Is het mogelijk dat de jongste moeder ter wereld 5 jaar oud was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Het leek me onmogelijk, maar blijkbaar is het toch waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omg,, dat is toch onmogelijk?! O_o
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongelofelijk...

Het beste antwoord

Lina Medina
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Lina Medina (Paurange, Peru, 27 september 1933) is 's werelds jongste moeder met een eerste bevalling op een leeftijd van 5 jaar, 7 maanden en 21 dagen.

Lina werd door haar ouders naar het ziekenhuis gebracht, want haar buik bleef groeien. Zelf dacht ze dat ze een tumor had, maar haar dokters stelden vast dat ze 7 maanden zwanger was. Dokter Gerardo Lozada nam haar mee naar Lima, de hoofdstad van Peru. Ook de chirurgen daar stelden vast dat Lina zwanger was. Anderhalve maand later beviel ze via een keizersnede van een jongetje. Dit was nodig omdat haar bekken te klein was. Haar zaak werd beschreven door Dokter Edmundo Escomel, samen met andere details. Zo kreeg ze haar eerste menstruatie toen ze 8 maanden oud was en waren haar borsten volgroeid toen ze 4 was. Op 5-jarige leeftijd groeide haar bekken en verouderden haar botten.

Haar zoon woog 2,7 kg en heette Gerardo, naar haar dokter. Gerardo werd opgevoed met de gedachte dat Lina zijn zus was. Op tienjarige leeftijd kwam hij erachter dat Lina zijn moeder was. Hij groeide gezond op, maar stierf op 40-jarige leeftijd, in 1979, aan een beenmergziekte.

Er is nooit een verband gevonden tussen het vroege overlijden van Gerardo en de jonge leeftijd van zijn moeder. Lina heeft nooit bekendgemaakt wie de vader was. Lina trouwde met Raúl Jurado, die later de vader werd van Lina's tweede zoon in 1972.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat is blijkbaar mogelijk, om precies te zijn 5 jaar, 7 maanden en 21 dagen, ze heette Lina Medina.
13 jaar geleden
Je refereert aan de zaak van Lina Medina.

Normaal gesproken is dat inderdaad niet mogelijk nee. Pas in de puberteit wordt een meisje vruchtbaar, dus moeders van rond de tien zijn al hele hoge uitzonderingen.

Je kunt het echter zo gek niet bedenken of er kan wel eens een medische uitzondering voorkomen door een aanlegfoutje of een storing in de hormoonhuishouden, een afwijking aan de hypofyse of iets dergelijks, waardoor de puberteit veel te vroeg is begonnen (in het geval van medina al rond haar tweede ! - maar straatarme ouders rennen dan blijkbaar niet meteen naar de dokter). Zeldzaam, zeker, maar niet onmogelijk. Dit verschijnsel staat bekend als pubertas praecox.

Daarnaast moet nog aan een andere voor de hand liggende voorwaarde voldaan zijn. En je kunt er gerust van uitgaan dat dat niet helemaal vrijwillig zal zijn geweest van de kant van de moeder, maar ook weer geen zeldzaamheid. Aangezien haar zoon erg jong is gestorven, heb je best een dikke kans dat de vader moet worden gezocht in de familiesfeer. Het is echter alweer zestig jaar geleden (kun je nagaan oe zeldzaam dit is) dus de hele waarheid krijg je nooit meer boven tafel.

Maar ja, het is mogelijk, mits dus aan enkele zeer strenge voorwaarden wordt voldaan ;
- pubertas praecox, al voor het vijfde levensjaar
- het hebben van sex
- een moeder die de zwangerschap en bevalling fysiek overleeft
- een kind dat levensvatbaar geboren wordt.

Ik zou de cijfers zo niet precies kunnen schatten, maar het lijkt me een kans van 1 op de miljoenen, zoniet miljarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, het is weer minnetjestijd ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie is dat toch. Van mij een + hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja minnen zijn sommigen wel goed in he, snap het ook niet nee
Het is waar. Maar mij lijkt het nog steeds onwaarschijnlijk. Je ongesteldheid komt rond je 11e
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onmogelijk. Dit zijn broodje aap verhalen. Het vrouwenlichaam is nog niet genoeg ontwikkeld om een kind ter wereld te brengen.