Babytjes tot ongeveer 6,7 weken lachen nog niet echt om iets, het zijn de gezichtsspieren die dat doen.
Maar hoe ouder een baby wordt, hoe vaker het wel echt kan lachen om iets.
Het lachende gezicht van een vertrouwd persoon werkt soms al aanstekelijk (net als wanneer je volwassen bent!).
Vanaf ongeveer een half jaar werken vooral kiekeboe spelletjes bij veel babys enorm op de lachspieren: Een doekje over het gezicht, je verbaasd afvragen waar kindje gebleven is, doekje wegtrekken en dan 'kiekeboe' roepen.
Hilarisch.
Verder zijn kietelspelletjes populair onder babys, evenals 'ik ga je pakken!' en 'gekke geluiden' varianten.
Kortom: basale, lichamelijke en zintuigelijke grapjes werken op de lachspieren van de kleintjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je een beter geheugen had gehad,had je het geweten.
Vaak lachen ze niet bewust,maar zijn het nog zenuwtrekjes in het gezicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is alleen in de allereerste weken. Later is herkennen, of plezier. De min is niet van mij. Want je hebt een beetje gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn minnaar is weer terug.
Baby's lachen omdat ze het gezicht van degene die ze zien, imiteren. Ze leren al snel het verband tussen een blij gezicht en aandacht, en omdat ze weten dat ze, als ze blij kijken, meer van die heerlijke aandacht krijgen, zullen ze tegen je lachen.

Het imiteren begint bij baby's al zodra ze hun ogen open kunnen doen. Ze kunnen dan nog wel niet lachen (dat is nog te ingewikkeld), maar ze kunnen b.v. wel hun tong uitsteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het duurt even voor ze in staat zijn het uitsteken van de tong te imiteren. In het begin vinden ze het alleen maar interessant als je dat doet. Pas later (ben vergeten met hoeveel weken) proberen ze uit alle macht het na te doen, en al vrij snel daarna lukt het ze ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal wel per kind verschillen, maar ik had er ééntje van de drie die het binnen 24 uur na de geboorte kon. Lachen kunnen ze gemiddeld met ongeveer 4 - 6 weken imiteren.
dit is niet echt zozeer een goed antwoord, maar een keer wilde mijn (achter)nichtje een plantenbak omgooien en toe zei ik: pas op (maar dan achter elkaar: pasop) en toen moest ze heel erg lachen. Dus de hele tijd als ik 'pas op' zeg rent ze lachend naar de plant en duuwt ze hem om.
(ze is anderhalf jaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lachen doen ze nog niet bewust. Het hoort erbij als heel klein baby'tje. Het zijn reflex trekjes. Later gaan ze lachen als ze het vertrouwde gezicht zien van mamma, pappa of broertjes, zusjes.
Als ze weer iets ouder zijn kunnen ze heel erg lachen om kiekeboe spelletjes of grappige speeltjes die rinkelen of bewegen