De stiefvader wilt mijn dochter adopteren. Ben ik dan van al mijn plichten af?

Moeder en ik zijn gescheiden toen was ze nog net niet geboren. Al het mogelijke gedaan om mij klein te krijgen door mijn dochter te beïnvloeden. Altijd netjes betaald de alimentatie. Werd nooit ergens bij betrokken. Na een half jaar had moeder een nieuwe vriend waar ze nog steeds mee samen is al bijna 18 jaar en ook hebben ze een kindje samen. Een week voordat mijn kind 18 wordt krijg ik een verzoek dat stiefvader mijn kind wilt adopteren.. zijn er dan verantwoordelijkheden nog voor mij of verplichtingen?
Moeder heeft mij altijd het leven zuur gemaakt. Rechtzaken aan te spannen. Mevrouw wilde alleen maar geld.. haar oude schuld in mijn schoenen schuiven . loonbeslag gelegd. Gelukkig had de rechter haar door. Een verloor ze deze zaak. Best zuur als je als vader altijd maar als een voetveeg gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.4K
Antoni
3 jaar geleden
Als je rechtszaken hebt gehad, heb je ook een advocaat. Kan hij of zij je niet vertellen wat jouw situatie nu zal worden?
tinus1969
3 jaar geleden
De stiefvader kan wel van alles willen, maar adoptie van een 17 jarige hoort daar niet bij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ehm bedoel je daarmee je plichten als vader en als mens?
tinus1969
3 jaar geleden
@Schiks, zou het kunnen zijn dat er geen sprake is van adoptie maar van wijzigen achternaam naar die van de stiefvader?

Antwoorden (2)

Is de zwangerschap tijdens het huwelijk ontstaan, maar bent u na de echtscheiding bevallen? Dan is uw ex-man wettelijk gezien niet de vader. Wel kan uw ex-man het kind erkennen. De stiefvader had dus mogelijk ook het kind kunnen erkennen. Erkenning geeft echter nog niet het recht op ouderlijk gezag.
U bent als enkel biologische verwekker dus wel wat verplicht. Er wordt in het algemeen gedacht dat een man pas onderhoudsplichtig is voor een kind als hij het kind heeft erkend of het gezag over het kind heeft. Dat is echter niet zo. De wet bepaalt namelijk in artikel 1:394 BW dat een verwekker van een kind, als ware hij ouder, verplicht is tot het voorzien in de kosten van verzorging en opvoeding van het kind (kinderalimentatie). Om hier dus inderdaad onderuit te komen kan iemand anders het kind adopteren. Echter:
In een dergelijk geval eist art. 8 EVRM dat de kinderen een aanspraak op
levensonderhoud jegens hun biologische vader hebben voor zover de
wettige vader geen draagkracht heeft, aldus de HR in 2011(gewezen voor erkenning maar analoge toepassing voor adoptie lijkt mij niet uitgesloten). Dus als u inderdaad nog een band heeft met uw dochter en de adoptievader is niet voldoende onderhoudsmachtig dan kunt u altijd nog worden aangesproken tot alimentatie. Maar dat zal allemaal wel afhangen van de omstandigheden en zeker niet standaard zo zijn.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag.
erotisi
3 jaar geleden
Dan heb je het antwoord niet goed gelezen, want ik geef antwoord op de vraag of igv adoptie er nog een onderhoudsplicht of iets dergelijks kan zijn voor vs.
tinus1969
3 jaar geleden
@erotisi, geef dan ook helder antwoord op de vraag, want je korte reactie is veel duidelijker dan je lange antwoord.
De stiefvader kan jouw dochter niet adopteren. Er wordt namelijk op geen enkele manier aan de voorwaarden voldaan.
(een voorwaarde is oa. 'Het kind heeft niets meer te verwachten van zijn eigen ouder(s). De rechter beoordeelt of de ouders hun rol nog kunnen en willen vervullen.' Aangezien je alimentatie hebt betaald, is die voorwaarde niet vervuld).

