Heeft iemand een goed idee hoe ik een kleindochtertje mee naar de kapper kan krijgen. Ze is er extreem angstig voor.

Haar ouders ( verstandige mensen en beide professioneel thuis in pedagogiek ) hebben alle mogelijke trucs en beloftes al uit de doos getoverd.. maar ze slagen er niet in haar stil te laten zitten op die stoel en keren telkenmale onverrichterzake weer terug naar huis. Nu zal ik het tijdens een logeerpartij (misschien) proberen en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft?
Ik kan alvast zeggen dat ze niet gevoelig is voor welke beloningen dan ook.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze is 3 en half jaar , is heel lief en sociaal maar heeft een bijzonder sterke wil.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik bedank iedereen hartelijk voor het actieve meedenken. Inmiddels heeft ' het gebeuren' plaatsgevonden. Ik heb het zelf gedaan. En wel op het moment dat ze eigenlijk naar bed moest. ( Na het bad en de gepoetste tanden) Een filmpje van de 3 biggetjes in de dvd-speler. In de Tripp Trapp, kleed om.. en heel rustig aan. Ze zat voorbeeldig stil en het is me wonderwel gelukt er een jaren 50 kopje van te knippen. (Bobline). De ouders waren blij verrast en we hebben het voor een deel gefilmd, omdat het echt een soort wondertje is, dat het zo probleemloos is verlopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Neem haar mee naar een leuke, goede kapper als je zelf een knipbeurt nodig hebt. Dan ziet ze dat het geen pijn doet en dat het best gezellig kan zijn, dat getut enzo, en dat je er zo lekker van opknapt.

Of is een speciale kinderkapper misschien een oplossing? Zie deze startpagina: http://www.kinderpretpagina.nl/kinderkapper.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik weet hoe mijn moeder dit probleem uiteindelijk heeft opgelost bij mijn broer, die ook extreem bang was voor de kapper: ze heeft een kappersschaar en een basisboek over haar knippen gekocht, en heeft het jaren zelf gedaan.

Dit is geen geweldige langetermijnoplossing, maar misschien kan je kleindochter hierdoor in een veilige omgeving zien dat het echt niet vreselijk is als er een stukje van je haar wordt geknipt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze bij een kapper al zo angstig is kan je niet verwachten dat de kleine meid thuis wel zo rustig is, ze kan bang zijn dat het knippen pijn doet, ieder kind is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan alleen vertellen wat ik weet: bij mijn broer werkte het.
Vraag haar eens waarom ze het eng vind. Ze is 3, ok, dus je zult wat vertaalwerk moeten doen om de reden boven water te krijgen, maar goed.

Daarnaast: wil ze niet gewoon lang haar?

Al eens een andere kapper geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben dat uiteindelijk geheel naar tevredenheid van onze kinderen en van onze portemonnee opgelost met een thuiskapster. 1 x in de 6 weken een vaste afspraak en klaar ben je.

In de eigen omgeving is het inderdaad een stuk minder eng dan in zo'n raar ruikende salon met onbekende mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat wilde ik ook antwoorden +1
Hebben ze al een kinderkapper geprobeerd ?

Mijn dochter is ooit gevallen van een kappersstoel/kruk en zo geschrokken en durfde dus nooit meer naar een kapper.
Toen ben ik zelf maar aan de slag gegaan en het zag er niet uit.
Iedereen kon zien dat ik het zelf had gedaan.
Toen nam iemand mij mee naar een kinderkapper met leuke disney stoelen ~ disney capes ~ disney spiegels en volgens mij hadden ze ook scharen en borstels en kammen van disney figuren.
Dat vond ze zo geweldig en durfde weer naar een kapper.
Alleen ik lees dat u iets over stil zitten zegt, daar zijn de kinderkappers wel op getraind , mijn dochter kon totaal niet stil zitten die vond al die figuren zo prachtig.

De meeste kinderkapper hebben leuke figuren stoelen een vliegtuig ~ auto ~beer enz enz.
Ze zijn wel iets duurder dan de normale kappers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn ook kinderkappers met leuke kinderstoelen in figuren bijv. een auto enzo. en als ze daadwerkelijk bang is voor knippen kan je bijv. je kleindochter laten meegaan met iemand van de familie die ook geknipt moet worden, misschien denkt ze dat dat knippen pijn doet, en als ze dan ziet dat het allemaal meevalt dat ze zelf ook zal gaan. of je kan haar het zelf eens laten proberen op een pop met haar en zo spelenderwijs laten merken dat het allemaal wel meevalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons heeft de kinderkapper kleine dvd schermpjes onderaan de spiegel staan en mogen de kinderen zelf een filmpje uitkiezen die op moet. Geen centje pijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg tegen haar dat ze mee gaat met je
maar dat ze haar haar niet gaat knippen
de kapper knipt jou haar en zij ziet dat dat niet eng is
ze zat beseffen dat het niet eng is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nodig een thuiskapster uit. Misschien dat je kleindochter in een vertrouwde omgeving wel tot medewerking bereid is...succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peuters zijn kanjers in het uittesten van hun wil. Als ze iets niet willen, kan dit een ware machtsstrijd worden. De peuterfase wordt niet voor niets ook wel de peuterpubertijd genoemd.

Het beste is dit om dit te negeren en er bepaalde consequenties aan te verbinden. Als het kind bijvoorbeeld een nieuwe jurk wil, zeg je "Nee dat doen we nu niet, want als jij niet naar de kapper wil, zit je haar ook niet netjes en dan kun je net zo goed in je oude kleren blijven lopen. Eerst moet je haar geknipt zijn en dan krijg jij die nieuwe jurk". Ga hier zo relaxed mogelijk mee om, maar houd dit wel vol. Dit probleem is net als andere vele andere peuterproblemen (denk bijv. aan machtsstrijd aan tafel of bij het naar bed gaan) niet één, twee, drie op te lossen. Maar als je deze tactiek goed weet te volbrengen, zegt ze na een tijdje zelf dat ze naar de kapper wil.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kapper bij ons in de buurt heeft een hele leuke stoel waar m'n dochter maar wat graag in wilde toen ze die leeftijd had. Die stoel heeft wielen en een stuur, helemaal geweldig natuurlijk. Ze was zo afgeleid dat ze verder niet meer aan het knippen dacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het liedje van Sesamstraat laten horen: "haren knippen doet geen pijn"