Zit er een bepaalde psychologie achter kinderen die hun ouders bij de naam noemen ipv mama of papa?

Ik heb af en toe kinderen gekend die hun biologische vader of moeder waar ze bij opgroeiden niet mama of papa noemden maar bij de voornaam noemden. Ik vond dat altijd intrigerend, en heb tot op heden niet begrepen waarom een kind dat doet, omdat de meeste kinderen toch gewoon papa of mama zeggen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgen mij gepopulariseerd door de bloemenkinderen die hun kinderen als gelijken zagen en weg deden met hiërarchische verhoudingen op alle niveaus. Het is dus eerder een levensfilofosofie dan Psychologie.

Antwoorden (2)

Er zijn ouders die graag hebben dat hun kinderen hun naam gebruiken. Die horen liever geen papa of mama ik zelf vind dat ook vreemd maar er zijn nog al wat ouders die daar zo over denken.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Het begon in de zestiger jaren. Alles wat naar autoritair rook moest uitgebannen worden.
Het zal geen bepaalde psychologie zijn. het zeggen van mamma begint met de mummel-geluidjes die baby's bij het opgroeien maken en als het gemummel gaat lijken op mamma wordt het tijd om de andere eenvoudige klanken van pappa aan te leren.
We leven in een tijd, dat we mensen niet steeds aanspreken met U maar met jou, dat we onderwijzers en leraren aanpreken met hun voornaam en ook veel ouders vinden het OK als ze door hun kinderen bij de voornaam worden genoemd. De kleinkinderen zeggen tegen opa en oma ook niet meer U maar jij en soms zelfs opa Jan en Oma Truus (want ze hebben ook meestal twee opa's en twee oma's en moeten duidelijk zijn).
Gewoon een ontwikkeling door de tijd heen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is een enquête over gehouden
De ouders bij de voornaam noemen was plotseling in de zestiger jaren een vorm van kijk ons eens modern zijn.
https://onzetaal.nl/tijdschrift/digitale-onze-taal/editie/mei-2018/1805-mama-mam-ma-of-maria
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Een ontwikkeling die ontstond in zgn anti-autoritaire tijdperk. Weg met de traditionele moraliteit. Midden jaren zestig, dus geen origineel bedenksel van nu, maar ruim zestig jaar geleden als een modeverschijnsel begonnen.
.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vreemd, de kinderen die ik ken deden dat geheel uit zichzelf, dat had niks met de ouders te maken die hadden gevraagd om hen bij hun naam aan te spreken.
Thecis
4 jaar geleden
@Toverbol,
De ouders hebben hier zeer zeker wel mee te maken. Passief wel te verstaan. Ouders noemen elkaar bij de voornaam. De kinderen nemen dat over. Als ze daar niet in gecorrigeerd worden, en dus de ouders er mee akkoord zijn, wordt het op die manier aangeleerd.
Ikzelf noemde mijn ouders ook bij de voornaam. Het tonen van respect zit namelijk niet in het gebruik van pappa en mamma, maar in de manier van aanspreken. Mijn eigen kinderen gebruiken pappa / mamma en de namen door elkaar heen. De nadruk ligt wel bij pappa / mamma, maar soms is het anders en daar heb ik zelf geen bezwaar tegen.