarbij het kind de ogen verplicht moest sluiten. Binnen de kortste keren viel het dan tijdens het spel al in slaap.
Een boekje voorlezen met een iets te kinderlijke (dus saaie) inhoud, kan ook wonderen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het slapen gaan ze moe maken, dus door iets met ze te doen. Als ze heel de avond op de bank zitten rusten ze daar al uit en zijn ze niet moe als ze moeten slapen