Kan mijn schoonmoeder het hoederecht eisen van mijn zoontjes?

Ik ben papa van twee zoontjes. Mijn vrouw is een maand geleden gestorven in een coma na een aanrijding. Nu wil mijn schoonmoeder het hoederecht opeisen van mijn 4 jarig en 1 jarig zoontje. Volgens haar mag ik niet alleen voor mijn kinderen zorgen omdat ik autisme heb. Ik heb werk en heb mijn zoontjes altijd correct behandeld en opgevoed ook tijdens dat mijn vrouw vaak dagen weg was voor haar werk in het buitenland. Mijn schoonmoeder dreigt met advocaten en psychiaters om mijn hoederecht af te snoepen. Ze denk nogal ouderwets over ouderschap en wil mijn kinderen van me laten afpakken. Ik heb geen strafblad, heb mijn kinderen erkend, heb werk en getuigen genoeg die kunnen aantonen dat ik een goede papa ben. Kan mijn schoonmoeder mijn hoederecht afpakken gewoon omdat ik autisme heb? Ik heb autisme maar kan perfect voor mezelf en mijn kinderen zorgen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Gecondoleerd met je verlies. Dat moet zeer moeilijk zijn, zeker met 2 van die jonge kindjes. Wat ontzettend heftig. En wat akelig hoe je schoonmoeder nu met de situatie om gaat, alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt. Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Girlpowr, ik hoop ook dat in dit geval autisme geen reden zal zijn, zeker niet als de vader een goede vader is met een baan en inkomen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
İk denk niet omdat u autisme heeft dat ze uw kinderen zullen nemen. Als u een goede job, goede vader, goed inkomen heeft zal dit normaal geen probleem moeten zijn. (Hoop ik)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Autisme is een HEEL BREED begrip. Er wordt al snel tegen autisme aan gekeken alsof men niet normaal is. De mensen die dat doen zijn niet normaal en weten helemaal niet wat autisme is. Ik ken in mijn directe omgeving en binnen de familie verschillende mensen met een vorm van autisme en het zijn bijzonder goede ouders en opvoeders. Kom voor jezelf op, je schoonmoeder weet niet waar ze het over heeft en wat ze anderen aandoet.

Antwoorden (2)

Neen een schoonmoeder kan niet zomaar het hoedenrecht van de kinderen opeisen als één van de wettige ouders overlijdt.
Als één ouder overlijdt heeft de overblijvende ouder gezag. Dat komt u dus toe. De voogdij valt niet open, zoals L s dat genoemd wordt.
Vroeger werd er een voogd of familieraad aangesteld, maar dat gebeurt allang niet meer.
U als vader zal de goederen en bezittingen van uw kinderen beheren tot zij meerderjarig zijn.
Het hoedenrecht heeft geen enkele betekenis meer en is afgeschaft door de wet van 1995.
Als u hulp of advies nodig hebt bij de opvoeding van uw kinderen kunt u altijd terecht bij een hulpverlenende instelling.
Niemand heeft het recht om zomaar te bepalen of u in staat bent een goede opvoeder voor uw kinderen te zijn. Autisme kent veel verschillende vormen. Er zijn in België honderden alleenstaande ouders met een vorm van autisme.
Ik wens u veel kracht toe om het verlies van uw vrouw te verwerken en tevens veel geluk bij de opvoeding van uw kinderen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JoanDArc
Bijzonder goed en plezierig antwoord!
Plus
Nee, als de moeder of vader overlijd, dan heeft de andere ouder het gezag over je kind(eren).
Hoederecht bestaat zelfs niet meer, omdat het nu veranderd is in co-ouderschap.
Als je nog meerdere vragen heb, zou ik gewoon ff co ouderschap google. Daar vind je heel veel informatie :) succes.