Een vriendin van mij heeft een kind van 2.5 jaar die nog steeds borstvoeding krijgt. Is dit gebruikelijk?

Toegevoegd na 1 minuut:
een kind DAT

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

nee dat is niet gebruikelijk , meestal geef je borstvoeding tot een jaar ongeveer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

waarom niet!!
als de moeder nog steeds melkproductie heeft vind ik t echt niet raar
ik heb ze alle 4 tot ruim het 2e levensjaar gevoed
dus t kan wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is niet erg gebruikelijk, maar als moeder en kind het nog prima vinden.....geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gebruikelijk in Nederland, maar in andere landen bijvoorbeeld Afrika is nog veel langer de gewoonte.

Er is in ieder geval niets mis mee, het beschermd moeder en kind. Alleen de omgeving kijkt er raar van op en zal veelal haar oordeel (helaas vaak negatief want 'wat de boer niet kent vreet ie niet') snel klaar hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet gebruikelijk maar als moeder en kind dat prettig vinden, waarom dan niet?
In derde wereld landen zal het meer gebruikelijk zijn omdat ze daar gebrek aan alles hebben en zo lang mogelijk de kinderen zelf voeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in Nederland niet heel gebruikelijk. Het is wel verstandig. Borstvoeding is heel gezond voor kleine kinderen, de WHO adviseert dan ook om minstens twee jaar lang borstvoeding te geven.

Vaak zijn er andere praktische overwegingen waarom een moeder niet zolang borstvoeding zal geven, maar als de moeder er de gelegenheid voor heeft, is er niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo vaak zal het wel niet voorkomen maar toch las ik dat Unicef aanraad zeker 2 jaar borstvoeding te geven dit en nog andere weetjes over duur borstvoeding vindt je in bij gevoegde link
13 jaar geleden
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/langer-voeden/langdurig-bv-openbaar-voeden-wet.html

http://forum.viva.nl/forum/Kinderen/Tot_welke_leeftijd_borstvoeding/list_messages/26456/0

http://www.babybytes.nl/encyclopedie/B/Borstvoeding/Duratie

En zo zijn er duizenden links, wat me opvalt aan alle berichten binnen die links, is het overgrote gedeelte van kinderen die simpel het 'spenen' weigeren. Soms ligt dat op 9 maanden, soms op 17 maanden en heel frequent ook op latere leeftijd.

Dus ik zou zeggen, als het kind er geen last van heeft en juist daar een behoefte aan heeft, de moeder er geen bezwaar tegen heeft, de buitenwereld niet confronteert door het kind te voeden dat al een bepaalde leeftijd bereikt heeft, waarop buitenstaanders het als storend ervaren. Zie ik absoluut geen bezwaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is niks mis mee. Als het kind daarnaast gewoon ook vast voedsel eet en de moeder er geen gezondheidsklachten door krijgt, kan ze gewoon doorgaan totdat het vanzelf ophoudt. Meestal is dat als er nog 'n kind komt of als het kind er zelf genoeg van heeft. Er zijn veel kinderen op die leeftijd die voor 't slapen gaan nog 'n lekker slokje Tepelsientje krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gatverdamme wat een nare uitdrukking. tepelsientje. Vreselijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha... die is goed!!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo? Heb je liever koeiensap dan het echte spul?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind hem wel leuk gevonden en lekker klinken
Gebruikelijk, in de zin dat veel vrouwen het zouden doen, is het niet. Ik heb wel gehoord van een vrouw die haar kind met 5 jaar nog af en toe zoogde (dagelijks).
Het schijnt heel goed te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@esther ik heb nog tot mijn dertiende geduimd. En als ik het weer probeer, smaakt ie nog steeds heerlijk. Hoezo verleren? De fles en de fopspeen (en je duim) moet je afbouwen, omdat je anders scheefgroei van de kaak krijgt. Maar verleren te zuigen bestaat denk ik niet
Ik vind het wel raar. Hoe lang gaat ze er nog mee door, tot z'n 10e?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we dat als ongebruikelijk beschouwen , geeft aan hoe ver we al van natuurlijk gedrag af zijn komen te staan.
Zolang het TUSSEN moeder, kind en in mindere mate vader geen problemen geeft, is er NIETS mis mee.
Het zou echter wel zowel hormonaal als sexueel (tov. partner) wel problemen kunnen geven.
Dat is echter een interne gezins-aangelegenheid waarbij de buitenwereld zich afzijdig zou moeten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het 1 keer gezien, een kind dat aan kwam rennen en onder de blouse van zijn moeder dook. Raar gezicht

Of lang borstvoeding geven gezond is weet ik niet, maar vanaf 4 maanden begin je met steeds meer vast voedsel (dan heeft een kind ook niet genoeg meer aan melk) en tegen dat ze een jaar zijn krijgen ze hooguit nog een slokje voor het slapen gaan.

overigens: liever een moeder die zo lang borstvoeding geeft, dan eentje die het snel opgeeft en overstapt op de fles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was dit vrij normaal, ook als je onder dat kind nog een of meerdere kleintjes had, dan lag er aan elke borst wel eentje.
Let wel vroeger was er geen goede voeding en zo kreeg een kind zijn vitamines en belangrijke bestanddelen binnen.

Tegenwoordig HOEFT dat voor die reden dus niet meer.
Na ongeveer een jaar kunnen baby's al een hoop eten en krijgen deze alles binnen wat goed voor ze is.

Het mag natuurlijk wel maar het is zeker een grote uitzondering in onze maatschappij.
let wel niets is verboden en als moeders zich hier prettig bij voelt dan moet je dat ook zeker doen.
Ik heb zelf mijn oudste tot 14 maanden gegeven, 1 voeding op een dag nog maar maar ook omdat het juist nog zo fijne en knus was, even een moment voor ons samen. Totdat de tanden doorkwamen en mevrouw ging bijten, toen was dat gauw over.
Maar ik kan mij voorstellen dat deze moeder het nog steeds even fijn vind dat moment van samen zijn tussen moeder en kind. Dit gevoel komt nooit meer terug en is misschien gewoon moeilijk om hier afstand van te nemen. Meestal gaat dit over als ze naar school gaan, net zo als meestal op deze leeftijd de speen of tuttel wordt afgeleerd.
Eigenlijk moet je het dus ook een beetje zo zien op die leeftijd, met voeding heeft het weinig meer te maken omdat we onze goede stoffen via ons goede eetpatroon al binnen krijgen.

P.s mijn tante gaf haar kind ook nog tot ruim 4 jaar borstvoeding en er wordt toch echt wel heel over gedaan, deze is ondertussen al 20 jaar dus ook 20 jaar terug was het al niet meer gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk is het gezond, maar 2.5 jaar... Ik vind zelf,maar dat is mijn mening, dat als een kind loopt dat je dan moet gaan afbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deed elke moeder dat maar!

Extra vitamines bij borstvoeding
vitamine D en K.