Daarmee blijf jij overigens onderhoudsplichtig tot de 21e verjaardag van je dochter; wel moet je voortaan alimentatie aan je dochter betalen - je hebt met je ex niets meer te maken.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Tsja, er kan wel een min staan, maar stiefvader kan niet adopteren en de alimentatie/onderhoudsplicht blijft in stand. Vraagsteller raakt dus niet van zijn verplichtingen af.
LeonardN
3 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag. Stel dat de stiefvader nu wel het voor elkaar krijgt om te adopteren is NOG steeds niet de vraag beantwoord die hier gesteld is. "Het kind heeft niets meer te verwachten van zijn eigen ouder(s). De rechter beoordeelt of de ouders hun rol nog kunnen en willen vervullen."
We moeten dus uitgaan van de situatie waarin de rechter bepaalt dat de vader zijn rol niet meer wil vervullen.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN,
"Stel dat..."
Er valt niets te stel-datten. De vraag of de stiefvader kan adopteren is net zoets als 'stel dat de hemel op ons hoofd valt (dan hebben we allemaal blauwe hoedjes)'. Ik geef een antwoord waar de vraagsteller wat aan heeft mbt de situatie waar hij in zit.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik geef een antwoord waar de vraagsteller wat aan heeft mbt de situatie waar hij in zit. En dat is dus niet de bedoeling. Je moet een antwoord geven op de VRAAG die gesteld is.
Je vergelijk is onjuist.
Het is namelijk mogelijk om een kind te adopteren als de biologische vader bestaat.
De hemel kan niet naar beneden vallen. Er IS dus een antwoord op de vraag die gesteld is.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN:
"Het is namelijk mogelijk om een kind te adopteren als de biologische vader bestaat."
Lees de adoptievoorwaarden en mijn antwoord:
Voorwaarde: 'Het kind heeft niets meer te verwachten van zijn eigen ouder(s). De rechter beoordeelt of de ouders hun rol nog kunnen en willen vervullen.'
Aangezien vraagsteller alimentatie hebt betaald, is die voorwaarde niet vervuld. Meer algemeen; binnenlandse adoptie is extreem zeldzaam (15 keer per jaar heb ik ergens gelezen) en komt dan vooral voor bij jonge kinderen waarvan de moeder/ouders onmachtig zijn (bv zwakbegaafd). 17 jarigen met een bekende bio-vader die alimentatie heeft betaald worden niet geadopteerd.
LeonardN
3 jaar geleden
Er is dus een mogelijkheid dat het kan.
Nu de vraag of ALS die mogelijkheid zich voordoet de vader nog plichten heeft. Vreemd dat je erotisi aanvalt op geen antwoord op de vraag, terwijl deze wel antwoord op de vraag geeft en je zelf werkelijk de vraag niet beantwoordt.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN:
"Er is dus een mogelijkheid dat het kan."
NEE. LEES! Die mogelijkheid bestaat hier niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik lees jullie reacties.. het is de wens van mijn kind om geadopteerd te worden door stiefvader. Ik kan moeilijk doen dat heeft geen zin. Pijn in me hart heeft het maar wie ben ik om dat tegen te houden. Hij voldoet na zoveel jaar wel aan de eisen. Er staat in het verzoek dat ik nooit de moeite hebt gedaan. Maar dat is onzin dat werd mij afgenomen. Ik ga akkoord met hun voorstel mijn enige vraag is hier. Mocht me dochter geadopteerd worden. Wat zijn mijn verplichtingen en hoe zit het met erfrecht.
LeonardN
3 jaar geleden
"Die mogelijkheid bestaat HIER niet." Dat maakt niet uit, omdat de volgende persoon waarbij de mogelijkheid WEL bestaat met jouw antwoord dus geen antwoord op de vraag ervaart....
tinus1969
3 jaar geleden
@Schiks, je hebt zelf aangegeven dat je dochter 17 is, en dat je jarenlang alimentatie hebt betaald. Een rechter gaat niet lang nadenken over een verzoek tot adoptie; dat gaat zo de prullenbak in.